Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käsitellä ääretöntä vihaa?

Vierailija
15.09.2013 |

Muuta ei oo mielessä kuin yhden ihmisen tuhoaminen. Ihminen, joka on pilannut täysin elämäni syystä että uskalsin olla eri mieltä asioista. Hän ei hyväksy lähelleen ihmisiä, jotka eivät tee/ajattele juuri niin kuin hän tahtoo/määrää.

Välit häneen olen jo katkaissut, jonka jälkeen tämä on kaikin tavoin mustamaalannut minua ja tehnyt kaikkensa että elämäni tärkeimmät asiat tuhoutuisivat (avoliittoni, työni, ystävyyssuhteet). Ei hän onnistunut tuhoamaan mitään, mutta kovan työn olen saanut joka saralla tehdä ettei ne tuhoutuneet. Olen saanut selvitellä ja selitellä hänen keksimiään tarinoita. Osaa olla niin uskottava että ihmiset ovat aluksi uskoneet tarinoitansa.

Nyt, kun ei olla enää missään tekemisissä, ja olen saanut elämääni jatkettua normaaliin tapaan, jäljelle on jäänyt syvä viha! Viha siitä, että joku ihminen olisi ollut valmis tuhoamaan täysin minun elämäni. Järkeni sanoo, että kosto ei ikinä kannata ja että kostolla ei saavuta mitään mutta vihaa en vain saa katoamaan. Se vaikuttaa joka päiväiseen elämääni: en saa nukuttua->olen pahalla tuulella ja puran kaiken kotona miehelleni.

Julkisesti näyttelen että olen onnellinen eikä tämän ihmisen teot vaikuta elämääni. Teen kaikkeni, ettei mitään kautta voi päästä tieto, että hermostuin hälle. Pahinta tälle ihmiselle oli se, etten näyttänyt missään vaiheessa tunteitani hälle. Hän taisi odottaa julkista sodankäyntiä.

Mutta entä nyt? En ole saanut purettua hälle vihaani, niin se ei näytä katoavan minnekään vaikka kuin ajattelee että ajan myötä helpottaa ja uskottelee itselle, että ainut oikea tapa on olla olematta yhtä tyhmä kuin hän. En ole tiennyt, että pystyn kokemaan näin suurta vihaa jotain kohtaan. Ja tämä kaikki on tapahtunut jo tämän vuoden tammi-maaliskuussa. Alkaa tuntuun että sekoan kohta. En halua tuntea tällaisia tunteita! Toki on parempiakin aikoja välillä, mutta tämä viha nostaa aika-ajoin päätänsä. Haluaisin päästä yli ennen kuin teen jotain peruuttamatonta. Auttakaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tosiaan antaa vihalle vallan semmoisissa järjestetyissä tilanteissa esimerkiksi hikirääkillä, pilkkomalla halkoja, hajottamalla lautasia, hakkaamalla tyynyä, viskomalla kiviä ym. Samalla annat mielesi rullata läpi kaiken mitä se ihminen teki sinulle ja miten se ottaa aivoon niin paljon

Vierailija
2/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi et ilmeisesti ole eroamassa ja äärettömän vihan kohteena tuleva ex-miehesi. Alkoi jo kuulostaa perus-av-mamman jorinoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anteeksi. Ei siksi, että hän ansaitsee sen, vaan siksi, että sinä ansaitset itse sen. Anteeksianto on mielentila. Sinun ei tarvitse kertoa anteeksiantoa kenellekään, riittää, että itse tiedät sen. Anteeksianto ei tarkoita teon hyväksymistä. Se tarkoittaa vaan vihasta/kostosta irtipäästämistä.

Vierailija
4/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joutunut narsistin vihan kohteeksi? Voi sinua. Mene käymään psykologilla, että saat ajatuksiisi jotain selkoa. Olen juuri itse toipumassa narsistisesta suhteesta ja tunteet saattaisivat itsellänikin olla tuollaiset, jos en olisi puhunut ja puhunut asiasta. Viime viikolla kävin psykologilla (eka kerran tällä psykologilla) ja olo oli heti paljon helpottuneempi, kun joku ammattilainen ymmärsi ja uskoi kaiken mitä puhuin. Tosin nyt kun tajusin, ettei ole mun heikkouden syytä, että olen romahtanut, alan romahdella uudestaan. Toipuminen on ehkä pääsemässä mulla paremmin vauhtiin.

Vierailija
5/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:38"]

Anna anteeksi. Ei siksi, että hän ansaitsee sen, vaan siksi, että sinä ansaitset itse sen. Anteeksianto on mielentila. Sinun ei tarvitse kertoa anteeksiantoa kenellekään, riittää, että itse tiedät sen. Anteeksianto ei tarkoita teon hyväksymistä. Se tarkoittaa vaan vihasta/kostosta irtipäästämistä.

[/quote]

Olen kovasti yrittänyt tätä. Välillä on juuri sen vuoksi parempia aikoja. Ymmärrän, että ongelma on vain ja ainoastaan tällä toisella ihmisellä, ei minulla. Täytyy yrittää olla armollinen. Kiitos kun muistutit tästä, näin vihan vallitessa se tuppaa unohtumaan. Ap.

Vierailija
6/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:34"]

No onneksi et ilmeisesti ole eroamassa ja äärettömän vihan kohteena tuleva ex-miehesi. Alkoi jo kuulostaa perus-av-mamman jorinoilta.

[/quote]

Et edes halua yrittää ymmärtää.

Vierailija
7/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:41"]

Oletko joutunut narsistin vihan kohteeksi? Voi sinua. Mene käymään psykologilla, että saat ajatuksiisi jotain selkoa. Olen juuri itse toipumassa narsistisesta suhteesta ja tunteet saattaisivat itsellänikin olla tuollaiset, jos en olisi puhunut ja puhunut asiasta. Viime viikolla kävin psykologilla (eka kerran tällä psykologilla) ja olo oli heti paljon helpottuneempi, kun joku ammattilainen ymmärsi ja uskoi kaiken mitä puhuin. Tosin nyt kun tajusin, ettei ole mun heikkouden syytä, että olen romahtanut, alan romahdella uudestaan. Toipuminen on ehkä pääsemässä mulla paremmin vauhtiin.

[/quote]

Jos ei narsisti niin paljolti narsistin piirteitä omaava henkilö on kyllä kyseessä. Olen miettinytkin, että olisiko järkevintä käydä terapiassa puhumassa, voisi auttaa. Salaa mielessäni toivon, että hälle sattuisi jotain. Silloin voisin ajatella, että se oli hälle kosto pahuuksistaan. Tuntuu, että vasta sitten saisin itse rauhan. Ap.

Vierailija
8/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi anto on paras kosto!

Vierailija
9/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun vihasin aiheesta erästä henkilöä lähdin lenkille.  Hikisen rajun lenkin aikana mielessäni tapoin hänet hirveästi ja kivuliaasti,kun lenkki oli lopussa ,hän tuntui täysin yhdentekevältä ja pääsin eroon loukkauksesta.

Vierailija
10/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:03"]

Joskus kun vihasin aiheesta erästä henkilöä lähdin lenkille.  Hikisen rajun lenkin aikana mielessäni tapoin hänet hirveästi ja kivuliaasti,kun lenkki oli lopussa ,hän tuntui täysin yhdentekevältä ja pääsin eroon loukkauksesta.

[/quote]

Kuulostaa hyvältä! Voisinki ensiksi kokeilla tätä. Teenkin niin, että käyn lenkin aina ennen kuin mieheni tulee töistä kotiin (pääsen häntä kaksi tuntia aikaisemmin töistä), joten jos tekniikka auttaa, olen illan hyvällä tuulella. Kiitos, oikein innostuin ajatuksesta!:) Ap.

Vierailija
11/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on ollut paljon kuvailemiasi tunteirta ja tapahtumia.

parhaan ns. koston olen kokenut olevan sen, että en ainakaan kertaakaan näyttänyt tälle narsistille tai mikä lie niitä oikeita tunteitani vaan itkin ne ihan muille. sekös olikin todella rankkaa sille joka tämän kaiken tuskan minulle aiheutti.

nyt kun aikaa on kulunut, olen huomannut että narsistille on käynyt elämässään melkoisen huonosti ja minulla asiat melkoisen hyvin.. eli voin melkein taata sen, että kun jaksat odottaa noiin kyllä se paha palkkansa saa....

ja minulla ei ole ollut edes miestä jolle pahaa oloa purkaa, lapselle en tietenkään voi purkaa, mutta aluksi käytin kaikki ystävät ja sukulaiset ja satunnaisesti terapeutti ja nykyään pärjään oikein hyvin omillanikin...

Vierailija
12/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hän oli sinulle? Työkaveri, sukulainen, entinen ystävä, naapuri, joku muu? Ei tietenkään tarvitse vastata, jos et halua.

Vierailija
13/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa se, että annan vihantunteelle tilaa, ja fantasioin esim. kaikkea ikävää hänellekin tapahtuvan (mitä on ensin minulle tehnyt). Ja kun olen hetken kierinyt tässä tunteessa, alan puhua järjellä tunnetilalleni. Eli käyn vuoropuhelua itseni kanssa, siten että järjellä perustelen miksi on turhaa viha, ja lohdutan itseäni sillä että tiedän itse toimineeni oikein, ja tämä ihminen väärin. Itselläni myös auttaa ajatus, että jossakin on Jumala, joka näkee miten tuo ihminen on tehnyt väärin ja kaikki väärydet kerran tullaan tuomitsemaan (minun tekoni mukaan luettuna).  Eli ajatus siitä, että kerran vielä totuus tulee ilmi ja pahat teot ilmi.

