Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen yksin asuva työtön ja saan perustoimeentulotukea 530e kuukaudessa...Kun kaltaisilleni sanotaan että pitäisi mennä metsään keräämään sieniä ja marjoja, niin Oletteko ottaneet tätä huomioon?

Vierailija
25.08.2020 |

Kaikki tulot vähennetään toimeentulotuesta paitsi 50e/kk. Eli minun pitäisi poimia 480e edestä sieniä/marjoja ennen kuin olisin "nollilla", kun kaikki tuo vähennetään toimeentulotuestani. Sitten on vielä bensakulut, ja muut auton kuluminen joka pitää myös huomioida.
Minulla on siis auto, ja pääsisin metsään kyllä....Mutta en vain ole keksinyt että miten ihmeessä tuo voi kannattaa, kun kaikki saamani tulo vähennetään perustoimeentulotuesta.

Jos onnistuisin keräämään vaikka 1000e edestä sieniä ja marjoja, niin sitten saisin tuloa jo 520e edestä, mutta onko tuollainen edes mahdollista kokoemattomalle? Lisäksi Työvoimatoimisto voi jo tuollaisen tuhannen euron tulon kanssa katsoa että olen yrittäjä, ja siitä seuraa vielä suurempia byrokraattisia sekä tulopoliittisia ongelmia.

Miksi meille työttömille sanotaan että mene metsään keräämään lisätuloa?

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".

Lain mukaan marjojen keruu on kyllä verovapaata, mutta kyllä kaikki tulo silti vähentää toimeentulotukea.

Se on rikos jos et ilmoita.

So what. Itse jätin muutama vuosi sitten työttömyysjakson aikana kertomatta erinäisiä asioita työsuhteistani ja keikkatöistäni TE-toimistolle ja työttömyyskassalle ilman mitään seuraamuksia ja vailla omantunnontuskia - verot kyllä maksoin työttömyysjakson aikaisista pienistä palkkatuloistakin. Mutta en todellakaan ilmoittelisi verottajalle, jos minulla olisi muutaman kympin tai muutaman satasen tuloja marjojen ja sienien keräämisestä tai maasta kerättyjen pullojen ja tölkkien palauttamisesta. Hallintoalamaiseksi ei pidä alistua - ei tämä maa ole niin erinomainen, että köyhänkin pitäisi pönkittää sitä sataprosenttisesti.

Eli hyväksyt rikkaiden veronkierronkin?  minäkin voin siis nämä muutaman satasen (kuukausittaiset) osingot jättää hyvällä omalla tunnolla ilmoittamatta?

Olen eri, mutta tämä valtio nyt ei siihen kaadu että jotkut muutamien satasien osinkotuotot tai marjojen keräämiset tai kaverille tehdyt rempat jää ilmoittamatta verottajalle.

Jos valtion talous on niistä kiinni niin joutaa sitten kaatuakin.

No missä kohdin menee raja. 100 €/kk, 200, 300...? 1000€. Ihan vain uteliaisuutta kysyn...

Isot firmat ja rikkaat perheet säästävät parhaassa tapauksessa miljoonia verosuunnitteluilla ja veroparatiiseilla eikä oikeisto ole hallitusvastuussa ollessaan ollut halukas tehostamaan varakkaiden veronkierron estämistä. Joten köyhät voisi jättää vastavuoroisesti samalla tavalla rauhaan.

Vierailija
122/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".

Lain mukaan marjojen keruu on kyllä verovapaata, mutta kyllä kaikki tulo silti vähentää toimeentulotukea.

So what. Itse jätin muutama vuosi sitten työttömyysjakson aikana kertomatta erinäisiä asioita työsuhteistani ja keikkatöistäni TE-toimistolle ja työttömyyskassalle ilman mitään seuraamuksia ja vailla omantunnontuskia - verot kyllä maksoin työttömyysjakson aikaisista pienistä palkkatuloistakin. Mutta en todellakaan ilmoittelisi verottajalle, jos minulla olisi muutaman kympin tai muutaman satasen tuloja marjojen ja sienien keräämisestä tai maasta kerättyjen pullojen ja tölkkien palauttamisesta. Hallintoalamaiseksi ei pidä alistua - ei tämä maa ole niin erinomainen, että köyhänkin pitäisi pönkittää sitä sataprosenttisesti.

Eli hyväksyt rikkaiden veronkierronkin?  minäkin voin siis nämä muutaman satasen (kuukausittaiset) osingot jättää hyvällä omalla tunnolla ilmoittamatta?

Olen eri, mutta tämä valtio nyt ei siihen kaadu että jotkut muutamien satasien osinkotuotot tai marjojen keräämiset tai kaverille tehdyt rempat jää ilmoittamatta verottajalle.

No missä kohdin menee raja. 100 €/kk, 200, 300...? 1000€. Ihan vain uteliaisuutta kysyn...

Ehkä 200 euroa voisi olla hyvä raja. Muuten, minusta se on kyllä eri asia jos työtön saa vähän ylimääräistä rahaa esim. marjojen poimimisesta kuin joku jättää osingot ilmoittamatta verottajalle. Koska se osinkoja nostava ei varmasti tarvitse niitä ylimääräisiä rahoja niin paljon kuin työtön.

Jos sinä esim. olet varakas ja sijoitat rahaa osakkeisiin, miksi et voi maksaa siitä veroa? Mihin tarvitset älyttömiä summia rahaa? ERI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 200 euroa voisi olla hyvä raja. Muuten, minusta se on kyllä eri asia jos työtön saa vähän ylimääräistä rahaa esim. marjojen poimimisesta kuin joku jättää osingot ilmoittamatta verottajalle. Koska se osinkoja nostava ei varmasti tarvitse niitä ylimääräisiä rahoja niin paljon kuin työtön.

Jos sinä esim. olet varakas ja sijoitat rahaa osakkeisiin, miksi et voi maksaa siitä veroa? Mihin tarvitset älyttömiä summia rahaa? ERI

koska minä olen JO maksanut älyttömät verot jo ennen rahojen sijoittamista palkastani.

Vierailija
124/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuki ole tarkoitettu heille, jotka eivät itse kykene elantoaan hankkimaan? Jos sinä kykenet siihen marjastamalla, miksi tuen leikkaaminen olisi väärin?

Istut joutilaana järven rannalla. Järvi on täynnä kalaa. Voit vaan katsella järvelle ja odotella, että joku hommaa kalat kauppaan, josta ostat ne saamallsi tuella ja mietit taas millä pärjäät loppukuun kun rahaa ei ole, ensi kuussa sama juttu.

Vaihtoehtoisesti voit kalastaa itsellesi ja myydä osan saaliista, että saat syödä myös talvella eikä tarvitse jokapäivä huolehtia, saat säästettyä tuesta osan. Ehkä sun pitää pitää myös mukuloita hengissä ja lämpimänä.

Kumman teet? Ihan käsi sydämellä?

Vierailija
125/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa ilmoiteta mihinkään näitä senttejä ja euroja joita keräämällä saadaan. Ne talletetaan visusti sukan varteen pahan päivän varalle.

Sataset ja tonnit erikseen.

Vierailija
126/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen omaishoitaja, joka saa 340€/kk ja elätän sillä itseni lisäksi kaksi lasta. Joten älä valita, teen töitä päivittäin tämän 340€ eteen ja viikonloppuna käyn siivoamassa, tienatakseni pari sataa lisää. Toimeentulotukea emme saa. Työstä tehdään toimeentulotuessakin 150€ ansiotulovähennys ja marjat voit myydä käteisellä.

Mitä tekemistä sinun tilanteellasi on Apn tilanteen kanssa? Jos olet omaishoitaja ei se hänen syytään ole.

Ei olekkaan ja olen itse hakenut omaishoitajaksi. Ei siihen tehtävään kukaan joudu, siihen pitää olla perusteet ja hakea. Tarkoitin vain, että jotkut saa palkkaa/palkkiota vähemmän, kun hän ttt perusosamäärää. Olen luopunut päivätyöstä ja oikeudesta työttömyystukiin hoitaakseni ja auttaakseni läheistä ja saan siitä pienemmän palkkion kun yksinasuvan perusosamäärä. Teen työtä sen eteen, toiset miettii miksei kannata myydä marjoja. (Ja viikonloppuisin käyn edelleen siivoamassa, saan kyllä lapsista samat tuet kun muutkin sekä asumistuen).

Eli saat muutakin tukea, kuten asumistukea ja lapsilisää. Teidänkin perhe varmaan saisi ainakin vähän toimeentulotukea, jos tulot on tosi pienet.

Ap ja myös muut työttömät varmaan poimisivat marjoja, jos sillä pystyisi kunnolla elämään. Minusta työttömän on järkejämpää käyttää aikansa esim. kunnollisen työpaikan etsimiseen kuin marjojen poimintaan. Varmaan tämä olikin Apn pointti, että miksi työttömiä syyllistetään aina ja vaaditaan jopa metsään poimimaan marjoja. Vaikka oikeasti pitäisi löytyä se työpaikka, josta maksetaan palkkaakin.

Totta kai. Mutta saan saman rahan käteen käytännössä katsoen tekemällä 7 päivää viikossa töitä. Haen kyllä välillä ttt, viimeksi sain 9,80€ niin pitäkööt kymppinsä. Totta kai pitää hakea oikeaa työtä, tuntuu vain oudolta laskelmoida miksi ei kannata mitään tehdä, ajatusmaailma on kiero.

Vierailija
127/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, olispa aikaa mennä sienestämään. Nyt kiireisenä insinöörinä ei siihen ole aikaa. Mutta jos olisi, tekisin näin oitis. Sienistä saa melkein parhaimman tulon ja autokin löytyy. Ja ei todellakaan tuollaisia ilmotella mihinkään. Eihän jengi kaikkea saamiaan pikkusummia ilmoita edes verottajalle, vaikka pitäisi. 

Vierailija
128/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska minä olen JO maksanut älyttömät verot jo ennen rahojen sijoittamista palkastani.

Ahaa, eli kysymys on enemmän ahneudesta. Jos olet kasvanut

Suomessa vauvasta asti olet saanut kaiken mahdollisen hyvän tältä yhteiskunnalta. Ilmaisen neuvolan, lääkärin, koulutuksen jne. Olet myös etuoikeutettu siihen työttömään verrattuna, koska sinulla edes on se työpaikka toisin kuin hänellä. Ja isommat tulot.

Joten kyllä sinun pitäisikin maksaa tuosta kaikesta enemmän veroa.

Vierailija
129/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoissa ja veronpalautuksissa yms. raja on 50 euroa. Palkkatuloissa 150 euroa.

50 euroa on ihan kaikessa

T: toimeentulotuen saaja

Vierailija
130/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksu marjoista käteisellä ja ei kun poimimaan. Kellekään niistä tarvitse ilmoittaa.

Vierailija
131/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoissa ja veronpalautuksissa yms. raja on 50 euroa. Palkkatuloissa 150 euroa.

Ei. Lue ne ohjeet Kelan sivuilta. 150 euroa vähennetään aina ensin palkkatulosta.

Vierailija
132/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Lue ne ohjeet Kelan sivuilta. 150 euroa vähennetään aina ensin palkkatulosta.

Ei tuon sienten keruusta saatava raha ole mitään palkkatuloa

Vierailija
133/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikkien ttt saavien ajatusmaailma oikeasti tämä? Saavutettu etu, josta ei luovuta!? Mitä tahansa tilannetta parantavaa kun joku uskaltaa ehdottaa, on sata syytä miksi juuri se ei mitenkään KANNATA. Onko ihan vieras ajatusmaailma sellainen, että JES, nyt en JOUDU hakemaan toimeentulotukea vaan tämän kuun ja seuraavan pärjäänkin edes jotenkuten ITSE? Hamaan tulevaisuuteen vaan ttt, koska minulla on oikeus?

Katsotaanpas asiaa näin. Kuinka moni työssäkäyvä suostuu ylimääräisiin tunteihin ilmaiseksi?

Aivan rinnastettavissa oleva asia.

Tai jos kirppismyyntisi vähennetään sun palkasta, niin olisiko ok?

Kun se TTT EI ole sinun rahaa tai palkkaa. Se on ALMU ettet kituisi kuoliaaksi kun muuten et pärjää.

Se on korvaus työttömyydestä ja/tai työkyvyttömyydestä. Ja työtön on siihen oikeutettu ihan Suomen perustuslain mukaan. Miksi tätä asiaa täytyy vääntää joillekin rautalangasta?

Tässä sinulle tietämättömälle rautalankaa: TTT ei ole korvaus työttömyydestä, vaan viimesijainen apu, jos ei saa muuta tuloa tai muut tulot eivät riitä. Työttömälle maksetaan ansiopäivärahaa työttömyyskassasta tai työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta.

Vierailija
134/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kyllä muutenkaan tee mieli maksaa yhtään ylimääräistä euroa veroa. Syy: minä en halua tukea haitta maa*anmuuttoa enkä herrojen hyväveli kerhoja.

Vierailija
135/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kyllä muutenkaan tee mieli maksaa yhtään ylimääräistä euroa veroa. Syy: minä en halua tukea haitta maa*anmuuttoa enkä herrojen hyväveli kerhoja.

älä huoli, ei teillä persuilla olekaan mistä maksaa. Tuskin maksat edes "omaa osuuttasi" eli sen verran veroja kuin yhteiskunnan menot ovat per nuppi.

Vierailija
136/153 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki tulot pitää ilmoittaa kun hakee tt-tukea.

Monet täällä kehoittavat rikollisuuteen

Vierailija
137/153 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että on työtön kun kaikki lampaalle vaikeaa.

Kyseessä on ilmeisesti äärimmäisen rehellinen ihminen (niitäkin vielä on), joka on miettinyt näitä suomalaisen byrokratian kiemuroita. Mielestäni tällaisessa tapauksessa pieni vilppi on suotavaa, kyllä valtiovalta huijaa meitä pieniä ihmisiäkin niin monessa asiassa esim. turhilla lupauksilla.

Vierailija
138/153 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on ilmeisesti äärimmäisen rehellinen ihminen (niitäkin vielä on), joka on miettinyt näitä suomalaisen byrokratian kiemuroita. Mielestäni tällaisessa tapauksessa pieni vilppi on suotavaa, kyllä valtiovalta huijaa meitä pieniä ihmisiäkin niin monessa asiassa esim. turhilla lupauksilla.

Se että sinun mielestäsi rikollinen toiminta on okei, ei tee siitä mitenkään hyväksyttyä, tai jotain mitä tulisi suositella.

Vierailija
139/153 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi oikein myös varastaa naapurisi puutarhakalusteet?

Ajattelin vain että kun nyt kerran suosit rikollista polkua

Vierailija
140/153 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi oikein myös varastaa naapurisi puutarhakalusteet?

Ajattelin vain että kun nyt kerran suosit rikollista polkua

Tällä palstalla on käsittämättömän paljon rikollisia...ainakin tämän ketjun perusteella