Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvatkaapa miltä tuntuu olla freelancer / yksinyrittäjä joka tehnyt vuosia 12h päiviä ja lukee että muille halutaan 6h työpäiviä, joilla jo 5 - 6 viikon lomat vuodessa.

Vierailija
26.08.2020 |

Arvatkaa

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosta hintojasi 25% ja vot, saat ihan saman vaikutuksen työaikaasi. Eli jos veloitat nyt 40e/h, tästä lähin työsi hinta on 50e/h.

Ikävä kyllä liiketoiminnassa tämä ei välttämättä mene läpi samalla tavalla kuin julkisen puolen syöttiläillä, mutta yrittää voi aina. Jos kaikki muutkin freet nostavat hintojaan, pakko kai asiakkaiden on maksaa?

Yritäpä ensi alkuun käyttää vessaa, jota julkisen puolen syöttiläs ei ole siivonnut pariin päivään.

Sitten voit miettiä mihin pistät mummot ja lapset ja miten tietkään pysyy kunnossa, että pääset töihisi

Ohis.

Siivoojat kylläkin aniharvoin ovat julkisella sektorilla töissä. Siivousfirmat ovat yksityisyrityksiä. Mummot hoidetaan nykyään Esperillä ja lapset kotona.

Miksi minä sitten olen kaupungilla töissä, ja miksi täällä toimii vanhainkoti, kehitysvammaisten palvelutalo ja monta päiväkotia?

Isommilla kaupungeilla on omat ja yhtiöittensä hoitajat ja siivoojat. Samat yhtiöt toimivat myös monissa naapurikunnissa.

Niillä on extratyövoimaa ja ne käyttävät vuokratyötä. Silti niillä on myös omia vakityöläisiä.

Osa on ottanut omat siivoojat takaisin, koska firmojen jäljiltä talot rapistuivat.

Vierailija
82/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei yrittäjä todellakaan aina voi määrittää itse työaikaansa. Kuten minä, eläintilallinen. Vaikka toki työvalmiudessa ollaan 24/7/365 voi joiltain osin omaa työaikaa hallita mutta ei sitä milloin. Joskus työviikoilla on tunteja reippaasti yli sata, joskus vain 40.

Nämä ”asiakkaat” kun on vaan hoidettava kellonajasta riippumatta. Eikä heidän kanssa oikein voi neuvotella asiasta.

Tämäkin työ on ollut sinun valitsemasi ja olet varmasti tiennyt tilanteesta ennen kuin olet nokkasi siihen työntänyt.

Entä sitten? Ei se mitenkään kumoa tuota, mitä eläintilallinen työajastaan kirjoitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se just tunnu ihanalta? Ennen 12h ei riittänyt töitä kuin yhdelle, nyt voit jakaa työkuormasi jonkun toisen freelancerin kanssa. Oikeastaan sinä voitat enemmän kuin muut: voit puolittaa työsi, muut saavat vain muutaman tunnin per päivä. 

Jos taas saat nyt 12h työstä 8h palkan, niin olet aika tyhmä. Bisneksesi ei ole terveellä pohjalla tai et tee sitä tehokkaasti. 

Jos sillä puolella tulolla ei pärjää?

Sit lue toi viimeinen lause.

Ennemmin tyhmä kuin valtion elätti.

Miten ihmeessä ainoa vaihtoehto yrittäjyydelle olisi olla valtion elätti? Minä ja mieheni esim emme koskaan ole olleet työttömänä emmekä töissä valtiolla tai kunnalla, mutta silti ihan palkkatyössä molemmat olemme. 

Olen alalla, jolla palkkatöitä on jokseenkin mahdoton löytää. Alanvaihtoonkin tarvittaisiin valtion tukea.

Aha. Olet siis kouluttautunut alalle, jolla ei ole palkkatöitä, mutta et halua olla valtion elätti. Niin, mitäs me nyt tälle sinun tilanteellesi sitten tehtäisiin. 

Kun en osannut kouluttautuessani ennakoida työllisyystilannetta 25 vuoden päähän. Onneksi minulla kuitenkin on kannattava yritys, niin ei ole pakko tehdä mitään. 

