6 kananmunaa menossa vanhaksi, mitäs niistä tekis?
Nii, no siinähän se jo otsikossa tulikin :D Eli vinkkejä?
Kommentit (36)
Menossa vanhaksi? Kuinka kauan ne ovat teillä olleet? Muna säilyy ainakin puoli vuotta parasta ennen -päivän jälkeen. Paras kakkuvaahto tulee pari kk vanhasta munasta.
T. kanalanomistaja
Todellakin, se on parasta ennen- eikä viimeinen käyttöpäivä. Söin äskettäin paistetun munan, jonka parasta ennen oli ollut kuukautta aikaisemmin. Munia menee ihan keittynäkin useampi viikossa helposti vaikka leivän päällä tai salaatissa. Jos kuusi munaasi ovat vasta "menossa vanhaksi", niin ei kai noissa suurta ongelmaa ole. Kuusikymmentä munaa olis vasta tämän aloituksen arvoinen juttu :D
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:16"]
Valtava lättytaikina!
[/quote]
Kuudesta munasta ei saa valtavaa lättytaikinaa - ellei kyseessä ole strutsinmunat
siis joo tiedän kyllä että niitä voi syödä vielä PARASTA ennen päiväyksen jälkeen :D Ja tänään on siis se päivä. En vaan kauheesti syö kananmunaa ni siks aattelin kysyy vinnkiä mihin voisin ne käyttää :) En kyl tienny et ihan puolta vuotta :O
Tietääks sitä päällepäin milloin ne on sit oikeesti vanhoi? Uusavuton :´D
-AP
Joo itsekin käytän huoletta pari viikkoa vanhoja munia. Ei mee keltuainen rikki eivätkä haise joten kunnossa ovat!
Ap, riko muna lasiin ja haista. Siitä tietää.
Kun rikot munan nii aika äkkiä huomaat jos on menny pilalle.
Kyllä sen voi selvittää ennen rikkomistakin, veteen upottamalla: kananmuna kelluu = pilalla. Toki myös sitten rikottuani aina haistan, ei pitäisi haista millekään.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:52"]
Mitä sitten, jos vanhenevat? Ei kananmunat ole niin kuin miehet, että niistä tulee vanhana pahoja.
[/quote]Eikös ne jossain Kiinassa syö tuhat vuotta vanhoja munia.
Olen käyttänyt ja syönyt parikin kuukautta "yli ajan" menneitä kananmunia ja ihan hyviä ovat olleet. Joten ihan rauhassa voit käyttää niitä normaalin tahtisi mukaan!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:45"]
Kyllä sen voi selvittää ennen rikkomistakin, veteen upottamalla: kananmuna kelluu = pilalla. Toki myös sitten rikottuani aina haistan, ei pitäisi haista millekään.
[/quote]
Jos kananmuna kelluu, se ei ole pilalla. Se on vain vanhempi kuin aivan tuore, ja siten kevyempi, kun sisällä on enemmän ilmaa. Riko kuitenkin munat yksi kerrallaan lasiin, kun teet esim. taikinaa. Huomaat takuuvarmasti hajusta, onko muna pilalla, sen verran tuju haju on. Sitäpaitsi itse en ole koskaan elämässäni törmännyt pilaantuneeseen munaan, vaikka olen suurkeittiössä töissä. Mm. tänään rikoin 7 kiloa munia huomisen makaronilaatikon munamaitoa varten. :) Ja vaikkei kukaan kysynytkään, niin kerron, että maitoa tulee 125 litraa tuohon munamäärään. :)
T. se kanalanomistaja
Kananmuna säilyy jääkaapissa aika pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeen ja pilaantuneen todellakin haistaa. Jos keltuainen rikkoontuu herkästi, sitten kannattaa käyttää aika pian pois. Muuten niitä voi syödä ihan normaalisti keitettynä, paistettuna tai käyttää leivontaan. Jos haluat kuitenkin kaikki käyttää pian, tee kääretorttu tai mokkapakkoja, niihin menee n. 4 munaa/satsi. Lopuista paistat itsellesi munakkaan.
Mitä sitten, jos vanhenevat? Ei kananmunat ole niin kuin miehet, että niistä tulee vanhana pahoja.
Keität yhden joka aamu niin 6 päivän päästä ne on loppu. Huom. parasta ennen.