Tuun hulluksi veroasioiden kanssa!
En tiennyt, että kotihoidontuki lasketaan osaksi tuloja ja se siis vaikuttaa veroprosenttiin. En tiennyt, että ammatinharjoittajana (tmi) mun pitää erikseen ilmoittaa verohallintoon saavani kotihoidontukea (mitättömien) ansioideni lisäksi. Voi vittu mä sanon.
Kommentit (23)
Jos ansiosi ovat pienet ja kotihoidontukikin on pieni, niin eipä sinulle juuri tule veroja maksettavaksi. Mutta kuvittelisi, että sinulta otetaan kotihoidontuesta automaattisesti tietty prosentti ennakonpidätystä?
Kannattaisi ottaa selvää joo, mutta eipä tullut mieleen ottaa selvää, kun en edes tullut ajatelleeksi, ettei tiedot Kelan etuuksista menisi automaattisesti verohallintoon. Enkä myöskään ajatellut, että ne lasketaan kuuluviksi samaan domainiin kuin ansiotulot, jo siitäkin syystä, että kotihoidontuesta pidätetään veroa jo ennen kuin se minulle maksetaan.
Olisi kuulemma pitänyt ymmärtää soittaa verohallintoon ja ilmoittaa kotihoidontuki.
Ap
Olisi varmaan pitänyt otsikoida avaus toisin, olisi nimittäin hauska tietää, kuinka moni muu toiminimellä töitä tekevä kotiäiti on joutunut tekemisiin saman asian kanssa.
Ap
Ei ne siellä verohallinnossa selvännäkijöitä ole! Kyllä Kela ilmoittaa asiat verohallintoon JÄLKIKÄTEEN niinkuin nyt veroilmoituskin tehdään JÄLKIKÄTEEN.
Yrittäjän pitää tajuta, että hänen veronsa ovat ENNAKKOVEROJA eli itse on ilmoitettava tulonsa ETUKÄTEEN, jotta verot menevät oikein tai sitten kiltisti maksaa mätkyjä.
Eli ihan suomenkielentaito riittää ja normaali älykkyys ymmärtää suomenkieltä; lienee sinunkin äidinkielesi.
-yrittäjä-
Mullakin on toiminimi ja nämä kaikki veroasiat on ihan hepreaa mulle. Saa nähdä olenko pian linnassa jostain veropetoksesta tietämättömyydestäni johtuen.
Aika vähän saa yrittäjä mistään kunnon apua. Jos kysyt joltain, niin ympäripyöreästi vastataan tai sanoataan "kysy sieltä ja sieltä".
Tai sitten saat tuollaisia ylimielisiä vastauksia kuten tässäkin, "olisit ottanut selvää!"
Pitkä kela oppiaineeksi jo yläasteelle.
Itsekin monta asiaa kantapään kautta oppinut...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:19"]
Ei ne siellä verohallinnossa selvännäkijöitä ole! Kyllä Kela ilmoittaa asiat verohallintoon JÄLKIKÄTEEN niinkuin nyt veroilmoituskin tehdään JÄLKIKÄTEEN.
Yrittäjän pitää tajuta, että hänen veronsa ovat ENNAKKOVEROJA eli itse on ilmoitettava tulonsa ETUKÄTEEN, jotta verot menevät oikein tai sitten kiltisti maksaa mätkyjä.
Eli ihan suomenkielentaito riittää ja normaali älykkyys ymmärtää suomenkieltä; lienee sinunkin äidinkielesi.
-yrittäjä-
[/quote]
Joo-o, mutta kun ajattelin, että kun Kelan tuesta pidätetään se vero jo, niin sitä tukea ei tarvitse ilmoittaa, ymmärrätkö? Mulle ei edes tullut verolappuja tänä vuonna, kun tulot jäävät niin pieniksi (soitin niiden perään kertaalleen). Ymmärrätkö?
Ps. Suomen kielen taito, suomen kieli. Lisäksi käytit puolipistettä väärin.
Ap (yrittäjä)
Mutta jos Kela ilmoittaa vasta jälkikäteen, niin luulisi tämän saman ongelman tulevan myös osa-aikaista palkkatyötä tekevien kotihoidontukea nauttivien henkilöiden kohdalla. (Mullekin tuli sattumalta ilmi, kun tilasin verokorttia, teen nyt syksyllä myös vähän töitä ulkopuoliselle taholle.)
Ap
Noin pienistä rahoista ei nyt ihan hieveitä veroja kerry. Etkö sinä ole yrittäjänä tottunut muutenkin maksamaa verot könttäsummina?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:23"]
Joo-o, mutta kun ajattelin, että kun Kelan tuesta pidätetään se vero jo, niin sitä tukea ei tarvitse ilmoittaa, ymmärrätkö? Mulle ei edes tullut verolappuja tänä vuonna, kun tulot jäävät niin pieniksi (soitin niiden perään kertaalleen). Ymmärrätkö?
Ap (yrittäjä)
[/quote]
Kyllähän palkkatulotkin vaikuttavat veroprosenttiin ja sitä myötä toiminimen tuloista maksettavan ennakkoveron määrään, vaikka niistäkin työnantaja maksaa ennakonpidätyksen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:35"]
Noin pienistä rahoista ei nyt ihan hieveitä veroja kerry. Etkö sinä ole yrittäjänä tottunut muutenkin maksamaa verot könttäsummina?
[/quote]
Toki, mutta olen myös tottunut panemaan sivuun rahaa verojen maksua varten. Tänä vuonna en ole pannut, kun verolappuja ei tullut. Aion maksaa nyt noista palkkatuloistani veroa 60 %, jotta ensi vuonna maksettavaksi ei tulisi niin paljoa. Ja ei ne isot mätkyt ole, mutta kun ei tulotkaan ole isot.
Onko muka kaikille muille itsestään selvää, että etuus, josta on jo pidätetty ennakkoa, kuuluu ansiotuloihin?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:23"]
Ap (yrittäjä)
[/quote]
Kyllähän palkkatulotkin vaikuttavat veroprosenttiin ja sitä myötä toiminimen tuloista maksettavan ennakkoveron määrään, vaikka niistäkin työnantaja maksaa ennakonpidätyksen.
[/quote]
Eli siis verot maksetaan kahteen kertaan?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:35"]
[/quote]
Toki, mutta olen myös tottunut panemaan sivuun rahaa verojen maksua varten. Tänä vuonna en ole pannut, kun verolappuja ei tullut. Aion maksaa nyt noista palkkatuloistani veroa 60 %, jotta ensi vuonna maksettavaksi ei tulisi niin paljoa. Ja ei ne isot mätkyt ole, mutta kun ei tulotkaan ole isot.
Onko muka kaikille muille itsestään selvää, että etuus, josta on jo pidätetty ennakkoa, kuuluu ansiotuloihin?
Ap
[/quote]
Siis tarkoitan verotettavaan ansiotuloon.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:27"]
Mutta jos Kela ilmoittaa vasta jälkikäteen, niin luulisi tämän saman ongelman tulevan myös osa-aikaista palkkatyötä tekevien kotihoidontukea nauttivien henkilöiden kohdalla. (Mullekin tuli sattumalta ilmi, kun tilasin verokorttia, teen nyt syksyllä myös vähän töitä ulkopuoliselle taholle.)
Ap
[/quote]
Eihän tässä varsinaisesti ole mitään ongelmaa. Kun tuloissa tapahtuu muutoksia, otetaan yhteyttä verotoimistoon ja pyydetään uutta verokorttia ja/tai ennakkoveron laskemista uusiksi. Jos tuloja on useammasta eri lähteestä (joku yhteiskunnan tuki, palkkatulo, tulo yrityksestä), ne ilmoitetaan kaikki ja verotoimistossa sitten laskevat, miten mistäkin otetaan veroa.
Totta kai etuus, josta maksetaan ennakonpidätystä, kuuluu verotettavaan ansiotuloon. Onkohan ap:lle nyt ollenkaan selvää, miten verotus toimii?
Palkkatulosta ja Kelan etuudesta otetaan veron osuus ennakonpidätyksenä. Yrittäjä maksaa ennakkoveronsa itse. Näissä on aina kuitenkin kyse vain arvioista. Lopullinen verotus hoidetaan vuoden päätyttyä, kun tulot ovat selvillä. Kaikki tulot ja vähennyskelpoiset menot lasketaan yhteen.
