Joutuvatko vanhemmat oikeasti täyttelemään lippulappusia koskien omaa alkoholinkäyttöään, tupakointiaan ja SEKSIELÄMÄÄNSÄ?
Ei kai voi pitää paikkaansa? Olen kuullut tarinoita kuinka kouluterveydenhoitaja kartoittaa vanhempien alkoholinkäyttöä jollain kyselylomakkeella ja neuvolassa udellaan seksielämästä... Siis kai vanhemmilla nyt oikeasti on jotain yksityisyyttä eikä tarvitse ventovieraille kertoa miten usein peittoa heilutellaan (vai heilutellaanko ollenkaan) tai juovatko vanhemmat alkoholia.
Ymmärrän että teineiltä tuollaista kysellään, mutta mitä aikuisten asiat muka kouluterveydenhoitajalle kuuluvat?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun raskaudut et enää ole sinä ja yksityinen henkilö. Ja kun synnytät, menetät käytännössä kaikki yksilön oikeutesi. Lapsesikaan ei ole sinun, vaan virkamiehen armosta saat hänet pitää asumassa luonasi, kunnes mokaat. Olet tilivelvollinen kaikesta mitä teet. Muuten jollain herää huoli ja sitten oletkin jo syyllinen kunnes toisin todistat.
Siis eihän kukaan pakota noita lappuja täyttämään, mutta täyttämättä jättäen sohaiset virkamiespesää, herätät huolta. Sosiaalinen paine vähintään.Tämä on niin totta. Käytännössä ei ole mitään perhettä. Olet vain valtion omaisuuden kasvattaja ja sijoituskohde siihen asti, että muuta päättävät, jos päättävät. Paikkakunnan sosiaalihuolto omistaa kaikki lapset oli asiakkuus tai ei. Jos et ole täysin avoin niin on syytä olettaa, että salaat jotain ja sinun elämäsi pitää tutkia.
Voi vinkuvonku, kun ei vaan saa rauhassa ryypätä ja pahoinpidellä lapsiaan. Ettekö tajua, että tää tarkkailu ja kyselyt on lapsen parhaaksi siltä varalta, että olisittekin ihan kamalia vanhempia?
Voi kuule, kun ne kyselyt on muotoiltu raksi ruutuun joo/ ei. Kuten joku jo totesi,siinä menevät samaan laariin niin kohtuu kuin ongelmakäyttäjätkin eikä mikään laki tässä maassa voi velvoittaa tällaisiin urkkimisiin esim. perheen vapaa- ajan vietosta vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan haitannut noita täytellä ja niihin vastailla. Meidän taloudessa kun kukaan ei käytä päihteitä ja tulotkin ovat riittävät hyvään elämään, niin mikäs niiden kertomisessa nyt niin kaivertaa.
Oletko kuullut jokaisen ihmisen oikeudesta yksityisyyteen? Nämä lomakkeet ovat vain ihmisten nöyryyttämistä ja urkintaa, ihan riippumatta siitä, onko mitään 'salattavaa' vai ei. Mieti, miksi näitä kyseleyitä pohjimmiltaan tehdään, mietimietimieti..
No niitä tehdään siksi, että aika hiton moni lapsi joutuu kasvamaan oloissa, joissa edes eläimiä ei saisi pitää.
Vai oliko oikea vastaus sun mielestäsi siksi, että sua päästäisiin nöyryyttämään?
Luuletko oikeasti, että ne huonot perheet jää jollain kyselylapulla kiinni? Ei jää, vaan ihan muita reittejä. Nää kyselyt on niin turhia ja turhauttavia. Pelkkää nöyryytystä ja urkintaa.
Jos noin kovasti nöyryytyt standardikaavakkeen täytöstä ja ajattelet sen olevan juuri sinulle kohdennettua kiusaamista, niin kyllä minullakin niin sanotusti huoli herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun raskaudut et enää ole sinä ja yksityinen henkilö. Ja kun synnytät, menetät käytännössä kaikki yksilön oikeutesi. Lapsesikaan ei ole sinun, vaan virkamiehen armosta saat hänet pitää asumassa luonasi, kunnes mokaat. Olet tilivelvollinen kaikesta mitä teet. Muuten jollain herää huoli ja sitten oletkin jo syyllinen kunnes toisin todistat.
Siis eihän kukaan pakota noita lappuja täyttämään, mutta täyttämättä jättäen sohaiset virkamiespesää, herätät huolta. Sosiaalinen paine vähintään.Tämä on niin totta. Käytännössä ei ole mitään perhettä. Olet vain valtion omaisuuden kasvattaja ja sijoituskohde siihen asti, että muuta päättävät, jos päättävät. Paikkakunnan sosiaalihuolto omistaa kaikki lapset oli asiakkuus tai ei. Jos et ole täysin avoin niin on syytä olettaa, että salaat jotain ja sinun elämäsi pitää tutkia.
Voi vinkuvonku, kun ei vaan saa rauhassa ryypätä ja pahoinpidellä lapsiaan. Ettekö tajua, että tää tarkkailu ja kyselyt on lapsen parhaaksi siltä varalta, että olisittekin ihan kamalia vanhempia?
Voi kuule, kun ne kyselyt on muotoiltu raksi ruutuun joo/ ei. Kuten joku jo totesi,siinä menevät samaan laariin niin kohtuu kuin ongelmakäyttäjätkin eikä mikään laki tässä maassa voi velvoittaa tällaisiin urkkimisiin esim. perheen vapaa- ajan vietosta vastaamaan.
On tullut täytettyä muutama Audit-lomake näin kolmen lapsen äitinä, ja täytyy kyllä sanoa että täyttä p*skapuhetta nuo sinun juttusi. Sinne voi ihan huoletta kirjata ne satunnaiset saunakaljat, eikä kenenkään huoli herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan haitannut noita täytellä ja niihin vastailla. Meidän taloudessa kun kukaan ei käytä päihteitä ja tulotkin ovat riittävät hyvään elämään, niin mikäs niiden kertomisessa nyt niin kaivertaa.
Oletko kuullut jokaisen ihmisen oikeudesta yksityisyyteen? Nämä lomakkeet ovat vain ihmisten nöyryyttämistä ja urkintaa, ihan riippumatta siitä, onko mitään 'salattavaa' vai ei. Mieti, miksi näitä kyseleyitä pohjimmiltaan tehdään, mietimietimieti..
No niitä tehdään siksi, että aika hiton moni lapsi joutuu kasvamaan oloissa, joissa edes eläimiä ei saisi pitää.
Vai oliko oikea vastaus sun mielestäsi siksi, että sua päästäisiin nöyryyttämään?
Väärin arvattu, mietis vielä lisää :)
Mun piti aikanaan täyttää joku YTHS:n terveyslomake kun aloitin opiskelun. Olin kirjoittanut, että mulla on jatkuvia pääkipuja ja epäilen joko migreeniä tai Hortonin neuralgiaa. Siellä oli myös kysymys, että haluatko keskustella seksi- ja ehkäisyasioista, joihin olin laittanut että en.
Sitten yksi päivä soitti joku täti joka ensinnäkin unohti esitellä itsensä ja alkoi kysellä että olenko seksuaalisesti aktiivinen. Kun olin saanut selville, kuka kysyy, sanoin että kyllä. Täti kysyi, käytänkö ehkäisyä. En käytä. Alkoi kaamea paasaus ja seksivalistus siitä, että voin tulla raskaaksi (aivan kun en tietäisi), olen aivan liian nuori äidiksi (tuolloin 21v ja aviossa), ja minun pitää nyt tulla keskustelemaan asiasta hänen kanssaan. En mennyt. Sanoin tädille etten käytä ehkäisyä koska meillä oli käytössä keskeytetty, eikä olisi haitannut ollenkaan vaikka olisin saanut lapsen. Vuoden päästä aloimme jo oikeasti yrittämään lasta.
Ajattelin siinä hetkessä, että asia liittyy niihin migreenitaipumuksiin joista olin valittanut lomakkeessa, mutta niistä ei koskaan kyselty mitään ja jouduin itse varaamaan ajan keskustellakseni asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän kukaan pakota noita lappuja täyttämään, mutta täyttämättä jättäen sohaiset virkamiespesää, herätät huolta. Sosiaalinen paine vähintään.
Näin juuri. Ihan hullua. Suomesta on tullut ihmeellinen kyttäysvaltio. On kuitenkin paradoksaalista, että itse _pyytäessäsi_ et kyllä apua saa, mutta jos joku onneton _kuvittelee_ sinun sitä tarvitsevan, se suorastaan pakotetaan sinulle. Aivan kuin kaikki olisivat täysin seonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä alkoholia enkä huumeita. Tupakoin ulkona kaukana lapsista. Huono juttu, joo, mutta lapsen neuvola- tai terveydenhpitajakäynneillä haluan puhua lapsen asioista enkä kuunnella saarnaa tupakoinnin haitoista.
Omasta parveketupakoinnistani, jonka tein siten, ettei lapsi ollut kotona/paikalla, kirjattiin ' lapsi altistuu suoralle tupakansavulle sisätiloissa päivittäin' kun pitkään jatkuneiden flunssa/ kuumeoireiden takia menimme lääkäriin !!! Onneksi olin valppaana ja sain osan valheellisesta kirjauksesta paperisodan ja soitteluiden jälkeen oikaistua, mutta lapseni pt as kirjoissa lukee edelleen että muutamaa flunssa vuodessa johtuu epäsuorasti minun tupakoinnistani. Eiköhän ne flunssat kulkeudu ennemminkin sieltä pväkodista/ koulusta kotiin, hohhoijjaa..
Tupakoitsija itse tuoksuu tupakalle...hengitys, vaatteet, hiukset, iho ja kädet. Tätä hän ei itse toki huomaa.
Siis mitä seksikysymyksiä siellä neuvolassa kysellään?
Olemme kumpikin mieheni kanssa absolutisteja kumpikin ja huvittavaa AUDIT-kyselyssä oli se, että vastasimme kaikkeen "ei koskaan", mutta kysymyksessä alkoholiannosten määrästä ei ollut vaihtoehtoa 0 lainkaan ja neuvolatäti käski laittamaan raksin kohtaan 1-2. Eli siis juomme 1-2 alkoholiannosta ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän kukaan pakota noita lappuja täyttämään, mutta täyttämättä jättäen sohaiset virkamiespesää, herätät huolta. Sosiaalinen paine vähintään.
"Antaudu valtion käsiin."
Tällaisia iskulauseitahan käytettiin eräässä nimeltä mainitsemattomassa naapurimaassammekin, ainakin noin 40 vuotta sitten. Ehkäpä tuon naapurivaltion toimintakulttuurista jäi haamuviivoja meidänkin byrokraattisiin järjestelmiimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että ne huonot perheet jää jollain kyselylapulla kiinni? Ei jää, vaan ihan muita reittejä. Nää kyselyt on niin turhia ja turhauttavia. Pelkkää nöyryytystä ja urkintaa.
Jos noin kovasti nöyryytyt standardikaavakkeen täytöstä ja ajattelet sen olevan juuri sinulle kohdennettua kiusaamista, niin kyllä minullakin niin sanotusti huoli herää.
Oletko sä ihan idiootti? Tuo oli sitten retorinen kysymys. Keskittykää kukkahatut niihin oikeisiin ongelmatapauksiin (jotka ei selviä kyselyillä...). Ai niin, liian vaativa ponnistus naiiville ja yksinkertaiselle humanistille. No, askarellaan sitten tavallisten perheiden riesana. Sori Suomen lapset, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä seksikysymyksiä siellä neuvolassa kysellään?
Multa ei ole kysytty koskaan mitään seksikysymyksiä. Ehkäisy on kysytty aina raskaaksi tultua ja jälkitarkastuksessa. Ensimmäisessä tapauksessa oletettavasti tilastointia varten ja siksi, että jotkut ehkäisytavat voivat olla vauvalle haitaksi (esim. kierukka kaverina kohdussa) ja toisessa tapauksessa siksi, että laki näin määrää.
T. Kolmen äiti.
Ap kuule. Neuvolalle pitää oikeasti raportoida nuo JA PALJON MUUTAKIN. Mm ihmissuhteet ja suhteen sukuun tentataan ja tivataan ja jos ne ei ole kunnossa voi tulla lasu. Samoin jos sinun ulkonäkösi on laittamaton ja homssuinen voi tulla huoli-ilmoitus ja lasu.
Minulle tuli melko ylityksenä että neuvolalla oli herännyt HUOLI perheestäni siksi että meillä ei ole ollenkaan isovanhempia. Toiset on rapajuopot jotka rymyää päissään eivätkä pidä yhteyksiä. Mun vanhemmat taas on vaaralliset hullut, toinen on erittäin aggressiivinen narsisti joka sekä lapsena että aikuisena on pahoinpidellyt minua. Siellä ei vaan ole turvallista, emme voi olla yhteyksissä.
No joka saakelin neuvolkäynti terkka painosti että joko on välit kunnossa, sopikaas nyt riidat. Tajuamatta yhtään että ei ole mitään riitaa, on vaan patologisen vaaralliset isovanhemmat. Ja kun ei saanut tahtoaan läpi ”sopimisessa” niin sitten olikin jo HUOLI.
Korostan siis että ollaan muutoin mallikelpoisia, akateemiset vanhemmat, lapset hyvin hoidettu, ei olla tarvittu apua tai tukea mihinkään.
Kyl oikeasti v*tuttaa kun joka asia kuuluu masten saannin jälkeen neuvolalle ja yhteiskunnalle. Kuvitelkaa nyt lapsettomat miltä tuntuisi jos joku työterveys alkaisi inttämään sun perhesuhteista ja vaatimaan että kyllä nyt pitää välit laittaa kuntoon. Olisiko vähän nöyryyttävää?
Mä ainakin koin tän lähes kiusaamisena.
Mitähän kouluterkka sanoisi, jos näihin kyselyihin kirjoittaisi joka paikkaan kissankokoisin kirjaimin, että "LAPSEN ISÄ JUO JOKA PÄIVÄ".
(voisi lisätä myöhemmin, että tarkoitin maitoa ja vettä).
Vierailija kirjoitti:
Olemme kumpikin mieheni kanssa absolutisteja kumpikin ja huvittavaa AUDIT-kyselyssä oli se, että vastasimme kaikkeen "ei koskaan", mutta kysymyksessä alkoholiannosten määrästä ei ollut vaihtoehtoa 0 lainkaan ja neuvolatäti käski laittamaan raksin kohtaan 1-2. Eli siis juomme 1-2 alkoholiannosta ei koskaan.
Ja huumeitakin oli pakko ilmoittaa käyttävänsä samasta syystä, eikös vai?
T. Se monet Audit-kyselyt täyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huumeitakin oli pakko ilmoittaa käyttävänsä samasta syystä, eikös vai?
T. Se monet Audit-kyselyt täyttänyt.
Siinä kyselyssä nyt ei vaan ollut kohtaa 0 annosta, mutta ei kukaan koskaan ottanut yhteyttä eikä ketään koskaan kiinnostanut se kyselymme. Kai se nyt niistä muista kysymyksistä tulee esille, ettemme juo ollenkaan.
Miksi sinulle tämä testi on joku elämän ja kuoleman kysymys? Lippulappu vaan, eikä sillä ainakaan meidän kohdalla ollut mitään sen kummempaa merkitystä yhtään mihinkään. Toki sitten ehkä, jos juomiskäyttäytymisessä on jotain outoa.
Missä ihmeessä kysellään vanhempien seksielämästä?
Jos jossakin sellaista kyseltäisiin, tietäisin heti, mitä vastaisin: "Joo, mieheni lisäksi tapailen säännöllisesti kolmea tummaihoista, 20-vuotiasta rakastajaani. En käytä ehkäisyä".
Mulla on ADHD ja otin neuvolasta ne laput mitä annettiin. Laitoin laukkuun. Kotona laitoin ne jonnekin ja ajattelin, että täytän kun ehdin ja jaksan. Seuraavalla käynnillä vasta muistin ne laput. Nuo saisivat kaikki olla sähköisinä. Sanoin totuuden mukaisesti, että anteeksi unohdin ne laput. Ei siitä ole ikinä tullut seurauksia. Joitain olen täytellyt vastaanotolla. Vaikeaa arvioida numeroilla mitään. Alkoholiannoksia en osaa laskea niin laitoin aina etten juo ollenkaan. Harvoin enää ehtii ja jaksaa juodakaan niin sama kai se on, saako ne tietää kuinka paljon juon sen 1-3 kertaa vuodessa. Juon niin paljon kuin suinkin kykenen. Hah hah.
Liittyiskö tää seksikysely siihen isyydentunnustamiseen? Eli ainakin joskus neuvolassa on kyselty seksiajankohdista, koska on pitänyt jotenkin osoittaa, että juuri tämä mies on naisen hedelmöittänyt (lukee laissa). Paitsi tietty jos pari on avioliitossa, jolloin aviomies on automaattisesti lapsen isä (juridisesti).
En tiedä miten sitten nykyään, riittääkö, että haluaa ilmoittaa olevansa isä vai pitääkö vielä jotenkin sanallisesti todistella, että kyllä vaan tässä on peittoa heiluteltu juuri silloin kun hedelmöittyminen on tapahtunut.