Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotona töitä tekevää on vaikea mieltää työssäkäyväksi?

Vierailija
11.09.2013 |

Mulla oli yritys yhdessä pienessä huoneessa ja asiakkaatkin kaukana, lähetin työni sähköpostilla. Jatkuvasti ihmiset kyselivät, että oletko saanut töitä, toisaalta sukulaiset kutsuivat itseään surutta kylään, koska olen kotona, kysymättä yhtään onko kiirettä. Mikäkö ala? En tarkkaan kerro, mutta ei varmaan ole paljon sellaista, mitä voi lähes täysin etänä tehdä. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, tunnen miespuolisen sähkösuunnittelijan, joka tekee töitä kotonaan. Ei hänellä ole vastaavia ongelmia, vaan hänet mielletään todellakin yrittäjäksi. Samoin rakennusyrittäjän, jolla ei ole kiinteää toimipistettä, mutta tämä sanoi, että ehkä hänen työntekonsa ymmärretään, kun autossa on firman mainos. 

22: Suurin ongelma on se, ettei saa työrauhaa. Monta kertaa olenkin sanonut sukulaisille, ettei nyt oikein ehdi ottamaan useammaksi yöksi kylään ja yhtä monta kertaa he ovat ottaneet nokkiinsa. 

Vierailija
2/29 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti pari vuotta ennenkuin sukulaiset ja kaverit tajusivat, että meille ei tosiaankaan voi tulla klo 10 kahville enkä lähde klo 14 heidän kanssaan yhtään minnekään, koska OLEN TÖISSÄ. Vaikka kotona olinkin. Nyt jo tietävät asian eivätkä rimputtele oviekelloani keskellä päivää. Ei kodin ulkopuolella töissä käyvienkään työpaikoille mennä hengailemaan ja kysymään, keitätkö kahvit. Muiden sanomisilla ei ole minulle väliä, mutta työrauhan häiritsemisellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Minulla on myös yritys kotona ja tullut näitä "mitä aiot tehdä syksyllä, aiotko mennä johonkin töihin?" kyselyjä. Hoitopaikkaa lapselle kun hain niin 4kk joudun kuulemma odottamaan, koska ei kuulemma ole sillä paikalla niin kiire koska en ole menossa jollekin muulle töihin.

Vierailija
4/29 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paljon itsensä työllistävät kirjoittavat, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka tekevät etätöitä. Itse teen satunnaisesti (pari päivää viikossa) töitä kotoa, mutta tiedän monia, jotka tekevät pääsääntöisesti etätöitä. Jos ainoat kollegat ovat toisella paikkakunnalla ja oman kaupungin toimistolla vain muiden yksiköiden ihmisiä, miksi lähteä toimistolle kun työt pystyy tekemään yhtä hyvin kotoakin. Samalla tavalla se tietokone toimii kotoakin, verkkopalaverit onnistuvat kotoakin jne.

Vierailija
5/29 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen myös töitä kotona tietokoneella, olen joskus miettinyt että päiväkodissa varmaan luulevat, että makaan päivät sohvalla. En silti pukeutuisi jakkupukuun esittääkseni "oikeaa" työssä käyvää. Naapurit ja sukulaiset tietävät ja tajuavat, että teen töitä.

Vierailija
6/29 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen töitä kotona eikä toistaiseksi ole kukaan kysellyt noin tyhmiä :-) Tosin vasta aloitin. Päiväkodilla tosiaan välillä tulee mieleen, että pitäiskö pukeutua työssäkäyvän näköiseksi, mutta enpä oo ainakaan vielä vaivautunut. Tsemppiä kaikille kotona töitä tekeville!!

Vierailija
7/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet horoskooppeja, ymmärrän, ettei kaikki miellä sitä työksi.

Vierailija
8/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:59"]

Jos teet horoskooppeja, ymmärrän, ettei kaikki miellä sitä työksi.

[/quote]

No ei nyt sentään, enkä ole seiskan tai minkään muunkaan roskalehden freelancer-toimittajanakaan ollut. Yksi tuttu tekee samaa työtä toimitiloissa ja hänellä kuulemma yksi syy siihen on juuri tuo, ettei kotona saa olla rauhassa. Ap.

Vierailija
9/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa millä alalla olet?

Vierailija
10/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää kun naapurit eivät tajua, että nykyään voi tehdä töitä etänäkin.

Vaikka yritän ajatella, että ei se muiden oletukset haittaa niin kuitenkin hiukan häiritsee :)

Vierailija
11/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:12"]

Voitko kertoa millä alalla olet?

[/quote]

No olen jo vaihtanut työpaikkaa, yhtenä syynä se ettei kotona saanut työrauhaa ja parista muustakin syystä. Mutta paljon tietokoneen ääressä touhuamista ja työt oli helppo laittaa sähköpostilla. 

Vierailija
12/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverista oltiin huolissaan neuvolassa, kun lapsen isällä ei ole töitä. Ei meinannut mennyt jakeluun, että on sillä töitä, tekee vaan niitä kotoa.

Vierailija
13/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itsenäinen ihonhoitokonsultti Mary Kaylla. Teen siis töitä kotona ja asiakkaiden luona. Minulla ei ole määriteltyjä työ-aikoja, ja siksi monet kyselevät: "oletko ajatellut hankkia ihan oikean työn joskus?" :D hauskaa on että tienaan enemmän kuin useimmat kyselijät ;) Tämä on yritystoimintaa ihan siinä missä vaikka kahvilan pitokin, minulla ei vaan ole erillisiä työtiloja sen kummemmin kuin keittiön pöytä ;) Minä olen saanut kasvattaa lapset kotona ilman että on tarvinut olla hoitovapaalla. Taitaa ihmiset olla vaan kadeja ;)

Vierailija
14/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kirjanpitoa ja käännöstöitä etäopiskelun ohella, ja olen kuullut ihan samaa monta kertaa. "Joko on töitä löytynyt?" on yleisin.

Huokaus. 

Pidän nykyään kännykää äänettömällä, sähköpostin keskustelua pois päältä ja jos sattuu olemaan kone päällä ja Facebook auki, niin sielläkin on keskustelu aina pois. Ei vaan jaksa. 

Ja lapsia haen monesti collegehousuissa tukka pystyssä, näyttää varmaan ahkeruuden perikuvalta jollekin duunarin työhön tottuneelle (eli työpaikka aina muualla ja työvaatteet ym). 

Vierailija
15/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Meillä eläkkeellä olevat sukulaiset tulee "käväisemään" keskellä päivää. Ovat mielestään vaan hetken (=1-2 h) ja se hetki on suuri osa minun päivittäisestä, rauhallisesta työajasta.

Ongelmia tuottaa myös, jos tulen päiväkodin ohi esim. palaverista kotiin - henkilökunta kyttää, että eipä tuokaan tule hakemaan lastaan, menee kotiin vaan... Töihin. Päiväkodissa on kerrottu, että teen töitä kotona, mutta ei se oikein tunnu hahmottuvan.

Vierailija
16/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin, kun palstoilla näkee kitkeriä valittajia valittamassa siitä, miten sossu maksaa kotona makoilevalle naapurille kaiken, lapsille iPaditkin, että jospa niissä perheissä se "sossu-yh" tms. tekeekin etätöitä, mutta katkera kyttääjä näkee vain sen, mitä haluaa kitkeryyksissään nähdä...

Vierailija
17/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien nyt vaan pitää olla "samasta muotista" ja kaikki erilainen  on saatanasta.

Pitää vesisateessa tai lumimyrskyssä raahautua sinne työpaikalle tiettyyn kellonaikaan ja siellä tehdä ne pakolliset tunnit uraputkessa tai ei se muuten ole oikea työ.

Meiltäkin kysellään koska menette töihin ja kyllä kuulemma työkkäri pian työllistää tai määrää johonkin kurssille....mutta kun kumpikaan meistä ei edes ole työtön työnhakija..sitä vaan ei ymmärretä.

Juu ihan omilla bisneksillä tullaan toimeen ja verot maksetaan ja mitään tukia ei saada mutta ei vaan mene jakeluun HUH!

Vierailija
18/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisestihän sinä et käy töissä, vaan teet töitä. Kylään tunkeville sukulaisille voi sanoa, että mulla alkaa puhelin palaveri juuri, joten tulkaa vaikka jonain iltana.

Vierailija
19/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu olettavan, että kotona tehtävä työ = kotityöt. Joo-o, kyllä mulla usein on pesukone päällä kun työskentelen, mutta palkka ei tule pyykinpesusta vaan yritystoiminnnan pyörittämisestä.

Mulla on myös se ongelma, että välillä tulee akuutti työasia vaikka 22 illalla joka pitää hoitaa. Tätä on 8-16 töissäkäyvien vaikea ymmärtää toisinaan. Yleensä pystyn järjestämään tapaamiset kavereiden menojen mukaan, koska voin tehdä töitä mihin vuorokauden aikaan tahansa monilta osin, mutta nuo äkilliset hommatkin on hoidettava. Silloin on ihan sama haluaisiko joku lähteä bisselle tai juoruta puhelimessa, mä teen töitä ja relaan sitten kun homma on hoidettu.

Se myös on ilmeisesti tosi vaikea ymmärtää, että saatan vaikkapa leikata nurmikon "kesken työpäivän" samalla jotakin työasiaa pohtimalla.

Vierailija
20/29 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta lohduttaa, toisaalta olen surullinen siitä, että moni on kokenut samaa. Itselläkin käynyt mielessä, että miten moni voi niin tarkkaan tietää toisten tuet, vaan olisikohan kyseessä kuitenkin joku kotona töitä tekevä tai ehkä jopa epäsäännöllistä työaikaa tekevä. Vielä senkin voin kertoa, että kun lopetettuani tein lyhyen pätkän työtä, missä työaika oli 6-14, sain itse valita, niin silloinkin töistä tultuani joku naapuri kysyi, ei etkö olekaan töissä, minä luulin että olit saanut töitä. Kun sanoin, että tulin jo töistä, niin vastaus: "ai se olikin osa-aikatyö...". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi