Vihdin raatelijakoira.
Kävin lukemassa iltiksen keskusteluketjua jossa suurin osa keskustelijoista ei pysty eläytymään pikkutytön kauhuun, kun iso koira puree ja puree ja omistaja ei saa sitä irti tytöstä. Väitellään vain koirien koulutuksesta yms. sonnasta. Ovatko koirien omistajat todellakin näin tyhmiä?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:20"]
En todellakaan puolustele lapsen kimppuun käyneitä koiria. Miksi pitää leimata tietyt rodut? Todellakin pitäisi olla jokin "koira-ajokortti" koiran omistajille (lapsien omistajille samanlainen). Tiibetinspanieli tosiaan raateli naamani, kun olin teini. Kaikki tipsut nyt ehdottomasti piikille.
[/quote]
Aika vaikea kuvitella tipsu raatelemassa naamaa ellet sitten ole itse halvaantunut tms. Tipsu saa kyllä tehdä ihan tosissaan töitä raatelemisen eteen sillä hammaskalustolla, mikä sillä on. Purra toki voi, mutta miksi naamasi oli suun korkeudella? Ei tipsu voi hypätä kasvojen korkeudelle ja raadella samalla.
Sinä jota tiibetinspanieli puri, menikö se niin että joku makasi päälläsi suojelemassa sinua kehollaan kun tiibetinspanieli kävi sun kimpuun yhä uudestaan ja uudestaan? Samalla aikuinen mies yritti repiä sua turvaan sieltä kehollaan suojelevan alta. Jos meni näin, niin sitten uskon että rodulla ei ole väliä.
Siis tällainen http://www.freewebs.com/tahvontollin/kesd07%20164.jpg
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:54"]
Ko. koira on lopetettu. Thank God.
[/quote]
Luojan kiitos. Toivottavasti totta.
Katsoin tuon koirankoulutuslinkin ja voi hurja millainen peto se koira on väärissä käsissä. Tarpeeton rotu.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:17"]
Saanko mä puolustaa pientä lastani hakkaamalla lapsen päälle käyvän koiran kuoliaaksi vai saanko jotain syytteitä? En esim. katselisi toimettomana, kun vapaana oleva iso koira tulisi kadulla kaatamaan juuri kävelemään oppineen lapsen.
[/quote]
Kannatko kadulla kävellessäsi mukana jotain lekaa tai vastaavaa? Muuten voisi olla vähän vaikeaa. Vai nyrkilläkö meinasit päihittää jonkin kanariandogin?
Ja puhutaanko tässä nyt aggressiivisesta koirasta vai innokkaasta koirasta, joka tervehtiessään vahingossa tönäisee lapsen kumoon? Jos ensimmäisestä, tekisin mitä vain, laista huolimatta. Mutta jos jälkimmäisestä, hakkaaminen vaikuttaa vähän hätävarjelun liioittelulta.
[/quote]
Jos koira tuuppaa lapsen kumoon, niin 99,9 % tapauksista ainoa vaara on tulla nuolluksi korvasta korvaan. Mutta mammahan alkaa tietysti mätkiä lekalla kyselemättä.
[/quote] Ja mistäs sen voi tietää haukkaako koira naaman vai nuoleeko? Jäätkö katselemaan? Minä en.
Toivottavasti edes nämä pari hirvittävää tapausta samana torstaina saisi isojen koirien omistajat tajuamaan vastuunsa.
Koiria pidetään vapaana aidatuilla pihoilla, mutta aidat ovat niin matalat, että halutessaan koirat hyppäävät helposti yli aidan. Eikä välttämättä ole edes sitä aitaakaan. Luotetaan koiraan sokeasti, pidetään sitä perheenjäsenenä ja inhimillistetään se. Samalla unohdetaan sujuvasti, että koira on eläin, eikä eläimeen voi koskaan luottaa 100 %:sesti. Eihän ihmisestäkään voi olla täysin varma, vaikka kuinka eläisi sovussa toisen kanssa.
Kannatan ainakin kuonokoppaa pakolliseksi kaikille isoille koirille ja ei koira-ajokorttikaan olisi huono ajatus.
Niin, ja tämä kaikki on koiranomistajien omaa syytä ja vastuuttomuutta.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:20"]
En todellakaan puolustele lapsen kimppuun käyneitä koiria. Miksi pitää leimata tietyt rodut? Todellakin pitäisi olla jokin "koira-ajokortti" koiran omistajille (lapsien omistajille samanlainen). Tiibetinspanieli tosiaan raateli naamani, kun olin teini. Kaikki tipsut nyt ehdottomasti piikille.
[/quote]
Aika vaikea kuvitella tipsu raatelemassa naamaa ellet sitten ole itse halvaantunut tms. Tipsu saa kyllä tehdä ihan tosissaan töitä raatelemisen eteen sillä hammaskalustolla, mikä sillä on. Purra toki voi, mutta miksi naamasi oli suun korkeudella? Ei tipsu voi hypätä kasvojen korkeudelle ja raadella samalla.
[/quote]
Turha vähätellä tipsuja.
Pienikin pörriäinen pomppaa metrin ja saattaa täysin sutena hyökätä kiinni ihmiseen tai vaikka toiseen koiraan. Naskalihampaat kyllä repivät ihan kiitettävästi ja niiden jälkiä on vaikea löytää tuuhean turkin keskeltä.Näin haavat tulehtuvat tosi helposti ja jäykkäkouristusrokotus kannattaa ottaa ilman muuta.
Kerran yhdessä koirapuistossa Helsingissä kääpiömäykky roikkui urakalla oman ison koirani poskivilloissa. Koirani yritti väistellä, mutta mäykky kävi kiinni uudestaan ja uudestaan. Omistajan mielestä oli somaa, kun "se ei pelkää yhtään isoa mustaa koiraa". Me lähdimme.
Ai miksi pitää leimata tietyt rodut? Mua pelottaa munanjatkekoirien omistajat jotka hokee tätä lausetta. Sehän just kertoo siitä ettei ne tajua koiristaan yhtään mitään. Jokainen joka on nähnyt tappajakoiran vauhdissa tajuaa että se raivokas ja peräänantamaton tappoyritys, jossa aikuiset miehetkään ei pärjää vastaan, on jotain ihan muuta kuin se että joku seurakoira puree.