Mistä voisi johtua kokoajan kiertävät nivel- ja jännesäryt?
Milloin missäkin on särkyä, joskus ranteissa, joskus nilkoissa, polvitaipeissa, olkavarressa, lonkkanivelessä. Jopa saman päivän aikana särky voi kulkea jonnekin muualle. Ranne voi olla niin kipeä, ettei saa oikein kattilaa nostettua ja kohta se onkin oireeton, mutta joudun nilkuttamaan, kun nilkka on niin kipeä. Nilkka saattaa parantua hetkessä ja kipu alkaakin tuntua olkanivelessä. Nivelet ja jänteet ovat tässä kyseessä.
Mikä ihme tämä voi olla?
Itselläni veikkauksia: vaihdevuodet, kilpirauhasen vajaatoiminta tai borrelioosi.
Muita mahdollisuuksia?
Kommentit (14)
Fibromyalgia. Tai EDS, mihin liittyy myös yliliikkuvat nivelet, mustelmaherkkyys mm.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:20"]
Mutta eikö home aiheuta hengitystieoireita? Niitä minulla ei ole ollut vuosiin, ei juuri koskaan nuhaa, yskää tai vastaavaa. En ole oikeastaan koskaan flunssassa. Käsittääkseni home aiheuttaa ensisijaisesti hengitystieoireita, ja niiden seuralaisena muitakin, mutta PELKKIÄ niveloireita tuskin? ap
[/quote]
Home aiheuttaa kaikkea mahdollista; päänsärkyä, ihottumaa, nivelsärkyjä, silmien kuivumista ja särkyä, väsymistä, pientä lämpöilyä, astmaa... Just name it.
Fibromyalgiaa veikkaan minäkin. Oletko lisäksi todella väsynyt koko ajan?
Psoriartriitti tai se itsekin epäilemäsi borrelioosi.
Olen väsynyt, kyllä. Nukun huonosti. On kylmä ja kuuma vuorotellen. Joskus tuntuu, ettei saa kertakaikkiaan vietyä läpi töitään. Esim. aterian valmistaminen tuntuu valtavalta ponnistukselta.
Mutta eikö home aiheuta hengitystieoireita? Niitä minulla ei ole ollut vuosiin, ei juuri koskaan nuhaa, yskää tai vastaavaa. En ole oikeastaan koskaan flunssassa. Käsittääkseni home aiheuttaa ensisijaisesti hengitystieoireita, ja niiden seuralaisena muitakin, mutta PELKKIÄ niveloireita tuskin? ap
Itselläni oli vastaavanlaisia oireita aikanaan, epäilen niiden osittain johtuneen liian fyysisestä työstä/henkisestä uupumuksesta, mutta iso osuus on saattanut olla myös homealtistuksella, mitä tuli työssä ja harrastuspaikalla. Ei ollut flunssia tms, mutta nivelsärkyjä, voimattomuutta, juuri noita vilunväristyksiä, yms oli, lääkärit eivät löytäneet mitään poikkeavaa...
Kihti