Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi täällä puhutaan aina kuukausituloista vuositulojen sijaan?

Vierailija
12.09.2013 |

Harva kai kuitenkaan tietää tarkkaa kuukausituloaan, kun se ei ole kenelläkään joka kuukausi täysin sama. Jos muuten olisikin, niin vähintään lomarahat nostaa sitä vähän. Ja joka tapauksessa useimmilla tulot vähän vaihtelevat kuukausittain, joten sitten tuloja kysyttäessä pitää ottaa laskin käteen ja jakaa vuositulot 12:lla. Miksi ei puhuttaisi suoraan vuosituloista?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä puhutaan vuosituloista, Suomessa kuukausituloista, näin se on perinteisesti ollut, en tiedä onko muuttumassa.

Vierailija
2/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan joka kk sentilleen saman käteen.

Pitäis taas googlata tilastokeskus, että kumpia onkaan enempi kk-palkkasia vai tuntipalkkasia. Oma veikkaus on, että kk-palkkalaisia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti kuukausipalkkalaisia enemmän. Mutta kyllä mullakin silloin kuukausipalkkaisena vaihteli palkan määrä melkein joka kuukausi. Aina oli muutama ylityötunti ja sitten ne lomarahat. Keväällä tuli yleiset palkankorotukset, jotka usein maksettiin osalta aikaa vasta jälkikäteen, eli tuollaisia sumplimisia sekoittamassa. Ehkä kaksi kertaa vuodessa tuli se ihan keskenään identtinen peruspalkkanauha.

ap

Vierailija
4/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:15"]

Harva kai kuitenkaan tietää tarkkaa kuukausituloaan, kun se ei ole kenelläkään joka kuukausi täysin sama. Jos muuten olisikin, niin vähintään lomarahat nostaa sitä vähän. Ja joka tapauksessa useimmilla tulot vähän vaihtelevat kuukausittain, joten sitten tuloja kysyttäessä pitää ottaa laskin käteen ja jakaa vuositulot 12:lla. Miksi ei puhuttaisi suoraan vuosituloista?

[/quote]

Miten niin vaihtelee? Minulla on kuukausipalkka, jonka suuruus on sentilleen sama kuukaudesta toiseen aina seuraavaan palkankorotukseen tai verotuksen muutokseen asti. Vuosipalkka vaihtelee paljon enemmän, koska kerran vuodessa maksettavat tulospalkkiot ja lomarahat vaihtelevat. Lomarahan suuruus riippuu täsmälleen siitä, kuinka monta päivää muutan lomarahoista vapaaksi.

Vierailija
5/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä kerrotaan satuja

Vierailija
6/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelen että miksei kuukausipalkka muka olisi joka kk sama? Lomarahat tulee kerrran vuodessa, tulospalkkio samoin, mutta muuten mulla on kyllä ympäri vuoden sentilleen sama palkka.

Vierailija
7/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli kuukausipalkka pysyy sentilleen samana joka kuukausi, mutta vuosipalkka vaihtelee paljonkin. Aikamoinen ristiriita yhden virkkeen sisällä :-)

Vierailija
8/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on tapana vaihtaa lomarahat vapaaksi, kun meidän alalla jouduttaisiin muuten kesällä lomauttamaan. Molempien etu, en tarkenna tilannetta sen enempää. Eli ei tule lomarahoja. Sitten on ihmiisä, jotka eivät ole koko vuotta töissä. Vaikea se on pätkätyöläisen vuosipalkkaa tietää, jos työpaikka vaihtuu vuoden aikana. 

Vierailija
9/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valtion virassa, sama palkka kuukaudesta toiseen. Ehkä heittää korkeintaan kymmenellä eurolla kuukaudesta toiseen, jos on joutunut tekemään ylitöitä. Heinäkuussa maksetaan lomaraha, silloin palkka on suurempi. Mies on yksityisen palkkalistoilla ja heillä ylityöt maksetaan vapaina, joten hänelläkin on aina samat tulot.

Vierailija
10/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä vaihtelee se vuosipalkkakin

Vierailija
11/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan kuukausipalkasta tarkoitetaan työsopimuksen bruttopalkkaa, ei käteen jäävää osuutta, ei ylitöillä tai lomarahoilla korjattua palkkaa. Kun puhutaan vuosipalkasta, mikä on yleistä Jenkeissä, voidaan ottaa mukaan myös näitä lisiä. Jenkeissä on enemmän yrittäjyyttä ja provisiopalkkaisia ihmisiä ja muutenkin vaihtelevammat tulot, joten siellä on ollut luonnollista puhua vuosipalkasta.

Olen yrittäjä, jonka tulot selviävät lopullisesti vasta tilinpäätösaikaan. Tästä syystä en saa samaa palkkaa läpi vuoden. Kuitenkin kun Suomessa on totuttu puhumaan kuukausipalksta, mietin mielessäni oletetun vuosiansion ja jaan sen kuukausille -> kuukausipalkka. Tätä on helpompi käyttää keskustelussa kuin alkaa säätää ja selittää.

Vierailija
12/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Tietysti vaihtelee vuosipalkkakin, siksi kerrotaan yleensä se viimeisin. Kuukauspalkkaan tulee laskea lomarahat, ylityöt, bonukset yms. mukaan eli palkka ei ole se, mitä viime kuussa sait. Kuukausipalkka kertoo yhtä vähän ostovoimasta kuin bruttopalkka. Nettopalkka kertoo jo jotain.

Vierailija
13/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan katsoa tilinauhoista: kuukausituloni ovat olleet samat huhtikuusta lähtien, silloin tuli yleiskorotus. Lomakorvausta en saa rahana, otan sen vapaana. Seuraavan kerran  tilinauhassa on muuttunut luku taas ensi vuoden huhtikuussa.

Hyvänen aika - olen varmaan maailman ainoa, vai mitä ap?

Vierailija
14/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuosipalkka viimeisessä verotuksessa kerrottu palkka vai 12 viime kuukauden palkka? Eli puhunko vuosipalkkana vuoden 2011 tuloista, koska vuoden 2012 kokonaistulo ei ole vielä varma.

Vierailija
15/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakaan ei oo mitään hajua vuosituloistani kun en oo ollu kokonaista vuotta töisssä sitten vuoden 2008. Tulot on vaihdellu rajusti vuodesta toiseen sen mukaan oonko ollu kotihoidontuella, vanhempainvapailla vai osan vuotta töissä. Tänäkin vuonna saan 10kk palkkaa ja 2kk vanhempainpäivärahaa Vuositulot selviää mulle vasta veroehdotuksesta. 

Kuukausipalkkani sen sijaan tiedän melko hyvin, vaikka siinäkin on kyllä lisistä

johtuvaa vaihtelua. 

Vierailija
16/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia näkemyksiä. En rehellisesti sanottuna edes tajunnut, että joku ei kenties tiedä omaa vuosiansiotaan. Kuvittelin, että jokainen sen tietää, koska jokaisen pitää jättää veroilmoitus / hyväksyä veroehdotus.

ap

Vierailija
17/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vähmmän tietää tarkasti vuositulojaan... siis kesken vuoden.

Oma palkkani on 3600€/kk ja vuositulo 50-65 tuhatta vuodessa.

Vierailija
18/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan normaalin kuukausipalkan kuusi kertaa vuodessa. Muiden kuiden liksaan lisätään talvilomaraha, kaksi kertaa kesäloman lomarahat, vuosibonus, targetbonus ja joulukuussa kinkkuraha. Ilman noita vuosipalkka olisi viitisen tonnia huonompi.

Vierailija
19/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sentilleen sama kk-palkka, kunnes jotain muutoksia järjestetään (korotus tai vero%).

Lomarahat tulee milloin tulee, ne sitten huomaa tilillä. En niitä mihinkään budjettiini huomioi tai suunnittele käyttöä etukäteen. Bonuksia olen saanut kerran elämäni aikana ja ylityöt on aina korvattu vapaalla, ja olen kuitenkin jo 40v.

Mun pitää aina niitä vuosiansioita laskea, mutta talouden kuukauden tulot, laskennalliset menot ja oman palkkani osaan sanoa eurolleen milloin vain.

Vierailija
20/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:03"]

Mielenkiintoisia näkemyksiä. En rehellisesti sanottuna edes tajunnut, että joku ei kenties tiedä omaa vuosiansiotaan. Kuvittelin, että jokainen sen tietää, koska jokaisen pitää jättää veroilmoitus / hyväksyä veroehdotus.

ap

[/quote]

Ap on kunnon ihminen ja tarkastaa veroehdotuksensa, minä taas hunsvotti joka oletan että kaikki on varmaan ok kun minulla ei ole muita tuloja kuin se säännöllinen, joka kk samankokoinen palkkani. :)

Tiedän satasen tarkkuudella kk-palkkani, mutta tarvitsisin taskulaskinta jos pitäisi laskea vuosipalkka.