Harmillista, että vieläkin vauvojen vaatteet ovat pääasiassa vaaleanpunaista tai vaaleansinistä!
Odotan esikoistani ja olen tutustunut ketjuliikkeiden sekä lukuisten kirppareiden tarjontaan tässä viime kuukausien ajan. Meille on tulossa poika ja olen huomannut, että valikoima on tosi suppea ja toistaa itseään liikkeestä toiseen. Minä en halua pukea poikaani pelkästään sinisen eri sävyihin ja harmaaseen :/ Kirppareilla tietysti 90% poikavauvan vaatteista on sinisiä, koska niitä myydään liikkeissä eniten. Muutenkin tyttövauvoille on todella paljon enemmän tarjontaa ketjuliikkeissä ja kirppiksillä, mitä poikavauvoille.
Lemppareimmat vauvanvaatteet olen löytänyt Lindexiltä! :) Aivan ihania retroja värejä, sinapinkeltaista, okraa, oranssia, ruskeaa, viininpunaista, mintunvihreää, mustaa ja luonnonvalkoista, myös ihania raidallisia bodyja. Kuosit ovat myös ihania.
Saa vinkata kivoja nettikauppoja, jos joku sattuu tietämään mistä saisi vastaavanlaisia vaatteita, ei sitä ainaista hailakkaa vaaleansinistä! :D
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulla on rankka elämä. Jaksamisia!
Jännä että tämmösestäkin voi joku pahoittaa mielensä :/ Ei täällä saa näköjään mistään keskustella kun aina joku itkemässä pahaa oloaan joka ketjussa. Toista oli tämä palsta vielä 10 vuotta sitten.
Ap
Tyttöni syntyi 2006. Ostin useita bodeja ja housuja juuri Lindexiltä, kun oli kivoja värejä (kirkkaan punaista, tummaa lilaa jne. yksivärisiä ja raidallisia.) Paljon ostin vaatteita myös Espanjasta (C&A). Ruskeaa, johon oli yhdistetty pinkkiä, korallia tai oranssia. Myös murrettua vihreää löytyi kivasti, pienellä tyttömäisellä yksityiskohdalla.
Silloin esim. Anttilassa oli tytöille pelkkää vaaleanpunaista ja pojille vaalean sinistä. Toinen vaihtoehto oli valkoinen.
Kai niitä oikeasti on kaiken värisiä, mutta jotkut hakemalla hakee ongelmaa ja haluaisivat kaikki pakottaa toiminaanoman mallinsa mukaan.
Jos kuuluu vähemmistöön, niin tarjontaa on vähemmän. Sama se on jos on 220 cm - tarjontaa on vähemmän, mutta se on vaan kestettävä.
Todella järkyttävää.
Vauvan vaalealle iholle sopii vaaleat sävyt. Minusta vastasyntynyt kirkkaissa väreissä ei näytä kivalta. Sikäli kuin sillä nyt on väliä. Puolivuotiaalle sopii jo kirkkaat värit.
Tämä on tuttua kolmen pojan äitinä onneksi vaatteita voi kierättää pinimmille sisaruksille. itse tykkään jus neon keltaisesta, punasen sävyjä, keltase/vihreen sävyt... mutta monesti kaupasta löytyy aika pitkälle mustaa tai sinistä. Huomasin myös että vaatteita on joko isommalle tai sitten pienelle esim ekaluokkalaiselle ei tahtonut millään löytää hänelle mieleistä vaateita. ryhmä haut ei enään kelvanneet ja sit isojen vaatteet liian isot eli niitä väli mallia ei löytynyt. Monesti selaan monta netti sivua ja tartun "tarjouksiin" jos niitä sattuu olemaan.
Onneksi nyt on aikuisille naisille paljon vaaleanpunaista tarjolla. Ostan oikein sydämeni ilolla itselleni vaaleanpunaisia vaatteita ja nautin!
Tapiolan Ainoassa (Espoo) on lastenvaate ja -tavarakauppa, joka myy vaatteita sellaisella periaatteella, että erillisiä mallistoja ei ole. Vaatetta tehdään niin paljon, kuin kyseistä kangasta riittää. Sitten vaihdetaan toisenlaiseen kankaaseen. Kaupasta voi myös ostaa kangasta suoraan ja tehdä itse.
Toki on kesä- ja talvivaatteet erikseen, muttei neljä kertaa vuodessa vaihtuvia mallistoja, mikä on ympäristönkin kannalta hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että tämmösestäkin voi joku pahoittaa mielensä :/ Ei täällä saa näköjään mistään keskustella kun aina joku itkemässä pahaa oloaan joka ketjussa. Toista oli tämä palsta vielä 10 vuotta sitten.
Ap
No ei todellakaan ollut mitään "toista" 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirosin ihan samaa joskus myyjille. Raivostutti niin paljon, että opettelin tekemään vaatteet itse omavalintaisesti kuoseista. Että joku hyöty oli siitäkin. Vinkki: osta halpa body ja muut perusvaatteita ja ratko saumat, niin saat kaavat. Vk- ja talvipuutarha pitää sitten ostaa valmiina, mut Reima, Polar ja Kids ainakin ovat kohtuuhintaisia ja kaikissa väreissä.
Aikamoinen työ tehdä itse vauvan vaatteet. Pitää varmaan omistaa myös saumuri, kun kankaiden pitää olla trikoisia, että ovat mukavan joustavia päällä. Lapsi kasvaa niin nopeasti, että koko ajan saa kyllä vaatteita tehdä, jos itse tekee.
Sanoisin, että täytyy olla aika muotitietoinen, jos joku väri ei kelpaa lapsen vaatteeksi. Omasta mielestäni vaaleanpunainen menee oikein huvin pojalla.
Itse olen ostanut suomalaisia (hilla, melli, paapii) ja lisäksi saanut mm. Vihreä-mustan adidaksen verkkapuvun. Toki suomalaiset tuotteet maksaa, mutta tähän asti ovat myös kestäneet.
Minä olen löytänyt paljon ihania värikkäitä facebookista Metsola-kirppikseltä.
Ei kukaan kiellä ostamasta ja pukemasta sille lapselle ihan mitä väriä itse haluat(te). En minä ainakaan ole pyytänyt keltään lupaa tyttäreni värimaailmalle, joka on sitä samaa mitä itsekin käytän, ruskeaa, mustaa, valkoista, beigeä, vihreää.
En tiedä, onko joku jo vinkannut, mutta vekarat.fi myy ihania värikkäitä ja kuviollisia vauvojen vaatteita, jotka on tehty suomalaisena käsityönä. Löytyy paljon myös pojille sopivia ja/tai unisex vaatteita
Hauska että minulla taas on enimmäkseen kuvailemasi värisiä/merkkisiä vaatteita saatuna muualta. Yritin myydä fb:ssä pilkkahintaan mutta ei mene. Viskasin lopulta uffille. Itse halusin hankkia sinistä/valkoista jne.
Nykyään varmaan väriaineet ovat eri kuin ennen. Silloin vauvan vaatteet olivat haaveita, koska värit olivat myrkkyä. Mitä tummempi, sen varmemmin siinä oli myrkyllisiä aineita. Itselleni se on iskostunut päähän ja pyrin välttämään värejä lasten iholla.
Mistä te keksitte, että pojille on sinistä ja tytöille punaista? Kaupoissa myydään vaatteita lapsille ja on ihan omasta aivotoiminnasta kiinni, näkeekö sen punaisen kettukuosin tyttöjen vai poikien vaatteena.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te keksitte, että pojille on sinistä ja tytöille punaista? Kaupoissa myydään vaatteita lapsille ja on ihan omasta aivotoiminnasta kiinni, näkeekö sen punaisen kettukuosin tyttöjen vai poikien vaatteena.
Meillä ainoat vaatteet jotka valitaan lasten alapään perusteella on alushousut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tyttöni syntyi 2006. Ostin useita bodeja ja housuja juuri Lindexiltä, kun oli kivoja värejä (kirkkaan punaista, tummaa lilaa jne. yksivärisiä ja raidallisia.) Paljon ostin vaatteita myös Espanjasta (C&A). Ruskeaa, johon oli yhdistetty pinkkiä, korallia tai oranssia. Myös murrettua vihreää löytyi kivasti, pienellä tyttömäisellä yksityiskohdalla.
Silloin esim. Anttilassa oli tytöille pelkkää vaaleanpunaista ja pojille vaalean sinistä. Toinen vaihtoehto oli valkoinen.
Kävikö joku tuolloin vielä Anttilassa? Itse kävin samoissa kaupoissa kuin nytkin eli Kappahl, Lindex ja H&M. Kaiken värisiä vaatteita löytyi ja tuolloin oli muotia myös retrokuosit joissa värinä ruskeaa ja muuta murrettua.
Tuolla joku kommentoi, että vaivanvaatteet ovat väreiltään sukupuolitettuja siksi, että ihmiset haluavat ostaa näitä vaaleansinisiä pojille ja vaaleanpunaisia tytöille. Eiköhän se ole toisin päin: ketjuliikkeet tekevät leimallisesti tyttövauvan vaatteita ja poikavauvan vaatteita, jotta jokainen kahden eri sukupuolta olevien lasten vanhempi ostaisi uudet bodyt, kun se kakkonen syntyy...
Vierailija kirjoitti:
Nykyään varmaan väriaineet ovat eri kuin ennen. Silloin vauvan vaatteet olivat haaveita, koska värit olivat myrkkyä. Mitä tummempi, sen varmemmin siinä oli myrkyllisiä aineita. Itselleni se on iskostunut päähän ja pyrin välttämään värejä lasten iholla.
Oletko 1800-luvulta?
Kiitos sinulle vinkistä! :)
Ap