Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6 kananmunaa menossa vanhaksi, mitäs niistä tekis?

Vierailija
10.09.2013 |

Nii, no siinähän se jo otsikossa tulikin :D Eli vinkkejä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keität yhden joka aamu niin 6 päivän päästä ne on loppu. Huom. parasta ennen.

Vierailija
22/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa vanhaksi? Kuinka kauan ne ovat teillä olleet? Muna säilyy ainakin puoli vuotta parasta ennen -päivän jälkeen. Paras kakkuvaahto tulee pari kk vanhasta munasta.

T. kanalanomistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtava lättytaikina!

Vierailija
24/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivakakkuja

Vierailija
25/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, se on parasta ennen- eikä viimeinen käyttöpäivä. Söin äskettäin paistetun munan, jonka parasta ennen oli ollut kuukautta aikaisemmin. Munia menee ihan keittynäkin useampi viikossa helposti vaikka leivän päällä tai salaatissa. Jos kuusi munaasi ovat vasta "menossa vanhaksi", niin ei kai noissa suurta ongelmaa ole. Kuusikymmentä munaa olis vasta tämän aloituksen arvoinen juttu :D

Vierailija
26/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:16"]

Valtava lättytaikina!

[/quote]

Kuudesta munasta ei saa valtavaa lättytaikinaa - ellei kyseessä ole strutsinmunat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis joo tiedän kyllä että niitä voi syödä vielä PARASTA ennen päiväyksen jälkeen :D Ja tänään on siis se päivä. En vaan kauheesti syö kananmunaa ni siks aattelin kysyy vinnkiä mihin voisin ne käyttää :) En kyl tienny et ihan puolta vuotta :O 

Tietääks sitä päällepäin milloin ne on sit oikeesti vanhoi? Uusavuton :´D

-AP

Vierailija
28/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsekin käytän huoletta pari viikkoa vanhoja munia. Ei mee keltuainen rikki eivätkä haise joten kunnossa ovat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, riko muna lasiin ja haista. Siitä tietää.

Vierailija
30/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rikot munan nii aika äkkiä huomaat jos on menny pilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi selvittää ennen rikkomistakin, veteen upottamalla: kananmuna kelluu = pilalla. Toki myös sitten rikottuani aina haistan, ei pitäisi haista millekään.

Vierailija
32/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:52"]

Mitä sitten, jos vanhenevat? Ei kananmunat ole niin kuin miehet, että niistä tulee vanhana pahoja.

[/quote]Eikös ne jossain Kiinassa syö tuhat vuotta vanhoja munia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt ja syönyt parikin kuukautta "yli ajan" menneitä kananmunia ja ihan hyviä ovat olleet. Joten ihan rauhassa voit käyttää niitä normaalin tahtisi mukaan!

Vierailija
34/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:45"]

Kyllä sen voi selvittää ennen rikkomistakin, veteen upottamalla: kananmuna kelluu = pilalla. Toki myös sitten rikottuani aina haistan, ei pitäisi haista millekään.

[/quote]

 

Jos kananmuna kelluu, se ei ole pilalla. Se on vain vanhempi kuin aivan tuore, ja siten kevyempi, kun sisällä on enemmän ilmaa. Riko kuitenkin munat yksi kerrallaan lasiin, kun teet esim. taikinaa. Huomaat takuuvarmasti hajusta, onko muna pilalla, sen verran tuju haju on. Sitäpaitsi itse en ole koskaan elämässäni törmännyt pilaantuneeseen munaan, vaikka olen suurkeittiössä töissä. Mm. tänään rikoin 7 kiloa munia huomisen makaronilaatikon munamaitoa varten. :) Ja vaikkei kukaan kysynytkään, niin kerron, että maitoa tulee 125 litraa tuohon munamäärään. :)

 

T. se kanalanomistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna säilyy jääkaapissa aika pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeen ja pilaantuneen todellakin haistaa. Jos keltuainen rikkoontuu herkästi, sitten kannattaa käyttää aika pian pois. Muuten niitä voi syödä ihan normaalisti keitettynä, paistettuna tai käyttää leivontaan. Jos haluat kuitenkin kaikki käyttää pian, tee kääretorttu tai mokkapakkoja, niihin menee n. 4 munaa/satsi. Lopuista paistat itsellesi munakkaan. 

Vierailija
36/36 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos vanhenevat? Ei kananmunat ole niin kuin miehet, että niistä tulee vanhana pahoja.