Introvertit ho-hoi!
Hei. Ajattelin kirjoittaa ehkä harvemmin puhutusta aiheesta, nimittäin introverttiydestä, eli niin sanotusta sisäänpäinkääntyneisyydestä.
Olen itse tajunnut sen vasta vähän aikaa sitten, että sellainen taidan olla enkä muuksi muutu.. Hassua siinä on kuitenkin, että olen asiakaspalvelualalla töissä, joten siinä saan tietynlaista "siedätyshoitoa" asian suhteen. Muuten kyllä tuntuu että saan ladattua akkujani yksinololla.. En haluaisi sanoa olevani mikään erakkokaan, sillä pidän uusiin ihmisiin tutustumisesta ja läheisimmistä ystävistä. En vain viihdy isoissa, äänekkäissä ihmisporukoissa.
Koulussakin kaverinani on ollut aina vain se yksi "bestis", kun en ole kaivannut joukkoa ympärilleni.
Harrastan mieluiten yksilölajeja, kuntosalia, lenkkeilyä jne. Ryhmälajeista en ole ikinä pitänyt.
Inhoan ns. Small talk- keskusteluja, mieluiten puhuisin syvällisimmistä asioista.
Tällainen minä olen :)
Löytyykö täältä palstalta muita samanlaisia, olisi kiva kuulla kokemuksia. Oletteko tunteneet itseänne oudoksi ikinä tämän takia? Myös kuulen mielelläni ns. Ekstroverttien kantaa asiaan, pidättekö meitä introverttejä ihan outoina ;D
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:25"]
Kiitos linkeistä. Hassua kyllä, kun luin nuo, havaitsin että vähän eri aikoina vuorottelen molempien tyylien välilä. Suurimman osan aikaa olen noiden kuvausten mukaan INFJ, intuitiivinen alatyyppi, sellainen omassa päässään ja unelmissaan eläjä joka ei edes huomaa ympäristöään. Liikunnan inhoaminen sopi myös kuvaan, minä muistan jo lapsena ajatelleen, että olisin mieluummin kokonaan ilman ruumista, ja ruumiin raahaaminen perässä ärsytti ja tuntui raskaalta.
Toisaalta taas sitten (ei kovin usein) kun olen sosiaalisessa kanssakäymisessä, minusta tulee enemmän ENFJ kuvauksen mukainen: olen erittäin hyvä puhuja ja pidän esiintymisestä. Olen huomannut itselläni myös joskus jopa pelottavan taipumuksen saada muut ihmiset taivuteltua kannalleni luontaisella empaattisuudellani ja kyvylläni tulla vastaan erilaisia ajattelun lähtökohtia. Ikään kuin muutun puhuessani ihmisen kanssa aika paljon hänen kaltaisekseen, jolloin toinen kokee miellyttävää yhteisyyttä, ja sitten salakähmäisesti ujutan sisään omat toisen alkuperäisistä poikkeavat mielipiteeni.
[/quote]
Niitä osumia jotka tuolta kuvauksesta osuivat on aika vaikea muuttaa mihinkään suuntaan, ne ovat nykyisellään sinulle tyypillisiä reagointitapoja. NF (idealist) tulee toimeen parhaiten joko toisen NF:n tai NT:n (rationalist) kanssa, sillä kommunikointi on näiden kesken sujuvaa. Itse koen monet NF-ryhmien piirteistä kiinnostaviksi ja hieman mystisiksi, toisaalta hyvin vahvana NT:nä tuntuisi, että ymmärrän toista NT:tä selvästi parhaiten.
Lainataan kirjasta, jos tästä olisi sinulle jotakin apua:
"Idealist-Idealist: Idealists have much less trouble with mates of their
own temperament, and Idealists often get along exceptionally well with
other Idealists. Two NFs can find deep-felt satisfaction in sharing each
other's inner world and exploring each other's personal development, although
if the pair are too much alike in their ethical concerns, or pursue
the same spiritual goals for too long a time, they can become rather narrowly
devoted to the pilgrim's journey and tire themselves out along the way. In
addition, two empathic NFs can create a wonderfully intimate bond for a
time, but eventually such mutual introjection can also invade each partner's
privacy-constantly getting into each other's skin can result in getting on
each other's nerves."
"Idealist-Rational: The choice of a Rational mate seems to hold the
best promise of success for Idealists. The basis of their compatibility is
that NFs and NTs both live primarily in the world of abstract concepts-the
world of theories and possibilities, of insights and symbols. After dating
more down-to-earth, literal-minded Artisans and Guardians, an Idealist's
first encounter with a Rational can be a revelation, putting the NF in touch
with a new and intriguing type of person" someone eager and able (like the
NF) to dream the world, to build castles in the air, and to see far distances
with the mind's eye. Also fascinating is the Rational's calmness and autonomy,
two characteristics which give the NT a strength of character-a
firm grasp of who they are-that the easily ruffled, soul-searching NF
greatly admires, and would like to emulate.
These Idealist-Rational relationships do not always remain harmonious,
of course. Conflicts of NF emotional expressiveness against NT self-control,
of NF intuition against NT logic, and of NF ethical or humanitarian concerns
against NT technical pragmatics can prove challenging in even the best
Idealist-Rational marriages. Indeed, NFs often come to regard their NT mates' resistance to expressing emotion, their seemingly aloof rationality,
and their preference for what works over what's right as barriers to be
broken down, or at least chipped at with Pygmalion's chisel. But while
sparks might fly--or maybe because of the sparks-Idealists take to Rationals
as to no other temperament.
Now, in theory, such Idealist-Rational compatibility should reach its
peak when particular couples complement each other in the expressive or
reserved social attitude (E-I), and in making schedules or probing for
options (J-P). The following four NF-NT pairings suggest how these added
complementary factors might make for successful mating."
Kirjan mukaan ENFJ:n oletettavasti ideaalein kumppani olisi INTP ja INFJ:n vastaavasti ENTP. Ehkä kannattaa lukea nuo kaksi kuvausta, ENTP ja INTP, miltä ne kuulostavat korvaasi. Vertaa vaikkapa NF-ryhmän kuvauksiin, huomaat kumpaa itse pitäisit parempana: enemmän itsesi kaltaista vai sitä vastakkaista. Näyttivät menneen yhdessä MBTI-käyttäjä-äänestyksessä siten, että puolet enemmän oli niitä, joita vastakkainen profiili houkutteli (intuitiivisen ryhmän sisällä) kuin niitä, jotka ensisijaisesti kokivat kiinnostavimmaksi omanlaisensa persoonan. Paljon toki riippuu kustakin henkilöstä itsestään, mutta ainakin voimakkaasti jonkin kuvauksen täyttävät henkilöt (stereotyyppiset) tuntuvat osuvan aika tarkasti näihin em. ohjeisiin.
Tuo pätee kyllä ystäviin ja työkavereihinkin, eli vaikka em. tekstinpätkät ovat Keirseyn kirjan Mating-luvusta, niitä voi soveltaa hyvin muuhunkin. Idealisteja ja rationalisteja on yhteensä vain n. 15% väestöstä, joten asian ymmärtämisellä on eniten merkitystä juuri heille. Kaikki muut ovat ne 85%, joilla itsensä kaltaisia tulee vastaan joka kadunkulmassa.
m37
Erilaisuus kai pelottaa aina, mutta silti me kaikki ollaan niin erilaisia ja innoittajia :)
Mä luulen että paljon enemmänkin on aidosti introverttejä, mutta sille piirteelle on annettu jotenkin 'huono' leima ja sitä kai moni koittaa sen vuoksi piilotella tai kokee itsensä vääränlaiseksi.
Tämän ajan yhteiskunta vaan hehkuttaa sosiaalisuuden ja ulospäinsuuntautuneisuuden puolesta vaikkei se ole mikään autuaaksi tekevä ominaisuus ihmisissä.