Eli anna vihan tunteen tulla, ja päästä sitten irti. ET voi JÄÄDÄ siihen kaiken aikaa, mutta et voi myös tukahduttaa oikeutettua vihan tunnettakaan. Vihan tunteen tarkoitushan on suojella sinua itseäsi ja lähimmäisiäsi väärinkohtelulta.  Eli anna tunteen tulla, ole sen kanssa hetken ja sitten päästät sen menemään. Pikkihiljaa huomaat, että vihanpuuskat tulevat harvemmin, viipyvät vähemmän aikaa, kunnes lakkaavat joskus kokonaan. Älä jää kierimään vihassa, mutta älä tukahduta myöskään ikäviä tunteita, koska sielä ne löytyvät pinnan alla niin kauan kunnes alat niitä käsittelemään... Eli sun on vain aloitettava vihantunteiden käsittely jotta joskus pääset vapautumaan niistä ja saat rauhan.

Vierailija
14/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:12"]

Mikä hän oli sinulle? Työkaveri, sukulainen, entinen ystävä, naapuri, joku muu? Ei tietenkään tarvitse vastata, jos et halua.

[/quote]

Lähinnä hän oli entinen "ystävä". Ikinä ei oltu mitään sydänystäviä, mutta ajoittain enemänkin tekemisissä. Tutustuimme yhteisten ystävien kautta aikoinaan. Ap.

Vierailija
15/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:17"]

Minulla auttaa se, että annan vihantunteelle tilaa, ja fantasioin esim. kaikkea ikävää hänellekin tapahtuvan (mitä on ensin minulle tehnyt). Ja kun olen hetken kierinyt tässä tunteessa, alan puhua järjellä tunnetilalleni. Eli käyn vuoropuhelua itseni kanssa, siten että järjellä perustelen miksi on turhaa viha, ja lohdutan itseäni sillä että tiedän itse toimineeni oikein, ja tämä ihminen väärin. Itselläni myös auttaa ajatus, että jossakin on Jumala, joka näkee miten tuo ihminen on tehnyt väärin ja kaikki väärydet kerran tullaan tuomitsemaan (minun tekoni mukaan luettuna).  Eli ajatus siitä, että kerran vielä totuus tulee ilmi ja pahat teot ilmi.

Eli anna vihan tunteen tulla, ja päästä sitten irti. ET voi JÄÄDÄ siihen kaiken aikaa, mutta et voi myös tukahduttaa oikeutettua vihan tunnettakaan. Vihan tunteen tarkoitushan on suojella sinua itseäsi ja lähimmäisiäsi väärinkohtelulta.  Eli anna tunteen tulla, ole sen kanssa hetken ja sitten päästät sen menemään. Pikkihiljaa huomaat, että vihanpuuskat tulevat harvemmin, viipyvät vähemmän aikaa, kunnes lakkaavat joskus kokonaan. Älä jää kierimään vihassa, mutta älä tukahduta myöskään ikäviä tunteita, koska sielä ne löytyvät pinnan alla niin kauan kunnes alat niitä käsittelemään... Eli sun on vain aloitettava vihantunteiden käsittely jotta joskus pääset vapautumaan niistä ja saat rauhan.

[/quote]

Olipa loistavasti kirjoitettu! Nyt kun luin kirjoituksesi, ymmärrän että tämä oli vastaus mitä tulin hakemaan. Ikäänkuin mielen manipulointia ja vielä toimivaa ja oikeaa sellaista, kiitos!<3

Vierailija
16/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuta tunteesi, älä epäile itseäsi, sinä saat olla vihainen koska hän teki sinua kohtaan väärin. Saat myös kertoa hänelle olevasi vihainen (kirjoita vaikka hänelle kirje jota et lähetä, kerro siinä miten pahalta sinusta tuntui hänen tekonsa). Kostonhalukin on normaali tunne kun on tullut kohdelluksi väärin, sitäkin saa tuntea. Yritä löytää myös muita mahdollisia tunteita joita hänen tekonsa herättivät sinussa, kuten esim.katkeruutta, järkytystä, loukkaantumista, pettymystä, hämmennystä, surua ja oikeuta myös nämä tunteet. Kirjoita päiväkirjaa tai keskustele jonkun läheisen tai ammattilaisen kanssa jos se auttaa sinua saamaan yhteyden tunteisiisi ja kun kirjoittaa tai puhuu tapahtuneet asiat ääneen niitä ja niiden aiheuttamia tunteita on helpompi käsitellä. Tämän jälkeen voit sitten päättää antaa anteeksi tälle henkilölle, se ei tarkoita että hyväksyisit hänen tekonsa, vaan se tarkoittaa että olet antanut anteeksi sen että hän teki sinulle hyvin pahan olon kun kohteli sinua väärin. Jos tämä henkilö on narsistinen niin on erityisen tärkeää että luotat itseesi ja omiin kokemuksiisi ja tunteisiisi, sinulla on niihin täysi oikeus.

Vierailija
17/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se narsistisesta suhteesta toipuva, (olinko kirjottaja nro3). Psykologi sanoi, ett 30 prosentilla ihmisistä on narsistisia piirteitä, niinkui tässä munkin tapauksessa. Mun tuttuni ei ole täysin narsisti, mutta paljon näitä piirteitä omaava. Jos olet loukannut jollain tavalla narsistia, kosto on jatkuvaa ja jos näytät narsistille kärsiväsi siitä, narsisti nauttii. Me terveet ihmiset emme tule koskaan ymmärtämään narsisitin toimintaa, koska se on täysin epäjohdonmukaista. Hopi hopi ammattiauttajan puheille. Hän kyllä tietää, tarvitko keskustelu- tai jotain muuta apua tilanteessasi.

Vierailija
18/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditointi ja sen avulla tunteiden käsittely auttaa.

Anteeksiantoa helpottaa se, kun tiedostat ja uskot siihen, että kukaan ei ole syntyessään paha ja kukaan ei tee pahoja asioita vain siksi, että haluaa tehdä pahoja asioita. Siellä on sen henkilön taustalla aina jotain muuta henkistä traumaa, patoumaa ja muuta vastaavaa, joka valitettavasti purkautuu ilkeänä ja huonona käytöksenä muita kohtaan. Vähän niinkuin koulukiusaustapauksissa aina päästään siihen, että kiusaajalla on vaan itsellään paha olo, eikä se osaa purkaa sitä muulla tavalla.

Se, että on itsellä paha olla, ei tietenkään tee hyväksytyksi sitä, että kohtelee muita huonosti, mutta se voi auttaa sinua ymmärtämään, miksi toinen toimii kuten toimii ja antamaan hänelle anteeksi. Ymmärtämään sen, että ihan syvällä sisimmässään se toinen ei halua sitä pahaa, pahan tekeminen muille on vaan oman itsensä suojelemista, eli siis loppupeleissä pelkoa. Ja se, että toinen pelkää ja käyttäytyy siksi kuten käyttäytyy, ei ole syy vihata häntä.

Jokainen meistä pelkää eri asioita ja käyttäytyy siksi negatiivisesti joskus. Tämä voi näkyä pieninä juttuina (esim. menettämisen pelko aiheuttaa mustasukkaisuutta ja epäluottamusta jne.), mutta kun niitä pelkoja kertyy paljon ja tarpeeksi pitkään, voivat ne negatiivset käytösseuraukset saada ihan järkyttäviä mittakaavoja. Silti siellä negatiivisen käytöksen taustalla on aina pelko, ja pelko ei ole syy vihata ketään. Lause, jota jaksan toistaa, mutta joka auttaa mua ymmärtämään ihmisten huonoa käytöstä. Ja antamaan anteeksi.

:)

Vierailija
19/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi vaikuttaa noin paljon ulkopuolisena elämääsi?

Minä uskon että olet itse vastuussa teoistasi. Jos petät vaikka miestäsi, niin ei viestinviejä tuhoa suhdettasi -vaan sinä. Ja jos varastat työpaikalla niin sinä siitä olet vastuussa eikä se joka asentaa kamerat tai kertoo pomolle.

Kuulostaa kurjalta jos jollain olisi aikuiseen ihmiseen noin suuri kontrolli.

Jos ihmiset uskoo häntä eikä sinua niin taas se on muissa vika?

Miksi omista virheistään ei voisi ottaa vastuuta?

Mitä tapahtuu jos vaan antaisit olla? Tai puhuisit sille ihmiselle? Ehkä takana ei ole pahansuopaisuus vaan jotain muuta. Ja tämä ihan vaan sillä kokemuksella että ihan katsekin voi tappaa ja mitä väärä sana voikaan tarkoittaa.. Ehkä sinä olet vaan vähän astetta herkempi ja hän taas ajattelematon, mutta että ihan tähtää tuhoamaan sinut? MIKSi? Anna kun arvaan, se on vaan kateellinen sinulle.:)

Vierailija
20/32 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:17"]

[/quote]

13, muuten hyvä mutta Jumala antaa anteeksi. Murhaajatkin saa tekonsa anteeksi. Kuulostaa järkyttävältä, että sinä kuvittelet Jumalan rankaisevan häntä mitä pahaa teki sinulle. Missä on taas sinun anteeksianto ja suvaitsevaisuus?

Puhumattakaan se että edes tietäisit miten Jumala toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän