Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei käy kateeksi opettajia

Vierailija
12.09.2013 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013091217480043_uu.shtml

 

mitä muuta opettaja olisi voinut tehdä? Ilmeisesti tyttö laski luvatta, koska opettaja oli vasta merkitsemässä, mistä saa laskea.

Huoh ja syyte niskaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat oppineet hakemaan syyllistä muista: Aina silloin tällöin kuulen kuinka oppilas vetoaa opettajan olevan vastuussa. Oppilaan mielestä ope on vastuussa esimerkiksi huonosta koenumerosta, siitä etteivät vanhemmat nyt anna lupaamaansa satasta tai siitä että oppilas murtaa jalkansa.

Vierailija
2/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea tilanne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 08:59"]

Miten aikaisemmin, 70-80-90-luvuilta en muista tällaisia opettajiin kohdistuneita oikeudenkäyntejä. Ei ollut kohuja siitä, että ope poisti oppilaan ruokasalista, tms.

 

Entisen kouluni yhdelle opettajalle kävi niin, että olivat yläastelaisten kanssa menossa pyörällä jonnekin ja yksi oppilaista jäi kuorma-auton alle. Ihan kamalaa. Satuin itse kulkemaan siitä ohi sekuntia myöhemmin - en siis nähnyt törmäystä, mutta ambulanssi ei ollut vielä tullut. En yhtään muista, millainen asia siitä nousi. Itsellä on sellainen muistikuva, että olisi pidetty yleisesti tietysti tragediana, mutta en muista mitään massiivista opettajan syyttelyä.

 

Mutta noin muuten, Onko oppilaista (ja vanhemmista) tullut jotenkin vaikeammin hallittavia niin, että syntyy konflikteja ja onnettomuustilanteita herkemmin? Vai onko heistä tullut herkkänahkaisempia?

[/quote]

 

No joo. Ei "vanhemmat" kaikki ole samanlaisia.

 

Meidänkin esikoisen luokalta jäi kolme vuotta sitten kaksi poikaa auton alle, kun olivat palaamassa yleisurheilupäivänä urheilukentältä koululle. Olivat ylittämässä suojatietä, kun joku mummo kääntyi suoraan heidän päälleen. Ei tullut vanhemmille mieleenkään alkaa syytettä nostaa koulua tai opettajaa vastaan, vaikka joku k-pää voisikin keksiä syyttää heitä siitä, että kuljettivat lapsia kävellen koululle tai siitä, etteivät pitäneet lapsia kädestä kiinni tms. älytöntä.

 

Joten suuri osa vanhemmista on järkeviä ihmisiä, mutta ainahan niitä kouhoja sekaan mahtuu.

 

Ei siinä, miettikääpä sitä, miten noileasti täällä av-palstalla etsitään vanhemmista vikaa, kun jonkun pieni lapsi on vammautunut tai kuollut tapaturmaisesti... lapsen loukkaantuminen tai kuolema on sen verran ikävä ajatus äiti-ihmisille, pelottava suorastaan, että sitä pelkoa pyritään torjumaan "ulkoistamalla" se Huonoille Vanhemmille. Halutaan siis etsiä syntipukki, koska olisi liian pelottavaa myöntää itselle, että vahinkoja vaan sattuu, vaikka olisi huolellinenkin!

 

 

Vierailija
4/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 lisää, että eivät ne vanhemmat syyttäneet sitä mummoakaan. Mummo oli ihan hepnaadissa, kun oli vahingossa ajanut lasten päälle, lapsille ei tullut isompia vammoja (muistaakseni toiselta murtui käsivarsi, kävivät ensiavussa kyllä molemmat). Siinä oli kääntyville autoille myös vihreä ihan kuten lapsillekin.

 

Pojat kävivät myöhemmin jopa tapaamassa mummoa, ettei kenellekään jää tapahtuneesta traumoja...

 

 

Vierailija
5/27 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin.Tuollaiset voi estää vain siten, että opettajat saavat laittaa lapset johonkin lukittuun tilaan ja päästää sieltä yksi kerrallaan. 

Vierailija
6/27 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Ja sit ollaan nyrpeissään kun opet ei halua lähteä leirikouluihin. En ikimaailmassa lähtisi mihinkään. Opettaja opettaa ja kaiken muun saavat vanhemmat järjestää jos haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8.luokkalainen on jo niin iso ihminen, että osaa itsekin katsoa, mistä on järkevää laskea pulkalla. Miten kukaan täysipäinen oikeusoppinut voi tuollaisesta haastaa yhtään mihinkään? Opettaja merkitsemässä 14-15-vuotiaille TURVALLISTA pulkkarataa?! Ymmärtäisin, jos kyseessä 4-5-vuotiaat...

 

Missä pullossa nuo nykylapset on kasvatettu, kun ne ei teini-ikään mennessä hallitse edes pulkalla laskua?

Vierailija
8/27 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussamme tehdään (juuri oikeusjuttujen pelossa) nyt rajua karsintaa opetuksessa, tapahtumissa ja retkissä. Opetuksesta jätetään pois monia mukavia ja virkistäviä opiskelutapoja (esim luonnontieteiden kokeita), koska ryhmissä voi olla näitä tottelemattomia oppilaita.

Karsintaa tulee retkien lisäksi erityisesti käsitöihin, luonnontietoon, fysiikkaan ja kemiaan. Opettajalle on turvallisinta pitää porukka tiukasti omissa pulpeteissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:26"]

8.luokkalainen on jo niin iso ihminen, että osaa itsekin katsoa, mistä on järkevää laskea pulkalla. Miten kukaan täysipäinen oikeusoppinut voi tuollaisesta haastaa yhtään mihinkään? Opettaja merkitsemässä 14-15-vuotiaille TURVALLISTA pulkkarataa?! Ymmärtäisin, jos kyseessä 4-5-vuotiaat...

 

Missä pullossa nuo nykylapset on kasvatettu, kun ne ei teini-ikään mennessä hallitse edes pulkalla laskua?

[/quote]

 

no se pulkkarata merkataan juuri siksi, että opettaja turvaa oman selustansa, ts. on ohjeistanut oppilaat oikein - tosin sekään ei näytä riittävän :(

 

Valitettavasti kaikkea kivaa karsitaan juuri vastuukysymysten takia, ei kukaan halua tuollaisia syytteitä niskaansa syyttä. Ja tuon uutisoinnin perusteella tuo opettaja ainakin teki kaikkensa ja silti syyte ropsahtaa.

 

Ilmeisesti jatkossa menemme siihen suuntaan, ettei oppilaiden kanssa uskalla poistua luokkahuoneesta mihinkään :(

Vierailija
10/27 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ope merkkaa pulkkaradan siksi, että on todistettavasti yrittänyt tehdä pulkalla laskusta turvallista. EN kritisoikaan sitä. Kritisoin sitä, että yhteiskunta ja ihmiset on menneet tällaiseksi, että isoille teineillekin pitää jo rautalangasta vääntää, miten pulkalla lasketaan. Tai muuta vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluksi on mennyt!

Vierailija
12/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tule menemään syyte läpi. Hyvähän se on, että tulee sitä kautta selväksi, ettei opettajakaan sentään ihan joka asiasta ole vastuussa. Ikävää toki tuollainen prosessi hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikaisemmin, 70-80-90-luvuilta en muista tällaisia opettajiin kohdistuneita oikeudenkäyntejä. Ei ollut kohuja siitä, että ope poisti oppilaan ruokasalista, tms.

 

Entisen kouluni yhdelle opettajalle kävi niin, että olivat yläastelaisten kanssa menossa pyörällä jonnekin ja yksi oppilaista jäi kuorma-auton alle. Ihan kamalaa. Satuin itse kulkemaan siitä ohi sekuntia myöhemmin - en siis nähnyt törmäystä, mutta ambulanssi ei ollut vielä tullut. En yhtään muista, millainen asia siitä nousi. Itsellä on sellainen muistikuva, että olisi pidetty yleisesti tietysti tragediana, mutta en muista mitään massiivista opettajan syyttelyä.

 

Mutta noin muuten, Onko oppilaista (ja vanhemmista) tullut jotenkin vaikeammin hallittavia niin, että syntyy konflikteja ja onnettomuustilanteita herkemmin? Vai onko heistä tullut herkkänahkaisempia?

Vierailija
14/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämän kaltaisia syytteitä mennyt läpi. Hurjimmassa tapauksessa aikuisopiskelijoiden opettaja joutui korvaamaan oppilaidensa hölmöilyjen seurauksia! Kuka enää uskaltaa opettajaksi? Ja kuka opettaja olisi niin hullu, että järjestäisi jotain kivaa oppilailleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 08:59"]

Miten aikaisemmin, 70-80-90-luvuilta en muista tällaisia opettajiin kohdistuneita oikeudenkäyntejä. Ei ollut kohuja siitä, että ope poisti oppilaan ruokasalista, tms.

 

Entisen kouluni yhdelle opettajalle kävi niin, että olivat yläastelaisten kanssa menossa pyörällä jonnekin ja yksi oppilaista jäi kuorma-auton alle. Ihan kamalaa. Satuin itse kulkemaan siitä ohi sekuntia myöhemmin - en siis nähnyt törmäystä, mutta ambulanssi ei ollut vielä tullut. En yhtään muista, millainen asia siitä nousi. Itsellä on sellainen muistikuva, että olisi pidetty yleisesti tietysti tragediana, mutta en muista mitään massiivista opettajan syyttelyä.

 

Mutta noin muuten, Onko oppilaista (ja vanhemmista) tullut jotenkin vaikeammin hallittavia niin, että syntyy konflikteja ja onnettomuustilanteita herkemmin? Vai onko heistä tullut herkkänahkaisempia?

[/quote]

 

Ehkä joistain on tullut vaikeammin hallittavia, mutta ei mitenkään yleisesti. Sen sijaan jokainen asia koetetaan nykyään laittaa jonkun muun syyksi. Vaikka aikuinen hölmöilee, pitäisi olla opettajan, poliisin tai jonkun muun yhteiskunnan edustajan kertomassa, ettei saa tehdä pöljyyksiä. Samaan aikaan tietysti vastustetaan holhousyhteiskuntaa. 

 

Vierailija
16/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi syytä uutisointien lisääntymiseen:

Oppilaat eivät enää osaa tehdä perusjuttuja (liikuntalajit, käsityöt jne.), eli motoriikka on heikentynyt ja siksi onnettomuuksia tapahtuu enemmän.

 

Oikeus on päättänyt, että alle parikymppiseltä ei voi edellyttää minkäänlaista omaa ajattelua. Opettajan pitää varautua siihen, että oppilas hyppää kaivoon/puukottaa luokkakaveriaan/rikkoo nestekaasuletkun kaikista kielloista huolimatta.

Vierailija
17/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:00"]

On tämän kaltaisia syytteitä mennyt läpi. Hurjimmassa tapauksessa aikuisopiskelijoiden opettaja joutui korvaamaan oppilaidensa hölmöilyjen seurauksia! Kuka enää uskaltaa opettajaksi? Ja kuka opettaja olisi niin hullu, että järjestäisi jotain kivaa oppilailleen?

[/quote]

 

Joopajoo... Ja minä kun ajattelin opiskella luokanopettajaksi ja alkaa tehdä oppilaiden kanssa kaikenlaista kivaa, kuten metsäretkiä ja museokäyntejä... Mutta ehken sitten uskallakaan.

 

Jos joku oppilas koulussa hajottaa toisen oppilaan kännykän, niin onko ope silloinkin korvausvelvollinen, koska ei valvonut tilannetta?

Vierailija
18/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:13"]

Joopajoo... Ja minä kun ajattelin opiskella luokanopettajaksi ja alkaa tehdä oppilaiden kanssa kaikenlaista kivaa, kuten metsäretkiä ja museokäyntejä... Mutta ehken sitten uskallakaan.

[/quote]

 

Maaseudulla nuo metsäretket onnistuvat, koska siellä se kuuluu kotonakin normaaliin elämään. Mutta viepä kaupungissa oppilaat metsäretkelle...jos yhtä pistää ampiainen tai hän vaikka hyppää tulvivaan ojaan, olet takuuvarmasti oikeudessa. Tämän pelon vuoksi kaupunkilaiset vieraantuvat metsästä vielä enemmän, ja kohta varmasti tulee oikeusjuttu, jos vaikka koulun pihalla sattuu olemaan mänty, josta putoaa käpy pihaan ja jori-mikael heittää sillä samu-sakaria päähän.

 

Vierailija
19/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:12"]

Kaksi syytä uutisointien lisääntymiseen:

Oppilaat eivät enää osaa tehdä perusjuttuja (liikuntalajit, käsityöt jne.), eli motoriikka on heikentynyt ja siksi onnettomuuksia tapahtuu enemmän.

 

Oikeus on päättänyt, että alle parikymppiseltä ei voi edellyttää minkäänlaista omaa ajattelua. Opettajan pitää varautua siihen, että oppilas hyppää kaivoon/puukottaa luokkakaveriaan/rikkoo nestekaasuletkun kaikista kielloista huolimatta.

[/quote]

 

Nokun näin ne juuri tekee!

 

Olin tässä taannoin yhtenä kesänä töissä eräässä matkailukohteessa ja työtehtäviin kuului opastaa ryhmiä. Kohde sijaitsee järven rannalla. Loppukeväästä tuli luokkaretkelle joukko 9.-luokkalaisia, jotka olivat aika mahdottomia koko kierroksen ajan.

 

Kun tultiin rannalle, asettauduin heti laiturin eteen seisomaan enkä päästänyt ketään laiturille. Sanoin, että sinne on kiellettyä mennä (pelkäsin, että ne ääliöt tönäisee kuitenkin jonkun kaverinsa veteen. Selitin asiat ja sitten, ennen kuin lähdin eteenpäin, käskin seuraamaan minua ja muistutin uudelleen, että laiturille ei saa mennä.

 

Ehdin ottaa laiturilta kaksi askelta, kun kuului molskahdus. Kolme pentua oli ehtinyt juosta laiturille ja yksi oli hypännyt alas. Syy: vedonlyönti, saat markan, jos hyppäät. Vesi oli kylmää ja laituri korkea, ei mikään uimalaituri, ei tikkaita ylös vedestä. Käskin hypänneen uida matalaan rantaan, josta hän pääsi ylös. Onneksi hän oli hyvä uimari.

 

Niin, mitä tuollaisessa tilanteessa teet? Jos olet monta kertaa kieltänyt, silti ei totella?

 

Ongelmana kohteessa oli se, että oli pakko mennä eteenpäin tiettyä reittiä, ei voinut mennä takaisin omia jälkiä eli rantaan oli pakko kävellä. Oli myös kiellettyä antaa ryhmän kävellä itsekseen seuraavaan kohtaan vaan oli painotettu sitä, että oppaan on oltava AINA ensimmäisenä, ei siis voinut jäädä laiturille seisomaan ja odottamaan, että kaikki olisi menneet ohi.

 

Vierailija
20/27 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastetaankohan muita virkamiehiä yhtä innokkaasti oikeuteen kuin opettajia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan