Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ostaa huippumerkkilaukkuja eikä teetä laukkua itse?

Vierailija
12.09.2013 |

Jo 300 eurolla teettää Helsingissä käsityönä tehdyn nahkalaukun omien suunnitelmien mukaan. Miksi maksaa jostain veskasta, jollaisia tehdään tuhansia jossain laittomassa hikipajassa Italiassa, kun voi saada eettisesti tehdyn, täysin yksilöllisen laukun ja samalla tukea suomalaista työtä ja käsityötaitoa?!

Jos ai halua teettää laukkua, niin on olemassa lukuisia laukkufirmoja, jotka tekevät nahkalaukkuja täällä Suomessa tai sitten Ruotsissa tai esimerkiksi Saksassa ja maksavat tekijöille eurooppalaisen palkkatason mukaista palkkaa. Nämä yritykset maksavat myös veronsa - samoin, kuin niiden työntekijät.

Ja laukkujen hinnat ovat usein hintahaarukassa 150-600 euroa. 300 eurolla saa jo valita.

Mitä järkeä näillä spekseillä ostaa jotain 2000 euron huippumerkin laukkua, joka ei välttämättä edes ole hyvää laatua ja jonka todennäköisesti valmistaa muutamalla kympillä laiton siirtolainen jossain hikipajassa?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippanappa esimerkkinä Helsingin Kruununhaassa. Saa sekä valmiita, että tekevät tilaustöitä.

Vierailija
22/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:54"]

Hyvähän se on kummastella miksi ette teetätä laukkuja, mutta kenelläkään ei ole antaa yhdenkään laukuntekijän nimeä. En mä ainakaan anna 300 euroa jollekin ihmiselle, jolla ei ole mainetta ollenkaan. Laukustahan voi tulla aivan kamala mikä hajoaa parin kuukauden päästä.

[/quote]

Millaista mainetta tarkoitat? Harva yksinyrittäjä on laajasti tunnettu ja maineikas, mutta on silti osaava ja taitava. Suomessa on lukuisia todella taitavia myös laukun teon taitavia ammattilaisia. Heitä voi löytää esimerkiksi tapahtumista, joissa erilaiset pienyrittäjät myyvät tuotteitaan. Messuilta, myyjäisistä, musiikkitapahtumista, erilaisten alakulttuurien tapahtumista... Tai sitten googlaamalla ompelimoita, nahkatyöntekijöitä, hattuliikkeitä... Alalla monilla on useampi koulutus eli laajaa osaamista, mitä ei välttämättä mainita missään. Tai sitten ainakin joku tuttu joka osaa.

Tietysti jos odottaa, että yrittäjällä olisi kalliit toimitilat Helsingin keskustassa, jokainen ovesta sisään tuleva ohjattaisiin istumaan samppanjalasi kädessä nojatuoliin ja yrittäjä alkaisi kysellä toivimuksia, niin... no, sellainen on pelkkää toiveunta ja todellisuus on jotain aivan muuta.

Toisin kuin 17 kirjoittaa, laukkujen tekoon ei välttämättä tarvita useita kalliita koneita (tai no, kalleus on suhteellista, mutta parilla kolmella erilaisella teollisuusompelukoneella kyllä pärjää oikein hyvin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarkotan sitä, että on hyvät nettisivut, viidakkorumpu laulaa, mainoksia tehdyistä töistä nähtävillä jne. Jos joku tekee tälläisen avauksen ja sitten kukaan ei ole valmis kertomaan nimiä, niin herättäähän se ihmetystä. Ei tässä mitään shampanjalaseja tarvita, mutta tietoa kuka on oikeasti hyvä ja minkä tyylisiä laukkuja tekee. Toteuttaako asiakkaan tahtoa vai tekeekö laukusta vain itsensä näköisen. Keltaisilta sivuilta selviää aika vähän.

Vierailija
25/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettää voi esim nippanappa-nimisessä firmassa Helsingissä.

Suomessa tehttjä laukkuja esim merkeillä Cho cho, Nabo, Kasperi, Hanka.

Vierailija
26/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ainakaan nuo Nippanapan sivuilla olevat laukut ole yhtään minun makuun. Ei sillä, en minä niitä merkkilaukkujakaan osta. Mutta onhan ne nyt hienostuneemman näköisiä kuin nuo.

Vierailija
27/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chanel-tyyppisen tikkilaukun voi hyvin itse tehdä vaikka päiväpeitteestä. Tarvitaan ompelukone, päiväpeitto ja metrin pätkä kettinkiä.

Vierailija
28/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 14:34"]

Chanel-tyyppisen tikkilaukun voi hyvin itse tehdä vaikka päiväpeitteestä. Tarvitaan ompelukone, päiväpeitto ja metrin pätkä kettinkiä.

[/quote]

Tarvii siihen vähän myös jotain tuki/kovikekangasta, jotain sulkijoita ja omeplulankaa.

Vierailija
29/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tässä ketjussa on paljon typeryksiä. Tunnettu merkki on aina tunnettu merkki ja tae laadusta. Ulkonäöllisesti joku käsin tehty laukku on kilometrin perässä merkkilaukkua. teettäkää aivan vapaasti noloja laukkujanne ja vaatteitanne. Minä tiedän että te ette tule niitä käyttämään. Mitä muuta paikallista jonkun tekemää aiotte myös ostaa?? Merkittömän puhelimenko seuraavaksi?

Vierailija
30/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 14:29"]

No ei kyllä ainakaan nuo Nippanapan sivuilla olevat laukut ole yhtään minun makuun. Ei sillä, en minä niitä merkkilaukkujakaan osta. Mutta onhan ne nyt hienostuneemman näköisiä kuin nuo.

[/quote]

Ihan hirveitähän nuo on. 

Vierailija
31/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös teetättäminen tarkoita juuri sitä, että laukusta tehdään sellainen kun sinä haluat? Nettisivuilla esillä olevat on tehty jonkun muun maun mukaan.

2 laukkua olen teetättänyt ja tyytyväinen olen ollut.

Vierailija
32/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:43"]

Eikös teetättäminen tarkoita juuri sitä, että laukusta tehdään sellainen kun sinä haluat? Nettisivuilla esillä olevat on tehty jonkun muun maun mukaan.

[/quote]

Olisiko mahdollista saada kuvia? :)

Vierailija
33/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nuo laukut näyttää lähinnä siltä, ettei niitä ole tehty kenenkään maun mukaan. Näyttää joltain 40-luvun eräveskoilta. Siis kyllä varmasti moni tykkää, mutta niin eri tyyliä kuin nämä luksuslaukut, että vähän hankala rinnastaa. Ja vielä hankalampi kuvitella, että he tuosta vaan pystyvät tekemään jotain high fashionia.

En itse todellakaan maksaisi tuhansia mistään laukusta, mutta on se vähän naurettavaa kuvitella, että itse ilman mitään ammattitaitoa suunniteltu ja jonkun random käsityöläisen halvimmasta nahasta tekemä laukku ajaa saman asian kun maailman kuuluisimpien muotitalojen tuotteet. Laadusta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kokonaisuutena ei todellakaan ole sama asia.

Vierailija
34/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:50"]

[/quote]

Nuo laukut näyttää lähinnä siltä, ettei niitä ole tehty kenenkään maun mukaan. Näyttää joltain 40-luvun eräveskoilta. Siis kyllä varmasti moni tykkää, mutta niin eri tyyliä kuin nämä luksuslaukut, että vähän hankala rinnastaa. Ja vielä hankalampi kuvitella, että he tuosta vaan pystyvät tekemään jotain high fashionia.

En itse todellakaan maksaisi tuhansia mistään laukusta, mutta on se vähän naurettavaa kuvitella, että itse ilman mitään ammattitaitoa suunniteltu ja jonkun random käsityöläisen halvimmasta nahasta tekemä laukku ajaa saman asian kun maailman kuuluisimpien muotitalojen tuotteet. Laadusta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kokonaisuutena ei todellakaan ole sama asia.

[/quote]

Komppaan pitkälti tätä. Minulle on myös aivan samantekevää minkämaalainen ja missä valmistaja on. Jotkut haluaa maksaa merkistä todella paljon ja se on heidän asiansa. En osaisi kyllä luottaa yhtään työn tulokseen, uskon kyllä että vetoketjun saa korjattua mutta voin kuvitella millainen riita laukusta syntyisi. Sen ostamiseen pitäisi arvatenkin etukäteen sitoutua ja kyllähän tälläinen asia on erittäin tärkeää huomioida.

Vierailija
35/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 14:29"]

[/quote]

Ajatus olikin, että heillä voi teettää ihan sellaisen hienostuneen laukun kuin vain pystyt päässäsi kehittelemään.

Vierailija
36/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:17"]

Kylläpä tässä ketjussa on paljon typeryksiä. Tunnettu merkki on aina tunnettu merkki ja tae laadusta. Ulkonäöllisesti joku käsin tehty laukku on kilometrin perässä merkkilaukkua. teettäkää aivan vapaasti noloja laukkujanne ja vaatteitanne. Minä tiedän että te ette tule niitä käyttämään. Mitä muuta paikallista jonkun tekemää aiotte myös ostaa?? Merkittömän puhelimenko seuraavaksi?

[/quote]

Ei merkittömän. Vaan aidon Jollan. http://jolla.com/

Sitä ei ehkä valmisteta fyysisesti Suomessa, mutta ainakin suunnittelu ja firman omistus on kotimaisissa käsissä.

Vierailija
37/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:17"]

[/quote]

Ai noloja vaatteita? Teetän vaatteita yhdellä Suomen tunnetuimmista suunnittelijoista. Nolous on niistä kaukana.

Vierailija
38/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöläisten tuotteet näyttää kovin kotikutoisilta.

Vierailija
39/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotimainen käsityö ei vakuuta, kengät ja laukut voi teettää myös Englannissa, jossa tällä on pitkät perinteet. Googlatkaa vaikkapa "bespoke bags uk" ja tai jotain vastaavaa niin varmasti löytyy laadukkaita valmistajia joka hintaluokasta.

Esim. prinssi Charleshan on käyttänyt jo vuosikymmeniä räätälintyönä tehtyjä pukujaan ja kenkiään. (Charlesista voi sanoa mitä tahansa, mutta ainakin hän on Englannin tyylikkäimmin pukeutunut mies.)

Vierailija
40/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 11:24"]

Kannattaisi varmaan mennä jonkun käsityöläisen pakeille ja suunnitella laukku yhdessä laukun tekijän kanssa.

Uskoisin, että noita kalliita merkkilaukkuja hankkii omasta tyylistään epävarma ihminen. Jos tyylistään epävarma ihminen lähtee suunnittelemaan laukkuaan itse, on se vaara, että hän pelkää epäonnistuvansa pahasti. Ehkä pitäisi palkata stailisti ja mennä sinne käsityöläisen pakeille sitä laukkuaan teettämään. Uskoisin, että lv:n laukun hinnalla semmoinenkin jo onnistuisi.

[/quote]

Louis Vuittonin laukut maksavat jotain 600€ ylöspäin. Haluaisin kyllä tietää jonkun paikan jossa tehdään laadukkaista materiaaleista laukku jonka saa itse suunnitella? Itsellä kyllä olisi halua nimenomaan suunnitella omia vaatteita ja asusteita mutta kun ei ole taitoa tehdä, silmää kyllä löytyy. Ja en ole epävarma ihminen vaikka omistankin joitain merkkilaukkuja, ne ovat mielestäni hienoja aivan siinä missä esim. ebayn azteekkineule löytöni tai parinkympin kirpparilta bongatut saappaat. Aika koomista haukkua ihmisiä epävarmoiksi jos sattuu tykkäämään joidenkin tuotteiden designista ja on varaa niitä hankkia. Mutta, itse en pelkää epäonnistuvani vaan mielelläni suunnittelisin vaikka mitä, joten heittäkääpäs kehiin vinkkejä mistä löytää paikan jossa suunnitelmien mukaan valmistetaan laadukas tuote? Taitaa olla aika edullista jos joku tekee työn, on hyvät materiaalit ja vielä jollain stailisti mukana suunnittelemassa ja silti tulee halvemmaksi kuin valmiit merkkilaukut? Vinkkejä kiitos jotta muutkin löytävät tällaiset paikat:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi