Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ostaa huippumerkkilaukkuja eikä teetä laukkua itse?

Vierailija
12.09.2013 |

Jo 300 eurolla teettää Helsingissä käsityönä tehdyn nahkalaukun omien suunnitelmien mukaan. Miksi maksaa jostain veskasta, jollaisia tehdään tuhansia jossain laittomassa hikipajassa Italiassa, kun voi saada eettisesti tehdyn, täysin yksilöllisen laukun ja samalla tukea suomalaista työtä ja käsityötaitoa?!

Jos ai halua teettää laukkua, niin on olemassa lukuisia laukkufirmoja, jotka tekevät nahkalaukkuja täällä Suomessa tai sitten Ruotsissa tai esimerkiksi Saksassa ja maksavat tekijöille eurooppalaisen palkkatason mukaista palkkaa. Nämä yritykset maksavat myös veronsa - samoin, kuin niiden työntekijät.

Ja laukkujen hinnat ovat usein hintahaarukassa 150-600 euroa. 300 eurolla saa jo valita.

Mitä järkeä näillä spekseillä ostaa jotain 2000 euron huippumerkin laukkua, joka ei välttämättä edes ole hyvää laatua ja jonka todennäköisesti valmistaa muutamalla kympillä laiton siirtolainen jossain hikipajassa?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo, enpä edes tajunnut, että tällainenkin on mahdollista! Paljon enemmän kiinnostaisi kunnolla omiin tarpeisiin ja makuun suunniteltu veska, kuin joku mukalaadukas trenditekele. En vain osaa arvostaa merkin tuomaa hintaa, jos ulkonäkö ja laatu mättää. Kiitti vinkistä, AP. :)

Vierailija
2/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä laukkuja voi teettää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Joskin ymmärrän, että vaikka olisi rahaa hyvään laukkuun, ei välttämättä ole osaamista suunnitella itselleen sopivaa laukkua. Monen saattaa olla helpompi päätyä laukkuun, josta on nähnyt paljon kuvia eri ihmisten käyttämänä ja siten pystyy hahmottamaan paremmin miltä se näyttäisi itsensä käytössä.

Kannattaisi varmaan mennä jonkun käsityöläisen pakeille ja suunnitella laukku yhdessä laukun tekijän kanssa. Mukaan voisi ottaa kuvia laukuista, joiden tyylisiä ihailee ja lista ominaisuuksista, mitä laukultaan odottaa (koko ja kaikki käyttöominaisuudet).

Uskoisin, että noita kalliita merkkilaukkuja hankkii omasta tyylistään epävarma ihminen. Hän haluaa ostaa jotakin, joka on varmasti yleisesti tyylikkääksi ja arvostetuksi todettu. Jos tyylistään epävarma ihminen lähtee suunnittelemaan laukkuaan itse, on se vaara, että hän pelkää epäonnistuvansa pahasti. Ehkä pitäisi palkata stailisti ja mennä sinne käsityöläisen pakeille sitä laukkuaan teettämään. Uskoisin, että lv:n laukun hinnalla semmoinenkin jo onnistuisi.

Vierailija
4/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mitään... Olen itse alkanut ostaa ompelijalla suunniteltuja ja tilaustyönä tehtyjä vaatteita sekä mittatilauskoruja - tai ainakin koruja, jotka varmasti Suomessa tehty. Ja yllättynyt siitä, että hinnat eivät ole NIIN paljon korkeampia kuin hyvien valmiiden tuotteiden hinnat. Ja taatusti saa halvemmalla kuin noita huippumerkkejä, mutta on ihan aidosti yksilöllistä.

Ostan sitten esim. syksyllä vain yhden hameen ja housut ja teetän ne suomalaisella tekijällä kuin se, että ostan halpatuotettuja vaatteita kaksi kassillista.

Vierailija
5/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ en teetä laukkua itse, koska en jaksa enkä osaa suunnitella sellaista. Eikä huvita. Sen sijaan mä ostan suomalaisilta käsityöläisiltä laukkuja, jotka he ovat jo suunnitelleet ja tehneet valmiiksi. Eikä yleensä maksakaan edes noin paljoa.

Vierailija
6/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen laukkuni itse.

Vierailija
7/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, antakaa linkkivinkkejä näistä suomalaisista tekijöistä ja mallistoista! :)

Vierailija
8/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kertokaa nyt muillekin missä niitä laukkuja saateetettyä jos kerran oikeasti soisitte ihmisten niin tekevän.

Vierailija
9/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 11:42"]

Joo, kertokaa nyt muillekin missä niitä laukkuja saateetettyä jos kerran oikeasti soisitte ihmisten niin tekevän.

[/quote]

Ei mullakaan nimiä ole kertoa, mutta suosittelen kysymään joko hattuliikkeistä (modistin koulutukseen kuuluu myös laukut ja muut nahkatyöt) tai suutareilta (ei niistä korjauskioskeista vaan sellaisilta jotka tekevät mm. mittatilauskenkiä).

Vierailija
10/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuneet voivat ihan itsekin laittaa mihin tahansa hakukoneeseen esimerkiksi hakusanan sanan "nahkapaja" tai "laukkupaja" tai "käsityökauppa lakkku", niin tulee vino pino sellaisia toimijoita, jotka näitä tekevät. Siitä voi sitten valita sellaisen, joka esimerkiksi toimii omalla kotiseudulla tai muuten miellyttää.  Niitä on tosi paljon.

Vierailija
11/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tietäisi missä voisi teettää, niin tottakai teettäisin! Olen ollut siinä uskossa että pitäisi mennä ulkomaille teettämään, ja voisi olla hankala saada selitettyä tarkalleen että mitä haluaa jos on teettämässä ihan alusta saakka.

Omistan melkein 30 merkkilaukkua, kaikki yli 10 vuoden aikana hankittuja ja hintaskaalassa 250-2900 euroa, mutta olen kieltämättä kyllästynyt kaikkiin koska jokaisessa on jokin rasittava ominaisuus joka häiritsee, niin sen perusteella voisin oikeasti jopa suunnitella oman päiväkäyttöön tarkoitetun laukun.

Vierailija
12/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä suomalaiset käsityöläiset voisivat olla vähän esillä jossain. Samoin nämä suomalaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset laukkuvalmistajat. En minä ainakaan ala teettää laukkua, jos en näe etukäteen, millaista ko. tekijän työn jälki on. Valmislaukusta ainakin tiedän etukäteen mistä maksan. Mielelläni kyllä antaisin rahat kotimaiselle tekijälle joka tekisi mulle uniikin veskan, jos vaan tietäisin kenelle mennä.

Vierailija
13/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin hakusanoja "nahkapaja" ja "laukkupaja". Em:n tuloksiksi tuli muutama nahkapaja, joiden kotisivut eivät vakuuttaneet. Laukkupaja toi tuloksiksi lähinnä blogeja ja jonkun huovuttajan. Eli oikeastaan en löytänyt etsimääni. Toki voisin etsiä sitkeämmin, jos tosissani hakisin, mutta ensivilkaisu ei vakuuttanut.

Olen varma, että taitoa ja näkemystäkin tästä maasta löytyisi. Kunhan vain löytäisi jostain ne tekijät. Pienyrittäjen kannattaisi tosissaan satsata mainontaan edes kotisivujen muodossa. Ei sinne tarvitsisi kuin siistin ja tyylikkään ulkoasun, sisällöksi kuvia siitä mitä on tehnyt/tekee, sanallisesti millaisia palveluita tarjoaa,  suuntaa-antavan hinnaston ja yhteystiedot. Ja sivuja kannattaa päivittää edes kerran vuodessa koska muoti muuttuu.

Vierailija
14/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:11"]

Nämä suomalaiset käsityöläiset voisivat olla vähän esillä jossain. Samoin nämä suomalaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset laukkuvalmistajat. En minä ainakaan ala teettää laukkua, jos en näe etukäteen, millaista ko. tekijän työn jälki on. Valmislaukusta ainakin tiedän etukäteen mistä maksan. Mielelläni kyllä antaisin rahat kotimaiselle tekijälle joka tekisi mulle uniikin veskan, jos vaan tietäisin kenelle mennä.

[/quote]

Kyllä heillä, tai siis oikeastaan meillä, on omat nettisivut, fb-sivut jne. On erilaisia osuuskuntia ym. ja niillä nettimainontaa tai flaiereita. Ongelma vaan on se, etteivät käsityöläiset ylitä juuri koskaan julkisuuskynnystä. Toiminimellä toimivilla pienyrittäjillä ei juuri ole nettiä kummempia markkinointikeinoja, koska kalliimpiin ei ole varaa. Ja joku juttu paikallislehdessä tai -uutisissa tarkoittaa lähinnä hetkellistä kiinnosta, ja sekin katoaa kun kuullaan käsityön hintataso.

Vierailija
15/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukkua en ole teettänyt, mutta Italiassa asuessani kyllä jonkin verran kenkiä. Tosin sandaaleja ja saappaita lähinnä. Piikkikorkoisien korkkareiden tekoon tarvitaan käsittääkseni jotain  niin kalliita koneita, ettei yksittäinen artesaani voi niitä työllään kustantaa, vaan tarvitaan vähintään "puoliteollista" tuotantoa. Näin siis muistelen tunnetuille luksusmerkeille kenkiä tehneellä tehtaalla työskennelleen kaverin selittäneen. 

Vähän valitettavasti tuntuisi siltä, että laukuissa on samanlaisia rajoitteita. Jos tuotanto on pientä, niin ihan kaikkea ei välttämättä voi saada sillä 300 eurolla, jonka ap mainitsee, koska artesaanilla ei ole tarvittavia kalliita välineitä ja tarvittavaa ammattitaitoa. Vaikkapa sille, miksi Hermésin laukut, joiden metalliosat taotaan omilla tehtailla, maksavat 5000 eurosta ylöspäin, on syynsä.

Vierailija
16/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon nahkalaukku on sellainen, johon kannattaa kyllä panostaa. Jos oikeasti 300€ saa mittojen mukaan tehdyn, on ihan kohtuullinen hinta. Yleensä laukuissa on joku "vika", eli täydellinen laukku muuten, mutta esim. liian lyhyet kahvat/hihnat (ei saa olkapäälle hyvin) ja yksi ominaisuus mitä itse kaipasin olisi ns. sateenvarjotasku. Tuolla tarkoitan ns. "erillistä" ja jollain tavalla "kosteusuojattua" taskus tmv. johon saisi sateenvarjon esim. bussmatkan ajaksi (kun on märkä). En halua kastella syliä/viereistä penkkiä, enkä laittaa likaiselle lattialle, ja ne pikkupussit mitä varjoissa on ovat yleensä epäkäytännöllisä/hukkuvat nopeasti.

Vierailija
17/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noita laukkuja, jotka maksaa sen +2000, ostetaan merkin takia - ei itse laukun takia. 

Vierailija
18/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on kummastella miksi ette teetätä laukkuja, mutta kenelläkään ei ole antaa yhdenkään laukuntekijän nimeä. En mä ainakaan anna 300 euroa jollekin ihmiselle, jolla ei ole mainetta ollenkaan. Laukustahan voi tulla aivan kamala mikä hajoaa parin kuukauden päästä.

Vierailija
19/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 jatkaa... Lisään vielä, että olen kasvanut Suomessa perheessä, jossa on käsityöalan ammattilaisia/opettajia eri aloilta ja monessa polvessa, ja arvostan taitoa, joka ei ole valitettavasti periytynyt minulle. Kuitenkin tiedostan ehkä juuri tämän takia artesaanipohjaiseen toimitusketjuun liittyvät mahdolliset rajoitteet designessa. 

Minulla on jonkin verran ns. merkkikenkiä ja pari merkkilaukkua, joiden estetiikasta pidän. Suosin merkkejä, joiden tuotannon tiedän tapahtuvan Euroopassa.  Ensimmäisen merkkilaukuni kohdalla tunnen morkkista siitä, etten tullut tarkistaneeksi veskan tuotantomaata. Oletin, että tämän tunnetun englantilaisen (köhm) laatumerkin, jota jopa naha työstöstä itse käsityöalan lopputyönsä tehnyt sukulaiseni on ostanut,  tuotanto tapahtuu Euroopassa. Laukusta löytynyt "Made in China" merkintä oli suorastaan shokki. Ei sen puoleen, että laatu olisi ollut ensisilmäyksellä huonompi kuin merkin Euroopassa valmistetuissa laukuissa. Mutta tuntui silti pahalta ajatella, kuinka merkki tekee voittoa ujuttamalla mallistoon tuotteita, joiden tuotantokustannukset ovat väistämättä pienemmät kuin merkin eurooppalaisessa tuotannossa. Tämän jälkeen olen jättänyt pari himoitsemaani laukkua kokonaan ostamatta, koska tiedän merkin tuotannon olevan Kiinassa.

Vierailija
20/67 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:52"]

No noita laukkuja, jotka maksaa sen +2000, ostetaan merkin takia - ei itse laukun takia. 

[/quote]

Ei pidä täysin paikkansa. Tästä oli juttua Dana Thomasin kirjassa Deluxe. How Luxury Lost Its' Lustre. Esim. Hermés'in nahkatuotteissa on prosentuaalisesti huomattavasti pienempi myyntikate kuin alalla keskimäärin. Ja tosiaan näissä yli 2000 euron laukuissa maksetaan melko varmasti myös eurooppalaisesta työstä. Itse suhtaudun suurimmalla varauksella n. 1000 euron hintaluokassa oleviin laukkuihin, joissa on käytetty hyvä nahkaa ja joissa on paljon selkeästi työtä vaativia ("labor intensive") yksityiskohtia. Jotenkin vain tuntuu, että kun niiden tuottajia/nimiä googlaa, ja jaksaa käydä läpi tarpeeksi monta sivua tuloksia, taustalta paljastuu tehdas Kiinassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä