Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sellaisen, joka on päällisin puolin supervanhus, mutta todellisuudessa on ihan hirviö ihmiseksi. Todennäköisesti narsisti. Kohtelee kamalalla tavalla läheisiään. Omista saavutuksistaan kyllä jaksaa kertoa sosiaalisessa mediassa jatkuvasti, kuinka hän on itse äiti Teresa. Järjestäen kaikki ihmiseg voivat kuitenkin pahoin ympärillä. Myrkyllisempää ihmistä saa hakea.
Tai sitten häntä on oikeasti kohdeltu väärin, mutta väärinkohtelijat eivät tunnusta asiaa..
Eihän hoitopaikkoja enää tarvitakaan, kun kaikkien tutut ja omaiset tuntuvat olevan oikein superhyväkunoisia. Tämän ketjun perusteella.
Voimme siis lopettaa puhumisen kotihoidon huonosta tilanteesta ja samalla hoitajapulasta vanhustyössä.
.
Olipa kiva lukea näitä.. antaa itsellekin fiiliksen, että elämä jatkuu vielä pitkään jos terveyttä riittää.
Kyllä tunnen työintoisen harrastavan pariskunnan 80 ja 86 v. Itse tekevät polttopuut ja kolaavat pihan, keräävät marjat ja käyvät kalassa, siivoavat ja kokkaavat.
Tunsin erään. Entinen posteljooni. Oli aina vanha niin kauan kuin muistan. Eräs kommentoi että se elää varmaan ikuisesti.
Liukastui sitten eräänä talvena ja kaatui pahasti. Sille tielleen jäi.
Polki vielä pyörällä menemään pitkälti yli 90 vuotiaana
asun sellaisen kanssa (84v, itse 69v) käy kalassa, laitettiin juuri perunoita maahan. Kohta lähdetään keräilemään hakkuujätteitä. Viime viikolla kylvettiin männyn siemenet hakkuuaukolle.
Naapurit. Yli 90-v. Tekevät kaikki pihatyöt itse. Onni on, jos saa asua omassa mökissä vanhuuteen saakka. Laitokset ovat nykyään niin kamalia.
Olen 63 vee ja suunnittelen juuri uuden skeittilaudan ostamista ja parkourauksen aloittamista , olen ratsastanut ja luistellut ikäni, maalaan ja kirjoittelen ja julkaisen ja valokuvaan ja julkaisen. Kannustan muitakin, satsaamaan tasapainolajeihin, ette vanhene samaa tahtia kuin kiikkustuolissa. Olen myös kävellyt koko Suomen päästä päähän ja vuorikiipeillyt :)
Isruminen on se joka tappaa. Uskokaa jo. Lentokoneissa istuminen vanhentaa iahn sikana. Auringorannikkojen ihmiset rypistyvät rusinoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Jos raja on noin alhaalla kuin 75 niin tiedän heti läjimmät sukulaiset 4 kpl.
Ihmiset on terveydenhoidon ja hyvän ravinnon takia nykyään tosi aktiivisia ja vetreitä ellei osu joku sairaus kohdalle.
Jos raja asetetaan 85 vuoteen niin tiedän silti kaksi, molemmat mummini.
Vierailija kirjoitti:
Olen 63 vee ja suunnittelen juuri uuden skeittilaudan ostamista ja parkourauksen aloittamista , olen ratsastanut ja luistellut ikäni, maalaan ja kirjoittelen ja julkaisen ja valokuvaan ja julkaisen. Kannustan muitakin, satsaamaan tasapainolajeihin, ette vanhene samaa tahtia kuin kiikkustuolissa. Olen myös kävellyt koko Suomen päästä päähän ja vuorikiipeillyt :)
Osallistuin armeijan testeihin ja sain puristusvoimaksi siellä 25 v tason ja IL/IS-kyykkytestissä tein 62 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
😂🤣 Vanhus ?
Minä olen 66 ja tanssin kilpatansseja,pyöräilen pitkiä matkoja ja tietty teen pihatyöt ,kuten muutkin askareet
Vierailija kirjoitti:
Parkourauksen aloitan , jos tulee ison naapurin kanssa kahakoita niin pääsen etenemään maastoissa ja auttamaan muitakin yli esteistä. Ukrainan sotaa katsomalla opiskelin mitä kannattaa opetella nyt. Vamuudeksi.
Mulla on tällainen tuttava. Hoitaa kotitalouden ja sairaan miehen, auttelee myös lapsenlapsiaan. Positiivinen, virkeä, harrastava ihminen. En voi kuin ihailla.
Sodan läpikäyneet vanhukset olivat sellaisia. Nykyään lähes kaikki huutavat itselleen palveluja täysin toimintakykyisinä. Ovat muka Suomen rakentaneet, vuoden vitsi. Suurin osa laiskoja, elintapasairauksia itselleen hankkineita ylipainoisia vetelehtijöitä. Itselleen rakentivat, nuorilta tuhosivat. Toivottavasti vanhuspalvelut läpikäydään perusteellisesti ja yhteiskunnan rahojen haaskuu lopetetaan. Noiden läskien kääntelyihin tarvitaan robotti, ei ihmistä.
Lähiystäväpiirissäni on 98-vuotias nainen, jota tapaan vähintään kerran kuukaudessa. Ensin hän käy kuntosalilla, sitten tulee palvelukeskukseen syömään muiden ystäviensä kanssa josta siirrymme kuukausitapaamiseen. Hän on kävelevä tietokirja, muisti parempi kuin minulla (74). Hän täyttää syyskuussa 99-vuotta.
Äiti ja mummot. Harvinaista tuo on.
Mummuni eli kotonaan 92-vuotiaaksi. Viimeiset pari vuotta sai apua läheisiltään mutta teki pari kertaa viikossa itse ruokaa jne. Oli sitä ennen hoitanut pappaa kunnes 10v sitten hän kuoli (kotona, omaan sänkyynsä). Nyt mummu on hoitokodissa lähinnä koska ei pysty liikkumaan enää niin hyvin. Myös dementian takia, vaikka senkin kanssa pärjäsi kauan kotona erilaisten muistikikkojen avulla esim. post-it lappuja muistuttamassa ja lääkkeisiin oli oma systeemi (aamu ja iltakuppi, kun lääke otettu niin kuppi käännetään nurin, joka päivä kävi joku tarkistamassa). Ja kotona hänellä oli tietenkin se hätäranneke, eli kun siitä painoi niin soittivat että mikä hätänä ja tulivat tarvittaessa käymään (muutaman kerran kaatui ilman vammoja mutta ei pääse omin avuin ylös).
Terveydestään ja kunnostaan kannattaa huolehtia. Liikkua, olla aktiivinen ja sosiaalinen, syödä terveellisesti, puuhastella kaikkea ja kuntoilla. Eikä vaan istua nojatuolissa tvtä katsomassa. Tämän olen oppinut hyvä kuntoisista pirteistä vanhuksista.
Olen hoivapalvelussa töissä. Tässä muutama esimerkki ns. supervanhuksista: 99 vuotias ajaa pyörällä joka päivä, 98 vuotias leipoo säännöllisesti omat leivonnaiset, 95 v. kantaa ulkovarastosta puuklapit ja lämmittää uunit.. Ja tätä listaa voisi jatkaa.
Älkää nyt hyvät ihmiset pitäkö jotain seiskavitosia minään vanhuksina! Tosin nuoremmatkin voi sairaus viedä autettavaan kuntoon.