Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yksin asuva työtön ja saan perustoimeentulotukea 530e kuukaudessa...Kun kaltaisilleni sanotaan että pitäisi mennä metsään keräämään sieniä ja marjoja, niin Oletteko ottaneet tätä huomioon?

Vierailija
25.08.2020 |

Kaikki tulot vähennetään toimeentulotuesta paitsi 50e/kk. Eli minun pitäisi poimia 480e edestä sieniä/marjoja ennen kuin olisin "nollilla", kun kaikki tuo vähennetään toimeentulotuestani. Sitten on vielä bensakulut, ja muut auton kuluminen joka pitää myös huomioida.
Minulla on siis auto, ja pääsisin metsään kyllä....Mutta en vain ole keksinyt että miten ihmeessä tuo voi kannattaa, kun kaikki saamani tulo vähennetään perustoimeentulotuesta.

Jos onnistuisin keräämään vaikka 1000e edestä sieniä ja marjoja, niin sitten saisin tuloa jo 520e edestä, mutta onko tuollainen edes mahdollista kokoemattomalle? Lisäksi Työvoimatoimisto voi jo tuollaisen tuhannen euron tulon kanssa katsoa että olen yrittäjä, ja siitä seuraa vielä suurempia byrokraattisia sekä tulopoliittisia ongelmia.

Miksi meille työttömille sanotaan että mene metsään keräämään lisätuloa?

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jsjjaja kirjoitti:

Saat nyt jo ilmaista rahaa ja paljon enemmän kuin jostain normi duunari töistä, on se niin väärin et yhteiskunta rahoittaa niiden elämisen jotka ei edes yritä hakea tai toivoo 2000-3000 e/kk

Normi duunari saa kyllä enemmän rahaa kuin toimeentulotuella elävä työtön. Siis varsinkin jos käy kokopäivätöissä. Osa-aikatyötä tekevät voivat myös hakea eri etuuksia Kelalta, esim. asumistukea.

Aika harva on myös vapaaehtoisesti työtön, joten työttömiä ei kannata ainakaan kadehtia. Myös työssäkäyvät voi irtisanoa itsensä töistä ja kokeilla käytännössä miltä tuntuu olla työttömänä.

Vierailija
82/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moneen paikkaan otetaan töihin, vaikkei olisi mitään kokemusta. Itse olen mm. opiskeluaikana siivonnut ilman koulutusta, siis noin 10 vuotta sitten. Alalle tuskin edelleenkään on tunkua... Prismassa oli juuri joku 50 v. nainen kassalla perehtymässä. Hese hakee koko ajan työntekijöitä. Ja Attendoissa ym. on kova pula hoitoapulaisista. Soittamalla suoraan näihin paikkoihin töitä varmasti löytyy. Ja kun se autokin on niin voit mennä vaikka puolen tunnin matkan päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikkien ttt saavien ajatusmaailma oikeasti tämä? Saavutettu etu, josta ei luovuta!? Mitä tahansa tilannetta parantavaa kun joku uskaltaa ehdottaa, on sata syytä miksi juuri se ei mitenkään KANNATA. Onko ihan vieras ajatusmaailma sellainen, että JES, nyt en JOUDU hakemaan toimeentulotukea vaan tämän kuun ja seuraavan pärjäänkin edes jotenkuten ITSE? Hamaan tulevaisuuteen vaan ttt, koska minulla on oikeus?

Vierailija
84/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikkien ttt saavien ajatusmaailma oikeasti tämä? Saavutettu etu, josta ei luovuta!? Mitä tahansa tilannetta parantavaa kun joku uskaltaa ehdottaa, on sata syytä miksi juuri se ei mitenkään KANNATA. Onko ihan vieras ajatusmaailma sellainen, että JES, nyt en JOUDU hakemaan toimeentulotukea vaan tämän kuun ja seuraavan pärjäänkin edes jotenkuten ITSE? Hamaan tulevaisuuteen vaan ttt, koska minulla on oikeus?

Katsotaanpas asiaa näin. Kuinka moni työssäkäyvä suostuu ylimääräisiin tunteihin ilmaiseksi?

Aivan rinnastettavissa oleva asia.

Tai jos kirppismyyntisi vähennetään sun palkasta, niin olisiko ok?

Vierailija
85/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä

Maalaisjärkeä saa käyttää. Sama kun joku vaatisi, että pullojen keruusta pitäisi ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos saa muutaman kympin käteisenä marjojen poiminnasta siitäkään ei tarvitse.

On muutenkin epäreilua, että toimeentulotukea saavaa työtöntä kohdellaan eri tavalla kuin työmarkkinatukea saavaa. Molemmissa etuuksissa pitäisi olla sama suojaraja paljonko saa tienata, että tuesta ei vähennetä.

jopa hieman köyhempi maalaisjärkikin jo sanoo, että tuollaisten tulojen ilmoittamatta jättäminen tt-tukea haettaessa on rikos, ja siitä tulee tuomio jos/kun jää kiinni.

Onko sinun mielestäsi myös oikein varastaa vaatteita kaupasta?

Miten siitä voi jäädä kiinni, jos maksaa käteisellä? Jos naapurisi leikkaa hiuksesi tai vahtii lapsiasi ja maksat hänelle pari kymmppiä, niin pitäisikö hänen ilmoittaa siitä verottajalle? Marjanpominnan voi rinnastaa samaan jos puhutaan samoista summista.

Kaupasta varastamiseen en kommentoi mitään, koska se ei liity mitenkään aiheeseen.

Vierailija
86/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap on oikeassa silloin ei saisi tienata jos saa toimeentulotukea, Suomessa on paljon pahantahtoisia ihmisiä jotka ilmiantavat ihan kaikki vaikkapa kirppismyynnistä tulevan yhden euronkin, juuri siksi en enää ikinä myy mitään, en kerää marjoja jne. Turhista ilmiannoista sakotetaan, hylätään hakemukset jne. Mieluummin köyhä kuin oikeuteen ilmoittamattomista "tuloista" joutuva köyhä. Ja itsekin rupesin ilkeäksi ja ilmiannan muiden tuttujen ylimääräiset tienestit. Harmi että lait on muille eri, sillä monet kuitenkin myyvät kirpputoreilla eivätkä ilmoita niistä kelaan vaikka saavat ylimääräisiä säästöjä ja moni toimii salaa ammattimyyjänä tai ammatti marjankerääjänä. Itse heitän kaikki annettavien laatikoihin tai roskiin, sen verran on tehty aiheettomia ilmiantoja jo tienesteistä joita ei ole. Se raja on tosiaan 50e ja vähemmänkin, kaikki otetaan huomioon ja syynätään suurennuslasin kanssa etenkin jos olet aidosti köyhä, jos olet rikas niin ei paljoa syynätä tuloja ja säästöjä. 

tottakai SAA tienata. Miten niin EI SAA? Ennemminkin pitää. Se tienaaminenhan nimenomaan on se ensisijainen keino saada rahaa.

Vierailija
87/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain työtön ottaa mieluummin 500 euroa kuin 1000 euroa, kun 500 euroa tulee ilmaiseksi. Tämän takia pysyt toimeentulotuen varassa hamaan ikuisuuteen asti.

Vierailija
88/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään pakoteta metsiin, eli turha ketju taas. Täälläpäin olen nähnyt vain pienituloisia ja keskituloisia + eläkeläisiä metsissä. Ne muutamat työttömät loisijat ketä tiedän eivät kerää edes omaan käyttöön. Se siitä.

Vierailija
89/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä

Maalaisjärkeä saa käyttää. Sama kun joku vaatisi, että pullojen keruusta pitäisi ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos saa muutaman kympin käteisenä marjojen poiminnasta siitäkään ei tarvitse.

On muutenkin epäreilua, että toimeentulotukea saavaa työtöntä kohdellaan eri tavalla kuin työmarkkinatukea saavaa. Molemmissa etuuksissa pitäisi olla sama suojaraja paljonko saa tienata, että tuesta ei vähennetä.

Tietenkin toimeentulotuesta pitää vähentää ihan kaikki tulot. Se on aivan viimeinen turvaverkko, eikä mikään "diskoraha" niinkuin täällä tunnutaan pitävän. TTT:n taso vain on jopa turhan korkea.

Tää on vaan tyhmää eikä edistä elämässä suoriutumista.

Monet tuella elävistä on oikeasti todella säästeliäitä ja ahkeria ja tekevät paljon töitä parikymppisenkin eteen.

eikä ole tyhmää. TTT on se vihoviimeinen turva jos ei muuten kykene elättämään itseään. Sen tuen päälle ei mitään saa, vaan ensisijaisesti pitää elää muilla tuilla/ omilla tuloillaan. Eli jos sinulla on vähemmän kuin tuo minimitaso tuloja, täydennetään tulot tuohon minimitasoon TTT:llä. Tottakai jos tuloillaan voi kattaa enemmän niin täydennettävää on vähemmän. Sitten kun tulot kattaa koko osuuden alkaa käteen jääväkin pikkuhiljaa kasvamaan.

Mutta "hauska" juttu tässä on se että jos nyt saisin marjoista sen 480e tuloa, niin kela katsoisi sen kaiken tuloksi, eli saisin 0 euroa toimeentulotukea.

Hauskuus tulee siinä että nuo marjojen myynnistä saadut rahat katsotaan tuloksi, mutta mitään autohuolto/bensa/marjanpoimintavaruste/vaate/ruokakuluja ei katsota menoksi.

Eli käytännössä jos keräisin kuussa 480e edestä marjoja myyntiin, niin olisi se +-0 tulojen kannalta, ja menoni kasvaisivat huimasti...En tiedä paljonko bensaan, ämpäreihin, poimureihin, ruokaan, ynnä muihin kuluihin sitten menisi kun tuollaiseen 480e huiman satsin keräisin aina kuukaudessa.

AP

No niinhän sen helvetti pitääkin mennä. SINULLA on ensisijainen velvollisuus ELÄTTÄÄ ITSESI. ei se ttt ole mitään diskorahaa.

Vierailija
90/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moneen paikkaan otetaan töihin, vaikkei olisi mitään kokemusta. Itse olen mm. opiskeluaikana siivonnut ilman koulutusta, siis noin 10 vuotta sitten. Alalle tuskin edelleenkään on tunkua... Prismassa oli juuri joku 50 v. nainen kassalla perehtymässä. Hese hakee koko ajan työntekijöitä. Ja Attendoissa ym. on kova pula hoitoapulaisista. Soittamalla suoraan näihin paikkoihin töitä varmasti löytyy. Ja kun se autokin on niin voit mennä vaikka puolen tunnin matkan päähän.

Nykyään ei saa käytännössä juuri mistään töitä, jos ei ole koulutusta tai kokemusta alalta. Ei edes siivoustöitä. Tiedän työttömiä jotka ovat niitä hakeneet ja ei ole otettu juuri noiden edellämainittujen syiden vuoksi. Hoitoapulaisilla pitää käsittääkseni olla vähintään lähihoitajan koulutus, samoin kaupan alalla oma koulutuksensa.

Ehkä puhelinmyyjänä tai mainosten jakajana voi toimia ilman koulutusta ja/tai ilman kokemusta, mutta niilä ei pysty täysin itseään elättämään. Joten tukia täytyy joka tapauksessa hakea.

Vierailija
91/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin toimeentulotuesta pitää vähentää ihan kaikki tulot. Se on aivan viimeinen turvaverkko, eikä mikään "diskoraha" niinkuin täällä tunnutaan pitävän. TTT:n taso vain on jopa turhan korkea.

Monet tuella elävistä on oikeasti todella säästeliäitä ja ahkeria ja tekevät paljon töitä parikymppisenkin eteen.

eikä ole tyhmää. TTT on se vihoviimeinen turva jos ei muuten kykene elättämään itseään. Sen tuen päälle ei mitään saa, vaan ensisijaisesti pitää elää muilla tuilla/ omilla tuloillaan. Eli jos sinulla on vähemmän kuin tuo minimitaso tuloja, täydennetään tulot tuohon minimitasoon TTT:llä. Tottakai jos tuloillaan voi kattaa enemmän niin täydennettävää on vähemmän. Sitten kun tulot kattaa koko osuuden alkaa käteen jääväkin pikkuhiljaa kasvamaan.

Mutta "hauska" juttu tässä on se että jos nyt saisin marjoista sen 480e tuloa, niin kela katsoisi sen kaiken tuloksi, eli saisin 0 euroa toimeentulotukea.

Hauskuus tulee siinä että nuo marjojen myynnistä saadut rahat katsotaan tuloksi, mutta mitään autohuolto/bensa/marjanpoimintavaruste/vaate/ruokakuluja ei katsota menoksi.

Eli käytännössä jos keräisin kuussa 480e edestä marjoja myyntiin, niin olisi se +-0 tulojen kannalta, ja menoni kasvaisivat huimasti...En tiedä paljonko bensaan, ämpäreihin, poimureihin, ruokaan, ynnä muihin kuluihin sitten menisi kun tuollaiseen 480e huiman satsin keräisin aina kuukaudessa.

AP

No niinhän sen helvetti pitääkin mennä. SINULLA on ensisijainen velvollisuus ELÄTTÄÄ ITSESI. ei se ttt ole mitään diskorahaa.

Siis mitä ihmettä sä vouhotat jostain diskorahasta? 😂

Lopetan työnhaun heti, jos työnteko tekee tällaiseksi, oi luoja.

Kun marjastusaika loppuu, niin alan trokaamaan viinaa voitolla ja pyörittämään pimeetä osta ja myy-liikettä enkä ilmoita kenellekään!

Jos mä saan tt-tulea 50e/kk ja teen viikon verran 10-tunnin päiviä remonttia kaverille jolta saan satasen niin en mä siitä ilmoita kenellekään, jankutat diskostas tai et.

Teetköhän sä vähän liian pitkää päivää?

Vierailija
92/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, olen joskus jättänyt toimeentulotuen työttömänä hakematta kun en ole sitä tarvinnut. Ja se ei ole mikään saavutettu etu vaan tuki jota on PAKKO hakea, jos ei pysty muuten elättämään itseään. Tätä osa työssäkäyvistä taas ei tunnu ymmärtävän.

Vierailija
93/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaanpas asiaa näin. Kuinka moni työssäkäyvä suostuu ylimääräisiin tunteihin ilmaiseksi?

Aivan rinnastettavissa oleva asia.

Tai jos kirppismyyntisi vähennetään sun palkasta, niin olisiko ok?

Verojahan menee lisää työsskäyvillä lisätunneista ja ylitöistä että sinällään samalla viivalla me kaikki ollaan.

Ja kellepä nyt ei lisätulot kelpaisi.

Vierailija
94/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan saman osa-aikatyölläni mutta se riittää ettei tarvitse selitellä työkkärille.

Vierailija
95/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain työtön ottaa mieluummin 500 euroa kuin 1000 euroa, kun 500 euroa tulee ilmaiseksi. Tämän takia pysyt toimeentulotuen varassa hamaan ikuisuuteen asti.

En minä työttömänä ainakaan ajattele noin. Mieluummin kävisin töissä ja tienaisin rahat itse, jos se olisi mahdollista.

Vierailija
96/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi marjojen ja sienien keräämisestä tehdään niin kamalan hankala asia, joka tuntuu vaativan suuria rahallisia investointeja? Me ollaan miehen kanssa kerätty 80 litraa luonnonmarjoja (vadelmaa ja mustikkaa) tänä kesänä. Puolet kodin läheltä ja puolet mummolareissulla. Ei mistään korvesta vaan jyväskyläläisen ja kuopiolaisen lähiön lähimetsästä, kävelymatkan päästä. Bensaa ei ole kulunut marjareissuun, mutta ulkoiltua on tullut samalla ja noin 15 tuntia on kulunut aikaa. Marjapaikatkin olen löytänyt tai joku perheestä on löytänyt ulkoillessa. Investoinniksi on riittänyt ämpäri ja muutaman euron poimuri. Ei kerätä itse toimeentulon takia, vaan siksi, että saadaan syödä terveellisiä marjoja, mutta vaikea uskoa, että marjojen löytäminen on niin mahdotonta muuta kuin Heldingin keskusta-alueella.

Vierailija
97/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis mitä ihmettä sä vouhotat jostain diskorahasta? 😂

Lopetan työnhaun heti, jos työnteko tekee tällaiseksi, oi luoja.

Kun marjastusaika loppuu, niin alan trokaamaan viinaa voitolla ja pyörittämään pimeetä osta ja myy-liikettä enkä ilmoita kenellekään!

Jos mä saan tt-tulea 50e/kk ja teen viikon verran 10-tunnin päiviä remonttia kaverille jolta saan satasen niin en mä siitä ilmoita kenellekään, jankutat diskostas tai et.

Teetköhän sä vähän liian pitkää päivää?

Samaa mieltä. Työmarkkinatuki tai toimeentulotuki on korvaus työttömyydestä, ei mikään diskoraha. Joillekin sairaille toimeentulotuki on käytännössä sairaspäiväraha, jos töihin ei muutenkaan pysty menemään.

Työttömyydessä on myös kysymys hyvin pitkälle yhteiskunnallisista rakenteista ja kaikille ei riitä töitä. Joten korvauksen saaminen siitä on ihan oikein.

Vierailija
98/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoissa ja veronpalautuksissa yms. raja on 50 euroa. Palkkatuloissa 150 euroa.

Vierailija
99/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen omaishoitaja, joka saa 340€/kk ja elätän sillä itseni lisäksi kaksi lasta. Joten älä valita, teen töitä päivittäin tämän 340€ eteen ja viikonloppuna käyn siivoamassa, tienatakseni pari sataa lisää. Toimeentulotukea emme saa. Työstä tehdään toimeentulotuessakin 150€ ansiotulovähennys ja marjat voit myydä käteisellä.

Mitä tekemistä sinun tilanteellasi on Apn tilanteen kanssa? Jos olet omaishoitaja ei se hänen syytään ole.

Ei olekkaan ja olen itse hakenut omaishoitajaksi. Ei siihen tehtävään kukaan joudu, siihen pitää olla perusteet ja hakea. Tarkoitin vain, että jotkut saa palkkaa/palkkiota vähemmän, kun hän ttt perusosamäärää. Olen luopunut päivätyöstä ja oikeudesta työttömyystukiin hoitaakseni ja auttaakseni läheistä ja saan siitä pienemmän palkkion kun yksinasuvan perusosamäärä. Teen työtä sen eteen, toiset miettii miksei kannata myydä marjoja. (Ja viikonloppuisin käyn edelleen siivoamassa, saan kyllä lapsista samat tuet kun muutkin sekä asumistuen).

Vierailija
100/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".

Työtön tuttavani kerää sienet ja marjat. Ottaa rahat käteisenä, eikä kerro työkkäriin toimistaan. Suon nämä "pimeät" tulot hänelle.

Ahkera ihminen, joka on hakenut lähes kaikkia avoinna olevia työpaikkoja. Mitään toivoa työllistymiseen ei näytä viisikymppisellä olevan.

On kyllä ahkera ihminen jos on hakenut "lähes kaikkia" avoimia työpaikkoja. Siis kymmeniätuhansia hakemuksia rustannut. ja viikossakin varmaan useamman sata ellei jopa tuhansia hakemuksia. Ihailen ahkeruutta, mutta suosittelisin kuitenkin satsaamaan hakemusten laatuun ja kohdentamaan hakua terkemmin.

No niin pässi. Tarkennetaan vielä, on hakenut omasta ja naapurikaupungeista kaikkia mahdollisia työpaikkoja, joihin on koulutusta, kokemusta tai ylipäätään jotain taitoa tai kykyä suoriutua työtehtävistä. Ei esim. hae lääkärin virkaa, koska ei ole pätevyyttä siihen.

Riittikö tämä sinulle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi