Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sulkeutuu kun otan lapsenteon esille

At84
24.08.2020 |

Mikä neuvoksi? Olemme yli 30 pariskunta ja yhdessä useita vuosia. Olen parin vuoden aikana yrittänyt ottaa esiin lastenhankinna, mutta puoliso keksii aina jonkun syyn vielä odottaa. Nyt olen tullut kärsivällisyyteni päähän, lääkärinkin minulle totesi että jos aion tehdä lapsia nyt on sen aika. Puoliso ei usko että on kiire (vaikka ikää on molemmilla) ja silmin nähden ahdistuu aina kun otan aiheen esille. Olen yrittänyt antaa omaa aikaa ja tilaa miettiä asioita, mutta uskon että hän yrittää vielä pitää kynsin ja hampain kiinni elämästä ilman lapsia. Hän keksii jatkuvasti jotain mitä "on pakko saada tehtyä" ennen lapsia vaikka käytännössä kaikki on aivan täysin valmista. En halua ahdistaa häntä, mutta en enää halua odottaa. Hänen mielestä esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden odotus ei ole mitään, ja minä tiedän että biologisesti se on paljonkin! Tiedän, että uhkavaatimuksen antaminen ei toimi enkä sellaista halua. Taistelen tämän asian kanssa joka kuukausi ovulaationaikaan, jolloin en voi olla ajattelematta asiaa kokoajan... Ja toinen välttelee asiaa kuin ruttoa. Syy hänellä on mielestäni (ei ole itse saanut kerrottua kunnolla syytä) että hän haluaa vielä olla ilman lapsia vuoden tai pari. Haluaa nauttia elämästä ja tehdä omia juttuja. Ei usko että vielä on kiire ja luulee että liioittelen.

Tunnen kuinka kello käy ja tuntuu todella pahalta.

Mielellään järkeviä neuvoja kiitos, ihan on tarpeeksi huono fiilis muutenkin.

Kommentit (930)

Vierailija
41/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

At84 kirjoitti:

Kyllä 84 on ikävuoteni ja TIEDÄN että aikaa ei ole hukattavaksi

Siis olet 84-vuotias - ei ehkä enää kannata yrittää lasta :-D

Vierailija
42/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysässä hirressä mies sinua roikottaa, ei joko halua lapsia tai ei vaan niitä sinun kanssasi. Oletko valmis yksinhuoltajaksi? Sano miehelle suoraan, että nyt ollaan tultu perille "sitten joskus" aikaan, haluaako hän kanssasi lapsia NYT vai erotaanko? Kerrot vielä suoraan, että jätät nyt ehkäisyn pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysässä hirressä mies sinua roikottaa, ei joko halua lapsia tai ei vaan niitä sinun kanssasi. Oletko valmis yksinhuoltajaksi? Sano miehelle suoraan, että nyt ollaan tultu perille "sitten joskus" aikaan, haluaako hän kanssasi lapsia NYT vai erotaanko? Kerrot vielä suoraan, että jätät nyt ehkäisyn pois.

Parempi erota nyt, sillä ero nykyisen miehen kanssa tulee vääjäämättä jossain vaiheessa. Mies ei halua niitä lapsia ap:n kanssa ja katkeroituu, jos ap jättää ehkäisyn pois ja "kiristää". Ap taas ei voi kunnioittaa miestä, joka on valehdellut vuosikaudet eikä osaa ottaa vastuuta. On aivan turha hukata aikaa sinnittelyyn. Enkä minä ainakaan haluaisi olla sidoksissa tuohon nykyiseen vässykkämieheen edes lapsen kautta...

Ap voi vielä löytää uuden miehen ja parisuhteen. Mutta on toimittava nopeasti. Mies on myös suostuvaisempi lapsen hankkimiseen, kun hullaantumis- ja rakastumisvaihe on vielä käynnissä (eli parin ensimmäisen vuoden aikana).

Kannattaa kuitenkin ottaa selvää myös lapsen hankkimisesta yksin ja jos on rahaa, pakastaa munasoluja.

Vierailija
44/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilanteen, sillä itselläni vähän samanlaisia ajatuksia, vaikka olenkin nainen. Tiimalasi käy, mutta en koe itseäni vielä "valmiiksi" lastentulolle henkisesti, vaikka biologisesti asialla alkaa olla kiire. Uskon että voisin haluta lapsia, ja jopa olla ihan hyvä äiti, mutta mt-ongelmataustan takia olen hyvin epävarma soveltuvuudestani perheelämään.

Kuitenkin teidän tilanne on siinä mielessä päinvastainen että sinä, AP, olet varma siitä että haluat lapsia. Et voi oikein muuta tehdä, kuin ilmoittaa miehelle faktat:

1. Haluat lapsia ja niitä pitää alkaa yrittämään nyt

2. Jos hän ei ole vielä valmis, niin joudut etsimään jonkun joka on, riippumatta siitä kuinka paljon välität miehestä

Nämä faktat pistävät miehen miettimään, vaikka aihe onkin herkkä. Joko hän käy läpi henkisen kasvuprosessin ja tajuaa olevansa kiinnostunut yrittämään lasta kanssasi, tai sitten jänistää ja suostuu eroon. Minkäänlasia viivytyksiä et suostu kuuntelemaan, vaan vaihtoehdot ovat a) jäädään yhteen ja aloitetaan yrittäminen heti, tai b) erotaan ja etsit toisen mahdollisen iskän (on paljon miehiä jotka haluavat lapsen vaikkei ole parisuhdetta, joten järkivanhemmuuskin on vaihtoehto).

Vierailija
45/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ikinä halua lasta. Ei edes 2 vuoden päästä. Eroa ja tee lapsi yksin jos sellaisen haluat.

Vierailija
46/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutte alas puhumaan asian halki. Sinulla ei ole aikaa odotella enää yhtään, vaikka alkaisit yrittää lasta heti, on jo aika suuri todennäköisyys että voit joutua käymään läpi lapsettomuushoitoja. Jos olet 100% varma että haluat yrittää lasta, teidän on tehtävä vaikea päätös: ehkäisy jää nyt pois tai eroatte. Se ei ole uhkailua, mies voi valita eron jos ei lasta halua.

Juuri näin. Sä et halua olla katkera viisikymppinen joka jäi ilman haluamaansa perhettä. Te ootte kuitenkin sen ikäisiä, että varmasti olette saaneet olla riittävästi kahdestaan, matkustella vapaasti ja nauttia extempore-jutuista.

Vierailija
47/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä mies kuvittelee että ei ole elämää sen jälkeen kun lapsi syntyy? Miksi kaikkea pitää tehdä ennen kuin lapsi syntyy? Kyllä elämästä voi nauttia myös lapsen kanssa. Ilmiselvästi mies ei vain halua lapsia, joten nyt kun sinulla alkaa olla viimeiset hetket, tästä pitää keskustella kunnolla. Ehdit vielä etsiä uuden miehen joka lapsia haluaa. Itse laittaisin ehdottoman takarajan mihin mennessä pitää päätös tehdä. Nyt hän vain vetkuttelee asiasta puhumista ja päätöksen tekemistä ja odottaa sitä hetkeä kun lisääntyminen ei ole enää mahdollista.

Vierailija
48/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään voi käsittää, en sitten millään miksi naiset ovat aina hinkumassa niitä lapsia?

Miksi?

Ja sitten itketään ja valitetaan yksinhuoltajina, kun se lapsi on kuitenkin tehty, vaikka mies ole ollut yhtään halukas lapsiaa saamaan.

Niitä tulee seksistä. Mietipä sitä jos joskus saat peniksesi naisen vaginaan etkä viitsinyt laittaa kumia väliin.

Vierailija
49/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

At84 kirjoitti:

Kiitos noista muutamista asiallisista vastauksista. Kyllä 84 on ikävuoteni ?

Auts, etkö ole jo liian vanha? Maailman vanhin mom to be 😂😂😂

Vierailija
50/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on miesvauva. Ilmeisesti monella muullakin on, ja myös tässä ketjussa höpisee semmoinen.

Ihmeellistä, mutta miesvauvat eivät älyä edes hävetä sitä, kuinka epäkypsiä kakaroita ovat keski-iän kynnyksellä. Eikä ole sanottu, että se kolmekymppinen, 120-kiloinen sohvien sankari edes kykenee siittämään lasta.

Vierailija
51/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

At84 kirjoitti:

No olipas empaattinen ja älykäs kommentti! Äitini sai 80-luvulla lapsen 41 vuotiaana (ihan luomuna) ja vastaavia tapauksia on kylä muitakin. "Maailman vanhin mom to be" on siis suoraa ilkeilyä, minkä tarkoitusta en ymmärrä!

Eri ihmiset vanhenevat eri tahtia, munasolut mukaanlukien. Jonkun raskautuminen on vaikeaa jo 25v jälkeen, kun taas toinen saa kersoja vielä neljänkympin toisella puolella. Fakta on että mitä aiemmin pystyy yrittämään, sen todennäköisemmin lapsia saa. Pelottelulla ja ilkeilyllä ei kuitenkaan saavuteta mitään.

Vierailija
52/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi erota nyt, sillä ero nykyisen miehen kanssa tulee vääjäämättä jossain vaiheessa. Mies ei halua niitä lapsia ap:n kanssa ja katkeroituu, jos ap jättää ehkäisyn pois ja "kiristää". Ap taas ei voi kunnioittaa miestä, joka on valehdellut vuosikaudet eikä osaa ottaa vastuuta. On aivan turha hukata aikaa sinnittelyyn. Enkä minä ainakaan haluaisi olla sidoksissa tuohon nykyiseen vässykkämieheen edes lapsen kautta...

Ap voi vielä löytää uuden miehen ja parisuhteen. Mutta on toimittava nopeasti. Mies on myös suostuvaisempi lapsen hankkimiseen, kun hullaantumis- ja rakastumisvaihe on vielä käynnissä (eli parin ensimmäisen vuoden aikana).

Kannattaa kuitenkin ottaa selvää myös lapsen hankkimisesta yksin ja jos on rahaa, pakastaa munasoluja.

Ei se ehkäisyn poisjättäminen mitään kiristämistä ole. Ei mikään laki määrää naista vastaamaan ehkäisystä. Ap:lla on täysi oikeus sanoa, että minä en enää vastaa ehkäisystä, käytä kumia jos et lapsia tahdo.

Itse tein saman mutta päinvastaisesta syystä. En ole koskaan tahtonut lapsia mutta hormoniehkäisy ei minulle sovi. Jossain kohtaa sitten vaan kyllästyin, ilmoitin miehelle että minä en enää ehkäise, käytämme kumia jos seksiä tahdot.

Kolmen kuukauden päästä miehelle oli vasektomia tehtynä, mikä olikin tavoitteeni. Mies siis oli juuri yli 30, joten sai vasektomian, minä viellä alle joten en voinut mennä steriin. Olisin tietysti mennyt jos laki suvaitsisi kohdella aikuisia aikuisina.

Vierailija
53/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ehkäisyn poisjättäminen mitään kiristämistä ole. Ei mikään laki määrää naista vastaamaan ehkäisystä. Ap:lla on täysi oikeus sanoa, että minä en enää vastaa ehkäisystä, käytä kumia jos et lapsia tahdo.

Itse tein saman mutta päinvastaisesta syystä. En ole koskaan tahtonut lapsia mutta hormoniehkäisy ei minulle sovi. Jossain kohtaa sitten vaan kyllästyin, ilmoitin miehelle että minä en enää ehkäise, käytämme kumia jos seksiä tahdot.

Kolmen kuukauden päästä miehelle oli vasektomia tehtynä, mikä olikin tavoitteeni. Mies siis oli juuri yli 30, joten sai vasektomian, minä viellä alle joten en voinut mennä steriin. Olisin tietysti mennyt jos laki suvaitsisi kohdella aikuisia aikuisina.

Ei olekaan, siksi käytin heittomerkkejä. Mutta se ei ollut edes tässä pointtina! Pointti on se, että ap:n nykyinen suhde on tuhoon tuomittu joka tapauksessa, tuli ap raskaaksi tai ei.

Vierailija
54/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on todella kiire lapsen kanssa. On mahdollista, että et enää voi saada lapsia. Olen yrittänyt saada lasta kohta 8 vuotta kahden eri miehen kanssa ja lopulta päädyin yrittämään yksin, kun kumppanit eivät suostuneet lapsettomuushoitoihin (lapsia tulee jos on tullakseen mentaliteetti). Takana on nyt kaksi epäonnistunutta inseminaatiota. Minussa ei periaatteessa ole mitään vikaa, mutta mitä ilmeisimmin munasolujen laatu on niin huono, että ei millään tärppää. Seuraavaksi sitten ivf-hoito. N39 ps. miehesi ei halua lapsia

Vierailija
55/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11009032

Heli Vaarasen kolumni: Jos haluat lapsen, älä tuhlaa aikaasi toisen vetkutteluun

Exäni oli tuollainen jahkailija kuin ap sinun mies on. "Ei vielä, ei vieläkään, puolen vuoden päästä, sitku ja mutku" Lopulta tajusin, ettei hän ole valmis ikinä. Hän oli aivan tyytyväinen meidän elämään sellaisenaan, eikä olisi halunnut muuttaa mitään. Mutta se on epäreilua sille kuka ymmärtää, että aika kuluu loppuun ja hedelmällisyys lakkaa ja pahimmassa tapauksessa joutuu luopumaan lapsihaaveista kokonaan. Jätin hänet ja vaihdoin parempaan. Ex jatkaa ikuista nuoruuttaan yksin. Painostaminen on väärin, mutta sekin on väärin, että pitää toista löysässä hirressä vain omaa mukavuuttaan.

Ap, olet jo melko iäkäs, nyt on viimeinen hetki alkaa lisääntyä jos se on toiveissa. Laita mies valitsemaan, herätä hänet tajuamaan. Hän ei ehkä ymmärrä sinun hedelmällisyyden hiipumista. Näytä hänelle tämä artikkeli:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/26/moni-heraa-lapsitoiveeseen-lii…

Muuten ok, mutta vapaaehtoisesti lapsettomaksi jääminen EI todellakaan tarkoita, että eläisi jotain "ikuista nuoruutta", vastuuttomana Peter Panina. Vaarasella toistuu aina tuo väärä käsitys.

Vierailija
56/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap... Tiedätkin jo, mitä tehdä.

Vierailija
57/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

At84 kirjoitti:

No olipas empaattinen ja älykäs kommentti! Äitini sai 80-luvulla lapsen 41 vuotiaana (ihan luomuna) ja vastaavia tapauksia on kylä muitakin. "Maailman vanhin mom to be" on siis suoraa ilkeilyä, minkä tarkoitusta en ymmärrä!

Eri ihmiset vanhenevat eri tahtia, munasolut mukaanlukien. Jonkun raskautuminen on vaikeaa jo 25v jälkeen, kun taas toinen saa kersoja vielä neljänkympin toisella puolella. Fakta on että mitä aiemmin pystyy yrittämään, sen todennäköisemmin lapsia saa. Pelottelulla ja ilkeilyllä ei kuitenkaan saavuteta mitään.

Et tainnut huomata että ap sanoi vahingossa olevansa 84-vuotias.. 

Vierailija
58/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11009032

Heli Vaarasen kolumni: Jos haluat lapsen, älä tuhlaa aikaasi toisen vetkutteluun

Exäni oli tuollainen jahkailija kuin ap sinun mies on. "Ei vielä, ei vieläkään, puolen vuoden päästä, sitku ja mutku" Lopulta tajusin, ettei hän ole valmis ikinä. Hän oli aivan tyytyväinen meidän elämään sellaisenaan, eikä olisi halunnut muuttaa mitään. Mutta se on epäreilua sille kuka ymmärtää, että aika kuluu loppuun ja hedelmällisyys lakkaa ja pahimmassa tapauksessa joutuu luopumaan lapsihaaveista kokonaan. Jätin hänet ja vaihdoin parempaan. Ex jatkaa ikuista nuoruuttaan yksin. Painostaminen on väärin, mutta sekin on väärin, että pitää toista löysässä hirressä vain omaa mukavuuttaan.

Ap, olet jo melko iäkäs, nyt on viimeinen hetki alkaa lisääntyä jos se on toiveissa. Laita mies valitsemaan, herätä hänet tajuamaan. Hän ei ehkä ymmärrä sinun hedelmällisyyden hiipumista. Näytä hänelle tämä artikkeli:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/26/moni-heraa-lapsitoiveeseen-lii…

Muuten ok, mutta vapaaehtoisesti lapsettomaksi jääminen EI todellakaan tarkoita, että eläisi jotain "ikuista nuoruutta", vastuuttomana Peter Panina. Vaarasella toistuu aina tuo väärä käsitys.

Epämääräinen lupaili ja väistely kylläkin on vastuutonta ja itsekästä käytöstä. Ole lapseton, mutta tee se selväksi ensin itsellesi ja sitten kumppanillesi.

Ep

Vierailija
59/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut vauvapalstaa jo vuosia, mutta ensimmäistä kertaa ikinä päätin kirjoittaa tänne. Niin tärkeä asiasi on, ap. <3

Olen ollut samassa tilanteessa. Mieheni pohti sopivaa ajankohtaa perheenlisäykselle vuosia ja nyt, kun hän on valmis isäksi, niin meistä ei näytä tulevan vanhempia. Olen sinua iäkkäämpi, joten ei ihmekään. Meillä on ollut monta keskenmenoa, eli tulen kyllä vielä raskaaksi, mutta alkiot eivät kehity täysiaikaisiksi vauvoiksi todennäköisesti munasolujen huonon laadun vuoksi. Minulla on onneksi lapsia edellisestä liitostani, joten en ole kokonaan lapseton. Hedelmöityshoitoihin emme ole lähdössä, vaikka niillä voisi saada parempaa tulosta aikaiseksi.

Kovin moni täällä tuntuu kannattavan eroa miehestäsi. Se ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto tilanteessasi. Jos on rakkautta ja muuten hyvä suhde, niin miksi pilata sitä. Voit hyvin antaa miehelle vielä aikaa kypsytellä päätöstä. Tunnet hänet itse parhaiten, joten osaat ehkä arvioida, tarvitseeko hän tosiaan vain lisää aikaa, vai aikooko jänistää koko hommasta. Onko hän pitänyt muut sinulle antamansa lupaukset? Jos mies on sen tyyppinen, että tarkoittaa, mitä sanoo, niin mitään syvempiä merkityksiä ei puheista tai aikomuksista kannata turhaan kaivella.

Aika on toki kortilla ikäsi puolesta, mutta voit ostaa lisäaikaa vauvahaaveille pakastamalla munasolujasi. Kunpa olisin itse älynnyt tämän vaihtoehdon kymmenen vuotta sitten, sillä siinä tapauksessa meillä varmasti olisi jo yhteisiä lapsia oman mieheni kanssa.

60/930 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 30 tarkoittaa mitä käytännössä?

vasta kun nainen on yli 35v niin lapsenteko alkaa olla myöhästyä 

toisaalta en tiedä.. miehillä nykymaailmassa ei ole mitään hyötyä tehdä lapsia 

t. lapseton mies

What's in it for me!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi