Millainen on valokuvamuisti? Onko sinulla?
Tuttavani väitti, että hänellä on valokuvamuisti. Itselläni on hyvä muisti, harvoin unohdan kasvoja tai nimiä, ja usein muistan missä mikäkin esine on siten, että kuva esineestä piirtyy mieleeni. Muistan omituisia yksityiskohtia ties mistä, ja pystyn palauttamaan mieleeni vaikkapa viime kesän vuokramökin sisustuksen ihan hyvin.
Mutta en usko, että tämä vielä riittää valokuvamuistiin?
Kommentit (36)
Itselläni on valokuvamuisti.
Jos joku tavara on hukassa katselen mielessäni "valokuvia", kunne esine löytyy niistä.
Oh come on. Valokuvamuisti on täyttää paskaa. Siitä ei ole yhtä ainoaa todistetta. Osa teistä niin sanotuista valikuvamuistisista saattaa olla eideetikkoja, mutta valokuvamuisti löytyy - jos sitä nyt kenelläkään on - alle 1% koko maailman väestöstä. Onpa täällä Suomessa kummallinen pakkauma siis.
Valokuvamuisti on ainakin väitetysti, jos se olemassa on, lähes absoluuttinen näkömuisti.
Suurimman osan kuvaukset rajoittuvat näkömuistiin eikä niistä tekemällä saa edes hyvää sellaista. Älkääpä siis puhuko paskaa. Kiitos.
Minulla on oikein hyvä näkömuisti. Esim. , jos avomieheni ei muista onko hänellä aika varattuna lääkärille, niin muistan sen hyvin, kun olen nähnyt sen kerran kirjoitettuna seinäkalenteriin. Myös monen viikon kuluttua. Olen hänen ulkoistettu muistiyksikkö. Täytän seuraavaksi 70 vuotta, joten se ei ole iästä kiinni.
Minulla ei ole. Hitlerillä kuulemma oli, siitä on kerrottu monia anekdootteja.
Tunnen sellaisen henkilön. Hän voittaa aina kaikki tietokilpailut, koska ei unohda mitään mitä on joskus kuullut tai lukenut.
Molekyylibiologian tentissä suljin silmäni ja näin oppikirjan kuvan, jossa kysymyksen aihe selitetty. Siitä oli hyvä kirjoittaa täydellinen essee, ja tentistä 5. Onko tää valokuvamuisti?
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole olemassakaan.
Kuulemma Bill Clintonilla on. Muistaa kaikki tapaamansa ihmiset nimeltä ja muistaa, mistä heidän kanssaan on puhuttu.
Minulla on valokuvamuisti. Muistan esim. Trumpin ampumiskuvan ja sen vietnamin sodan hiustenkuivaajan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan esim. lukioaikana tenteissä miettineeni, että tiedä juuri missä kohtaa kirjassa tämä asia on kerrottu, sivun, kuvat, sijainnin sivulla, mutta itse tekstiä en sitten muistakaan :D
Samanlainen on minulla, siinä kuva vieressä se lukee, mutta mitähän vttua siinä luki.
Minulla on valokuvamuisti. Yläasteella koevastauksen opettaja uskoi olevan lunttauksesta kirjoitettu.
Viikko kokeen jälkeen palautuksessa sanoin että todistan valokuvamuistin. Opettaja kysyi asiaa sattuman varaisesti koealueelta kirjasta. Vastasin hänelle sivunumeron ja sanelin koko kappaleen sivulta pilkkuineen ja pisteineen niin kuin painetussa kirjassa oli. Testasi pari kertaa ja eri kirjallakin joka oli opetuksessa, sama tulos. Koe meni läpi hyväksytysti.
Sen jälkeen muokkasin aina hieman vastauksia etteivät ole kirjasta suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Oh come on. Valokuvamuisti on täyttää paskaa. Siitä ei ole yhtä ainoaa todistetta. Osa teistä niin sanotuista valikuvamuistisista saattaa olla eideetikkoja, mutta valokuvamuisti löytyy - jos sitä nyt kenelläkään on - alle 1% koko maailman väestöstä. Onpa täällä Suomessa kummallinen pakkauma siis.
Valokuvamuisti on ainakin väitetysti, jos se olemassa on, lähes absoluuttinen näkömuisti.
Suurimman osan kuvaukset rajoittuvat näkömuistiin eikä niistä tekemällä saa edes hyvää sellaista. Älkääpä siis puhuko paskaa. Kiitos.
Prosentti on 1 yksi sadasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole olemassakaan.
Kuulemma Bill Clintonilla on. Muistaa kaikki tapaamansa ihmiset nimeltä ja muistaa, mistä heidän kanssaan on puhuttu.
Tuohan on jo videomuisti.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin lukion ekalla ja oli koe.
Katsoin mielessäni kirjan sivua ja näin mitä siellä luki.
Oli helppoa.
Samoin muistan puhelinnumerot vuosikymmenten takaa ja sen minkälaiselle paperille ne oli kirjoitettu.
Vanha ketju, mutta jokainen, joka muistelee vuosien takaisia juttuja, eikä nykyhetkeä, ei ehkä puhu ihan totta. Jos todella tuollainen taito olisi, ei tarvitsisi vedota "silloin vuonna nakki ja muusi käytin valokuvamistiani", vaan voisi kertoa, kuinka käyttää sitä päivittäin. Miksi kukaan tuollainen ihminen ei sitä paitsi kouluttautuisi vaativiin hommiin ja olisi nyt kansainvälinen lahjakkuus, eikä vain muistelisi menneitä av:lla?
Vierailija kirjoitti:
Molekyylibiologian tentissä suljin silmäni ja näin oppikirjan kuvan, jossa kysymyksen aihe selitetty. Siitä oli hyvä kirjoittaa täydellinen essee, ja tentistä 5. Onko tää valokuvamuisti?
Miksi juuri molekyylibiologian tentissä, eikä kaikissa tenteissä?
Nr. 34
Eideettinen muisti viittaa tämmöiseen ns. valokuvamuistiin. Mutta nämä harvat ihmiset muistaa sitten aikalailla kaiken
Muistan esim. oppikirjoista kuvia ja kuvatekstejä, mutta en todellakaan muista kokonaisia sivuja. Muutenkin muistan hyvin miten missäkin tavarat ovat tai miltä jossain näyttää. Hajun avulla muistan välillä turhankin hyvin tapahtumia ja asioita.