No eihän se ole kannattava yritys, jos joudut tekemään 12 tunnin päiviä tullaksesi toimeen. 

Yritys on kannattava, jos yrityksestä on saanut riittävästi tuloa henkilökohtaisten menojensa kattamiseen ja sen jälkeen tilinpäätös näyttää edelleen plussaa.

Ja ihan selvyydeksi, en ole tämän ketjun aloittaja.

Yritys on kaikkea muuta kuin kannattava jos tuon saadakseen menettää järkensä ja perheensä ja terveyden yms.

Vierailija
84/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistakaa nyt oikeasti paska kaikki ketkä väheksyvät yrittäjiä. Yrittäjiä tarvitaan, sillä ilman yrittäjiä ei ole työpaikkoja muillekaan. Minä ainakin nostan hattua kaikille ketkä jaksavat yrittäjänä uurastaa. Tiedän, että itsestäni ei siihen olisi.

Sama täällä. Normiduunari olen itsekin, mutta näen todella punaista (kirjaimellisesti) kun suojatyöpaikoissaan laiskottelevat pikkubyrokraatit ja ikityöttömät punavihervetelehtijät väheksyvät ja solvaavat kilpaa yrittäjiä.

Minä en kestä marttyyriyrittäjiä.

Vierailija
85/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei yrittäjä todellakaan aina voi määrittää itse työaikaansa. Kuten minä, eläintilallinen. Vaikka toki työvalmiudessa ollaan 24/7/365 voi joiltain osin omaa työaikaa hallita mutta ei sitä milloin. Joskus työviikoilla on tunteja reippaasti yli sata, joskus vain 40.

Nämä ”asiakkaat” kun on vaan hoidettava kellonajasta riippumatta. Eikä heidän kanssa oikein voi neuvotella asiasta.

Kyllä sinäkin saat ihan koska tahansa palkata sinne sinulle tuuraajan. Eihän tuossakaan ole ongelmana se, ettei saisi päättää työaikojaan, vaan pelkästään kannattavuus. 

Vierailija
86/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosta hintojasi 25% ja vot, saat ihan saman vaikutuksen työaikaasi. Eli jos veloitat nyt 40e/h, tästä lähin työsi hinta on 50e/h.

Ikävä kyllä liiketoiminnassa tämä ei välttämättä mene läpi samalla tavalla kuin julkisen puolen syöttiläillä, mutta yrittää voi aina. Jos kaikki muutkin freet nostavat hintojaan, pakko kai asiakkaiden on maksaa?

Yritäpä ensi alkuun käyttää vessaa, jota julkisen puolen syöttiläs ei ole siivonnut pariin päivään.

Sitten voit miettiä mihin pistät mummot ja lapset ja miten tietkään pysyy kunnossa, että pääset töihisi

Ohis.

Siivoojat kylläkin aniharvoin ovat julkisella sektorilla töissä. Siivousfirmat ovat yksityisyrityksiä. Mummot hoidetaan nykyään Esperillä ja lapset kotona.

Miksi minä sitten olen kaupungilla töissä, ja miksi täällä toimii vanhainkoti, kehitysvammaisten palvelutalo ja monta päiväkotia?

Jos sinä olisit yksityisessä firmassa siivoamassa, siivoiaisit viisi vessaa siinä ajassa missä nyt siivoat yhden. Jos työaikaasi lyhennetään parilla tunnilla päivässä, siivoat jo niin vähän, että kohta kunta älyää hankkia siivouspalvelut yksityiseltä.

Vierailija
87/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eiväthän lehmät ole karjatilallisen asiakkaita, vaan meijeri. Lehmät ovat tuotannontekijöitä. 

Vierailija
88/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin yrittäjät alkakaa työttömiksi. Siinä ei mene aika eikä hermot. Ja lähes saman verran tienaakin.

Vierailija
89/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele positiivisesti. Mahdollistat näiden muiden velttoilun.

Millä logiikalla? Jos noin surkeat työajat monta vuotta, niin tuskin bisnes mikään kultakaivos on. Verotulot saattaa olla olemattomat. Jopa negatiiviset jos töiden puuttuessa joutuu sossun luukulle, kuten moni freelancer.

Vierailija
90/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Jos sinä olisit yksityisessä firmassa siivoamassa, siivoiaisit viisi vessaa siinä ajassa missä nyt siivoat yhden. Jos työaikaasi lyhennetään parilla tunnilla päivässä, siivoat jo niin vähän, että kohta kunta älyää hankkia siivouspalvelut yksityiseltä.

Paitsi että kunta ostaa jo yritykseltä apua, niin kuntien yhtiöissä mennään tukka putkella.

Tule kunnalle töihin, niin tiedät mistä puhut.

Vierailija
91/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se just tunnu ihanalta? Ennen 12h ei riittänyt töitä kuin yhdelle, nyt voit jakaa työkuormasi jonkun toisen freelancerin kanssa. Oikeastaan sinä voitat enemmän kuin muut: voit puolittaa työsi, muut saavat vain muutaman tunnin per päivä. 

Jos taas saat nyt 12h työstä 8h palkan, niin olet aika tyhmä. Bisneksesi ei ole terveellä pohjalla tai et tee sitä tehokkaasti. 

Miten ihmeessä ainoa vaihtoehto yrittäjyydelle olisi olla valtion elätti? Minä ja mieheni esim emme koskaan ole olleet työttömänä emmekä töissä valtiolla tai kunnalla, mutta silti ihan palkkatyössä molemmat olemme. 

Olen alalla, jolla palkkatöitä on jokseenkin mahdoton löytää. Alanvaihtoonkin tarvittaisiin valtion tukea.

Aha. Olet siis kouluttautunut alalle, jolla ei ole palkkatöitä, mutta et halua olla valtion elätti. Niin, mitäs me nyt tälle sinun tilanteellesi sitten tehtäisiin. 

Kun en osannut kouluttautuessani ennakoida työllisyystilannetta 25 vuoden päähän. Onneksi minulla kuitenkin on kannattava yritys, niin ei ole pakko tehdä mitään. 

No eihän se ole kannattava yritys, jos joudut tekemään 12 tunnin päiviä tullaksesi toimeen. 

Yritys on kannattava, jos yrityksestä on saanut riittävästi tuloa henkilökohtaisten menojensa kattamiseen ja sen jälkeen tilinpäätös näyttää edelleen plussaa.

Yritys on kaikkea muuta kuin kannattava jos tuon saadakseen menettää järkensä ja perheensä ja terveyden yms.

Melko ääritapaus. Omakohtaisesti en ole menettänyt noista vielä mitään, toivottavasti en menetäkään. 

Vierailija
92/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Paitsi että kunta ostaa jo yritykseltä apua, niin kuntien yhtiöissä mennään tukka putkella.

Tule kunnalle töihin, niin tiedät mistä puhut.

Minä kun keikkailen kolmella sektorilla samaa työtä.

Ihmisiä on niin vähän saatavilla, että on mistä valita.

Vierailija
93/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele positiivisesti. Mahdollistat näiden muiden velttoilun.

Millä logiikalla? Jos noin surkeat työajat monta vuotta, niin tuskin bisnes mikään kultakaivos on. Verotulot saattaa olla olemattomat. Jopa negatiiviset jos töiden puuttuessa joutuu sossun luukulle, kuten moni freelancer.

Ei kai töistä ole puutetta, jos niitä tehdään 12 tuntia vuorokaudessa.

Vierailija
94/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko ääritapaus. Omakohtaisesti en ole menettänyt noista vielä mitään, toivottavasti en menetäkään. 

Ai et pidä itseäsi ääritapauksena, vaikka olet vuosikausia tehnyt töitä 12 tuntia päivässä ilman lomia? 

Vierailija
95/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eiväthän lehmät ole karjatilallisen asiakkaita, vaan meijeri. Lehmät ovat tuotannontekijöitä. 

Lähinnä viittasin siihen kun täällä keskusteltiin siitä ettei yrittäjän tarvitse olla asiakkaan tavoitettavissa 24/7.

Mutta ihan uutena tietona mulle kyllä tuli että saan valtiolta palkkaa pari tonnia kuussa, mistä sitä voi hakea?

Ja ihan huomautuksena, en ole lypsytilallinen, en ole meijeriin missään yhteydessä.

En minä tässä ala nyt keskustelemaan maatalouden tukemisesta, jota toki siis tehdään koko EU:n alalla, kertonee jotain maataloudesta nykyään.

Ihan vain osallistuin keskusteluun muistuttamaan että yrittäjiä on hyvin monennäköisiä.

Vierailija
96/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä viittasin siihen kun täällä keskusteltiin siitä ettei yrittäjän tarvitse olla asiakkaan tavoitettavissa 24/7.

Mutta ihan uutena tietona mulle kyllä tuli että saan valtiolta palkkaa pari tonnia kuussa, mistä sitä voi hakea?

Ja ihan huomautuksena, en ole lypsytilallinen, en ole meijeriin missään yhteydessä.

En minä tässä ala nyt keskustelemaan maatalouden tukemisesta, jota toki siis tehdään koko EU:n alalla, kertonee jotain maataloudesta nykyään.

Ihan vain osallistuin keskusteluun muistuttamaan että yrittäjiä on hyvin monennäköisiä.

No ketä ne sinun asiakkaasi sitten ovat, joiden kanssa teet töitä 24/7? 

Vierailija
97/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa sivuten,,,

Virus ei ole muuttunut vaarattomaan muotoon, vaan se on ollut yhtä vaaraton alusta asti.

Henkilokunta tartutti alussa mm. Espanjassa laitoksiaan. Sairaalat ja hoivakodit, siksi kuolleita oli silloin niin paljon.

Espanjassa oli keväällä kovasti yli 10 000 koronaa sairastelevaa lääkäriä, ja heidän lastaan Tämä on helppo todentaa riittävällä tarkkuudella, kun tietää, että yleinen koronakuoleisuus on varmasti jopa niinkin alkainen kuin 0.5%  (ei sisällä sairastelevia vanhuksia) ja jos on vaikkapa 100 kuollutta lääkäriä, kuten ilmoittu (lapsineenkin, tosin lääkärien lapset eivät kuole koronaan, kuten muutkaan) niin saadaan (100/0.5%)x100% = 20 000 sairastellutta lääkäriä, ja lääkärin lasta.

Viime keväänä

Kuljeskelivat tietysti lastensa kanssa kaupoissa ja tapalivat ihmisiä. Juttelivat toisella osastolla tyoskennelleiden kera. Keskustelivat jopa palkasta.

Vierailija
98/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et pidä itseäsi ääritapauksena, vaikka olet vuosikausia tehnyt töitä 12 tuntia päivässä ilman lomia? 

Kommentoin tuossa kyllä noita järjen ja perheen menettämisiä, en 12 tunnin työpäiviä.

Vierailija
99/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa sivuten,,,

Virus ei ole muuttunut vaarattomaan muotoon, vaan se on ollut yhtä vaaraton alusta asti.

Henkilokunta tartutti alussa mm. Espanjassa laitoksiaan. Sairaalat ja hoivakodit, siksi kuolleita oli silloin niin paljon.

Espanjassa oli keväällä kovasti yli 10 000 koronaa sairastelevaa lääkäriä, ja heidän lastaan Tämä on helppo todentaa riittävällä tarkkuudella, kun tietää, että yleinen koronakuoleisuus on varmasti jopa niinkin alkainen kuin 0.5%  (ei sisällä sairastelevia vanhuksia) ja jos on vaikkapa 100 kuollutta lääkäriä, kuten ilmoittu (lapsineenkin, tosin lääkärien lapset eivät kuole koronaan, kuten muutkaan) niin saadaan (100/0.5%)x100% = 20 000 sairastellutta lääkäriä, ja lääkärin lasta.

Viime keväänä

Kuljeskelivat tietysti lastensa kanssa kaupoissa ja tapalivat ihmisiä. Juttelivat toisella osastolla tyoskennelleiden kera. Keskustelivat jopa palkasta.

Tulit sitten kertomaan tämän tänne palstan ainoaan ketjuun, jossa ei puhuta sanaakaan koronasta. 

Vierailija
100/197 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin tuossa kyllä noita järjen ja perheen menettämisiä, en 12 tunnin työpäiviä.

Miksi kommentoit niitä, kun niillähän viitattiin nimenomaan noihin 12 tunnin työpäiviin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme