Puuttuuko (joiltakin) miehiltä kokonaan toisten huomioonottamis-palikka päästä?
Kyllä, olen helvetin väsynyt omaan mieheeni, ja tästä inspiroituneena seurannut yhä enemmän pariskuntia ystäväpiirissä, kaupungilla jne.
Jotenkin tuntuu, että monet miehet on ihan sokeita sellaiselle luontevalle toisen auttamiselle. Eilen oikein yllätyin, kun kyläpaikassa mies otti vauvan turvakaukalossa kantaakseen kun lähti vaimonsa kanssa autolle. Useammin olen tottunut siihen näkyyn, että mies lompsii edelle ja perässä taapertaa vaimo vauvan, isomman lapsen ja muutaman kauppakassin kanssa.
Ja ennen kuin joku lassukka ehtii selittämään että ei miehen pidä palvella naista, niin sanon väliin että ei pidäkään. Puhun sellaisesta normaalista toisen huomioimisesta, jos minä esim. huomaan että miespuolisella ystävälläni on painavat kantamukset, tarjoudun kantamaan niistä osan. Tai jos ollaan naisporukalla kylässä, AINA joku NAINEN tarjoutuu pitämään vauvaa/vahtimaan lapsia/auttamaan pöydän kattamisessa sillä aikaa kun toinen keittää kahvit. Minusta on myös itsestään selvää, että jos puoliso on vaikka kuumessa, hänen annetaan levätä ja toinen hoitaa lapset. Mutta ei, miehille tämä on niin pirun vaikeaa, etenkin Suomessa.
Voisiko joku kertoa miksi?
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:40"]
No näinhän naiset tekeekin. Ensin seurustellaan, sitten muutetaan yhteen, valmistutaan ja pulla uuniin. Mutta kun tässä on moni sinulle yrittänyt rautalangasta vääntää, että rauhallinen, vähän alkoholia käyttävä ja kotona viihtyvä mieskin voi muuttua poissaolevaksi (ihan fyysisestikin!) isäksi kun huomaa että lastenhoito on niiden hyvien puolien lisäksi puuduttavaa ja rankkaakin. Ei ne ole pelkästään ne linnakundit ja juopporetkut jotka pakenee lastenhoitoa tai kotitöitä harrastuksiin tai poikien iltoihin. Ne on myös niitä kunnollisia, kilttejä miehiä joiden toimia on seurattu ennen lastenhankintaa vuosia.
[/quote]
Pitää paikkansa eli ihmiset muuttuvat stressitilanteissa ja ajan kuluessa. Ne ovat niitä ongelmia, joita vastaan ei löydy vakuutuksia ja jotka joudutaan ratkomaan kun ne osuvat omalle kohdalle. Siinä vaiheessa pitäisi jo olla puolison kanssa keskusteluyhteys kunnossa ja tavat ratkoa arkielämän ongelmia.
Jos vaikeista asioista ei voitu keskustella aiemminkaan niin ei pitäisi tehdä lapsia. Perheen kanssa niitä vaikeita asioita tulee ihan varmasti useaan kertaan vastaan. Lapset tai yhteinen asuntolaina ei yhtään helpota riitatilanteita, jos ne eivät ennenkään ole ratkenneet rakentavasti.
Minä kirjoitin tuossa ylempänä niistä tilanteista, joissa ongelmat olivat muiden nähtävissä jo pitkään eivätkä tulleet yllätyksenä muille kuin kysyjälle itselleen. Valitettavan suuri osa miesten kotilaiskuus - tilanteista on sellaisia, että ne eivät tule yllättäen.
[/quote]
Ei stressi ja elämänkokemukset selitä koko kuviota. Niin moni kirjoittaa sikamiehestään, ja juuri kun lukijakunta puhkuu raivosta miksi joku tuollaisen rotan on mennyt ottamaan, käy ilmi, että mies on ennen lapsia tehnyt osansa kotitöistä ja ollut kaikella tapaa huomioiva.
Kaikki noista tarinoista eivät voi olla provojakaan. Oma mies muuttui kuin nappia painamalla, kun muutettiin yhteen. Kaikki siihenastiset puheet haudattiin, ja hänessä käynnistyi joku lapsuudesta periytyvä ohjelma, jonka mukaan mentiin. Jos oltaisiin oltu raskaana, olisin ollut mielisairaalakamaa hyvin pian - niin häiritsevältä tuntui käsittää, että nyt tähän suhteeseen on astunut joku, jota en tunne ollenkaan. Minun onnekseni se joku oli huolehtiva vaikka olikin puhumaton ja mielistelevästi passiivis-aggressiivinen. Miksi hän olisi halunnut antautua minkäänlaisille muutospaineille, koska ne olisivat estäneet häntä toteuttamasta miestarkoitustaan. Siinä vaiheessa nainen oli vain statisti hänen sisäisessä näytelmässään, ja minua sumutettiin yllättävän suruttomasti uskottelemalla,että ollaan samaa mieltä, ja kuitenkin mies toimi edelleen täysin oman käsikirjoituksensa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:11"]
118. Osa naisista varmasti on niitä jotka uskovat, että kun itse on reilu se mieskin sellaiseksi muuttuu.
Osa luulee, että muut naiset valittavt turhasta, että istelle ei niin käy.
Mutta monilla miehillä on tapana valehdella naisille. Sitä pidetää jotenkin miesten piirissä hyväksyttävänä asiana. Naiselle vakuutetaan ja luvataan kaikkea, mutta totuus sitten lävähtää arjessa vastaan.
Hyviä miehiä on vähemmän tarjolla kuin kusipäitä ja suurinosa naisita haluaa miehen.
[/quote]Aivan, ja seurauksena ne hyvät miehet eivät löydä itselleen vaimoa ollenkaan ja heistä tulee lassukoita, jotka palstan naisten toimesta leimataan järjettömästi naisvihaajiksi.
Kysehän ei ole lopulta mistään muusta kuin siitä millä aikataululla naiset parinvalintojaan tekevät. Eli liian myöhään ja liian kiireesti ja päätyvät siksi naimisiin valehtelevien kusipäiden kanssa, minkä tuloksena leimaavat kaikki muutkin miehet samanlaisiksi. Sitä pitäisi loogisesti kutsua miesvihaksi, mutta koska käsitteen käytöstä ei hyödy kukaan täällä keskutellaan aina välillä sen sijaan naisvihasta.
[/quote]
Eli naiset pariutuvat liian myöhään, mutta kuitenkin liian aikaisin koska eivät ehdi tarkkailla vuosia miehen vastuuttomuusastetta, että osaavat ennustaa 100% tarkasti millaiseksi perhe-elämä muodostuu? Eli päätä jo, pariutuuko naiset liian aikaisin vai liian myöhään?
Kuten miehet huomaatte, tässä on helppo,yksinkertainen tapa hurmata naiset ja erottua joukosta: pitämällä ovea auki tai auttamalla tavaroiden kantamisessa. Niin helppoa mutta Suomessa niin harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:23"]
En ymmärrä kuinka jotkut jaksavat vaahdota jostain asepalveluksesta tai työmäärästä, hyvillä käytöstavoilla ei ole tekemistä kummankaan kanssa. Hyviin käytöstapoihin kuuluu mm. oven aukipitäminen, jos joku tulee perässä, oli henkilö puoliso tai vieras. Kohteliasta on myös jakaa kauppakassin kanto, olipa ostokset tehty puolison tai kaverin kanssa. Olen huomannut, että suomessa ollaa usein aika huonoja näissä asioissa, en tiedä sitten miksi.
[/quote] Komppi
En usko että miehissä on ainakaan enempää itsekeskeisiä oman edun tavoittelijoita kuin naisissa. Mutta sen sijaan miehillä on vähemmän tarve mielistellä muita ja se johtaa siihen että ei auteta mielistelymielessä. Kyllä miehet auttavat sellaista joka tarvii apua.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 09:03"]
Kuten miehet huomaatte, tässä on helppo,yksinkertainen tapa hurmata naiset ja erottua joukosta: pitämällä ovea auki tai auttamalla tavaroiden kantamisessa. Niin helppoa mutta Suomessa niin harvinaista.
[/quote]Tais olla joku ranskalainen naisministeri, joka totesi Suomessa käydessään, että eihän täällä tunne yhtään olevansa nainen, koska miehet kohtelevat kuin ketä tähansa toista miestä.
Eikös tämä tasa-arvo nyt sitten kelpaa?
Tämä ei johdu miehistä, vaan Suomesta yleensä. Suomalainen tapakulttuuri on kehittymätön, keneltäkään ei vaadita mitään eikä sosiaalisissa tilanteissa osata olla. Toisten huomioiminen on suomalaisilla usein ihan hakusessa.
Eron huomaa kunnolla vasta sitten, kun lähtee käymään Euroopassa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:36"]
No, aika moni palstamamma on varmaan SYNNYTTÄNYT niitä isänmaan tulevaisuuden toivoja... Teeppä itse perässä.
T: Eräs vela
[/quote]
Siis ihan oikeasti luulet ettei miehet synnytä siksi kun ne on vaan siihen liian laiskoja, eikä biologialla ole mitään osuutta asiassa ?!?
Asevelvollisuus kestää kymmeniä vuosia, kauanko muuten synnytys kestää?
Lastenhoitoon toki osallistuu molemmat, ja varusmiespalveluskin kestää yleensä alle vuoden, usein vähemmän kuin yksi raskausaika.
Voisitteko käydä nuo asevelvollisuuskeskustelut jossan toisessa ketjussa? Tässä ketjussa oli puhe toisen ihmisen huomioon ottamisesta.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:18"]
Siis miehethän auttaa esim. naisia useinkin ja ihan omasta aloitteestaan. Siis jos joku nätti tyttö on kantamaisillaan painavaa laukkua kerrostalon ylimpään kerrokseen, niin joku vastaan tuleva mies saattaa ihan omasta aloitteestaan ehdottaa, että hän kantaisi laukun naisen puolesta. Tai jos nätti tyttö on bussipysäkillä, niin yleensä kaikki miehet antavat hänen mennä ensin. Jos taas nainen on ei-nätti, niin kukaan ei ikinä tarjoudu kantamaan hänen painavaa laukkuaan ja vain todella harvat miehet antavat hänen mennä edeltä bussiin. Tätä näkee jatkuvasti.
[/quote]
No, ei kyllä suomessa nätitkään tytöt saa apua tai ovien avauksia, sillä tavalla suomessa kyllä nätit ja taviksen näköiset tytöt on tasa-arvoisia, paitsi ne nätit saa sitten enemmän huorittelua ja ahdistelua, koska se on maan tapa.
Suomessa on vaan yleisesti kamalat käytöstavat, ja olen sitä mieltä ettei naisten tulisi suostua sellaiseen asemaan mikä niillä on yleensä suomalaisissa perheissä, eli naiset siivoaa, hoitaa kodin, ruoat, ostokset, lastenhoito on naisten vastuulla, sitten naiset käyvät vielä tuon päälle töissä ja elättävät puoliksi perhettä.
Miehet lähinnä kaivavat nenää, pierevät ja valittavat milloin mistäkin, kun se nainen tekee ihan kaiken.
Tuohon nähden en ihmettele avioerojen määrää, se mies on vain taakka suomalaisissa perheissä ( ei siis kaikissa tietysti, mutta ihan liian monissa...).
Itse vältin nuo paskahousumiehet yksinkertaisesti kieltäytymällä tekemästä mitään ylimääräistä, ja olen yhdessä miehen kanssa, jonka kanssa hoidetaan kotihommat yms. puoliksi.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 00:17"]
No, ei kyllä suomessa nätitkään tytöt saa apua tai ovien avauksia, sillä tavalla suomessa kyllä nätit ja taviksen näköiset tytöt on tasa-arvoisia, paitsi ne nätit saa sitten enemmän huorittelua ja ahdistelua, koska se on maan tapa.
Suomessa on vaan yleisesti kamalat käytöstavat, ja olen sitä mieltä ettei naisten tulisi suostua sellaiseen asemaan mikä niillä on yleensä suomalaisissa perheissä, eli naiset siivoaa, hoitaa kodin, ruoat, ostokset, lastenhoito on naisten vastuulla, sitten naiset käyvät vielä tuon päälle töissä ja elättävät puoliksi perhettä.
Miehet lähinnä kaivavat nenää, pierevät ja valittavat milloin mistäkin, kun se nainen tekee ihan kaiken.
Tuohon nähden en ihmettele avioerojen määrää, se mies on vain taakka suomalaisissa perheissä ( ei siis kaikissa tietysti, mutta ihan liian monissa...).
Itse vältin nuo paskahousumiehet yksinkertaisesti kieltäytymällä tekemästä mitään ylimääräistä, ja olen yhdessä miehen kanssa, jonka kanssa hoidetaan kotihommat yms. puoliksi.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä! Miksi suomalaisnaiset vieläkin suostuu jonkun äijän orjiksi tekemään kaikki kotityöt, uran, hoitamaan lapset, ja kuuntelemaan loputonta solvausta päälle? Miehet makaa sohvalla keräämässä läskiä ja valittavat, miten akat nalkuttaa. Kuuntelisivat YHDEN kerran mitä ne naiset sanovat, niin voisi silmät aueta. No, tuskin aukeaisivat. Ei kiitos enää suomalaisia miehiä.
Mitä sille ukolle sit pitäs tehdä, jos se ei vaan hoksaa, ettei vaimolla ole mitään taikasauvaa, jolla kaikki vaan loksahtaa paikalleen?
Suurimmalta osalta tuntuu kyllä se palikka puuttuvan. Jos isommassa porukassa vaikka tehdään ruokaa, niin kyllä ne on naiset, jotka tarttuu hommiin ja varmistaa, että hommat tulee hoidettua, kun taas miehet keskittyy epäolennaisuuksiin. Suunnattoman ärsyttävää. Onneksi vihdoin monen kokeilun jälkeen löysin miehen, joka osaa huomioida muitakin kuin itsensä. Olin jo heittänyt toivoni.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 17:19"]
12 lisää. Ja naiset myös osaavat olla paljon ilkeämpiä toisilleen kuin miehet, puukottavat selkään ja levittelevät juoruja. Tämäkö on sitä AP:n mainostamaa huomioonottamista?
[/quote]
Höpöhöpö, tuo on legendaa. Oikeasti pojat naureskelevat toisten osaamiselle koulussa ja haukkuvat selän takana tyttöjä ja juoruavat ja naureskelevat ja panettelevat tyttöjä ja haukkuvat tyttöjä sellaisesta mitä itsekin tekevät, kuten seksistä. Pojat juoruavat ja puukottavat.
Päiväkodeissa ei laiteta kuriin kun suomessa on muotia temperamentti ja yksilöllisyys. Vanhemmat lellivät poikia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:40"]
No näinhän naiset tekeekin. Ensin seurustellaan, sitten muutetaan yhteen, valmistutaan ja pulla uuniin. Mutta kun tässä on moni sinulle yrittänyt rautalangasta vääntää, että rauhallinen, vähän alkoholia käyttävä ja kotona viihtyvä mieskin voi muuttua poissaolevaksi (ihan fyysisestikin!) isäksi kun huomaa että lastenhoito on niiden hyvien puolien lisäksi puuduttavaa ja rankkaakin. Ei ne ole pelkästään ne linnakundit ja juopporetkut jotka pakenee lastenhoitoa tai kotitöitä harrastuksiin tai poikien iltoihin. Ne on myös niitä kunnollisia, kilttejä miehiä joiden toimia on seurattu ennen lastenhankintaa vuosia.
[/quote]
Pitää paikkansa eli ihmiset muuttuvat stressitilanteissa ja ajan kuluessa. Ne ovat niitä ongelmia, joita vastaan ei löydy vakuutuksia ja jotka joudutaan ratkomaan kun ne osuvat omalle kohdalle. Siinä vaiheessa pitäisi jo olla puolison kanssa keskusteluyhteys kunnossa ja tavat ratkoa arkielämän ongelmia.
Jos vaikeista asioista ei voitu keskustella aiemminkaan niin ei pitäisi tehdä lapsia. Perheen kanssa niitä vaikeita asioita tulee ihan varmasti useaan kertaan vastaan. Lapset tai yhteinen asuntolaina ei yhtään helpota riitatilanteita, jos ne eivät ennenkään ole ratkenneet rakentavasti.
Minä kirjoitin tuossa ylempänä niistä tilanteista, joissa ongelmat olivat muiden nähtävissä jo pitkään eivätkä tulleet yllätyksenä muille kuin kysyjälle itselleen. Valitettavan suuri osa miesten kotilaiskuus - tilanteista on sellaisia, että ne eivät tule yllättäen.