Miksi ihmiset ostaa huippumerkkilaukkuja eikä teetä laukkua itse?
Jo 300 eurolla teettää Helsingissä käsityönä tehdyn nahkalaukun omien suunnitelmien mukaan. Miksi maksaa jostain veskasta, jollaisia tehdään tuhansia jossain laittomassa hikipajassa Italiassa, kun voi saada eettisesti tehdyn, täysin yksilöllisen laukun ja samalla tukea suomalaista työtä ja käsityötaitoa?!
Jos ai halua teettää laukkua, niin on olemassa lukuisia laukkufirmoja, jotka tekevät nahkalaukkuja täällä Suomessa tai sitten Ruotsissa tai esimerkiksi Saksassa ja maksavat tekijöille eurooppalaisen palkkatason mukaista palkkaa. Nämä yritykset maksavat myös veronsa - samoin, kuin niiden työntekijät.
Ja laukkujen hinnat ovat usein hintahaarukassa 150-600 euroa. 300 eurolla saa jo valita.
Mitä järkeä näillä spekseillä ostaa jotain 2000 euron huippumerkin laukkua, joka ei välttämättä edes ole hyvää laatua ja jonka todennäköisesti valmistaa muutamalla kympillä laiton siirtolainen jossain hikipajassa?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:36"]
Varmaan onkin tosi tyylikäs jonkun mummeli ompelijan tekemä. Toi on ajatuksenakin ihan järjetön. Onhan ne merkkilaukut laadukkaita ja merkki tietenkin maksaa mutta antaa se merkki paljon enemmän takasin. Mitä joku tollanen antaa??? Ei yhtään mitään.
[/quote]
Ihmisten tekemiä ne merkkilaukutkin ovat. Osa on mummeleita ja osa nuoria, ihan samoin kuin mittatilaustöitä tekevistä.
Mittatilauslaukun tyylikkyyden määrää suunnittelija eli sinä, joka annat ompelijalle ohjeet.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:11"]
Nämä suomalaiset käsityöläiset voisivat olla vähän esillä jossain. Samoin nämä suomalaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset laukkuvalmistajat. En minä ainakaan ala teettää laukkua, jos en näe etukäteen, millaista ko. tekijän työn jälki on. Valmislaukusta ainakin tiedän etukäteen mistä maksan. Mielelläni kyllä antaisin rahat kotimaiselle tekijälle joka tekisi mulle uniikin veskan, jos vaan tietäisin kenelle mennä.
[/quote] Kyllähän heitä esillä on jatkuvasti, käsityölehdissä, markkinoilla, messuilla, toreilla, TV-haastatteluissa, radiossa, tapahtumissa, netissä, kotisivuilla, facessa...
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 13:20"]
Nippanappa esimerkkinä Helsingin Kruununhaassa. Saa sekä valmiita, että tekevät tilaustöitä.
[/quote] Minkähän hintaista tuolla suurinpiirtein on? Tosi kauniita laukkuja.
Koska laukussa se merkki on se juttu. Toisin kuin esim. keikareiden puvuissa, he kun oikeasti harrastavat ja perehtyvät (miesten) muotiin, joten heitä kiinnostaa merkin sijaan istuvuus, tyylisuunnat historioineen ja merkityksineen, jne.
Kyllä siinä laukussa tärkeintä on omaan tyyliin sopiva malli ja materiaali, sekä omille tavaroille räätälöidyt mitat.
Olen tehnyt tai teetättänyt suurimman osan nahkalaukuistani ja ollut tyytyväinen.
Varmaan onkin tosi tyylikäs jonkun mummeli ompelijan tekemä. Toi on ajatuksenakin ihan järjetön. Onhan ne merkkilaukut laadukkaita ja merkki tietenkin maksaa mutta antaa se merkki paljon enemmän takasin. Mitä joku tollanen antaa??? Ei yhtään mitään.