Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäkahvitauot ja dominoivat keskustelijat

Vierailija
24.08.2020 |

Miten handlaisitte tilanteen kun tehdään 8 hengen tiiminä etätöitä ja vietetään videon välityksellä kahvitaukoja. Tiimissä on kaksi todella dominoivaa höpöttäjää, neljä normaalia höpöttäjää ja kaksi hiljaisempaa. Mä olen toinen niistä hiljaisemmista. Joka kerta kun yritän johonkin väliin jotain sanoa niin jompi kumpi dominoivemmista puhuu päälle, joten vaikenen. En kovin montaa kertaa viitsi yrittää, joten pääasiassa olenkin nykyään hiljaa ja kuuntelen muita. Tilanne ärsyttää kuitenkin itseäni koska koen syrjäytyväni porukasta.

Miten toimisit asemassani?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama, paitsi että on vain yksi äänekäs. Nyt kun hän on lomalla niin on oikein kivaa kun kaikki muutkin saavat puhua. En tiedä miten asian ratkaisisi.

Vierailija
2/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä nuo ylipuhujat tiedetään ja tunnetaan, aina päälle päsmäreinä joka asiassa.

On törkeää ja erittäin epäkohteliasta keskeyttää kenenkään puhettä ja puhua päälle.

Kannattaisi joskus huomauttaa noille minä-minä ihmisille asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä nuo ylipuhujat tiedetään ja tunnetaan, aina päälle päsmäreinä joka asiassa.

On törkeää ja erittäin epäkohteliasta keskeyttää kenenkään puhettä ja puhua päälle.

Miten senkin sitten tekee niin ettei naisporukkaan tulee draamaa...

-ap

Vierailija
4/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tämä. Olen joskus käynyt toisen porukan kanssa syömässä koska esitelmä Luontoradion annista ei nappaa. Siitä sitten loukkaannuttiin...

Vierailija
5/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi jaksaa olla etäkahvitauolla? Senhän pitäisi olla TAUKO eli irti siitä ryhmästä. Järkyttävää viettää tauko joidenkin pälättäjien kanssa.

Vierailija
6/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tämä. Olen joskus käynyt toisen porukan kanssa syömässä koska esitelmä Luontoradion annista ei nappaa. Siitä sitten loukkaannuttiin...

:D nauroin ääneen. Naiset...

-ap

Vierailija
7/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ylipuhuvan mikrofoni kiinni.

Vierailija
8/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi jaksaa olla etäkahvitauolla? Senhän pitäisi olla TAUKO eli irti siitä ryhmästä. Järkyttävää viettää tauko joidenkin pälättäjien kanssa.

No niillä pidetään tiimihenkeä yllä yms. En mä työpaikallakaan lähtenyt kahvitaukoa pois pitämään vaan istuttiin samassa kahvipöydässä luonnollisesti. Siinä se päälle puhuminen ei niin haitannut kun joku aina kuulee sen mun piipityksen sieltä alta toisin kuin videoyhteydessä

-ap

Vierailija
9/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi onneksi meillä ei ole mitään etäkahvitaukoja vaan saa viettää tauot ihan rauhassa, kun on joka tapauksessa korvat luureissa monta tuntia päivässä.

Vierailija
10/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita ylipuhuvan mikrofoni kiinni.

Tää ei varmaan draamaa aiheuttaiskaan :D. Slackissä ei taida niin pystyä edes tekemään. 

-ap

Vierailija
11/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sulkisin yhteyden ja pitäisin taukoni ihanassa omassa rauhassani. Toihan on väkivaltaa, jos pakotetaan etätauot kuuntelemaan muita. Toimistolla voi sentään valita, meneekö kahvihuoneeseen vai ei.

Vierailija
12/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sulkisin yhteyden ja pitäisin taukoni ihanassa omassa rauhassani. Toihan on väkivaltaa, jos pakotetaan etätauot kuuntelemaan muita. Toimistolla voi sentään valita, meneekö kahvihuoneeseen vai ei.

Ei tietenkään pakoteta, ihan on vapaaehtoista, mutta ne työyhteisötaidot kuuluisi ihan jokaiselle ja jokaisen vastuulla on että työpaikan henki olisi hyvä. Mielelläni kantaisin oman korteni kekoon jos vain osaisin. 

-ap

Vierailija
13/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on liian paljon. Jakakaa se kahvitauko kahteen porukkaan. Ei tuollainen 8 hengen vapaa keskustelu mitenkään toimi etänä kunnolla.

Jos oltaisiin oikeassa kahvipöydässä, olisi mahdollista olla enemmän kuin yksi keskustelu käynnissä samaan aikaan. Joku voi jutella jotain vaan vieruskaverin kanssa, vaikka muut puhuvat muuta, mutta eihän Teamsissa tuollainen ole mahdollista. Tai sitten se keskustelu pitää organisoida jotenkin, mutta se kyllä vähän vesittää kahvikeskustelun idean.

Vierailija
14/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä tekstichättiin jos firmanne käyttämässä ohjelmassa se mahdollisuus on.

Vierailija
15/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että sun täytyy haastaa itseäsi ja muuttaa omaa käytöstäsi kahvitauoilla. Jos haluat saada asian sanottua niin korota ääntä ja sano se loppuun vaikka toinen pälättää päälle. Älä hiljene ja koe että oot tukahdutettu kun tukahdutat itse itsesi.

Etäyhteydellä se vuorovaikutus ei ole luontevaa, ikävä kyllä. Siinä ei lueta toisten ilmeitä ja kehonkieltä samalla tavalla ja siksi se on kömpelöä... puhutaan päälle, yhteys pätkii, ymmärretään väärin..

Se mikä toimii on yleensä volyymin nosto, huikkaat sinne väliin että "HEI, HEI HEIIII, HEIIIIIII!!!!!! ARVATKAA MITÄ MÄ MIETIN" tms. Joo ei tunnu luontevalta mutta jos teillä on joku 9 tyyppiä puhumassa ilman puheenvuoroja niin se tulee olemaan kaaos, te tulette kaikki puhumaan toistenne päälle.

Voisitte myös ihan puhua asiasta, vaikka parin päivän välein. Voisit sanoa kevyesti, naurahtaen että "ei hitsi näitä etäkahvitaukoja, tulee kyllä ikävä kasvokkain kohtaamista kun tää tuntuu välillä niin oudolta. Ja mehän puhutaan täällä päällekkäin ja..." tässä vaiheessa joku jo varmaan puhuukin sun päälle ja kertoo oman mielipiteensä asiasta.

Ja ole terveellä tavalla itsekäs, älä kuluta itseäsi muiden takia liikaa ja pelkää mitä ne muut miettii, loukkaantuuko ne muut jos teen/sanon joskus mitä itse haluan. Sä itse sätit itseäsi, itse syrjäytät itseäsi ja muutut katkeraksi muille. Kyllä sulla on oikeus sanoa vaikka joka toinen pv että "tänään en osallistu tähän kahvihetkeen, nää on niin kuluttavia kun vuorovaikutus ei oo luontevaa ja oikeestaan en osaa toimia tässä keskustelussa, en saa sanottua mitään ja tää stressaa, vaikka ootteki mahtavia ja haluan kahvitella taas huomenna yhdessä". Tai voit sanoa paljon tylymminkin, tai vaan sanoa että "nyt kahvittelen yksin, jatketaan kohta".

Vierailija
16/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että sun täytyy haastaa itseäsi ja muuttaa omaa käytöstäsi kahvitauoilla. Jos haluat saada asian sanottua niin korota ääntä ja sano se loppuun vaikka toinen pälättää päälle. Älä hiljene ja koe että oot tukahdutettu kun tukahdutat itse itsesi.

Etäyhteydellä se vuorovaikutus ei ole luontevaa, ikävä kyllä. Siinä ei lueta toisten ilmeitä ja kehonkieltä samalla tavalla ja siksi se on kömpelöä... puhutaan päälle, yhteys pätkii, ymmärretään väärin..

Se mikä toimii on yleensä volyymin nosto, huikkaat sinne väliin että "HEI, HEI HEIIII, HEIIIIIII!!!!!! ARVATKAA MITÄ MÄ MIETIN" tms. Joo ei tunnu luontevalta mutta jos teillä on joku 9 tyyppiä puhumassa ilman puheenvuoroja niin se tulee olemaan kaaos, te tulette kaikki puhumaan toistenne päälle.

Voisitte myös ihan puhua asiasta, vaikka parin päivän välein. Voisit sanoa kevyesti, naurahtaen että "ei hitsi näitä etäkahvitaukoja, tulee kyllä ikävä kasvokkain kohtaamista kun tää tuntuu välillä niin oudolta. Ja mehän puhutaan täällä päällekkäin ja..." tässä vaiheessa joku jo varmaan puhuukin sun päälle ja kertoo oman mielipiteensä asiasta.

Ja ole terveellä tavalla itsekäs, älä kuluta itseäsi muiden takia liikaa ja pelkää mitä ne muut miettii, loukkaantuuko ne muut jos teen/sanon joskus mitä itse haluan. Sä itse sätit itseäsi, itse syrjäytät itseäsi ja muutut katkeraksi muille. Kyllä sulla on oikeus sanoa vaikka joka toinen pv että "tänään en osallistu tähän kahvihetkeen, nää on niin kuluttavia kun vuorovaikutus ei oo luontevaa ja oikeestaan en osaa toimia tässä keskustelussa, en saa sanottua mitään ja tää stressaa, vaikka ootteki mahtavia ja haluan kahvitella taas huomenna yhdessä". Tai voit sanoa paljon tylymminkin, tai vaan sanoa että "nyt kahvittelen yksin, jatketaan kohta".

Wau! Tosi viisaita neuvoja! Kiitos! 

-ap

Vierailija
17/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa kukaan oikeestaan toimi väärin. On vaan surkea idea järkätä noin isolle jengille vapaamuotoinen keskustelu etänä. Ei toimi. Ideana ihan jees mutta käytännössä eiiiiiii, aivan surkeaa ja tauko on pilalla.

Joillekin toi kyllä sopii, esim niille jotka haluaa kovasti pölöttää. Ei ne välttämättä tiedä että osa "kärsii" ja en niitä syyllistäisi. Te ootte erilaisia, teitä on liikaa ja teidät on tungettu johonkin surkeaan etäyhteyteen, jossa on vain kuunneltava yhtä ihmistä kerrallaan.

Mikä toimis paremmin. Tee porukalle ehdotus että järkätään eri tavalla. Esim tekstipohjanen yhteys, chattaatte vain. Tai pienemmät ryhmät. Tai valkonen lappu pystyyn kun on asiaa ja joku jakaa puheenvuoroja. Niin nää ei oo täydellisiä, mut mikään ei oo, ei ainakaan toi teidän "kaikki puhuu samaan aikaan".

Vierailija
18/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että jopa ne dominoivat kokee noi tilanteet stressaavina.. koska etäily on raskasta, se vaatii erilaisia sosiaalisia taitoja ja siinä ei tule sitä virkistävää yhdessäolon tunnetta, vaan kaikkien on taiteiltava tolla lailla että "kuuntele, keskity, kuka nyt ees puhuu, onks mun mikki päällä, kenellä hurisee taustalla, mistä me puhuttiin edes". Varmaan jos joku oikein tutkis tätä niin tulos ois että etäkahvitauko lisää harmaita hiuksia 4% per päivä.

Meilläkin on niitä ja mä oon sellainen suht paljon äänessä oleva ja vitsaileva. Mutta kaipaan tuollaisen tauon perään oikeaa taukoa. Vaatii aika paljon henkisesti tollanen sosiaalinen nuorallakävely.

Vierailija
19/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän daami on kyllä äänessä livenäkin, useimmiten valittaa jostain. Laskin kerran huviksesi että valitti 11 eri asiasta kahvitauon aikana. Äläkä erehdy neuvomaan kuinka korjata asia josta hän valittaa. Tai olemaan eri mieltä.

Vierailija
20/23 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään kahvitaukoa, vaan esimiesvetoisia keskustelupalavereja. Toimii, kukaan ei poukkoile toisten päälle, vaikka mitään jäykkää systeemiä ei ole.

Yksi vaihtoehto on, laittakaa video päälle. Näkee edes vähän, kuka yrittää avata suutaan ja reagoida.