Olen yksin asuva työtön ja saan perustoimeentulotukea 530e kuukaudessa...Kun kaltaisilleni sanotaan että pitäisi mennä metsään keräämään sieniä ja marjoja, niin Oletteko ottaneet tätä huomioon?
Kaikki tulot vähennetään toimeentulotuesta paitsi 50e/kk. Eli minun pitäisi poimia 480e edestä sieniä/marjoja ennen kuin olisin "nollilla", kun kaikki tuo vähennetään toimeentulotuestani. Sitten on vielä bensakulut, ja muut auton kuluminen joka pitää myös huomioida.
Minulla on siis auto, ja pääsisin metsään kyllä....Mutta en vain ole keksinyt että miten ihmeessä tuo voi kannattaa, kun kaikki saamani tulo vähennetään perustoimeentulotuesta.
Jos onnistuisin keräämään vaikka 1000e edestä sieniä ja marjoja, niin sitten saisin tuloa jo 520e edestä, mutta onko tuollainen edes mahdollista kokoemattomalle? Lisäksi Työvoimatoimisto voi jo tuollaisen tuhannen euron tulon kanssa katsoa että olen yrittäjä, ja siitä seuraa vielä suurempia byrokraattisia sekä tulopoliittisia ongelmia.
Miksi meille työttömille sanotaan että mene metsään keräämään lisätuloa?
Kommentit (153)
Eikö kellään muulla tule mieleen tämän keskustelun myötä perustulo. Tässä byrokratiassa ei ole mitään järkeä.
Pitäisi varmaan alkaa selvittää toimeentulotuella ostetuista palautuspulloistakin saatavat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä
Maalaisjärkeä saa käyttää. Sama kun joku vaatisi, että pullojen keruusta pitäisi ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos saa muutaman kympin käteisenä marjojen poiminnasta siitäkään ei tarvitse.
On muutenkin epäreilua, että toimeentulotukea saavaa työtöntä kohdellaan eri tavalla kuin työmarkkinatukea saavaa. Molemmissa etuuksissa pitäisi olla sama suojaraja paljonko saa tienata, että tuesta ei vähennetä.
jopa hieman köyhempi maalaisjärkikin jo sanoo, että tuollaisten tulojen ilmoittamatta jättäminen tt-tukea haettaessa on rikos, ja siitä tulee tuomio jos/kun jää kiinni.
Onko sinun mielestäsi myös oikein varastaa vaatteita kaupasta?
Miten siitä voi jäädä kiinni, jos maksaa käteisellä? Jos naapurisi leikkaa hiuksesi tai vahtii lapsiasi ja maksat hänelle pari kymmppiä, niin pitäisikö hänen ilmoittaa siitä verottajalle? Marjanpominnan voi rinnastaa samaan jos puhutaan samoista summista.
Kaupasta varastamiseen en kommentoi mitään, koska se ei liity mitenkään aiheeseen.
No otan esimerkin minun elämästäni. Minulle tulee osinkoja ja korkotuloja ulkomaiseen pankkiin, joka ei kerro näitä tuloja verottajalle. Pitäisikö minun niistä ilmoittaa mielestäsi verottajalle? Ja jos pitää, niin miksi minun pitää mutta naapurin ei pitäisi omasta tekemästään työstä ja saamastaan palkasta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään muulla tule mieleen tämän keskustelun myötä perustulo. Tässä byrokratiassa ei ole mitään järkeä.
Pitäisi varmaan alkaa selvittää toimeentulotuella ostetuista palautuspulloistakin saatavat tulot.
Olen täysin perustulon kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä
Maalaisjärkeä saa käyttää. Sama kun joku vaatisi, että pullojen keruusta pitäisi ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos saa muutaman kympin käteisenä marjojen poiminnasta siitäkään ei tarvitse.
On muutenkin epäreilua, että toimeentulotukea saavaa työtöntä kohdellaan eri tavalla kuin työmarkkinatukea saavaa. Molemmissa etuuksissa pitäisi olla sama suojaraja paljonko saa tienata, että tuesta ei vähennetä.
Kertokaa nyt mulle, miksi kaikki työttömät ei saa työmarkkinatukea. Esim. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".
Lain mukaan marjojen keruu on kyllä verovapaata, mutta kyllä kaikki tulo silti vähentää toimeentulotukea.
Se on rikos jos et ilmoita.
So what. Itse jätin muutama vuosi sitten työttömyysjakson aikana kertomatta erinäisiä asioita työsuhteistani ja keikkatöistäni TE-toimistolle ja työttömyyskassalle ilman mitään seuraamuksia ja vailla omantunnontuskia - verot kyllä maksoin työttömyysjakson aikaisista pienistä palkkatuloistakin. Mutta en todellakaan ilmoittelisi verottajalle, jos minulla olisi muutaman kympin tai muutaman satasen tuloja marjojen ja sienien keräämisestä tai maasta kerättyjen pullojen ja tölkkien palauttamisesta. Hallintoalamaiseksi ei pidä alistua - ei tämä maa ole niin erinomainen, että köyhänkin pitäisi pönkittää sitä sataprosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen omaishoitaja, joka saa 340€/kk ja elätän sillä itseni lisäksi kaksi lasta. Joten älä valita, teen töitä päivittäin tämän 340€ eteen ja viikonloppuna käyn siivoamassa, tienatakseni pari sataa lisää. Toimeentulotukea emme saa. Työstä tehdään toimeentulotuessakin 150€ ansiotulovähennys ja marjat voit myydä käteisellä.
Mitä tekemistä sinun tilanteellasi on Apn tilanteen kanssa? Jos olet omaishoitaja ei se hänen syytään ole.
Ei olekkaan ja olen itse hakenut omaishoitajaksi. Ei siihen tehtävään kukaan joudu, siihen pitää olla perusteet ja hakea. Tarkoitin vain, että jotkut saa palkkaa/palkkiota vähemmän, kun hän ttt perusosamäärää. Olen luopunut päivätyöstä ja oikeudesta työttömyystukiin hoitaakseni ja auttaakseni läheistä ja saan siitä pienemmän palkkion kun yksinasuvan perusosamäärä. Teen työtä sen eteen, toiset miettii miksei kannata myydä marjoja. (Ja viikonloppuisin käyn edelleen siivoamassa, saan kyllä lapsista samat tuet kun muutkin sekä asumistuen).
Eli saat muutakin tukea, kuten asumistukea ja lapsilisää. Teidänkin perhe varmaan saisi ainakin vähän toimeentulotukea, jos tulot on tosi pienet.
Ap ja myös muut työttömät varmaan poimisivat marjoja, jos sillä pystyisi kunnolla elämään. Minusta työttömän on järkejämpää käyttää aikansa esim. kunnollisen työpaikan etsimiseen kuin marjojen poimintaan. Varmaan tämä olikin Apn pointti, että miksi työttömiä syyllistetään aina ja vaaditaan jopa metsään poimimaan marjoja. Vaikka oikeasti pitäisi löytyä se työpaikka, josta maksetaan palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin perustulon kannalla.
Minä en taas tiedä kun kukaan ei ole vielä määriteellyt mitä se oikein tarkoittaa. Lepomäen perustilin kannalla taas olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".
Lain mukaan marjojen keruu on kyllä verovapaata, mutta kyllä kaikki tulo silti vähentää toimeentulotukea.
Se on rikos jos et ilmoita.So what. Itse jätin muutama vuosi sitten työttömyysjakson aikana kertomatta erinäisiä asioita työsuhteistani ja keikkatöistäni TE-toimistolle ja työttömyyskassalle ilman mitään seuraamuksia ja vailla omantunnontuskia - verot kyllä maksoin työttömyysjakson aikaisista pienistä palkkatuloistakin. Mutta en todellakaan ilmoittelisi verottajalle, jos minulla olisi muutaman kympin tai muutaman satasen tuloja marjojen ja sienien keräämisestä tai maasta kerättyjen pullojen ja tölkkien palauttamisesta. Hallintoalamaiseksi ei pidä alistua - ei tämä maa ole niin erinomainen, että köyhänkin pitäisi pönkittää sitä sataprosenttisesti.
Eli hyväksyt rikkaiden veronkierronkin? minäkin voin siis nämä muutaman satasen (kuukausittaiset) osingot jättää hyvällä omalla tunnolla ilmoittamatta?
Eikö toimeentulotuki ole tarkoitettu heille, jotka eivät itse kykene elantoaan hankkimaan? Jos sinä kykenet siihen marjastamalla, miksi tuen leikkaaminen olisi väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikkien ttt saavien ajatusmaailma oikeasti tämä? Saavutettu etu, josta ei luovuta!? Mitä tahansa tilannetta parantavaa kun joku uskaltaa ehdottaa, on sata syytä miksi juuri se ei mitenkään KANNATA. Onko ihan vieras ajatusmaailma sellainen, että JES, nyt en JOUDU hakemaan toimeentulotukea vaan tämän kuun ja seuraavan pärjäänkin edes jotenkuten ITSE? Hamaan tulevaisuuteen vaan ttt, koska minulla on oikeus?
Katsotaanpas asiaa näin. Kuinka moni työssäkäyvä suostuu ylimääräisiin tunteihin ilmaiseksi?
Aivan rinnastettavissa oleva asia.
Tai jos kirppismyyntisi vähennetään sun palkasta, niin olisiko ok?Kun se TTT EI ole sinun rahaa tai palkkaa. Se on ALMU ettet kituisi kuoliaaksi kun muuten et pärjää.
Se on korvaus työttömyydestä ja/tai työkyvyttömyydestä. Ja työtön on siihen oikeutettu ihan Suomen perustuslain mukaan. Miksi tätä asiaa täytyy vääntää joillekin rautalangasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on rikos jos et ilmoita.So what. Itse jätin muutama vuosi sitten työttömyysjakson aikana kertomatta erinäisiä asioita työsuhteistani ja keikkatöistäni TE-toimistolle ja työttömyyskassalle ilman mitään seuraamuksia ja vailla omantunnontuskia - verot kyllä maksoin työttömyysjakson aikaisista pienistä palkkatuloistakin. Mutta en todellakaan ilmoittelisi verottajalle, jos minulla olisi muutaman kympin tai muutaman satasen tuloja marjojen ja sienien keräämisestä tai maasta kerättyjen pullojen ja tölkkien palauttamisesta. Hallintoalamaiseksi ei pidä alistua - ei tämä maa ole niin erinomainen, että köyhänkin pitäisi pönkittää sitä sataprosenttisesti.
Eli hyväksyt rikkaiden veronkierronkin? minäkin voin siis nämä muutaman satasen (kuukausittaiset) osingot jättää hyvällä omalla tunnolla ilmoittamatta?
Puhuin köyhistä. Mutta kukin tekee niin kuin järki ja omatunto sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tämä valtio nyt ei siihen kaadu että jotkut muutamien satasien osinkotuotot tai marjojen keräämiset tai kaverille tehdyt rempat jää ilmoittamatta verottajalle.
Jos valtion talous on niistä kiinni niin joutaa sitten kaatuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikkien ttt saavien ajatusmaailma oikeasti tämä? Saavutettu etu, josta ei luovuta!? Mitä tahansa tilannetta parantavaa kun joku uskaltaa ehdottaa, on sata syytä miksi juuri se ei mitenkään KANNATA. Onko ihan vieras ajatusmaailma sellainen, että JES, nyt en JOUDU hakemaan toimeentulotukea vaan tämän kuun ja seuraavan pärjäänkin edes jotenkuten ITSE? Hamaan tulevaisuuteen vaan ttt, koska minulla on oikeus?
Katsotaanpas asiaa näin. Kuinka moni työssäkäyvä suostuu ylimääräisiin tunteihin ilmaiseksi?
Tai jos kirppismyyntisi vähennetään sun palkasta, niin olisiko ok?Kun se TTT EI ole sinun rahaa tai palkkaa. Se on ALMU ettet kituisi kuoliaaksi kun muuten et pärjää.
Se on korvaus työttömyydestä ja/tai työkyvyttömyydestä. Ja työtön on siihen oikeutettu ihan Suomen perustuslain mukaan. Miksi tätä asiaa täytyy vääntää joillekin rautalangasta?
TTT ei ole korvaus työttömyydestä. TOimeentulotuki EI ole sitä varten. Työmarkkinatuki ja työttömyyspäiväraha ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli se siellä sössöttää raas.
Tervetuloa katsomaan ihan paikan päälle elämääni. Ei näinä aikoina työpaikkoja ole kaikille...Aktiivisesti kyllä haen.
AP
Aktiivisesti haet mutta mikään "paskatyö paskapalkalla" ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jopa hieman köyhempi maalaisjärkikin jo sanoo, että tuollaisten tulojen ilmoittamatta jättäminen tt-tukea haettaessa on rikos, ja siitä tulee tuomio jos/kun jää kiinni.
Onko sinun mielestäsi myös oikein varastaa vaatteita kaupasta?
Miten siitä voi jäädä kiinni, jos maksaa käteisellä? Jos naapurisi leikkaa hiuksesi tai vahtii lapsiasi ja maksat hänelle pari kymmppiä, niin pitäisikö hänen ilmoittaa siitä verottajalle? Marjanpominnan voi rinnastaa samaan jos puhutaan samoista summista.
Kaupasta varastamiseen en kommentoi mitään, koska se ei liity mitenkään aiheeseen.
No otan esimerkin minun elämästäni. Minulle tulee osinkoja ja korkotuloja ulkomaiseen pankkiin, joka ei kerro näitä tuloja verottajalle. Pitäisikö minun niistä ilmoittaa mielestäsi verottajalle? Ja jos pitää, niin miksi minun pitää mutta naapurin ei pitäisi omasta tekemästään työstä ja saamastaan palkasta?
Mielestäni siitä ei tarvitse ilmoittaa verottajalle, jos kyse on korkeintaan muutamasta satasesta tai jopa vähemmästä summasta. Eri asia jos puhutaan tonneista tai isommista rahoista. Niistä Suomen valtio saa jo paljon tuloja veroina.
Sama koskee marjojen poimimista tai kirpputorilla myyntiä. Tämä on tietysti minun mielipiteeni, eri asia mitä laki siitä sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tämä valtio nyt ei siihen kaadu että jotkut muutamien satasien osinkotuotot tai marjojen keräämiset tai kaverille tehdyt rempat jää ilmoittamatta verottajalle.
No missä kohdin menee raja. 100 €/kk, 200, 300...? 1000€. Ihan vain uteliaisuutta kysyn...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, ei pikkusummista kannata ilmoitella minnekään. Omaatuntoa puhdistaa sekin, kun taannoin pääministerimme kävi syytämässä rahaa ulkomaille miljarditolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TTT ei ole korvaus työttömyydestä. TOimeentulotuki EI ole sitä varten. Työmarkkinatuki ja työttömyyspäiväraha ovat.
On, jos ei saa mitään muita tukia kuten työttömyyskorvausta. Sellaisiakin tapauksia on. Tai työvoimatoimisto voi antaa karenssin, jolloin ei työmarkkinatukea anneta ja silloin on oikeutettu vain toimeentulotukeen, vaikka on työttömänä työkkärissä.
Ja sitten on erikseen ne sairaat ihmiset jotka joutuvat elämään toimeentulotuella, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Ei nykyään saa noin vain sairaspäivärahaa tai eläkettä, vaikka olisi oikeasti työkyvytön ja sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valtion talous on niistä kiinni niin joutaa sitten kaatuakin.No missä kohdin menee raja. 100 €/kk, 200, 300...? 1000€. Ihan vain uteliaisuutta kysyn...
Vetäkööt jokainen rajansa itse. Mikä mä niitä olen määrittelemään.
Kun se TTT EI ole sinun rahaa tai palkkaa. Se on ALMU ettet kituisi kuoliaaksi kun muuten et pärjää.