Mistä liikuntaharrastus "valuvikaiselle" lapselle?
Lapsellani on kroonien tuki- ja liikuntaelinsairaus, joka ei vaikuta hänen arkielämäänsä muuten kuin aiheuttamalla satunnaisesti kipua. Toisessa jalassa on kuitenkin virheasento, jonka vuoksi lapsi on jo potkaistu ulos tanssitunnilta. Lisäksi jalka kipeytyy rasituksesta sen verran, että jalkapallot sun muut on harjoitusmäärien vuoksi poissuljettu mahdollisuus. Uimisessa tekniikka jää surkeaksi, koska se jalka on ihan vinkura. Kaikenlaista on kokeiltu, mutta aina nousee joku seinä vastaan.
Lapsi kuitenkin mun mielestä tarvitsee jonkun liikuntaharrastuksen, mutta kertoja saisi olla max. 2 viikossa, mieluiten vain yksi. Todella huonosti sellaista on tarjolla. Kaikki on niin kamalan tavoitteellista ja ammattimaista. Tuo raukka rimpulajalka ei sovi oikein mihinkään. Liikumme tietysti perheen kesken paljon, muttei se ole sama asia.
Onko ihan utopistinen haave löytä tuolle lapselle joku järkevä, ei-tavoitteellinen, mutta kuitenkin vakavasti otettava liikuntaharrastus?
Kommentit (50)
Uintia kyllä tarjoaisin: ainakin meidän kaupungissa on myös harrastusryhmiä joissa ei kilpailullisia tavoitteita. Vesi antaa paljon anteeksi.
Tuusulassa on sellaisia uimaryhmiä joissa voi uida omaan tahtiin ilman kilpailuvelvotteita. Vantaalla ja Helsingissä tunnutaan olettavan, että kaikki erityislapset uisivat lastenaltaassa tai olisivan muuten ihan vajakkeja.
Vantaalla on käsittääkseni Hakunilassa sovellettua judoa. Kaupungin sivuilta löytyy infoa.
Hlesingillä käsittääkseni on liikuntatoimessa ihan erityisryhmien liikuntaan joku koordinaattori tms. Tietää varmaan parhaiten kaupungin oman tarjonnan liisäksi myös seurojen vaihtoehdoista. Yhteyden saa varmasti kaupungin keskuksen kautta.
p.s. minusta tuo valuvikainen on hyvä nimitys. Tiettyihin asioihin on vaan pakko suhtautua vähän mustalla huumorilla :)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 19:43"]
Mitä on syrjäytyvien lasten lajist? :)
Ja valuvikainenhan tuo vähän on :) Rakas juuri sellaisena. Meidän perheessä dissailaan paljon, suurella rakaudella.
ap
[/quote]
Kuulostaa lapsuudenperheeltäni...ikuiset traumat jäi tuosta "rakkaudella" nimittelystä (minulla on synnynnäinen liikuntavamma)...Kyllä oman perheen pitäisi rakastaa ja tukea eikä vitsailla ja pilkata. Muu ympäristö tekee moista ihan tarpeeksi.
Erityislapsille on omat jumpparyhmänsä, joissa on sellaiset vetäjät, jotka osaavat auttaa lasta motorisessa kehityksessä ja eivät lisää rasitusta liikaa. Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 20:04"]
Onpa kylmä nimitys lapselle äidiltä :(
[/quote]
Aina joku huumorintajuton vetää herneen nokkaan! Meidän perheessä viljellään paljon kaikenlaista huumoria, ja minusta tuo mustan huumorin sävyttämä lempinimi on suorastaan hellyttävä :)
[/quote]
Todella hellyttävä varmaan kaikista muista paitsi asianosaisesta. Vammassa ei ole mitään hauskaa, joten miksi sen kustannuksella pitäisi vääntää vitsiä? Asiallisessa suhtautumisessa ei ole mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:10"]
Valuvikaa olen itsekin kuullut käytettävän, ihan nätissä merkityksessä. Silloin kun lapsella on jokin vamma, niin voidaan sanoa että hänellä on vain pieni valuvika. Ja minä olen aina nähnyt tämän positiivisena ilmaisuna. Ymmärtääkseni käytetään jonkun verran "vastaavissa piireissä".
[/quote]
"Vastaavissa piireissä" en ole koskaan kuullut kyseistä ilmaisua käytettävän ja siinä on hankala nähdä mitään positiivista tai nättiä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:10"]
Valuvikaa olen itsekin kuullut käytettävän, ihan nätissä merkityksessä. Silloin kun lapsella on jokin vamma, niin voidaan sanoa että hänellä on vain pieni valuvika. Ja minä olen aina nähnyt tämän positiivisena ilmaisuna. Ymmärtääkseni käytetään jonkun verran "vastaavissa piireissä".
[/quote]
"Vastaavissa piireissä" en ole koskaan kuullut kyseistä ilmaisua käytettävän ja siinä on hankala nähdä mitään positiivista tai nättiä.
Lapsesi on ilmeisesti tykännyt tanssista. Jotkut tanssiseurat vaativat lapsilta taitojen lisäksi ulkonäköä yms. Mutta pieniä tanssiseuroja löytyy, jossa tanssitaan vain tanssin ilosta.