Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö joku viljaton, muttei keliakiaa tai allergiaa

Vierailija
30.09.2013 |

Poikani on menossa tutkimuksiin - teini-ikäinen. Hänellä epäillään jonkinlaista viljaherkkyyttä, eli suoli ärtyy viljasta. Jos jollain on tätä vaivaa, olen kiitollinen kaikesta tiedosta, linkeistä ja kokemuksista. En tarkemmin saanut selvää, kun en ole itse ollut mukana. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireileeko poika kaikkia viljoja, vai vain gluteeniviljoja? Kannattaa tutkia, mitä lääkäri Olli Sovijärvi on aiheesta sanonut:

http://www.studio55.fi/terveys/article/laakari--autoimmuunisairauksien-kasvu-osin-suomalaisen-teollisuuden-tukemisen-ja-aivopesun-seurausta/124602

http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

Aiheesta on myös kirjoja, esim. Braly James: Vaaralliset viljat, josta infoa esim.

http://sanna.optimalperformance.fi/ajatuksia-herattava-kirja-vaaralliset-viljat-gluteiiniviljat-saattavat-vaarantaa-terveytesi/

Eikä siihen mitään virallisterveellisiä tutkimuksia tarvita, jos huomaa oireilevansa viljoista. Sen kun jättää ne pois. Itse käytän gluteeniviljojen asemesta esim. tattaria, riisiä, kvinoaa, maissia, perunaa, kookosta ja mantelia jauhoina. Lapselle joka oireilee gluteenista samoin kuin minä, sain onneksi lausunnon gluteenittomaan ruokaan päiväkodissa ihan soittamalla neuvolaan ja kertomalla oman kotona tekemäni diagnoosin, mihinkään tutkimuksiin siis ei passitettu.

Vierailija
2/5 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni suolistosairaus, crohnin tauti, on lähes oireeton, kun vältämme gluteenia.

Olen huomannut ja myös lukenut  -sorry, en nyt ehdi etsiä linkkiä-  että myös gluteenittomissa viljoissa on ns. antiravinteita, jotka aiheuttavat joillekin herkimmille myös vaivoja. Antiravinteet vähenevät huomattavasti huuhtelemalla, liottamalla ja ryöppäämällä. Kun keitän esim. hirssiä, kvinoaa tai tattaria, huuhtelen ensin jyväset hyvin 2-3 vedellä Sitten laitan kattilaan ja annan kiehahtaa 3-4 min. Sitten kaadan tämän veden pois ja laitan uuteen veteen kiehumaan ja kypsymään. Sulaa paremmin, maistuu paremmalta.

Työn säästämiseksi keitän koko paketillisen kerrallaan ja pakastan kerta-annoksia. Näillä gluteenittomilla viljoillahan on pidempi kypsymisaikakin kuin pikahiutaleitta, joten kun keittämiseen menee kerran aikaa, keitetään sitten isompi satsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairaan kannattaisi nauttia myös d-vitamiinia reilu annos, 50-100 mikrogramaa.

Vierailija
4/5 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole todettua keliakiaa eikä allergiaa, mutta ruis, ohra ja vehnä aiheuttavat minulle voimakkaita vatsavaivoja, nivelvaivoja ja ihottumaa.

Elän kokonaan ilman näitä viljoja, ja pärjäilen erinomaisen hyvin. Kaikista laitosruuista löytyy aina gluteeniton vaihtoehto, joten (olen opiskelija) koulussa syöminen ei ole ongelma. Kotona suosin keittoja, ja kerran päivässä syön kaurapuuroa. Se riittää aivan hyvin, koska saan kuidun runsaasta kasvisten syömisestä.

Ihan normikaupan pakastealtaasta löytyy vaikka mitä gluteenitonta/vehnätöntä tuotetta, jos ei halua itse leipoa. Semperin näkkärit ja keksit ovat myös maukkaita. Kun opettelee alusta asti syömään kunnolla ilman oireita aiheuttavia viljoja, eli huolehtii b-vitamiinin saannista ja kuidun saannista, ei asia muutaman kuukauden päästä enää edes juolahda mieleen päivittäin.

Vierailija
5/5 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosen tilanne on erittäin lähellä pojan tilannetta, kiitos kaikille ja lisääkin saa kommentoida. Oireet on juuri tuota luokkaa ja alustavasti sanottu, että välttämättä ei löydykään mitään. D-vitamiinilisää hän syö jo. Kyseessä siis poika, jolla on ihan pikkulapsena ollut lievä vlja-allergia, joten ihan "uuno" en näissä asioissa ole, mutta niistä ajoista tuntuu valikoimat lisääntyneet. Tosin olen muistaakseni lukenut, että luontaisesti gluteeniton -merkinnästä luovutaan tai ollaan luovuttu, pitääkö paikkansa?