Vihdin raatelijakoira.
Kävin lukemassa iltiksen keskusteluketjua jossa suurin osa keskustelijoista ei pysty eläytymään pikkutytön kauhuun, kun iso koira puree ja puree ja omistaja ei saa sitä irti tytöstä. Väitellään vain koirien koulutuksesta yms. sonnasta. Ovatko koirien omistajat todellakin näin tyhmiä?
Kommentit (87)
no tietyissä piireissä nää koirat menee aina ihmistenkin edelle..aina vaan pitäisi sitä koiraa ymmärtää ja ymmärtää.Meidän toinen koira alkoi osoittaa pelkoja ja agressiivisuutta vauvaa kohtaan jolloin näin ainoana vaihtoehtona luopua koirasta,kamalan ryöpytyksen sain siitä hyvästä tällä palstalla vaikka ratkaisu oli kaikille paras,nyt koirakin on yksinäisen naisen lemmikkinä jolla ei ole lapsia ja saa kaiken huomion eikä mun tarvitse pelätä että tekee vauvalle jotain.
Mä en puolustele kimppuun käynyttä koiraa, mutta esim. mun koiraa käy kiusaamassa aikuinen ihminen. Käy aika vajaalla, kun ei lopeta, vaikka olen useasti sanonut asiasta. Odotan kauhulla mitä käy, jos koira joskus pääsee vapaaksi ja se sama ihminen on paikalla. Ollaan loppuelämä veloissa lääkärikulujen takia, eikä kukaan ymmärrä koiraa joka vain tekee saman kuin se ihminen on tehnyt vuosikausia sille.
Niin, koulubussia odottanut pukkutyttöhän tässä on kyseessä, ei sinun vajakkikaverisi. Mistä olikaan puhe?
Tää on tätä kun otetaan iso koira, ei kouluteta, pidetä huolta ja luotetaan ettei se mitään tee. Piikille tollaset piskit!
Mitä se tytön kauhuun eläytyminen tässä ketään auttaa? Taidatkin vaan itse olla tyhmä. Sinä et varmaan pysty ymmärtämään sitä, että valtaosa roduista on liian vaativia laiskoille ja mukavuudenhaluisille ihmisille. Tai koiranpito ylipäätään on perssirpalta ja perussepolta liikaa vaadittu. Haihattelijat ei vaan tajua, mitä se koiranpito tosiaan on (kuten esim ed. vastaaja). Hän on höösännyt pilalle oman koiransa ja kohdellut sitä lapsena, antanut kaiken huomion ym. Ja sitten ihmetellään kun koira on mustis! Koira EI tarvitse kaikkea jakamatonta huomiota 24/7!!
Ja ei, kanariandoggi ei sovi lemmikkikoiraksi.
55, calm down!
Sotket edelleen pienet ja isot koirat. Vaikka kuinka jankutat pienten koirien aiheuttamista vahingoista, niin tosiasia on ja tulee olemaan: nilkassa roikkuva kirppu ei ole verrannollinen ison, esim. vahtikoiran aiheuttamiin vammoihin.
Mikäli ison koiran ottaa, on ymmärrettävä myös vastuunkanto ratkaisustaan, eikä edellyttää muilta 'osaavaa käytöstä' koirien kanssa.
Jostain kumman syystä vika on ison koiranomistajan mielestä aina muissa, ei hänessä, eikä tietenkään koirassaan.
Sitäpaitsi kukaan tuskin on leimannut kaikkia koiranomistajia ja koiria hulluiksi pedoiksi..
Ihan sama mikä rotu tai koko. Koiraa ei päästetä ihmisen tai toisen eläimen lähelle ilman lupaa. Minulla kaksi koiraa ja varmasti saa vedellä lekalla, jos ilman lupaa lähestyvät muita. Minun tehtävä pitää ne hallinnassa. Kyllänämäkin innostuvat,mutta hihna vaan lyhyeksi, tarvittaessa vaikka pysähdytään, mutta muiden luokse eivät pääse.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:10"]
55, calm down!
Sotket edelleen pienet ja isot koirat. Vaikka kuinka jankutat pienten koirien aiheuttamista vahingoista, niin tosiasia on ja tulee olemaan: nilkassa roikkuva kirppu ei ole verrannollinen ison, esim. vahtikoiran aiheuttamiin vammoihin.
Mikäli ison koiran ottaa, on ymmärrettävä myös vastuunkanto ratkaisustaan, eikä edellyttää muilta 'osaavaa käytöstä' koirien kanssa.
Jostain kumman syystä vika on ison koiranomistajan mielestä aina muissa, ei hänessä, eikä tietenkään koirassaan.
Sitäpaitsi kukaan tuskin on leimannut kaikkia koiranomistajia ja koiria hulluiksi pedoiksi..
[/quote]
Aloitusviestissä mainittiin siitä, miten jollain toisella keskustelupalstalla ei oltu osattu eläytyä lapsen kauhuun, kun koira käy kiinni.
Totta on, että iso koira saa aikaan pahempaa (fyysistä) vauriota kuin pieni koira. Mutta jos nyt eläydytään siihen pikkulapsen kauhuun. Pienen lapsen näkökulmasta se pikkukoirakin näyttää isommalta, kuin aikuisen mielestä. Ja totuushan on, että pikkukoirat ovat yleisesti vihaisempia kuin isot koirat (eivät tietenkään kaikki). Mutta vaikka pikkukoira ei saisikaan aikaiseksi kovin suurta fyysistä vahinkoa, on se aivan yhtä kauhea kokemus lapselle kuin ison koiran hyökkäyskin.
Ja jos nyt puhutaan ihan taaperoikäisisä lapsista, niin kyllä pikkukoira saa sen kokoisen lapsen kaadettua ja käytyä kurkkuun kiinni (mihin siis koira aina pyrkii puremaan, myös se pikkukoira, vaikka ei yltäisi kuin nilkkoihin).
Ja ei, en tiedä, onko koskaan näin missään tapahtunut, mutta ajattelin nyt ottaa toisenlaisen näkökannan esille, että voi ne pikkukoirat olla ihan yhtä pelottavia kuin isotkin.
Pelottavia voi olla joo, mutta saavat lapsen tapettua tai henkihieveriin vain välillisestintulehduksen kautta. Iso koira voi oikeasti tappaa lapsen tai vammauttaa pysyvästi. Siinä on ihan sivuseikka, miltä se tapahtumahetkellä tuntui vaan oleellista ovat seuraukset.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:28"]
Pelottavia voi olla joo, mutta saavat lapsen tapettua tai henkihieveriin vain välillisestintulehduksen kautta. Iso koira voi oikeasti tappaa lapsen tai vammauttaa pysyvästi. Siinä on ihan sivuseikka, miltä se tapahtumahetkellä tuntui vaan oleellista ovat seuraukset.
[/quote]
Itse asiassa siitä ei ole kauan kun Englannissa jackrussellinterrieri tappoi lapsen...
Mutta olen kyllä samaa mieltä. En tiedä, miksi ihmisille on niin vaikea myöntää, että jotkut koirarodut ovat vaarallisempia kuin toiset, ja etteivät kaikki rodut sovi kaikille. Itse olen dobermanni-ihminen, mutta (tai ehkäpä siksi) olen koira-ajokortin kannalla.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:21"]
Ihan sama mikä rotu tai koko. Koiraa ei päästetä ihmisen tai toisen eläimen lähelle ilman lupaa. Minulla kaksi koiraa ja varmasti saa vedellä lekalla, jos ilman lupaa lähestyvät muita. Minun tehtävä pitää ne hallinnassa. Kyllänämäkin innostuvat,mutta hihna vaan lyhyeksi, tarvittaessa vaikka pysähdytään, mutta muiden luokse eivät pääse.
[/quote]
Tietysti näin. Mutta tuossa ap-tapauksessahan koira oli livistänyt kotoa. Minulla on myös kaksi isoa koiraa eikä meille ohittamiset ole ongelma. Aivan liian usein kuitenkin ongelma on niillä pienemmillä ohitettavilla, jotka huutavat hihnat piukeena takajaloillaan. Tällöin voi vain toivoa, että niiden taluttaja pystyy edes pitämään hihnoista kiinni.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:10"]
55, calm down!
[/quote]
Ole hyvä ja lue ketju läpi.
Voisit myös opetella käyttäytymään asiallisesti nettikirjoitteluissasi. Teet ihmeellisiä päätelmiä ja haukut muita TYHMIKSI, vaikka kirjoitukset ovat täyttä asiaa.
Lähdetään nyt aluksi siitä, että 1. koira kun koira on pidettävä kytkettynä.
2. ei oteta koiraa joka on ulkoiluttajaansa voimakkaampi.
Ko. koira on lopetettu. Thank God.
Olisi kiva tietää kenen se koira oli, tuskin on nyt kovin suosittu naapuri...
Vihdin Uutisista luin, että koiria olisi ollut vapaana kaksi, isompi koirista hyökkäsi tytön kimppuun.
En todellakaan puolustele lapsen kimppuun käyneitä koiria. Miksi pitää leimata tietyt rodut? Todellakin pitäisi olla jokin "koira-ajokortti" koiran omistajille (lapsien omistajille samanlainen). Tiibetinspanieli tosiaan raateli naamani, kun olin teini. Kaikki tipsut nyt ehdottomasti piikille.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:46"]
Se, ettei kykene näkemään kokonaiskuvaa ja leimaa kategorisesti kaikki koirat omistajineen hulluiksi pedoiksi, jotka eivät ansaitse muuta kuin mahdollisimman hankalia lakipykäliä, kalliita ajokortteja ja nuijaa silmien väliin, on sitä varsinaista tyhmyyttä ja yksisilmäisyyttä.
[/quote]
Vaaditaanhan sitä moottoriajoneuvojenkin kuljettamiseen ajokortti (ja ajoneuvolle katsastukset ynnä muut) vaikka valtaosa ihmisistä tieliikenteessä olisi ihan järkeviä ja vastuullisia ilmankin. Eikä kukaan loukkaannu.
Mutta Espanjassa (ainakin osissa Espanjaa) tosiaan vaaditaan koira-ajokortti tiettyjen koirien omistajilta, ja isojen koirien pitäisi taajamissa liikkuessaan pitää kuonokoppaa. Eihän siellä toki varmaan kenelläkään sellaista ajokorttia ole, ja kuonokoppaa en ole nähnyt vielä yhdelläkään koiralla Espanjassa...
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:45"]
Mutta Espanjassa (ainakin osissa Espanjaa) tosiaan vaaditaan koira-ajokortti tiettyjen koirien omistajilta, ja isojen koirien pitäisi taajamissa liikkuessaan pitää kuonokoppaa. Eihän siellä toki varmaan kenelläkään sellaista ajokorttia ole, ja kuonokoppaa en ole nähnyt vielä yhdelläkään koiralla Espanjassa...
[/quote]
Espanjasta en tiedä, mutta Saksassa tuo systeemi on aika tiukka. Ja saksalaiset ovat kuitenkin hyvin koirarakasta kansaa, eli mistään yleisestä koiravihasta ei ole kyse. Siellä vain halutaan minimoida riskit - kaikille osapuolille.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:41"]
Te isojen koirien lahtaajat epäilemättä haluatte poistaa liikenteestä myös suuret, turvalliset autot, koska jokuhan voi juosta niiden alle ja henki lähtee toisin kuin jos törmäisi rättisitikkaan.
[/quote]
Tsot tsot. Onko se lahtaamista, että ehdotetaan kuonokoppaa ja koira-ajokorttia? Sitäpaitsi lähinnä isojen koirien omistajien aivoituksia tässä ihmetellään.