(Ap:n tapauksessa tältä vuodelta tuloja ovat sekä kotihoidon tuki ja palkkatulo, joita ei vuoden päätteeksi tarvitse erikseen ilmoittaa verottajalle, ja yrityksen tulo, joka ilmoitetaan erillisellä lomakkeella. Vähennyskelpoisia menoja sitten saattavat olla vaikkapa asuntolainan korkovähennykset, työhuonevähennys ja muut vastaavat.)
Lopullisen veron määrään vaikuttaa vain koko vuoden verotettavan ansiotulon määrä, ei se, mistä lähteistä tulot ovat tulleet. Jos ennakonpidätyksiä ja/tai ennakkoveroa on maksanut enemmän kuin mitä lopullinen vero on, saa veronpalautuksia. Jos on maksanut liian vähän, on maksettava vielä lisää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:46"]
Onkohan ap:lle nyt ollenkaan selvää, miten verotus toimii?
[/quote]
No ei näköjään ole, koska en ole tajunnut, että mun pitää maksaa ENNAKKOveroja jostain muusta kuin toiminimeni kautta tienaamasta tulosta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:46"]
Onkohan ap:lle nyt ollenkaan selvää, miten verotus toimii?
[/quote]
No ei näköjään ole, koska en ole tajunnut, että mun pitää maksaa ENNAKKOveroja jostain muusta kuin toiminimeni kautta tienaamasta tulosta.
Ap
[/quote]
Maksat ennakkoveroja vain toiminimesi kautta ansaitsemastasi tulosta. Palkkatulosta ja kotihoidon tuesta menee ennakonpidätys. Mutta koska vuoden lopussa kaikki tulosi lasketaan yhteen ja vero määräytyy niiden mukaan, kaikki tulosi vaikuttavat lopulliseen veroprosenttiisi.
Esimerkki: Jos sinulla ei ole vuoden aikana mitään muita tuloja kuin 5000 euroa toiminimestä, veroprosenttisi on noin 1 eli maksat koko vuodelta veroja vain muutamia kymmeniä euroja. Sinun ei tarvitse maksaa ennakkoveroa, koska summa on niin pieni. (Sen sijaan joudut kyllä maksamaan sen muutaman kympin jälkikäteen.)
Mutta jos sinulla on toiminimestä tuloja 5000 euroa ja lisäksi 50 000 euroa palkkatuloja, tulosi ovat yhteensä 55 000 euroa vuodessa. Veroprosenttilaskurin arvion mukaan noilla vuosituloilla veroprosentti on noin 30 eli sinun on maksettava veroja noin 16 500 euroa vuodessa. Verokorttisi ennakonpidätysprosentti on 30 eli palkkatulostasi menee ennakonpidätyksenä 15 000. Lisäksi maksat toiminimen 5000 eurosta ennakkoverona tuon saman 30 % eli 1 500 euroa.
Lopullisessa verotuksessa veroprosentti siis määräytyy kaikkien tulojen mukaan, ja siksi ennakkoveroa laskettaessa on otettava huomioon kaikki tulot.
Ei tämä asia muuten sille puhelimessa olleelle virkailijalle ollut itsestään selvä juttu, hänen piti selvittää asiaa ensin jonkun muun kanssa ja soittaa sitten takaisin. Mun olisi varmaan pitänyt antaa hänellekin neuvoksi, että KANNATTAA OTTAA SELVÄÄ ASIOISTA.
Ap
Selvä. Kyllä olette herkkiä. Tulkaa tulkaa yöllä jos uni ei maistu.Minä nukun yöni rauhassa. Joku vaitti että olisin antamassa "kaiken" päästäkseen in. Tämä ei ole totta. Yhden ihmisen takia olen joutunut väärinymmärretyksi. Missä ihmessä tekin opiskelitte.Olette järjestäneet aikamoinen sirkus. Pyytäjä olisi voinnut varoittaa itse.En tarvitse mitään,eikä ketään. Luette normaalisti.
Kannattaa ottaa asioista hieman selvää, varsinkin jos on yrittäjä. Mutta nythän olet saanut ylimääräistä valtiolta ja pian maksat mätkyinä ne takaisin. No hätä! Aika harvat tuet on verovapaita ä.