Oletko kieltäytynyt sikiöseulonnoista?
Kommentit (27)
Tavallaan. Olen käynyt ultrissa, mutta niskapoimua ei ole mitattu eikä mitään punktiota yms. tehty. En tekisi aborttia.
Jätin välistä, sillä en olisi kyennyt tekemään aborttia mistään syystä. Muutenkin tuollainen rodunjalostus-ajattelumalli kuulostaa minun arvomaailmaani vieraalta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 19:22"]
Tavallaan. Olen käynyt ultrissa, mutta niskapoimua ei ole mitattu eikä mitään punktiota yms. tehty. En tekisi aborttia.
[/quote]
Minä olen toiminut kolmessa raskaudessa ihan samalla tavalla.
En, koska minusta on parempi pystyä valmistautumaan vammaisen lapsen syntymään ja jos vamma on liian vaikea (esim. trisomia 18), keskeyttäisin raskauden. Down-raskautta en keskeyttänyt, mutta vauva, jolla oli sydänvika, kuoli sitten kuitenkin kohtuun.
Määrittele sikiöseulonta niin vastaan sitten kysymykseesi.
Kahdessa ekassa raskaudessa en käynyt ollenkaan alkuraskauden np-ultrassa eikä siis mitään niskapoimuja mittailtu tms. Kolmannessa raskaudessa kävin muistaakseni viikolla 10 ultrassa, koska nla terkka ei kuullut sydänääniä. Ei silloinkaan mitään mittailtu, katsottiin vain onko siellä mitään.
Olen siis kieltäytynyt kaikista seulonnoista.
Kannattaa käydä. Monissa sydänvioissa on lapselle elintärkeää, että vika havaitaan ennen syntymistä, esimerkiksi yksikammioisen sydämen rakenneviassa. Sikiö on vatsassa yhteydessä äidin verenkiertoon, jota kautta saa happea. Kun napanuora katkaistaan, ei yksikammioisen sydämen omaava lapsi pysty saamaan enää happea entiseen tapaan. Siksi tällaiset lapset syntyvät aina suunnitellusti ja heidät viedään heti ensimmäiseen leikkaukseen kolmesta, jotta elämä jatkuisi. Esimerkkejä on myös monia muita.
Jos tuota ei siis tiedetä etukäteen, voi olla että lapsi ei synny yliopistollisessa sairaalassa eikä saa heti tarvitsemaansa lastenkardiologin ja kirurgin antamaa apua.
Mä en ajatellut rakenneultraa seulannaksi. Olen kyllä rakenneultrassa aina käynyt.
8.
En. Olen jopa käynyt istukkabiopsiassa omalla kustannuksella kaksi kertaa. miksi? Joo mietippä sitä.
Mä en nyt tokassa raskaudessa joka meneillään käynyt ollenkaan verikokeissa. Koen seulonnan vähän turhana kun siinä seulotaan kuitenkin vain paria sairautta. Esikoisen kanssa mulla oli seulonnasta aika negatiivinen kokemus vaikka seerumiseula ei hälyttänytkään. Ultrissa näkyi jotain outoa ja niissä piti käydä usein. Silloin ekassa ultrassa kun jotain häikkää näkyi kätilö piti ihan selvänä, että verikokeeseen pitää mennä.
Tässä raskaudessa ei kukaan ole valintaani kyseenalaistanut.
Toivottavasti tiedätte ja ymmärrätte, että negatiiviset sikiöseulontojen (eli yhdistelmäseula, ultraäänet, lapsivesipunktiot, istukkapunktiot..) testitulokset eivät takaa tervettä lasta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 19:24"]
Jätin välistä, sillä en olisi kyennyt tekemään aborttia mistään syystä. Muutenkin tuollainen rodunjalostus-ajattelumalli kuulostaa minun arvomaailmaani vieraalta.
[/quote]
Sama homma. Tosin niskapoimu mitattiin mutta tulosta ei kerrottu minulle ihan omasta pyynnöstäni.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 19:51"]
Toivottavasti tiedätte ja ymmärrätte, että negatiiviset sikiöseulontojen (eli yhdistelmäseula, ultraäänet, lapsivesipunktiot, istukkapunktiot..) testitulokset eivät takaa tervettä lasta.
[/quote]
ja toivottavasti sinä ymmärrät, mikä seulontojen tarkoitus ylipäänsä on. jos et ole valmis aborttiin, älä tuhlaa yhteiskunnan varoja.
Kyllä. Olen katolinen enkä hyväksy aborttia. Eikä vain uskonnon sääntöjen takia, vaan minä oikeasti olen aina ajatellut, että sellainen lapsi on tervetullut kun sieltä tulee, vammainen tai terve.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 19:24"]
[/quote]
Sama homma. Tosin niskapoimu mitattiin mutta tulosta ei kerrottu minulle ihan omasta pyynnöstäni.
[/quote]
haloo, miksi sitten sinne menit? Ei hyvää päivää....
Siihen veriseulaan en mennyt kertaakaan. En kokenut että siitä olisi ollut hyötyä. Silloin ei täällä ollut vielä np-ultraa, se oli vain jos veriseulassa oli jotain. Rakenneultraan taas menin, halusin lähinnä nähdä vauvan. Ja valmistautua henkisesti siihen jos lapsella jotain todettaisiin. Aborttia en olisi tehnyt.
Sikiöseulonnoissa tulee niin paljon vääriä tuloksia, että en ensimmäisen raskauden jälkeen enää halunnut edes ultraan. Ekassa raskaudessa sai ensin pelätä keskenmenoa ja sitten lapsen vammaisuutta (veritestin mukaan erittäin todennäköisesti) enkä uskaltanut olla lapsesta onnellinen pariin vuoteen, etsin vain vikoja. Seuraaviin suhtauduin "luomulapsina" eli se tulee mikä tulee.
Tuttava sai testeissä vain negatiivisia tuloksia. Synnytyksessä lapsi jumittui synnytyskanavaan ja lopputuloksena CP-vamma. Kaikkien kokoarvioiden mukaan alatiesynnytystä ei olisi pitänyt edes yrittää, mutta kätilö oli toista mieltä. Miksi siis mennä testeihin, kun todellinen uhka lapselle on se henkilö, joka päättää, tuhotaanko lapsi vai ei.
Aina olen käynyt ultrissa (niissähän määritellään esim. raskauden kesto, siinä myös näkyy, jos tarvitaan syntymän jälkeen esim. sydänleikkausta), mutta veriseulontoihin yms en ole osallistunut - aborttia en pystyisi tekemään. Ajattelen, että vammainenkin lapsi on lahja.
En, päinvastoin. Olen pyytänyt pari ylimääräistäkin. Ja sain, onneksi, kunnan piikkiin =)
t: neljästi lvp