Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuuko tamponien käyttö murrosikäisellä tytöllä heti kuukautisten alettua?

Vierailija
12.09.2013 |

Vai olisiko järkevintä vain neuvoa käyttämään siteitä? Itse aloin käyttämään tamponeja vasta parikymppisenä neitsyyden menettäneenä, mutta ajattelin, että toisi kovasti varmuutta nuorelle, kun "falskaamisvahinkoja" ei sattuisi.. Kuukautiskuppia en tosiaankaan voisi edes kuvitella 12v tytön käyttävän, sen verran iso kapistus että vaatii oman anatomiansa parempaa tuntemista ennen käytön aloittamista.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tamponitkin vaatii sitä anatomian tuntemusta. En lähtisi ihan 12-vuotiaalle suosittelemaan, parempi, että halu kokeilla lähtee tytöstä itsestään. Toki voit ostaa minitamponeita varalle odottamaan sitä päivää, kun haluaa kokeilla.

Mä taisin olla kasilla, kun kokeilin tamponia ekan kerran ja kyllä sekin vaati harjoittelua!

Vierailija
2/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin käytin 12-vuotiaana ilman mitään ongelmia. Jos tyttö itse haluaa niin mikä ettei, ainakin voi kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö käyttönyt 12-13vuotiaatsta asti ihan omasta halustaan. Sanoin, että lukee ohjeet todella huolella ja ostin niitä minikokoisia. Käyttää öisin siteitä, mutta muuten tamppooneja, joten kaipa käyttö on hyvin onnistunut. On nyt 15-vuotias, eikä seksielämää.

Vierailija
4/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse 12 -vuotiaana kokeilin kerran tampoonia ja oli kamala kokemus. Tamponi ei ollut mini-kokoa ja lisäksi kävin uimassa joten se todellakin turposi! Kaksin käsin kyyneleet silmissä sain kiskottua irti. Sitten menikin yli 10 vuotta seuraavaan kokeiluun enkä voisi enää elää ilman tampooneita ! :D eli opettelua, opettelua ja opettelua. Itse taisin pelästyä liian helposti:)

Vierailija
5/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu.  Itse kärsin ylä-asteella tosi runsaista kuukautisista ja olisin säästynyt monelta harmilta, jos siteen lisäksi olisi ollut tampooni käytössä. Omalle lapselle ostin niitä kaappiin, ja oli ruvennut omatoimisesti niitä käyttämään. Toki kerroin niiden käytöstä ja suosittelin omien kokemusteni pohjalta. Eli 12-vuotiaasta saakka on käyttänyt niitä.

Vierailija
6/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja aluksi käytti siteitä. Puolen vuoden päästä opetteli sienet, kun koulussa alkoi uinti eikä siitä mennyt enää pitkään siihen, kun alkoi käyttää kuppia. Kupittelu alkoi pari kuukautta 12-vuotissynttäreiden jälkeen, jos oikein muistan. Eikä ihan ensi kerralla meinannut onnistuakaan, kun immenkalvo oli tiellä, mutta se hajosi sitten niissä harjoituksissa ja siitä asti on kupitellut. Kuukuppikunnan sivuilta kävi lukemassa ohjeita ja minäkin neuvoin parhaani mukaan, vaikka vaikeahan se toista on neuvoa kun jokainen on sisältä vähän erilainen.

Vierailija
7/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella yksilöllistä. Itse en oppinut aluksi ollenkaan käyttämään tamponeita, jäivät ikäväntuntuisesti liian alas :( Myöhemmin kyllä sujui, ja aikuisiällä opin kuukuppilaiseksi :D Sanoisin, että kerro vaihtoehdoista ja osta vaikka jotain minitamponeita siteiden ohella tarjolle, mutta älä painosta. Teini-ikäisen on ihan ok jättää esim. uimiset väliin kuukautisten takia, jos ei tamponinkäyttö suju.

Vierailija
8/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 12-vuotias käyttää sujuvasti tamponeita. Oli vähän pakkorako opetella kesällä kun menkat sattui tietysti juuri ulkomaanmatkan aikaan. Eihän tyttörukka ois voinut uida koko viikolla ilman tamponeita. Hyvin oppi ja nyt käyttää jo tottuneesti.

Vierailija
9/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12v asti tyttö käyttänyt tamponeja. Alussa muutama turhautuminen, kun ei mennyt oikein perille, sittemmin sen oppi.

Laittaa kyllä ohuen siteenkin kouluun, kun ei aina pääse vessaan kun haluaa. Tosi runsaat menkat. Yöllä housuvaippa.

Vierailija
10/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on housuvaippa? Sellainen taaperoilla käytettävä? Eikait semmoset teinille mahdu..?

Vierailija
11/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tamponeita voi käyttää heti kun kuukautiset alkaa. Silloin elimistö on riittävän kehittynyt. Minikoosta vain liikkeelle, rennosti kokeillen ja tunnustellen.

Itse ostin heti ekasta vuodosta tamponit, ensimmäisenä päivänä. En kertonut äidille. Kauppaan vaan ja pokkana muina miehinä latasin tampaxit liukuhihnalle. Kotona sit sulkeuduin vessaan ähräämään, ja heti alusta asti sain mötikän paikoilleen. Niissähän on aika hyvät toimintaohjeet: piece of cake.

Äiti sai tietää asiasta vasta reilusti myöhemmin. 12-vuotiaana olin aika ujo,vaikka meillä olikin (ja on edelleen) erittäin hyvät ja läheiset välit äidin kanssa. Halusin vain pitää asian omana tietonani, kait se jotenkin nolotti... Ota nyt teinin mietteistä selvää :)

Vierailija
12/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sinun valintasi! miksi sinä sitä edes mietit? Kannusta tytärtäsi etsimään ja kokeilemaan hänelle sopivin vaihtoehto. Hyvinkin voi onnistua tamponin tai kuukupin käyttäminen jo tuon ikäisenä, jos vain haluaa kokeilla. Itsekin aloitin kuukupin käyttämisen 13-vuotiaana, mikä helpotti elämää äärimmäisen paljon. Älä ole niin ennakkoluuloinen

Vierailija
13/19 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:44"]

Mikä on housuvaippa? Sellainen taaperoilla käytettävä? Eikait semmoset teinille mahdu..?

[/quote]

Apteekista saa Tenan housuvaippoja monen kokoisena ja imukykyisinä. Ovat todella käteviä käyttää jos on runsaat kuukautiset. Mieluummin Tena kuin jatkuva lakanoiden pyykkäys.

Vierailija
14/19 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yrittäny alkaa käyttää tamponeja mutta ei ne vaan mene!

Vierailija
15/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten muka kaikki 12 vnä käyttävät jo tampoonia :O itse en saanut edes sormea sisään ennen kuin neitsyys meni 19v enkä pitkään aikaan senkään jälkeen :O ja lisäksi luulisi vievät mieheltä sen tiukan neitsyyden viemisen ilon.

Vierailija
16/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immenkalvon rakenne on hyvin yksilöllinen asia, joten kannattaa kokeilla mikä tuntuu mukavimmalta. Itse käytin tyytyväisenä siteitä liki 2-kymppiseksi enkä muista kuin yksittäisiä falskaamisvahinkoja. Koiska kuukautiset olivat aluksi  välillä runsaat ja välillä niukat, side tuntui turvallisemmalta. Oma 14-vuotiaani käyttää myös siteitä.

Tärkeintä on muistuttaa tytölle, että hygienia on A ja O ja että kuukautissuoja kannattaa vaihtaa usein, oli käytössä sitten tamponi tai side. Ja että niitä ei saa heittää vessanpönttöön. :)

Vierailija
17/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14vee on kilpauimari ja siksi käyttänyt alusta asti tamponia. Hyvin on onnistunut.

Vierailija
18/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat hyvin erilaisia. Kaikilla ei onnistu, ennen kuin ovat harrastaneet seksiä. Joidenkin immenkalvossa on hyvin pieni aukko vielä tyttösenä.

Sitäpaitsi kyllä monesti se tamponikin falskaa.

t. terv.huol.henkilö

Vierailija
19/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei onnistunut kun vasta neitsyyden menettämisen jälkeen. Ei sitä ennen mahtunut kuin pikkurilli sisään, niin pieni oli aukko immenkalvossa. Eli kannattaa sanoa tytölle ettei ole epänormaalia jos ei onnistu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän