Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisen vanhempi, hermostuisitko tästä?

Vierailija
14.09.2013 |

Haluaisin pyytää, että alakoululaiset oppilaat voisivat tuoda kotoa kouluun halutessaan muutamia asioita. Kuten sisätossut (meillä ulkojalkineet otetaan pois ennen luokkaan tuloa, lattia voi talvella olla vilpoinen) ja jonkinlaisen istumatyynyn tai -alustan lattialla istumista varten.

Ei siis olisi pakko tuoda, mutta minusta mukavampi esim. kertoa tarinoita lapsille niin, että istumme kaikki lattialla piirissä kuin siten, että he kököttävät pulpeteissaan. Ja silloin olisi varmaan mukavampi, kun olisi jokin pehmike pepun alla.

Mahtaisiko vanhemmat nykyään alkaa valittaa, että koulun pitää tarjota kaikki asiat? Koulussamme on tosi tiukka budjetti, vain kaikkein välttämättömin hankitaan.

Haluaisin myös kerran lukukaudessa tehdä oppilaiden kanssa pienen retken esim. naapurikaupungin museoon tai vaikka teatterin kulissien taakse, johonkin luonnonympäristöön, tms. Tällainen tukisi oppimista.

Uskallanko edes varovasti kysyä, voisiko oppilas tuoda kotoa 4-6,50 euroa tällaista retkeä varten. Raha menisi kaupunkiliikenteen linja-autolippuun ja mahdolliseen museon sisäänpääsyyn.

Tiedän, että periaate on, ettei mitään tällaista saisi kotoa pyytää. Kun itse olin lapsi, me kyllä toimme kouluun kotoa esim. tabletit ruokailua varten ja joskus markan tai pari johonkin vastaavaan kuluun kuin tässä esitetty.

Olen tehnyt töitä lähikaupungissa oppaana. Pystyisin todella hyvin ja ammattitaidolla elävöittämään opetusta satunnaisilla koulun ulkopuolelle suuntautuvilla vierailuilla. Satsaus perheiltä ei olisi suuri - mutta uskaltaako edes ehdottaa? Jos yksikin vanhempi olisi vastaan, niin sitten ei tietenkään tehtäisi tällaisia retkiä.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:32"]

Luuletko, että se kenellä ei ole varaa tuoda sitä rahaa, ilmoittaa sen vanhempainillassa 20 muun vanhemman edessä?

Laita mielummin jokin kysely joka kotiin jossa kukaan ei profiloidu köyhäksi toisten silmissä. Ei kaikki halua tuoda esille taloudellista ahdinkoaan...

Ja kuten täälläkin on huomattu, köyhille löytyy aina kivittäjiä joten ymmärränkin asian vaikka minulla on varaa kouluun rahaa laittaa. Se 100 euroakin jota ollaan nyt luokkaretkeen vailla :-)

[/quote]

No, mulla ei ollut aikomustakaan pyytää mitään tuollaisia summia koskaan...

[/quote]

Mä en olettanutkaan, että aiot satasta pyytää. Tuossahan lukee, että meidän luokan vanhemmat (kuten minä) vievät sen rahan luokkaretkeä varten. Kai sinä opena osaat lukea ja ymmärtää lukemasi ;-)?

Vierailija
22/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitpa meidän lapsien opettaja. Suostuisin ilomielin kaikkeen uuteen ja erilaiseen opetukseen lapsille. Sulta halu opettaa ja tehdä asiat hyvin tulee varmasti sydämmestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:08"]

Ei se rahan pyytäminen ole vain ongelmallista, vaan laitonta. Miten et muka opettajana sitä tiedä?

[/quote]

Tarkoitus ei ollutkaan sanoa, että ehdottomasti on tuotava. Vaan kysyä vanhemmilta, että vaikka periaate on, ettei mitään ylimääräistä tarvitse tuoda, niin kävisikö kuitenkin kaikille. Ellei ihan kaikille käy, sitten ei tarvi kenenkään tuoda.

[/quote]

Jos meillä opettaja kysyisi moista asiaa, tekisin välittömästi ilmoituksen sivistystoimenjohtajalle epäpätevästä opettajasta, joka ei suostu noudattamaan perusopetuslakia! Opettaja ei kerää vanhemmilta rahaa mihinkään sellaiseen, mitä hän pitää opetuksellisesti tärkeänä vaan kunta sen kustantaa. Jos ei kustanna ja opettajan mielestä se on ehdottoman tärkeää, niin opettaja maksaa sen omasta pussistaan. Minusta joku 20 x 3 e eli 60 e on niin pieni raha, että opettaja hyvinkin voi sen kerran kuussa kustantaa, jos ei kykene asioita ilman autenttista paikkaa kertomaan.

Voit toki kysyä, että sovitaanko kaikki, että opetus on tästä eteenpäin maksullista. Siitähän systeemissäsi on kyse.

Vierailija
24/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:38"]

Olikin tarkoitus järjestää vastaaminen niin, etten edes minä tietäisi, kuka mahdollisesti ei halua osallistua.

Mutta ei, en pyydä vanhemmilta rahaa. Sen sijaan ilmoitan, että luokka järjestää iltamat isovanhemmille, tuttaville ja sukulaisille. Edellytän jokaiselta vanhemmalta muutaman tunnin työpanosta iltamien eteen. Laitetaan lipun hinnaksi 3 euroa, perheiltä 6 euroa ja eteiseen buffetti. Vaikka sitäkään ei tietysti saa järjestää, jos ei kaikilla ole hygieniapassia ja koulun keittolaanhan ei saa mennä lämmittämään pullia uunissa, koska sinne on asetusten mukaan sallittu pääsy vain keittäjältä.

Tämä suomalainen yhteiskunta on sitten ihana!

[/quote]

Siis sinä opettajana edellytät vanhempien osallistumista? Hieno juttu. Minä vastaavasti edellytän, että sinä menet vanhusten palvelutaloon siivoamaan, koska sinullahan on iltapäivät vapaat ja voit käyttää ne yleishyödylliseen toimintaan.

Vierailija
25/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:38"]

Olikin tarkoitus järjestää vastaaminen niin, etten edes minä tietäisi, kuka mahdollisesti ei halua osallistua.

Mutta ei, en pyydä vanhemmilta rahaa. Sen sijaan ilmoitan, että luokka järjestää iltamat isovanhemmille, tuttaville ja sukulaisille. Edellytän jokaiselta vanhemmalta muutaman tunnin työpanosta iltamien eteen. Laitetaan lipun hinnaksi 3 euroa, perheiltä 6 euroa ja eteiseen buffetti. Vaikka sitäkään ei tietysti saa järjestää, jos ei kaikilla ole hygieniapassia ja koulun keittolaanhan ei saa mennä lämmittämään pullia uunissa, koska sinne on asetusten mukaan sallittu pääsy vain keittäjältä.

Tämä suomalainen yhteiskunta on sitten ihana!

[/quote]

Oli yhteiskunta miten ihana hyvänsä, sä et pysty edellyttämään vanhemmilta muutaman tunnin työpanosta jotta saat kuskattua muksut museoon sillä se on näkemyksesi mukaan paras tapa opettaa lapsia. Vapaa-ehtoisia voit kyllä pyytää.

Sun ajatus on tosi hyvä ja itse henk.koht. toisin sen rahan sulle ainakin kerran ihan mielelläni mutta kyllä se vaan totta on; Suomessa opetus on maksutonta ja oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan opetuksen ja opintoretket kustantaa kunta, ei vanhemmat.

Vierailija
26/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ilmoittaisit lukuvuoden alussa, että sinun opetuksesi oheisohjelma maksaa 200 e/v ja vanhempien tulee maksaa ko. summa tilillesi ennen syyskuun alkua. Näin voit toteuttaa sellaista opetusta kuin haluat ja ne vanhemmat, joiden mielestä opetuksen tulee olla ilmaista, voivat anoa lapsensa siirtämistä jollekin muulle rinnakkaisluokalle. Tai vastaavasti voit harkita, että järjestät ne erilaiset matkat naapurikaupunkiin jne. siten, että itse maksat kaiken välipaloista alkaen.

Vierailija
27/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten ala-asteella saa muikkarin, jos ei ole sisätossuja. Nykyään monilla tosin on Crocsit. Mä olisin valmis maksamaan suht paljonkin lasten retkistä. Kunhan mun ei tarvii maksaa kaikkien niiden lasten matkaa, joiden vanhemmat eivät suostu maksamaan oman lapsensa osuutta.

Vierailija
28/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:11"]

Ilmeisesti aika nuori ja virkaintoinen naisopettaja kyseessä? Nämä ovat mielestäni niitä kaikkein kamalimpia opeja. Eivät ole vielä tajunneet sitä, että jotkut opetettavat eivät saa viikonloppuna edes ruokaa. Sitten pitäisi vanhempien kaivaa kuvetta ja kustantaa kaikkea kivaa, mitä innokas ja ideologinen ope milloinkin keksii.

[/quote]

Ihan näin vaan OT, mutta eikös yleensä marista, että opettajia ei vois vähempää kiinnostaa ja tekevät vaan sen kaikkein välttämättömimmän? Tuossa yhdessä ketjussa just valitetaan, että ope ei anna edes läksyjä pyydettäessä.

Nyt sitten sekin on huono asia, että opettaja on työstään innostunut. Mikä teille oikein kelpaa?

Tiedän, että meidänkin koulussa suurin osa on näitä EVVK-opeja. Kun on käsityötunti, opettaja keksii äkkiä edellisellä välkällä jonkun askartelun ja se on sitten sen oloinen myös. Sekö on parasta mahdollista kasvatusta lapsille? Ainakaan ope ei ole innostunut.

Itse olen innostunut työstäni. Minulla on paljon ideoita ja olen tehokas ne toteuttamaan, en raada koulupäivän jälkeen kymmentä tuntia valmistellakseni seuraavaa päivää. Kouluajan ulkopuolella opastan naapurikaupungin kohteissa lukuisia sellaisia koululaisryhmiä, joilla on varaa siitä maksaa. Eli se, että tehtäisiin oppilaideni kanssa pari kertaa vuodessa tuollainen ekstraretki, ei vaatisi minulta kuin lähtemisen vaivan.

No, ajatuksenani onkin ollut perustaa yksityiskoulu sellaisten perheiden lapsille, joilla on halua ja rahaa panostaa lapsensa opintoihin. Minulla on kasassa myös neljä oman alansa huippuopea, joiden kanssa tätä suunnittelemme. En oikeasti ymmärrä, miksi sellaiset ihmiset tekee lapsia, joilla ei ole muka varaa ostaa lapsille edes ruokaa.

Se on fakta, että Suomessa lapsen ei tarvi nälkää nähdä, kyllä siitä vielä yhteiskunta huolehtii. Kumma kyllä, usein niillä vanhemmilla, joilla ei ole varaa yhtään mihinkään lapsen osalta, on kyllä rahaa esim. polttaa tupakkaa tai käydä oluella.

[/quote]

Tällä viimeistään osoitit, että et oikeasti edes ole opettaja. Sinä ja neljä "oman alansa huippuopea" suunnittelemassa yksityiskoulua, vaikka itselläsi ei ole edes perusymmärrys perusopetuslaista.

Minulla on halua ja varaa panostaa lapseni opintoihin, mutta vierailu naapurikaupunkiin opettajan toimiessa oppaana ei ole sellainen asia, josta suostun maksamaan. Sen sijaan voisin maksaa pätevän opettajan antamasta opetuksesta, johon ei liity halua tehdä itselle mieluisia asioita kouluaikana lasten kustannuksella, kuten nyt ole selkeästi tekemässä.

Suomessa yksityisen koulun perustamislupaa on äärimmäisen vaikea saada jo siksikin, että perusopetuslaki takaa kaikille lapsille maksuttoman opetuksen jopa niiden retkien osalta. Opettajan ammattitaito näkyy esim. siinä, että hän kykenee sen opastetun kaupunkikierroksen toteuttamaan luokkaolosuhteissa vaikka valokuvien ja nettisovellusten avulla. Kysyy tietty opettajalta ammattitaitoa ja vaivannäköä enemmän kuin se, että vie lapset lähikaupunkiin ja kertoo näille patsaista, kaupungintalon arkkitehtuurista, ripauksen henkilöhistoriasta jne.

Vierailija
29/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meilläpäin moneen museoon, ainakin kaupungin tukemaan/ylläpitämään, pääsee koululaisryhmät ilmaiseksi sisään. Tietty vielä kulkeminen jäähaasteeksi... joku rahankeräystempaus (diskot ym) voisi olla ihan hyvä.

Vierailija
30/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin ensimmäisessä vanhempainillassa periaatepäätös, että mitään rahakeräyskampanjoita ei järjestetä. Lapset tekevä keväällä luokkaretken ja sen maksaa koulu/kunta. Sekä opettaja että vanhemmat olivat helpottuneita, kun enää ei tarvitse sumplia rahojen kanssa, pakkomyydä töissä kynttilöitä ja kalentereja, järjestää discoa ja huomata, että kaupungin tilapalvelu ottaa vuokrana luokkatilasta koulun jälkeen 120 e jne.

Silti lapset saavat vuoden aikana täysipainoista opetusta, oppivat toimimaan ryhmässä ja tottuvat siihen, että arki voi olla ihan mukavaa, vaikka ei olla menossa teatteriin, tanssiesitykseen, satutunnille, metsäretkelle tai taidenäyttelyyn.

Vierailija
31/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina perustettu luokkatoimikunta vanhempainillassa. Sitten ovat vanhemmat päättäneet, että kaikki perheet maksavat luokalle perustetulle tilille vaikka 20 euroa sen lukukauden aikana. Näin on opettaja voinnut tehdä jonkin ylimääräisen retki suunnitelman ja rahastonhoitaja maksanut tililtä kulut.

Vierailija
32/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä utopiassa ap oikein elää?

a) jos saat kaikki vanhemmat osallistumaan vanhempain iltaan olet aika tekijä.

b) Suomessa on nälkää näkeviä lapsia vaikka teoriassa ei pitäisi olla.

Vierailija
33/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat kyllä kivalta opelta!

Meidän pojan koulussa on kaikilla sisäkengät ja sen opettaja on ilmoittanut aina heti lukukauden alussa, että muistakaa sisäkengät, ei ole kiva kastella jalkoja kesken päivän/heti aamusta. Poitsun ope kysyi myös, ekassa vanhempainillassa istumatyynyistä, että mitä mieltä ollaan ja nopeasti löytyikin pari perhettä, joilla oli käyttämättömiä, vanhoja sohvatyynyjä, joten toki kannattaa kysyä vanhemmilta tyynyistä! 

Sitten raha.siitähän voisi antaa vastauksen ihan henk.koht, tai sitten alatte jo kerätä rahaa esim. järjestämällä myyjäiset tai oma kirppispöytä johonkin. Minusta muutama euro retkirahaa silloin tällöin ei ole paha, koska retkillä lapsi oppii aina kaikkea muutakin kuin vain sen mitä esim. museossa näkee.

Itse olen ollut mukana retkillä valvomassa ja lasten riemu on kyllä aina ihailtavaa, ja mikään kohde ei ikinä ole ollut tylsä!

Toivottavasti saat ehdotuksiasi läpi vanhemmille :)

Vierailija
34/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 11:41"]

Meillä on aina perustettu luokkatoimikunta vanhempainillassa. Sitten ovat vanhemmat päättäneet, että kaikki perheet maksavat luokalle perustetulle tilille vaikka 20 euroa sen lukukauden aikana. Näin on opettaja voinnut tehdä jonkin ylimääräisen retki suunnitelman ja rahastonhoitaja maksanut tililtä kulut.

[/quote]

Paitsi että vanhemmat eivät voi päättää noin. Jos retki on kouluaikana, tulee kaikkien päästä mukaan ja jos retki ei ole kouluaikana, eivät koulun vakuutukset ole voimassa. Enää ei voi tehdä maksullista retkeä kouluaikana ja jättää ei-maksajia sieltä pois.

Itse en ole valmis maksamaan 20 euroa jonkun luokkakaverin äidin tilille, joten pitää olla erillinen tili, kirjanpito ja kauden päätteeksi tili tulee lopettaa ja osoittaa kuitein, minne rahat laitettiin. Harva rahastonhoitajaksi valittu tätä ymmärtää.

Vierailija
35/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ope olet! Ajatuksesi kuulostavat oikein mukavilta. Meillä opet nyt vaihtuneet lapsilla aika tiuhaan ja kaikenlaisia opettajina tässä matkanvarrella ollaan kohdattu. Itse ainakinarvostan sitä, että opettaja ajattelee myös lasten parasta. Ehdottomasti itse olisin halukas maksamaan retkistä yms. Tiedän, että kaikki eivät halua tai ehkä pystykään, mutta suurinosta kuitenkin.

Vierailija
36/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Me tehtiin koulussa niin, että kun tarvitsi rahaa johonkin, niin myimme keksejä ja tuotto meni luokan kassaan.

Lapseni koulussa keräsivät rahaa "sponsorijuoksulla", eli lapset juoksivat kilparataa ympäri ja jokaisesta kierroksesta lapsen sponsori (esim. vanhemmat, mummo, naapuri tms.) maksoi tietyn summan rahaa koululle. Siinä on mahdollisuus maksaa rahatilanteen mukaan - köyhä maksaa vaikka 50 senttiä/kierros ja varakkaampi vaikka 5 euroa.

Kokemuksesta voin sanoa, että joku perhe ei todellakaan osta edes niitä sisätossuja tms. ja lapselle tulee siitä kyllä paha mieli, kun on eriarvoinen kuin muut.

Vierailija
37/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

v**** mitä nipoja täällä on. te ootte naurettavia. kyllä ainakin mun lapsuudessa annettiin rahaa mm. luokkaretkiin ja leirikouluihin, sekä purkkaan ruokailun jälkeen eikä kenelläkään ollut asiasta ongelmaa. miksi kunnan pitää maksaa kaikki? naurettavaa jos joku vanhempi ei voi muutamaa euroa lapselleen antaa.

Vierailija
38/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkea, mutta meillä retkiraha kiertää vanhempainyhdistyksen kautta. Vanhempainyhdistys voi pyytää vapaaehtoista avustusta tilille. Mutta huom! kaikki lähtee vaikka kaikki eivät ole maksaneet.

Aktiivinen yhdistys, kuten meillä luokan yhdistys on, voi lisäksi järjestää myyjäisiä, discon (ilmainen sisäänpääsy mutta myynnissä pillimehuja ja karkkia), arpajaisia, myydä sukkia jne. 

Vierailija
39/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:22"]

v**** mitä nipoja täällä on. te ootte naurettavia. kyllä ainakin mun lapsuudessa annettiin rahaa mm. luokkaretkiin ja leirikouluihin, sekä purkkaan ruokailun jälkeen eikä kenelläkään ollut asiasta ongelmaa. miksi kunnan pitää maksaa kaikki? naurettavaa jos joku vanhempi ei voi muutamaa euroa lapselleen antaa.

[/quote]

Samaa mieltä. Minusta on nipoa noudattaa lakeja. Ap voisi mennä luokan kanssa naapurikaupunkiin kävelemään päin punaisia liikennevaloja, sotkemaan talojen seiniä ja varastelemaan rekisterikilpiä. Miksi ihmeessä kaikki eivät tee sitä, mitä haluavat vaan illittävät jostain laista? Ei opettajan tarkoitus ole opettaa vaan lukea satuja ja tehdä opastettuja turistikierroksia.

Vierailija
40/89 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:13"]

Moi. Me tehtiin koulussa niin, että kun tarvitsi rahaa johonkin, niin myimme keksejä ja tuotto meni luokan kassaan.

Lapseni koulussa keräsivät rahaa "sponsorijuoksulla", eli lapset juoksivat kilparataa ympäri ja jokaisesta kierroksesta lapsen sponsori (esim. vanhemmat, mummo, naapuri tms.) maksoi tietyn summan rahaa koululle. Siinä on mahdollisuus maksaa rahatilanteen mukaan - köyhä maksaa vaikka 50 senttiä/kierros ja varakkaampi vaikka 5 euroa.

Kokemuksesta voin sanoa, että joku perhe ei todellakaan osta edes niitä sisätossuja tms. ja lapselle tulee siitä kyllä paha mieli, kun on eriarvoinen kuin muut.

[/quote]

Meillä sponsorijuoksun rahat meni Unicefille. Ja vanhempainyhdistys ilmoitti, että kierroksen hinta on 1 e ja jokainen lapsi juoksee 5  kierrosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan