No nyt ihan asiallisesti: Mitä HR-osastolla tehdään?
Minua ihan oikeasti kiinnostaa, millainen se työnkuva on. Älkää nyt poistattako tätä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Se on suurissa yrityksessä yksi tärkeimmistä osastoista.
Sen tehtävä on mm. seurata työaikaa, työntekijän kehittymistä urallaan, ohjata tiettyjä henkilöitä lisäkoulutuksiin, järjestää kouluista, ohjata bonukset ja palkankorotukset kaikkein tuottavimmille työntekijöille.
Se myös haastattelee ja palkkaa uudet työntekijät yritykseen.
Se toimii jatkuvasti taustalla, mutta ei sen toimintaa työntekijät juuri huomaa jokapäiväisessä työssään.
Trolli, vai onko feministinen aivopesu uponnut noin pahasti?
Vierailija kirjoitti:
Mun tän päivän hommia: tehnyt muutaman koulutussuunnitelman sekä yhden koulutuksen sisällön. Osallistuin meidän firman muuttoprojektin palaveriin, johtoryhmän palaveri oli tänään, pari esimiestä soitteli ja pyysi apua rekrytointien ja sopimusten teon kanssa. Joo, meillä on osa aika junnuja nuo esimiehet). Sitten olen järjestellyt resursseja paikkamaan yllättäviä vajeita. Vielä pitäisi tehdä oman strategiatyöryhmän loppuraportti ja yksi helkkerin raportti emoyhtöön... lisäksi yksi uudelleenorganisoimisprojeti odottaa mun kannanottoa. Oon vaan eri mieltä tuosta ehdotuksesta, niin pitää asetella sanat aika huolella. Ja niin ja yksi henkilö palasi pitkältä vapaalta niin hänelle annoin updaten mitä pitäisi tehdä ja mihin mennessä. Huomenna sit jotain muita juttuja.
Sinä siis teet koulutussuunnitelmia ja koulutuksia ja ohjaat palaavaa työntekijää hänen tehtäviinsä, mutta silti et käsittääkseni ole siellä suorittavan tason työssä mukana millään tavalla? Eikö tuo ole vähän hölmöä, että sinä sieltä omasta konttoristasi käsin laadit koulutuksia niille, jotka tekevät työtään jossain ihan muualla? Noista suurin osa kuulostaa pikemminkin niiden esimiesten tai kollegoiden hommilta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tän päivän hommia: tehnyt muutaman koulutussuunnitelman sekä yhden koulutuksen sisällön. Osallistuin meidän firman muuttoprojektin palaveriin, johtoryhmän palaveri oli tänään, pari esimiestä soitteli ja pyysi apua rekrytointien ja sopimusten teon kanssa. Joo, meillä on osa aika junnuja nuo esimiehet). Sitten olen järjestellyt resursseja paikkamaan yllättäviä vajeita. Vielä pitäisi tehdä oman strategiatyöryhmän loppuraportti ja yksi helkkerin raportti emoyhtöön... lisäksi yksi uudelleenorganisoimisprojeti odottaa mun kannanottoa. Oon vaan eri mieltä tuosta ehdotuksesta, niin pitää asetella sanat aika huolella. Ja niin ja yksi henkilö palasi pitkältä vapaalta niin hänelle annoin updaten mitä pitäisi tehdä ja mihin mennessä. Huomenna sit jotain muita juttuja.
Vaan mitäpä hienoa se tämä updaten antsminen oikein onkaan? Ei ymmärrä tämmöinen päällikkötason vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis teet koulutussuunnitelmia ja koulutuksia ja ohjaat palaavaa työntekijää hänen tehtäviinsä, mutta silti et käsittääkseni ole siellä suorittavan tason työssä mukana millään tavalla? Eikö tuo ole vähän hölmöä, että sinä sieltä omasta konttoristasi käsin laadit koulutuksia niille, jotka tekevät työtään jossain ihan muualla? Noista suurin osa kuulostaa pikemminkin niiden esimiesten tai kollegoiden hommilta.
Siksihän suurin osa koulutuksista on silkkaa pas kaa, joka ei auta työn tekemisessä eikä kehitä, mutta aikaa vie niin perkeleesti. Uudet työtehtävät, ohjelmat jne. tapellaan käyttöön siinä työn ohessa. HR kyllä järjestää koulutusta, jotta niillä on edes jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Se on suurissa yrityksessä yksi tärkeimmistä osastoista.
Sen tehtävä on mm. seurata työaikaa, työntekijän kehittymistä urallaan, ohjata tiettyjä henkilöitä lisäkoulutuksiin, järjestää kouluista, ohjata bonukset ja palkankorotukset kaikkein tuottavimmille työntekijöille.
Se myös haastattelee ja palkkaa uudet työntekijät yritykseen.
Se toimii jatkuvasti taustalla, mutta ei sen toimintaa työntekijät juuri huomaa jokapäiväisessä työssään.
Noin teoriassa.
Todellisuudessa HR-osaston todellinen tarkoitus on haitata organisaation kehittämistä, valita vääriä henkilöitä vääriin tehtäviin vastoin muun organisaation kantaa ja suunnitelmia, aiheuttaa motivaatiopulaa avaintyöntekijöille palkitsemalla asiaan kuulumattomat sekä järjestää pakollinen kahden viikon MS-Word koulutus tietotekniikan DI:lle ja maistereille.
Kuten ylhäinen esimieheni sen sanoi: "Kukaan ei halua selittää hr-tyypeille yhtään mitään. Ei ne vain tajua, *****!".
Jossain pienemmässä firmassa se titteli nyt ei käytännössä kerro juuri välttämättä yhtään mitään työnkuvasta.