Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi täällä puhutaan aina kuukausituloista vuositulojen sijaan?

Vierailija
12.09.2013 |

Harva kai kuitenkaan tietää tarkkaa kuukausituloaan, kun se ei ole kenelläkään joka kuukausi täysin sama. Jos muuten olisikin, niin vähintään lomarahat nostaa sitä vähän. Ja joka tapauksessa useimmilla tulot vähän vaihtelevat kuukausittain, joten sitten tuloja kysyttäessä pitää ottaa laskin käteen ja jakaa vuositulot 12:lla. Miksi ei puhuttaisi suoraan vuosituloista?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä kyllä vuositulojakaan, kun vielä harvemmalla vuositulot ovat vuodesta toiseen samat tässä pätkätöiden luvatussa maassa.

Sitä paitsi tässä maassa on tavallista maksaa palkat kuukausittain.

Ei, jokaisen ei todellakaan tarvitse enää mitään veroehdotusta jättää! Siitä on jo niin monta vuotta että en enää edes muista, kun jokaisen todellakin piti jättää veroilmoitus.

Veroehdotuksen voi vallan mainiosti heittää avaamatta roskiin, eikä kukaan perään kysele. Toista se ennen, kun veroilmoitus oli ehdottomasti palautettava omakätisesti allekirjoitettuna.  Nyt veroehdotuksen palauttavat vain ne, joilla on siihen jotain korjattavaa tai lisättävää, yleensä vähennyksiä.

Vierailija
22/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuksiin on tapana merkitä kuukausipalkka.

Joskus merkitään tuntipalkka, mutta silloinkin on aika helppo laskea keskimääräinen kuukausipalkka, kun tuntimäärä harvoin kovin suuresti vaihtelee ja vuorotyöläistenkin työvuorot ovat jokseenkin samaa luokkaa, jos työ on jatkuvaa ja säännöllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:03"]

Mielenkiintoisia näkemyksiä. En rehellisesti sanottuna edes tajunnut, että joku ei kenties tiedä omaa vuosiansiotaan. Kuvittelin, että jokainen sen tietää, koska jokaisen pitää jättää veroilmoitus / hyväksyä veroehdotus.

ap

[/quote]

Miten niin? Olen koko elämäni ajan saanut esitäytetyn verolomakkeen, jossa lukee, että sitä ei tarvitse palauttaa, jos mitään korjattavaa ei ole. Koska minulla ei koskaan mitään sellaista ole, heitän tuon lomakkeen kirjahyllyn laatikkoon katsomatta sitä sen kummemmin. Hyvä jos viitsin koko kuorta avata.

Vierailija
24/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:03"]

Mielenkiintoisia näkemyksiä. En rehellisesti sanottuna edes tajunnut, että joku ei kenties tiedä omaa vuosiansiotaan. Kuvittelin, että jokainen sen tietää, koska jokaisen pitää jättää veroilmoitus / hyväksyä veroehdotus.

ap

[/quote]

Miten niin? Olen koko elämäni ajan saanut esitäytetyn verolomakkeen, jossa lukee, että sitä ei tarvitse palauttaa, jos mitään korjattavaa ei ole. Koska minulla ei koskaan mitään sellaista ole, heitän tuon lomakkeen kirjahyllyn laatikkoon katsomatta sitä sen kummemmin. Hyvä jos viitsin koko kuorta avata.

[/quote]

Ihan syntymästästä asti? Nyt jallitat. Kymmenisen vuotta veikkaisin.

Vierailija
25/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen 3-vuorotyötä ja lisien ym. osuus koko vuoden palkasta on melkein 25%. Jos joku siis kysyy että paljonko mä tienaan, on paljon helpompi puhua vuosipalkasta kuin siitä, mitä työsopimukseen on kohtaan "palkka" merkitty. Todelliset kuukauden bruttotulot mulla on yli 1000€ enemmän kuin "virallinen" kuukausipalkka.

Vierailija
26/28 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tietää, onko korjattavaa ellei käy läpi saamaansa veroehdotusta? Ihmiset niitäkin tietokoneita käyttää ja niissä voi oikeasti olla virheitä.

Vierailija
27/28 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 23:56"]

Miten voi tietää, onko korjattavaa ellei käy läpi saamaansa veroehdotusta? Ihmiset niitäkin tietokoneita käyttää ja niissä voi oikeasti olla virheitä.

[/quote]

Joo mun miehellä oli pari vuotta sitten yli 40 000 euron virhe. Jokin näppäilyvirhe.

Vierailija
28/28 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän kuukausituloni paremmin kuin vuosituloni.