Harmillista, että vieläkin vauvojen vaatteet ovat pääasiassa vaaleanpunaista tai vaaleansinistä!
Odotan esikoistani ja olen tutustunut ketjuliikkeiden sekä lukuisten kirppareiden tarjontaan tässä viime kuukausien ajan. Meille on tulossa poika ja olen huomannut, että valikoima on tosi suppea ja toistaa itseään liikkeestä toiseen. Minä en halua pukea poikaani pelkästään sinisen eri sävyihin ja harmaaseen :/ Kirppareilla tietysti 90% poikavauvan vaatteista on sinisiä, koska niitä myydään liikkeissä eniten. Muutenkin tyttövauvoille on todella paljon enemmän tarjontaa ketjuliikkeissä ja kirppiksillä, mitä poikavauvoille.
Lemppareimmat vauvanvaatteet olen löytänyt Lindexiltä! :) Aivan ihania retroja värejä, sinapinkeltaista, okraa, oranssia, ruskeaa, viininpunaista, mintunvihreää, mustaa ja luonnonvalkoista, myös ihania raidallisia bodyja. Kuosit ovat myös ihania.
Saa vinkata kivoja nettikauppoja, jos joku sattuu tietämään mistä saisi vastaavanlaisia vaatteita, ei sitä ainaista hailakkaa vaaleansinistä! :D
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Siis sua harmittaa kun kirppareilta löytyy tytön vaatteita muttei poikien mutta pojille pitäisi myydä muita kuin poikien värisiä? Silloinhan ne kirpparivaatteet kelpaisi?
Ite ostin kaikki vauvan vaatteet kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta, löysin vaikka minkä värisiä vaatteita, menisi sekä tytölle että pojalle.
Minulla on 4-vuotias poikalapsi, ja olen huomannut saman ilmiön kuin ap. Kirppiksiltä löytyy paljon sellaista vaaleanpunaista ja pinkkiä hörselövaatetta, johon en halua poikaa pukea. Ja sitten löytyy harmaata ja tummansinistä ja maastokuvioista monsteripaitaa ja housua, jota sitäkään en halua. Hyvin harvoin löytyy kirppitorilta mitään iloisen väristä unisex-tyylistä. Jos löytyy, nappaan heti mukaan. Mutta todella harvoin löytyy. Voi olla, että eri alueilla on kirpputoreilla erilainen tarjonta. Olen sitten välillä ostellut nettikirppareilta, mutta ikinä ei oikein tiedä mitä saa, ja muutaman pettymyksen jälkeen alkoi ketuttaa liikaa.
Kaupoista sen sijaan löytyy paljonkin värikästä, kaikille sukupuolille sopivaa lastenvaatetta, kunhan menee vaatekauppaan eikä markettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulla on rankka elämä. Jaksamisia!
No miset osta niitä "tytöille "tarkoitettuja vaatteita? Eihän niissä bodyissa lue, että tytöille tarkoitettuja?
Ei ole ap, mutta tosi usein niissä on puhvihihoja tai muuta, jolla tavallaan signaloidaan että hei, tämä on sitten tyttöjen vaate.
Onpas se sitten muuttunut, kun omalla esikoisella, vm 2002 oli kaikki vauvanvaatteet valkoista, beigeä, vihreää ja keltaista. Kun ajatuksissa oli vielä toinen vauva ja siksi hommasin neutraaleja värejä, että menee seuraavallekin, jos onkin tyttö. Ja ihan tavallisista kaupoista noi ostin: H&M, P.OP. jne
Vierailija kirjoitti:
Villervalla ja Polarn & Pyret ja Meandi ja Jesper Junior, sieltä löytyy iloisen värikästä vaatetta lapsille. NameItistä myös joskus.
Pop ja Jesper Junior ainakaan ei tee mitään aloittajan haluamia värejä... (siis nuo mitä luetteli) vaan ne ovat kirkkaita perusvärejä, ei murrettuja.
Mikäköhän siinä on, että poikien vaatevalikoima on niin surkea? Siis ei pelkästään vauvoilla vaan vanhemmillakin lapsilla. Olin aikoinani Seppälässä töissä ja sielläkin poikien valikoima oli lähinnä vitsi. Mustavalkoisia "street"-kuteita, vihreää ja sinistä. Kooltaan poikien osasto oli 1/4 tyttöjen osastosta :D Asiakkailta tuli varmaan kerran päivässä joku valitus koskien pskaa valikoimaa.
Minun tytölläni oli sinistä, koska pidän sinisestä. Kuka sinua pakottaa ostamaan mitään?
Nythän on paljon kuviollisia lasten vaatteita tarjolla. Osta vaikka autoja tytöllesi tai jätä ostamatta.
Erikoinen ongelma. Mulla on sekä poika että tyttö ja molempien äitiyslaatikossa jo oli vihreää, keltaista ja valkoista.
Marketeista ja vaatekaupoista on löytynyt sopivia vaatteita. Tietenkin jos haluaa kirppiksillä etsiä kaikki vaatteet, niin se on vähän sitä mitä sattuu saamaan.
Kuka pakottaa ostamaan poikien puolelta vaatteita, jos tyttöjen puolelta löytyy kivoja?
Minä taas harmittelen, kuinka nykyään kaikki vaatteet tuntuu olevan neutraaleja. Huoh, missä on prinsessavaatteet?
Neutraalimammat ajaneet nekin alas.
Vierailija kirjoitti:
Minun tytölläni oli sinistä, koska pidän sinisestä. Kuka sinua pakottaa ostamaan mitään?
Nythän on paljon kuviollisia lasten vaatteita tarjolla. Osta vaikka autoja tytöllesi tai jätä ostamatta.
Niinhän mä haluaisinkin ostaa pojalleni vaatteita, joista pidän. Siksi en osta sinistä, enkä autokuvioista. Ja harmikseni näitä on kaupat pullollaan ja saa kissojen ja koirien kanssa etsiä jotain vaihtoehtoista. Onneksi muutamilta merkeiltä löytyykin hyvin. Ja tiedostan kyllä, että kaikkien maku ei ole sama kuin omani. :)
Ap
Onhan tässä varmaan se että näin syksyllä on myös lasten vaatteet vaan tuon värisiä. Keväällä saattaa saada jo vähän kirkkaammissa väreissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa ostamaan poikien puolelta vaatteita, jos tyttöjen puolelta löytyy kivoja?
Siis täh? Tietysti ostan niitä vaatteita jotka mun silmääni miellyttää, eikä esimerkiksi Lindexillä ole mitenkään jaoteltu, että tässä on tyttöjen ja tässä poikien vaatteet. Mallisto on unisex mistä tykkään :)
Se mitä tässä nyt kritisoin on se, että moni merkki myy vain noita stereotyyppisiä vaatteita = poikien osastolta saa valkoista, harmaata ja sinisen sävyjä sekä seilorikuoseja, tyttöjen osastolta saa valkoista, vaaleanpunaista ja punaista sekä hörhelöä ja prinsessajuttuja.
Ei tätäkään aloitusta tarvitse ottaa niin vakavasti, ei tämä ole mikään elämää suurempi ongelma ja ihmetyttääkin monen vastaajan kommentin sävy :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä taas harmittelen, kuinka nykyään kaikki vaatteet tuntuu olevan neutraaleja. Huoh, missä on prinsessavaatteet?
Kurkkaapa esimerkiksi se H&M tyttöjen puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustu niihin ei ketjuliikkeen vaatteisiin. Suomalaiset brändit tarjoaa kyllä monen väristä, molemmille sukupuolille.
Tämä ei kyllä ole totta. Vilkaisepa vaikka gugguun tai metsolan uutuusmallistoja. Mainoksissakaan ei ole muuta kuin tyttöjä. Ne ovat käytännössä tyttöjen vaatemallistoja, yksittäisen jonkun tylsän t-paidan sieltä voi pojalle ostaa.
Aloittajalle: Zarassa on kivoja pienten poikien vaatteita. Ostan itse myös paljon tyttöjen osastolta, sieltä löytyy jonkin verran sukupuolineutraalia vaatetta.
Kiitos sulle Zara-vinkistä! Ihan unohtanut että siellä on myös lastenvaatteita. Nettisivuilla näytti ainakin olevan muutamia ei-sinisiä pojille sopivia juttuja joten täytyypä käydä liikkeessä pälyilemässä :)
Ap
En usko.
Jo 90-luvulla oli vihreitä, oransseja, keltaisia, valkoisia, musta-valkoisia jne. Tiedän, koska ostin juuri tuon värisiä vauvanvaatteita odotusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villervalla ja Polarn & Pyret ja Meandi ja Jesper Junior, sieltä löytyy iloisen värikästä vaatetta lapsille. NameItistä myös joskus.
Pop ja Jesper Junior ainakaan ei tee mitään aloittajan haluamia värejä... (siis nuo mitä luetteli) vaan ne ovat kirkkaita perusvärejä, ei murrettuja.
Mikäköhän siinä on, että poikien vaatevalikoima on niin surkea? Siis ei pelkästään vauvoilla vaan vanhemmillakin lapsilla. Olin aikoinani Seppälässä töissä ja sielläkin poikien valikoima oli lähinnä vitsi. Mustavalkoisia "street"-kuteita, vihreää ja sinistä. Kooltaan poikien osasto oli 1/4 tyttöjen osastosta :D Asiakkailta tuli varmaan kerran päivässä joku valitus koskien pskaa valikoimaa.
PoPilla nimenomaan on ollut viime vuodet paljon murrettuja värejä (mikä harmittaa minua, kun haluaisin niitä kirkkaita), Meandi myy ”perinteisen” kirkkaansa lisäksi myös tummempia ja murretumpia sävyjä juuri nyt, NameItissä on paljon murrettuja sävyjä aina jne. Kyllä niitä on, ei tietenkään koko valikoimaa, mutta paljon tarjontaa.
Mitä poikien vaatetarjontaan tulee, niin aika pitkälti samaa mieltä ainakin isompien poikien vaatteiden suhteen. Tytöille kai ostetaan muutenkin enemmän vaatetta, kun on tarjolla mekkoa ja hametta ja legginsiä, ja sitten päälle ne muut, samat mitä pojillekin. Pojille sitten ostetaan varmaan jotain muuta - kalliimpia legoja, ehkä? Kai siinä on takana joku ajatus, että poikien ei sovi ”koreilla vaatteilla”.
Vaaleanpunainen - tytön väri
Vaaleansininen - pojan väri
Whats the problem? Molemmat ihanat värit.
Vierailija kirjoitti:
Mene vaatekauppaan, siellä on hyllyt täynnä prinsessahörsellystä.
No miset osta niitä "tytöille "tarkoitettuja vaatteita? Eihän niissä bodyissa lue, että tytöille tarkoitettuja?