Miten 10-vuotiaan myöhästely kuriin?
Nyt kaivataan hyviä neuvoja. 10-vuotias myöhästelee tai on ainakin jatkuvasti niin viime tipassa, että on ihan tuurista kiinni myöhästyykö vai ei. Kotiintuloajoista on AINA myöhässä vähintään 15 minuuttia. Tähän ei auta mikään ja sama ongelma on ollut niin pitkään kuin on saanut omin päin kulkea kavereilla. Koulusta on tullut tänä syksynä yksi aamumyöhästyminen ja yksi keskellä päivää. Joka aamu saan kuitenkin hoputtaa ja huolehtia, että pääsee ylipäänsä lähtemään kouluun ja sittenkin lähtee aivan viime minuuteilla. Lasta ei tunnu ollenkaan häiritsevät, myöhästyykö koulusta vai ei. Miten tähän voisi puuttua, ennen kuin menee todella pahaksi? Vinkkejä!
Kommentit (6)
Motivoi kertomalla että lapsi voi saada asina X (myöhemmät kotiintuloajat, joku isojen tavara tai mikä nyt olisikaan lapsen kovin haluama juttu) kun osoittaa olevansa riittävän iso ja vastuuntuntoinen. Tämän voi osoittaa huolehtimalla jatkossa itse että on ajoissa koulussa ja illalla kotona.
Auta kehittämään tavat joilla lapsi voi itse huolehtia kerkeämisestään. Jutelkaa rauhassa siitä kuinka kauan koulumatkaan menee aikaa, milloin pitää lähteä kaverilta että kerkeää ajoissa kotiin jne. Opeta lapsi käyttämään puhelimen/kellon herätys tai muistutus toimintoja. Kysele miksi lapsen on hankala keretä kouluun ym.
Lopeta huolehtiminen ja muistuttelu. Sano korkeintaan kerran kouluun lähdöstä. Jos lapsi ei itse huolehdi sitten asiaa niin anna myöhästyä ja huoelhdi rangaistuksesta. Jos myöhästyy kotiintuloajasta niin kysy syy ja jos ei ole mitään hyväksyttävää syytä niin kyläilyt kieltoon tietyksi ajaksi. Jospa sitten muistaisi tulla aikanaan kotiin (lapsihan voi laittaa puhelimeen muistutuksen jo kotona kun on lähdössä kaverille siitä milloin pitää lähteä kotiin päin).
Meillä on kokeiltu jo tuo, että tulee kotiarestia, jos ei noudata kotiintuloaikoja. Seurauksena se, että lapsi oli jatkuvassa arestissa eli heti, kun sai taas mennä kaverille, myöhästyi kotiintuloajoista ja saman tien tuli uusi aresti. Se ei siis toiminut. Ei toimi myöskään se, että laittaa kännykästä hälytyksen päälle, koska ei kuitenkaan lähde sitten kotiin. Syy näihin myöhästelyihin on se, että lapsen mielestä kotiintuloaika on liian aikainen ja leikki on kesken eikä hän halua jättää sitä kesken. Koulusta myöhästyy, koska hänen mielestään koulu alkaa liian aikaisin eikä hän jaksa/ei huvita mennä niin aikaisin. Ja kyllä ollaan asioista keskusteltu mutta kun on niin itsepäinen lapsi ja haluaa tehdä kaiken oman päänsä mukaan. Kannustimia kokeiltu myös tuloksetta. Lapsi totesikin, ettei auta, vaikka lupaisin hänelle mitä palkinnoksi, koska ei hän kuitenkaan voi sitä saada, kun ei pysty olemaan ajoissa.
ap
tarpeeksi hyvät palkinnot ajoissa tulemisesta, ei siinä muu auta. (ei nyt rangaistukset ainakaan)
Ehkä hänellä on vähän toiminnanohjauksen vaikeutta (ADD?) ja tarvitsee tukea siihen.
Voi olla vain luonnejuttu, jolle et voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:24"]
Syy näihin myöhästelyihin on se, että lapsen mielestä kotiintuloaika on liian aikainen ja leikki on kesken eikä hän halua jättää sitä kesken. Koulusta myöhästyy, koska hänen mielestään koulu alkaa liian aikaisin eikä hän jaksa/ei huvita mennä niin aikaisin. Ja kyllä ollaan asioista keskusteltu mutta kun on niin itsepäinen lapsi ja haluaa tehdä kaiken oman päänsä mukaan.
ap
[/quote]
Tämän vastauksen jälkeen sanoisin että myöhästely ei ole teillä varsinainen ongelma. Varsinainen ongelma on lapsen asenne. Lapsen ei kuulu päättää milloin koulu alkaa ja milloin on sopiva kotiintuloaika.
Tunnustan että minä pidän lapsille "koirakoulua" joskus kun rupeavat vänkäämään minun auktoriteettiäni vastaan. Siis kyseenalaistaa saa ja perustellen esittää omia mielipiteitä mutta minä päätän. Jos jankkaa vaikka jatkuvasti että enkö kuitenkin saisi pelata tietokoneella niin minä pidän koirakoulun. Eli lapsen tulee mennä kyykkyyn ja ylös sitä mukaa kun käsken. Sitten kun tottelee viivyttelemättä ja kyseenalaistamatta koulu loppuu (yleensä noin 10 kyykkyyn ja ylös käskyä). Toistaiseksi tämä on toiminut ja lapista tuo "koirakoulu" on ollut huvittavaa.
Jos en saa lasta itse tottelemaan lähtisin esittämään että ehkä kannattaisi käydä jonkun ammattilaisen puheilla ? Se voisi jo pistää lapsen mittimään että ei turhanaikaisesti tappele auktoriteettejä vastaan kun siihen suhtauduttaisiin vakavasti ja ruvettaisiin hommaaman lähetettä toimintaterapiaan tutkittavaksi tai jonnekkin muualle. Voisiko osin olla häikkää jossain toiminnan ohjaukseen liittyvässä jutussa ja siihen voisi löytyä tapoja jolla muokata sitä. Nyt on varmaan kiire hakea apua koska sitten kun lapsella alkaa jo murkkuikä on tosi vaikea saada lasta tekemään yhteistyötä asian korjaamiseksi.
Eli jos lapsi nyt jo myöhästelee koulusta ja tappelee vastaan lienee kiire tehdä asialle jotain kun kyse on lapsen asenteesta.
Kotiituloaikohin auttaa tiukka puuttuminen HETI.
Minä olin tossa yli 10 vuotta sitten 9 vuotias.
kotiituloajaksi oli sanottu että puoli kahdeksalta pitää olla kotona.
Kerran sitten lähdin kävelee vasta puolikahdeksan ja kävelymatkaan meni puolituntia... Vanhemmat ilmotti suorilta et tuollainen myöhästyminen ei tule kuuloonkaan ja kotiintuloaika oli seuraavat pari kuukautta seistsemäksi jo.
Meni kerrasta oppi päähän ja sen jälkeen tulin aina kotiin ajoissa.
Eli aikastakaa sitä kotiintuloaikaa jos lapsi ei muuten ajoissa ole. Leikit jää lyhyemmiksi ja ehkä oppii arvostamaan ajoissa oloa hiljalleen ja aikanaan saa taas lisää vapauksia jos oppii olemaan myöhästelyittä.