Miten tämä miesten kihlasormusasia nyt menee?
Mies kosi minua keväällä. Hän kosi yllättämällä minut ja oli ostanut minulle etukäteen sormuksen. Vastasin myöntävästi ja sovimme häistä kesälle 2022
Olemme vastaanottaneet ihmettelyä siitä, että miksi miehellä ei ole kihlasormusta. Kuuluuko sellainen muka olla? Miehellähän on vain yksi sormus myös avioliitossa? Tuntuu hassulta, että ostaisi jonkun väliaikaisen sormuksen kihlauksen ajaksi ja sitten oikean sormuksen vihkisormukseksi. Mies myös vierastaa sitä, ettei saisi vihkisormusta, sillä hänen (ja myös minun) mielstäni juuri se vihkisormus on se merkityksellisempi. Kahden sormuksen kannalla mies ei myöskään ole.
Tiedän, että jokainen tekee miten parhaaksi katsoo. Haluan kuitenkin tietää, mikä se yleinen tapa on?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Mies kosii, naiselle tulee kihlasormus, yleensä näyttävämpi, se timanttisormus tms. Naimisiin mennessä molemmille tulee vihkisormus, yleensä yksinkertainen kultarengas.
Tää on se yhdysvaltalainen tapa. Toki moni muukin "perinne" omaksutaan sieltä viihteen mukana.
Yhdysvalloissa minä kasvoinkin, varmaan sieltä sen omaksuin, totta. En tiennyt että Suomessa on eri tapa, aina olen luullut että miehet, joilla on vasemmassa nimettömässä sormus, ovat naimisissa.
Eri tapoja on. Joissain maissa kihlasormus on oikeassa nimettömässä, olisko Venäjällä näin. Ainakin Euroopassa juutalaisilla on ollut vihkisormus vasemmassa etusormessa.
Muistelisin, että katolilaisilla on kihla/vihkisormus oikeassa nimettömässä.
Niin vanhanaikainen tuo amerikkalainen tapa, jossa vain naisella on kihlasormus. Mieshän ikäänkuin varaa ja kirjaimellisesti rengastaa naisen, mutta itse jää vaapaan näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin vanhanaikainen tuo amerikkalainen tapa, jossa vain naisella on kihlasormus. Mieshän ikäänkuin varaa ja kirjaimellisesti rengastaa naisen, mutta itse jää vaapaan näköiseksi.
*vapaan
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan liitetään avioliitossa miehen sukuun, joten hyvä onkin merkata etukäteen, että tiedetään varatuksi. Samaan tapaan kuin karja korvamerkitään, jotta tiedetään mille tilalle se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Mies kosii, naiselle tulee kihlasormus, yleensä näyttävämpi, se timanttisormus tms. Naimisiin mennessä molemmille tulee vihkisormus, yleensä yksinkertainen kultarengas.
Tää on se yhdysvaltalainen tapa. Toki moni muukin "perinne" omaksutaan sieltä viihteen mukana.
Yhdysvalloissa minä kasvoinkin, varmaan sieltä sen omaksuin, totta. En tiennyt että Suomessa on eri tapa, aina olen luullut että miehet, joilla on vasemmassa nimettömässä sormus, ovat naimisissa.
Eri tapoja on. Joissain maissa kihlasormus on oikeassa nimettömässä, olisko Venäjällä näin. Ainakin Euroopassa juutalaisilla on ollut vihkisormus vasemmassa etusormessa.
Venäjällä tämä tapa tulee ortodoksisesta uskosta. Myös muissa maissa ortodoksit laittavat sormuksen oikeaan sormeen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleinen: molemmilla kihlasormus, vain naisella vihkisormus.
Todellakin tää on se normaali ja perinteinen tapa Suomessa. Nykyään jotkut harvat ilmeisesti hommaa myös miehelle vihkisormuksen (mun lapsuuden parhaan kaverin isosiskon miehellä on).
Meillä on molemmilla vain kihlasormukset, eli ne jotka ostettiin kun päätettiin mennä naimisiin. Miehen sormus maksoi 5€ :D Ja omani alle 200€. Kysyin mieheltä että haluaako hän sitten naimisiin mennessä toisen sormuksen, sanoi että ei, niin ei sitten ostettu enempiä sormuksia kumpikaan. Nykyään vain mies pitää sormustaan, itse en voi koska sormienvälini ovat niin herkät aukeamaan, että sormus aiheuttaa sitä jos pidän kauemmin kuin päivän pari. En sitten ole pitänyt enää ollenkaan kun ei jaksa vekslata ees taas, vielä jää koko rinkula johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tää on se normaali ja perinteinen tapa Suomessa. Nykyään jotkut harvat ilmeisesti hommaa myös miehelle vihkisormuksen (mun lapsuuden parhaan kaverin isosiskon miehellä on).
Klassikko-ohjelmaa eli satuhäitä katsoessa tuntuu, että tuo molemmille kaksi sormusta on aika yleinenkin tapa. Toki lähde ei kovin luotettava :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vain Yhdysvaltalainen tapa! Suurimmassa osaa maailmaa tapana on että nainen saa kihlasormuksen ja mies vasta vihkisormuksen. Suomi on yksi viidestä maasta jossa on tapana ostaa kihlasormukset molemmille. Nykyään tämä on Suomessakin häviävä traditio.
Mielestäni on kaunis ajatus, että mies itse pohtii sormuksen merkitystä. Jos hän haluaa juurikin vihkisormuksen sormeensa kihlasormuksen sijaan, hän niin tehköön. Ihanaa, että mies aidosti pohtii asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan liitetään avioliitossa miehen sukuun, joten hyvä onkin merkata etukäteen, että tiedetään varatuksi. Samaan tapaan kuin karja korvamerkitään, jotta tiedetään mille tilalle se kuuluu.
Onneksi Suomessa on ollut ties kuinka kauan toinen tapa, ainakin 100v sillä minulla on isovanhempieni kihlasormukset ja mummon vihkisormus 1920-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on ollut ties kuinka kauan toinen tapa, ainakin 100v sillä minulla on isovanhempieni kihlasormukset ja mummon vihkisormus 1920-luvulta.
Ihan sama tapa on Suomessa ollut kuin muuallakin. Kihlasormus on merkki siitä, että on varattu ja lupautunut avioliittoon. Vihkisormus puolestaan on merkki avioliitosta. "Merkiksi siitä annan sinulle tämän sormuksen/otan sinulta tämän sormuksen", kuten vihkivalassakin sanotaan. Näin on asia jopa vuonna 2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole koskaan kuullut termiä "vaihtaa kihlat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen se toinen tapa on? Kaikissa minun tuntemissani tapauksissa kihlauksen myötä naisen sormeen on tavalla tai toisella laitettu kihlasormus. Itsellenikin mies pujotti kihlasormuksen sormeen sen jälkeen, kun olin vastannut hänen kosintaansa myöntävästi. Tapahtui kaksi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko-ohjelmaa eli satuhäitä katsoessa tuntuu, että tuo molemmille kaksi sormusta on aika yleinenkin tapa. Toki lähde ei kovin luotettava :D
Sillä ei varmaan ole mitään vaikutusta, että ohjelmaa sponsoroi koruliikkeet jotka näitä sormuksia haluaa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tulee vihkisormus?
Vihkisormus tulee morsiamelle ja se on usein tyylillisesti sormuksista se näyttävämpi. Vapaavalintaisesti osa sulhasista myös ottaa toisen sormuksen käyttöön avioitumisen yhteydessä, osa ei, eikä asiaan suoranaista traditiota liity.
Minun kihlasormus on jo niin näyttävä, etten kyllä halua toista isolla timantilla varustettua sormusta sormeeni! Eli meillä on niin päin, että kihlasormus on näyttävä ja vihkisormus tulee olemaan varmaan pienemmillä timantilla varustettu rivisormus yms.
Terveisin ap
Joo, tuo on tapana esim. USAssa. Jokainenhan noudattaa sen maan perinteitä, joita haluaa. USAhan on niin in, kun TV pyörittää siläläisiä hää- ja parinmuodostus ohjelmia aamusta iltaan.
Euroopassakin on erilaisia tapoja, joissakin maissa se, kumman käden nimettömässä sormusta pidetään, kertoo, onko henkilö kihloissa vai naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen se toinen tapa on? Kaikissa minun tuntemissani tapauksissa kihlauksen myötä naisen sormeen on tavalla tai toisella laitettu kihlasormus. Itsellenikin mies pujotti kihlasormuksen sormeen sen jälkeen, kun olin vastannut hänen kosintaansa myöntävästi. Tapahtui kaksi vuotta sitten.
Sellainen, että molemmilla on kihlasormukset.
eri
Itse en halunnut "turhaan" kahta sormusta. Ehdotin itse miehelle, että hankkisimme vain vihkisormukset. Hankittiin molemmille erilaiset ja minun sormukseni sieltä kihlasormuksen puolelta, jossa pieni timantti. Yleensähän vihkisormus on sileä. Teette juuri niin, miltä itsestä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tapa on Suomessa ollut kuin muuallakin. Kihlasormus on merkki siitä, että on varattu ja lupautunut avioliittoon. Vihkisormus puolestaan on merkki avioliitosta. "Merkiksi siitä annan sinulle tämän sormuksen/otan sinulta tämän sormuksen", kuten vihkivalassakin sanotaan. Näin on asia jopa vuonna 2020.
Luitkohan huonosti. Suomessa on ollut tapana, että kihlautuessa molemmat alkavat käyttää sormuksia. Ja mitä muihin maihin tulee, käytännöt ja tavat vaihtelevat paljonkin. Juuri esim. niin, että naimisiin mennessä sormus vaihdetaan toiseen käteen.
Tämä nyt sattuu olemaan Suomessa varsin yleinen tapa (ei tarkoita, että kaikilla tai joku sääntö), miksi alapeukut totuudelle? Ainahan voi kirjoittaa, jos ei pidä tavasta.