6 kananmunaa menossa vanhaksi, mitäs niistä tekis?
Nii, no siinähän se jo otsikossa tulikin :D Eli vinkkejä?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:23"]
Heitä ne Kataisen päälle!
[/quote]
Hyvä idea, vois heitellä jotakin... missähän seuraava mielenosotus ja mikä aihe?? ;D Miks just Kataisen? (mullakin munia "menossa vanhaksi")
[/quote]
Mene vaikka teatteriin. Suosionosoitusten sijaan heittelet näyttelijöitä munilla.
Laita vettä lasiin ja pudota muna sinne. Pilaantunut muna nousee pinnalle, syötävä uppoaa tai korkeintaan vähän pompahtelee pohjalla. Ja tosiaan säilyy kuukausia parasta ennen pvm jälkeen.
Puoli vuotta ainakin säilyvät, jos ovat koko ajan suurin piirtein samassa lämpötilassa. Itse säilytän munat huoneenlämmössä ja käytän vaikka olisivat kuinka vanhoja. Kyllä sen HAISTAA jos ovat vanhoja.
Tuo veteen upottamiskeino ei nykyään enää toimi, kun jostain syystä vapaan kanan munissa on niin paljon ilmaa.
Milloinkaan ei kohdalleni ole mädäntynyttä munaa sattunut.
T. Mummi
Teen itse majoneesin ja tuoreista munista ei onnistu. Parasta tulee vähintään pari viikkoa parasta ennen-päivätyistä. Puoli vuotta vanhat ihan tosi hyviä.
Kananmuna kastike. Perus vaaleekastike johon keitettyjä munia pilkottuna sekaan
Voisit tehä vaikka munakkaan (kuuden munan)
Mulla olis tosi hyvä idea! Tee kuuden munan munakas!!!
Paistat tai keität ne ja syöt leivän päällä.
Kananmunia voi hyvin käyttää vielä päiväyksen jälkeen. Esim kuukauden kuluttua voi vielä keltuainen olla ihan kiinteä (merkki tuoreudesta). Kyllä sen haistaa jos kananmuna on pilaantunut, siihen saakka käytän.
Esim Cittarissa säilyttävät kananmunia lämpimässä ja 5/6 munasta keltuainen hajoaa kun kuoren rikkoo. Silti nekin on käyttökelpoisia vaikkei tuoreita olekaan.
Joo, munat ovat pilalla yleensä vain siinä tapauksessa, että kuori on mennyt rikki. Silloin pääsevät mätänemään. Ehyet munat säilyvät suunnilleen ikuisuuden.
Kätevämpi on säilyttää kananmunat huoneenlämmössä. Silloin ne ovat suoraan valmiita käyttöön. Esim. leipoessa kananmunien olisi hyvä olla huoneenlämpöisiä, jolloin vatkaantuvat paremmin, kuivakakkutaikina ei "leikkaa" ym.
ei mitään muuta lisättävää kuin että kerran meidän keittiössä haisi niin karmealta että luultiin jonkun hiiren kuolleen kaapin taakse, syy selvisi kun otti munakennon käteensä, yksi muna oli pilaantunut ja haisi aivan raadolta. Muna säilyy tosi hyvin, tuo oli minun historian ainoa huono muna.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:23"]
Heitä ne Kataisen päälle!
[/quote]
Hyvä idea, vois heitellä jotakin... missähän seuraava mielenosotus ja mikä aihe?? ;D Miks just Kataisen? (mullakin munia "menossa vanhaksi")
Tee ruokaa