Koululaisen vanhempi, hermostuisitko tästä?
Haluaisin pyytää, että alakoululaiset oppilaat voisivat tuoda kotoa kouluun halutessaan muutamia asioita. Kuten sisätossut (meillä ulkojalkineet otetaan pois ennen luokkaan tuloa, lattia voi talvella olla vilpoinen) ja jonkinlaisen istumatyynyn tai -alustan lattialla istumista varten.
Ei siis olisi pakko tuoda, mutta minusta mukavampi esim. kertoa tarinoita lapsille niin, että istumme kaikki lattialla piirissä kuin siten, että he kököttävät pulpeteissaan. Ja silloin olisi varmaan mukavampi, kun olisi jokin pehmike pepun alla.
Mahtaisiko vanhemmat nykyään alkaa valittaa, että koulun pitää tarjota kaikki asiat? Koulussamme on tosi tiukka budjetti, vain kaikkein välttämättömin hankitaan.
Haluaisin myös kerran lukukaudessa tehdä oppilaiden kanssa pienen retken esim. naapurikaupungin museoon tai vaikka teatterin kulissien taakse, johonkin luonnonympäristöön, tms. Tällainen tukisi oppimista.
Uskallanko edes varovasti kysyä, voisiko oppilas tuoda kotoa 4-6,50 euroa tällaista retkeä varten. Raha menisi kaupunkiliikenteen linja-autolippuun ja mahdolliseen museon sisäänpääsyyn.
Tiedän, että periaate on, ettei mitään tällaista saisi kotoa pyytää. Kun itse olin lapsi, me kyllä toimme kouluun kotoa esim. tabletit ruokailua varten ja joskus markan tai pari johonkin vastaavaan kuluun kuin tässä esitetty.
Olen tehnyt töitä lähikaupungissa oppaana. Pystyisin todella hyvin ja ammattitaidolla elävöittämään opetusta satunnaisilla koulun ulkopuolelle suuntautuvilla vierailuilla. Satsaus perheiltä ei olisi suuri - mutta uskaltaako edes ehdottaa? Jos yksikin vanhempi olisi vastaan, niin sitten ei tietenkään tehtäisi tällaisia retkiä.
Kommentit (89)
Tossut on musta ihan ehdoton juttu. Meillä oli tytöllä metsämörriä joka toinen viikko ja piti tehdä eväät, se oli minusta todella rasittavaa muistaa ja ehtiä. Ja minä sentään olen kotona, mietin niitä vanhempia kun käyvät töissä ja joka päivä pitää muistaa laittaa mukaan sitä ja tätä ja lämmintä mehua yms. vaikka metsämörri sinällään on ihan loistojuttu.
Että tollaset menee mitkä tuodaan kerran, just tossut, tyyny yms, mielelläni panostan lapsenkoulunkäyntiin. Mutta kun on noita kerran viikossa ja joka tiistai ja torstai yms muistettavia niin ne rassaavat
minä antaisin muutaman euronkin mielelläni, mutta pitää ajatela myös se, että kaikilla ei välttämättä ole mistä antaa, mitä niiden reissulle sitten tehdään? Tuollaista varten luokka voisi vaikka järjestää arpajaiset niin saa luokan kassaan lasten tekemällä työllä hiukan rahaa
Opetussuunnitelmassa lueteltuihin retkiin ei kerätä lapsilta rahaa vaan ne maksaa koulu/kunta. Et siis voi ilmoittaa, että retkelle lähdetään, tuokaa rahaa.
Sisätossut voit ilmoittaa tuotaviksi, koska niiden avulla vähennetään siivoustyötä. Sen sijaan lattiatyynyä et voi edellyttää, koska niiden käyttö sinun tulisi voida perustella jollain muulla kuin että lattialla on kiva istua. Sen sijaan voit itse hankkia kaikille oppilaillesi tyynyt, jos pidät sitä tarpeellisena.
Opettajakoulutuksessa käydään aika hyvin läpi nykyinen lainsäädäntö ja se, mitä lapsilta voidaan kouluun tuotavaksi vaatia. Tyyny, verhot, kivat lokerikot ja matto ovat niitä, jotka hankkii koulu, ei oppilas.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:53"]
Tossut on musta ihan ehdoton juttu. Meillä oli tytöllä metsämörriä joka toinen viikko ja piti tehdä eväät, se oli minusta todella rasittavaa muistaa ja ehtiä. Ja minä sentään olen kotona, mietin niitä vanhempia kun käyvät töissä ja joka päivä pitää muistaa laittaa mukaan sitä ja tätä ja lämmintä mehua yms. vaikka metsämörri sinällään on ihan loistojuttu.
Että tollaset menee mitkä tuodaan kerran, just tossut, tyyny yms, mielelläni panostan lapsenkoulunkäyntiin. Mutta kun on noita kerran viikossa ja joka tiistai ja torstai yms muistettavia niin ne rassaavat
minä antaisin muutaman euronkin mielelläni, mutta pitää ajatela myös se, että kaikilla ei välttämättä ole mistä antaa, mitä niiden reissulle sitten tehdään? Tuollaista varten luokka voisi vaikka järjestää arpajaiset niin saa luokan kassaan lasten tekemällä työllä hiukan rahaa
[/quote]
Mikä ihmeen metsämörri? Koulun tehtävänä on ne eväät hankkia, ei vanhempien. Koulu ei saa maksaa miltään osin ja vain ainoastaan pitkän koulupäivän vuoksi myytävä iltapäivävälipala voi olla maksullinen (ja vapaaehtoinen).
Sisätossut voit ehdottomasti pyytää ja vapaaehtoiset istumatyynyt, ne ovat tavallaan samaa kategoriaa kuin esim. jumppavaatteet. Mutta rahan pyytäminen retkiä ja museokäyntejä varten tulee koulun maksaa, eikä sitä SAA pyytää. Opettajana tämän pitäisi kyllä olla sinulle selvä asia.
Miten muuten on, voisiko niitä istuintyynyjä ommella kästyötunnilla? Painatte vaikka niihin kuviot, tai harjoittelette ompelukoneen käyttöä tai jotain, mitä nyt siihen aineeseen nykyään kuuluukaan. Minun kouluaikanani teimme 3. luokalla istuintyynyt, joita sitten käytimme 6. luokalle saakka.
Oli kyllä eskarissa viime vuonna, siis metsässä tapahtuvaa luonnon tutkimista ja opetusta, tunnin pari ne kai siel oli, sit tietty koulussa oli ruoka
Miksi noita tyynyjä ei voisi tehdä siellä koulussa? Joko niin, että kaikki tarvikkeet koulunpuolelta, tai sitten sinä ja koululaiset tuovat kotoaan kaikenlaista tarvittavaa materiaalia. Kaikilla ei ehkä ole materiaaleja, mutta jos jollain on ylimääräistä, tuokoon niitä yleiseen käyttöön.
Kengät ovat ok, meidän lasten koulussa tuli ihan rehtorilta wilmaan viesti, että sisäkengät olisivat erittäin suotavat, muttei pakolliset.
Tuo raha on ongelmallisempi asia. Meidän lasten koulussa kun tuntuu, ettei kaikilla vanhemmilla ole varaa edes täishampoota hankkia, miten olisi varaa sitten johonkin retkeen.
Ei se rahan pyytäminen ole vain ongelmallista, vaan laitonta. Miten et muka opettajana sitä tiedä?
No tottakai uskallat. Meidän lasten koulussa on kaikilla sisäkengät. 3 euroa annoin ensiviikon tanssituntia varten. On myös tehty maksullisia retkiä. Nuorimmalla myös tyyny lattialla oleskelua varten.
Ilmeisesti aika nuori ja virkaintoinen naisopettaja kyseessä? Nämä ovat mielestäni niitä kaikkein kamalimpia opeja. Eivät ole vielä tajunneet sitä, että jotkut opetettavat eivät saa viikonloppuna edes ruokaa. Sitten pitäisi vanhempien kaivaa kuvetta ja kustantaa kaikkea kivaa, mitä innokas ja ideologinen ope milloinkin keksii.
Minusta se, että kehotan oppilaita tuomaan istumatyynyn, JOS haluaa, ei ole verrattavissa siihen, että alkaisin heitä tuomaan kouluun vaikka oman pulpetin tai ikkunoihin verhot.
Joo, totta, sisätossut on vähän kuin jumppavaatteet, eihän niitäkään koulu maksa. Eli ne voinen pyytää tuomaan.
Tuo istumatyynyjen ompelu itse on hyvä idea. Laitan harkintaan ja katson, millä kustannuksilla ne saisi toteutettua. Ja mitä matskuja koulussa on jo valmiiksi.
Kyllä, tiedän, ettei kouluun periaatteessa saisi pyytää tuomaan rahaa. Tarkoitus ei ollutkaan sanoa, että nyt tuotte. Vaan kysyä vanhemmilta, että olisiko heistä kumminkin ok ja sitten järjestää vanhempainillassa vaikka suljettu lippuäänestys, ettei kenenkään tarvi hävetä, jos haluaa sanoa ei.
Koululla/kunnalla ei ole noita ylimääräisiä retkiä varaa kustantaa. Kysyin jo. Yksi luokkaretki sitten keväällä ja siihenkin niin naftisti rahaa, että mitään ihmeellistä ei voida tehdä. Luokkaretki on aina muutenkin jotenkin sellainen pikkuisen levoton tapahtuma, oppilaat mieltää sen enemmän huvitteluksi kuin oppimiskokemukseksi.
Jos sen sijaan kerran puolessa vuodessa olisi sellainen opintokäynti jossain kohteessa, johon menisi päivästä matkoineen 3 tuntia, niin sen opetuksellinen luonne olisi oppilaillekin ihan eri.
On harmi, kun niin lähellä - 15-30 min ajomatkan päässä - olisi historiallisesti ja sivistyksellisesti maamme ykköskohteita. Minä olisin ammattilainen niistä kertomaan. Mutta ei vaan ole rahaa niissä käydä. EIkä monet perheet niissä vieraile, vaikka ovatkin lähellä.
Ehkä yritän ehdottaa vanhempainillassa tuota jonkinlaista yhteistä varainkeruuta. Vaikka disko 1.-2.-luokkalaisille tai iltamat isovanhemmille ja kummeille.
Vaikka täällä moni tuntui suhtautuvankin ajatukseen nihkeästi, niin minusta lapsien tulisi oppia omaksumaan tietoa monenlaisissa ympäristöissä. Vaikka koululuokassa tekisi mitä kommervenkkejä, ei se ikinä korvaa autenttista paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:08"]
Ei se rahan pyytäminen ole vain ongelmallista, vaan laitonta. Miten et muka opettajana sitä tiedä?
[/quote]
Tarkoitus ei ollutkaan sanoa, että ehdottomasti on tuotava. Vaan kysyä vanhemmilta, että vaikka periaate on, ettei mitään ylimääräistä tarvitse tuoda, niin kävisikö kuitenkin kaikille. Ellei ihan kaikille käy, sitten ei tarvi kenenkään tuoda.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:11"]
Ilmeisesti aika nuori ja virkaintoinen naisopettaja kyseessä? Nämä ovat mielestäni niitä kaikkein kamalimpia opeja. Eivät ole vielä tajunneet sitä, että jotkut opetettavat eivät saa viikonloppuna edes ruokaa. Sitten pitäisi vanhempien kaivaa kuvetta ja kustantaa kaikkea kivaa, mitä innokas ja ideologinen ope milloinkin keksii.
[/quote]
Ihan näin vaan OT, mutta eikös yleensä marista, että opettajia ei vois vähempää kiinnostaa ja tekevät vaan sen kaikkein välttämättömimmän? Tuossa yhdessä ketjussa just valitetaan, että ope ei anna edes läksyjä pyydettäessä.
Nyt sitten sekin on huono asia, että opettaja on työstään innostunut. Mikä teille oikein kelpaa?
Tiedän, että meidänkin koulussa suurin osa on näitä EVVK-opeja. Kun on käsityötunti, opettaja keksii äkkiä edellisellä välkällä jonkun askartelun ja se on sitten sen oloinen myös. Sekö on parasta mahdollista kasvatusta lapsille? Ainakaan ope ei ole innostunut.
Itse olen innostunut työstäni. Minulla on paljon ideoita ja olen tehokas ne toteuttamaan, en raada koulupäivän jälkeen kymmentä tuntia valmistellakseni seuraavaa päivää. Kouluajan ulkopuolella opastan naapurikaupungin kohteissa lukuisia sellaisia koululaisryhmiä, joilla on varaa siitä maksaa. Eli se, että tehtäisiin oppilaideni kanssa pari kertaa vuodessa tuollainen ekstraretki, ei vaatisi minulta kuin lähtemisen vaivan.
No, ajatuksenani onkin ollut perustaa yksityiskoulu sellaisten perheiden lapsille, joilla on halua ja rahaa panostaa lapsensa opintoihin. Minulla on kasassa myös neljä oman alansa huippuopea, joiden kanssa tätä suunnittelemme. En oikeasti ymmärrä, miksi sellaiset ihmiset tekee lapsia, joilla ei ole muka varaa ostaa lapsille edes ruokaa.
Se on fakta, että Suomessa lapsen ei tarvi nälkää nähdä, kyllä siitä vielä yhteiskunta huolehtii. Kumma kyllä, usein niillä vanhemmilla, joilla ei ole varaa yhtään mihinkään lapsen osalta, on kyllä rahaa esim. polttaa tupakkaa tai käydä oluella.
Minulle ei olisi ongelma, mutta lapset ovat myös käyneet yksityisen pk:n, eli olen tottunut laittamaan heihin vähän "ylimääräistä" rahaa.
En hermostuisi, suostuisin ihan mielelläni tuollaisiin juttuihin.
Luuletko, että se kenellä ei ole varaa tuoda sitä rahaa, ilmoittaa sen vanhempainillassa 20 muun vanhemman edessä?
Laita mielummin jokin kysely joka kotiin jossa kukaan ei profiloidu köyhäksi toisten silmissä. Ei kaikki halua tuoda esille taloudellista ahdinkoaan...
Ja kuten täälläkin on huomattu, köyhille löytyy aina kivittäjiä joten ymmärränkin asian vaikka minulla on varaa kouluun rahaa laittaa. Se 100 euroakin jota ollaan nyt luokkaretkeen vailla :-)
Sinulle on vastannut tosi outo otos vanhemmista.
Suurin osa maksaa mielellään retkistä ja hoitaa kouluun tossut/jonkun vanhan tyynyn.
Suurin osa haluaa vielä tuoda ksylitol-pastilleja ja herkkuja luokan pikkujouluihin. Osa lahjoittaa kotoa/työpaikalta tarpeetonta tavaraa askartelua varten. Suurin osa vanhemmista näkee, että em. asiat koituvat heidän omien lastensa eduksi.
Kysy rohkeasti, älä anteeksipyydellen. Sittenhän kuulet, montako AV-mammaa luokastasi löytyy.
Olikin tarkoitus järjestää vastaaminen niin, etten edes minä tietäisi, kuka mahdollisesti ei halua osallistua.
Mutta ei, en pyydä vanhemmilta rahaa. Sen sijaan ilmoitan, että luokka järjestää iltamat isovanhemmille, tuttaville ja sukulaisille. Edellytän jokaiselta vanhemmalta muutaman tunnin työpanosta iltamien eteen. Laitetaan lipun hinnaksi 3 euroa, perheiltä 6 euroa ja eteiseen buffetti. Vaikka sitäkään ei tietysti saa järjestää, jos ei kaikilla ole hygieniapassia ja koulun keittolaanhan ei saa mennä lämmittämään pullia uunissa, koska sinne on asetusten mukaan sallittu pääsy vain keittäjältä.
Tämä suomalainen yhteiskunta on sitten ihana!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:32"]
Luuletko, että se kenellä ei ole varaa tuoda sitä rahaa, ilmoittaa sen vanhempainillassa 20 muun vanhemman edessä?
Laita mielummin jokin kysely joka kotiin jossa kukaan ei profiloidu köyhäksi toisten silmissä. Ei kaikki halua tuoda esille taloudellista ahdinkoaan...
Ja kuten täälläkin on huomattu, köyhille löytyy aina kivittäjiä joten ymmärränkin asian vaikka minulla on varaa kouluun rahaa laittaa. Se 100 euroakin jota ollaan nyt luokkaretkeen vailla :-)
[/quote]
No, mulla ei ollut aikomustakaan pyytää mitään tuollaisia summia koskaan...
Mitäs jos et käskisi, vaan kirjoittaisit viestisi ystävällisempään muotoon? "Lapsi saa halutessaan tuoda sisätossut tai pistokkaat luokkaan, sekä istuintyynyn satuhetkiä varten."
Rahasta voit lähettää vanhemmille kysymyksen, johon vastaavat henkilökohtaisesti sinulle (ei julkista kysymystä), jolloin haluton uskaltaa vastata sinulle rehellisesti.
Sisätossut ja istumatyyny ei mielestäni ole mitään kohtuuttomia pyyntöjä. Raha nyt on vähän niin ja näin. Vaikka summanahan tuo 4 - 6,50 euroa nyt ei mitään olekaan, joillekin vanhemmille saattaa tulla siitä vaikutelma, että joutuvat sitten tulevaisuudessakin kustantamaan kaikenlaisia opintoretkiä museoihin yms. vaikka oikeasti nuo kuuluisi maksaa koulun budjetista.