Olen yksin asuva työtön ja saan perustoimeentulotukea 530e kuukaudessa...Kun kaltaisilleni sanotaan että pitäisi mennä metsään keräämään sieniä ja marjoja, niin Oletteko ottaneet tätä huomioon?
Kaikki tulot vähennetään toimeentulotuesta paitsi 50e/kk. Eli minun pitäisi poimia 480e edestä sieniä/marjoja ennen kuin olisin "nollilla", kun kaikki tuo vähennetään toimeentulotuestani. Sitten on vielä bensakulut, ja muut auton kuluminen joka pitää myös huomioida.
Minulla on siis auto, ja pääsisin metsään kyllä....Mutta en vain ole keksinyt että miten ihmeessä tuo voi kannattaa, kun kaikki saamani tulo vähennetään perustoimeentulotuesta.
Jos onnistuisin keräämään vaikka 1000e edestä sieniä ja marjoja, niin sitten saisin tuloa jo 520e edestä, mutta onko tuollainen edes mahdollista kokoemattomalle? Lisäksi Työvoimatoimisto voi jo tuollaisen tuhannen euron tulon kanssa katsoa että olen yrittäjä, ja siitä seuraa vielä suurempia byrokraattisia sekä tulopoliittisia ongelmia.
Miksi meille työttömille sanotaan että mene metsään keräämään lisätuloa?
Kommentit (153)
Oon nyt itse työttömänä ekaa kertaa elämässäni mennyt metsään keräämään mustikoita ja netonnut tonnin käteistä.
Ei, en tunne itseäni kriminaaliksi loiseksi vaikka en ilmoita tuloja, koska elän niillä talven yli reilusti ja olen saanut niillä laskuja ajan tasalle.
En tuhlaa, ostan vaatteet kirpparilta ja ostan punalaputettuja tuotteita pakastimeen, tiedän miten saan vähällä enemmän. Jemmaan sen kuuluisan pahan päivän varalle, jos pakastin tai ompelukone vaikka sattuu hajoamaan, en ole pulassa sit koska säästin.
Olis aivan ihana jos saisin kaikkien lakien ja normien mukaan tehdä edes jotain oman toimeentulon eteen ja nostaakseni talouttani, mutta jokainen on ottamassa siivua, en sais edes säästää tilille 50 euroa enempää. Inhoan tukien varassa elämistä.
Tehkää työnteko kannattavaksi muillekin kuin kovapalkkaisille täysipäiväisille työläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota rahat käteisenä. Yrittäjä olet vasta kun teet säännöllisesti työtä josta saa rahaa. Talvella tms. ei varmaankaan sienestetä eikä marjasteta.
Haluaisin kuulla miten asia hoidettaisiin ilman rikolliseksi ryhtymistä....Kaikki tulot pitää ilmoittaa kun hakee toimeentulotukea, myös käteistulot
AP
Käteistuloja ei tarvitse ilmoittaa jos niistä ei maksa veroa, koska Kela ei saa mitenkään selville. Toki en suosittele pimeänä työn tekemistä, jos puhutaan kunnollisista tuloista tai palkasta. Marjojen poimintaa en laske siihen. ERI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota rahat käteisenä. Yrittäjä olet vasta kun teet säännöllisesti työtä josta saa rahaa. Talvella tms. ei varmaankaan sienestetä eikä marjasteta.
Haluaisin kuulla miten asia hoidettaisiin ilman rikolliseksi ryhtymistä....Kaikki tulot pitää ilmoittaa kun hakee toimeentulotukea, myös käteistulot
AP
Tienaat sen 500e, joka ei vähennä työttömyystukea ja otat toimeentulotuen verran takkiin.
Toimeentulotuesta on kai 150e suojaosuus, jonka saa laillisesti tienata töillä, mutta se käsittääkseni tarvitsee työsuhteen (eli keräisit yrittäjälle) eikä koske esim kirpputoritienestejä, johon tämä todennäköisesti rinnastetaan.
Hauskinta tässäkin vitsissä on, että ap:lla on auto. V*ttu, ei tästä kyllä mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä
Maalaisjärkeä saa käyttää. Sama kun joku vaatisi, että pullojen keruusta pitäisi ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos saa muutaman kympin käteisenä marjojen poiminnasta siitäkään ei tarvitse.
On muutenkin epäreilua, että toimeentulotukea saavaa työtöntä kohdellaan eri tavalla kuin työmarkkinatukea saavaa. Molemmissa etuuksissa pitäisi olla sama suojaraja paljonko saa tienata, että tuesta ei vähennetä.
Tietenkin toimeentulotuesta pitää vähentää ihan kaikki tulot. Se on aivan viimeinen turvaverkko, eikä mikään "diskoraha" niinkuin täällä tunnutaan pitävän. TTT:n taso vain on jopa turhan korkea.
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta tässäkin vitsissä on, että ap:lla on auto. V*ttu, ei tästä kyllä mitään tule.
Joo työttömän pitää kulkea vanhoissa kengissä kävellen tai juosten ja jos ajaa, niin ajaa vanhaa naarattua fillaria.
Työnhaussa oma auto on eduksi ja joissain töissä jopa edellytys, se parantaa työnsaantimahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".
Mieheni iäkäs täti ilmoittaa ain kaiken rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä
Maalaisjärkeä saa käyttää. Sama kun joku vaatisi, että pullojen keruusta pitäisi ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos saa muutaman kympin käteisenä marjojen poiminnasta siitäkään ei tarvitse.
On muutenkin epäreilua, että toimeentulotukea saavaa työtöntä kohdellaan eri tavalla kuin työmarkkinatukea saavaa. Molemmissa etuuksissa pitäisi olla sama suojaraja paljonko saa tienata, että tuesta ei vähennetä.
Tietenkin toimeentulotuesta pitää vähentää ihan kaikki tulot. Se on aivan viimeinen turvaverkko, eikä mikään "diskoraha" niinkuin täällä tunnutaan pitävän. TTT:n taso vain on jopa turhan korkea.
Tää on vaan tyhmää eikä edistä elämässä suoriutumista.
Monet tuella elävistä on oikeasti todella säästeliäitä ja ahkeria ja tekevät paljon töitä parikymppisenkin eteen.
Ensinnäkin, jos saa työllään ansaittua rahaa, niin sellaisissa tapauksissa saa tienata 150€ + työmatka- ja työvälineisiin menneet kulut ennen, kuin se vähentää toimeentulotukea. Helsingissä se käytännössä tarkoittaa about +200€/kk, jos ei tarvitse erityisiä työvälineitä.
Ensisijainen elatusvelvollisuudesta on itsellä on TTT on viimesijainen etuus, jota kenenkään ei pitäisi saada vaan tarkoitus olisi, että työttömänäkin eläminen onnistuisi muilla etuuksilla työkkärit ja asumistuki (+keikkatyöt) ja ttt.tä myönnettäisiin hetkellisiin tarpeisiin.
Työmarkkinatukea pitäisi nostaa ja poistaa koko ttt.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt itse työttömänä ekaa kertaa elämässäni mennyt metsään keräämään mustikoita ja netonnut tonnin käteistä.
Ei, en tunne itseäni kriminaaliksi loiseksi vaikka en ilmoita tuloja, koska elän niillä talven yli reilusti ja olen saanut niillä laskuja ajan tasalle.
En tuhlaa, ostan vaatteet kirpparilta ja ostan punalaputettuja tuotteita pakastimeen, tiedän miten saan vähällä enemmän. Jemmaan sen kuuluisan pahan päivän varalle, jos pakastin tai ompelukone vaikka sattuu hajoamaan, en ole pulassa sit koska säästin.Olis aivan ihana jos saisin kaikkien lakien ja normien mukaan tehdä edes jotain oman toimeentulon eteen ja nostaakseni talouttani, mutta jokainen on ottamassa siivua, en sais edes säästää tilille 50 euroa enempää. Inhoan tukien varassa elämistä.
Tehkää työnteko kannattavaksi muillekin kuin kovapalkkaisille täysipäiväisille työläisille.
Täysin samaa mieltä kaikesta kanssasi. Olen työttömänä säästänyt tai saanut jostakin ylimääräistä rahaa käteisenä, ja Kelalle en ole mitään ilmoittanut. Onpahan edes vähän säästöjä pahan päivän varalle. Kyllä meillä työttömilläkin pitäisi olla siihen oikeus, jos kerta töitäkään ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo työttömän pitää kulkea vanhoissa kengissä kävellen tai juosten ja jos ajaa, niin ajaa vanhaa naarattua fillaria.
Työnhaussa oma auto on eduksi ja joissain töissä jopa edellytys, se parantaa työnsaantimahdollisuuksia.
Ja se perustoimeentulotuki on jumalauta viimesijainen etuus! Viimesijainen!
On muuten montakin duunia, jotka ap saisi ilmoittautumalla ja asiallisesti käyttäytymällä, kun on kerran autokin. Sitten ei vaan saa sitä ilmaista diskorahaa, vaan joutuu laittamaan töppöstä toisen eteen sen rahan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vaan tyhmää eikä edistä elämässä suoriutumista.
Monet tuella elävistä on oikeasti todella säästeliäitä ja ahkeria ja tekevät paljon töitä parikymppisenkin eteen.
eikä ole tyhmää. TTT on se vihoviimeinen turva jos ei muuten kykene elättämään itseään. Sen tuen päälle ei mitään saa, vaan ensisijaisesti pitää elää muilla tuilla/ omilla tuloillaan. Eli jos sinulla on vähemmän kuin tuo minimitaso tuloja, täydennetään tulot tuohon minimitasoon TTT:llä. Tottakai jos tuloillaan voi kattaa enemmän niin täydennettävää on vähemmän. Sitten kun tulot kattaa koko osuuden alkaa käteen jääväkin pikkuhiljaa kasvamaan.
Oletko ap aivan tollo? Minä olen työtön ja kerännyt ja myynyt suuren määrän marjoja. En kai minä niitä verottajalle ja Kelalle ilmoittele.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Ap omisti auton jo ennen kuin jäi työttömäksi. Auton pito ja bensa maksaa, jos sillä ajelee metsien lähelle etsimään marjoja, saattaa jo bensan kustannukset niellä marjoista saadut voitot.
Mä olen omaishoitaja, joka saa 340€/kk ja elätän sillä itseni lisäksi kaksi lasta. Joten älä valita, teen töitä päivittäin tämän 340€ eteen ja viikonloppuna käyn siivoamassa, tienatakseni pari sataa lisää. Toimeentulotukea emme saa. Työstä tehdään toimeentulotuessakin 150€ ansiotulovähennys ja marjat voit myydä käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei ole läheskään aina itse syyllinen siihen, että joutuu elämään pelkän toimeentulotuen varassa. Osa tuen saajista on työkyvyttömiä eivätkä he edes kuuluisi kyseisen tuen piiriin. Jos Suomessa oikeasti sairaille ihmisille annettaisiin apua.
Osa työttömistä taas tippuu työmarkkinatuelta toimeentulotuelle työkkärin ihmeellisten päätösten ja epäreilujen karenssien vuoksi. Ei sekään ole työttömien syy, jos työkkärissä heitä saa kohdella miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Ap omisti auton jo ennen kuin jäi työttömäksi. Auton pito ja bensa maksaa, jos sillä ajelee metsien lähelle etsimään marjoja, saattaa jo bensan kustannukset niellä marjoista saadut voitot.
Jos bensat nielee marjanpoimintavoitot, niin se kertoo tietysti ensisijaisesti surkeasta marjasaaliista, mutta toissijaisesti siitä, että osaa marjastaa eikä osaa tai halua opetella.
Nämä työttömien selitykset on naurettavia, ja aina löytyy joku selitys