Introvertit ho-hoi!
Hei. Ajattelin kirjoittaa ehkä harvemmin puhutusta aiheesta, nimittäin introverttiydestä, eli niin sanotusta sisäänpäinkääntyneisyydestä.
Olen itse tajunnut sen vasta vähän aikaa sitten, että sellainen taidan olla enkä muuksi muutu.. Hassua siinä on kuitenkin, että olen asiakaspalvelualalla töissä, joten siinä saan tietynlaista "siedätyshoitoa" asian suhteen. Muuten kyllä tuntuu että saan ladattua akkujani yksinololla.. En haluaisi sanoa olevani mikään erakkokaan, sillä pidän uusiin ihmisiin tutustumisesta ja läheisimmistä ystävistä. En vain viihdy isoissa, äänekkäissä ihmisporukoissa.
Koulussakin kaverinani on ollut aina vain se yksi "bestis", kun en ole kaivannut joukkoa ympärilleni.
Harrastan mieluiten yksilölajeja, kuntosalia, lenkkeilyä jne. Ryhmälajeista en ole ikinä pitänyt.
Inhoan ns. Small talk- keskusteluja, mieluiten puhuisin syvällisimmistä asioista.
Tällainen minä olen :)
Löytyykö täältä palstalta muita samanlaisia, olisi kiva kuulla kokemuksia. Oletteko tunteneet itseänne oudoksi ikinä tämän takia? Myös kuulen mielelläni ns. Ekstroverttien kantaa asiaan, pidättekö meitä introverttejä ihan outoina ;D
Kommentit (62)
Minun on miltei mahdotonta ystävystyä toisten naisten kanssa mutta joidenkin miesten kanssa on helppoa olla kaveri. Inhoan kuitenkin ihmissuhdevatvomisia!
Tein testin sivulla introvertit.net ja sen mukaan olen introvertti!
Tämä osui jotenkin hauskaa saumaan, sillä olen vasta viime kuukausina jotenkin herännyt pohtimaan omaa ihmissuhdehistoriaani.
Olen aina kadehtinut ihmisiä joilla on paljon ystäviä eri piireistä, harrastuksista, työpaikoilta, opiskelupiireistä jne. Itse en ole koskaan kokenut kuuluvani ryhmään. Minulla on muutama hyvä ystävä mutta jotenkin muihin ihmisiin tutustuminen on aina ollut minulle vaikeaa. Small talkissa olen oikeasti hyvä ja selviän tilanteesta kuin tilanteesta ja tulen toimeen kenen kanssa hyvänsä, mutta minun on vaikea päästää ketään siitä small talkista pidemmälle. Ja uskokaa tai älkää, myös minä olen asiakaspalvelutyössä missä oikeasti viihdynkin melko hyvin, liika kontakti tosin kuormittaa todella paljon.
Ajattelen paljon, miehen mielestä liikaa, ja hahmotan helposti laajan kokonaistilanteen asioista. Esim. työssä muut eivät useinkaan pysy perässä ajatuksissani ja turhaudun siitä.
olen lukuisien eri testien mukaan introvertti ja olen ihan sinut asian kanssa. Tunnista helposti tilanteet, jotka ovat minulle hankalia (mm. small talk ja networking on ihan painajaista), mutta toisaalta olen työtehtävissä, joissa pystyn hyödyntämään omia vahvuuksiani.
Lainaus introvertit.net sivustolta "Tutkimusten mukaan älykkyysosamäärän kasvaessa myös introverttien osuus kasvaa ja kaikkein älykkäimmistä ihmisistä jo kaksi kolmasosaa on introvertteja."
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 12:38"]
Täällä on listattu introverttien piirteitä:
http://www.huffingtonpost.com/2013/08/20/introverts-signs-am-i-introverted_n_3721431.html
Itselleni varsinkin kohdat 8, 10 ja 16 osuivat ihan kohdalleen, kun taas 1 ja 6 eivät. Ja olen mielestäni selkeästi introvertti.
[/quote]
Kaikki noista sopii minuun, selitykset myöskin. Paitsi ehkä viides kohta, mutta oikeastaan siksi, että pidän suurta osaa "ajatuksia herättävästä" kirjallisuudesta ja elokuvista hyvin teennäisenä. On vaikea löytää syvällisempiä kirjoja, jotka eivät ärsyttäisi. Muut kohdat sopivat tismalleen, mikä ei todellakaan yllätä. Olen hyväksynyt persoonallisuuteni jo kauan sitten.
Tästä introvertti/ekstrovertti hommasta on nyt tullut jo näköjään vähän kuin joku trendi. Uskoisin, että suurin osa meistä ihmisistä on jonkinlaisia välimuotoja. Yhdessä ollaan introverttejä - toisessa ekstroverttejä.. sitten on ujoutta, sosiaalisten tilanteitten pelkoa, aspergeria.. yleistä luulosairautta yms ;) Mikä tarve selitellä itseään, jos kuitenkin sinut itsensä kanssa?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:05"]
Tästä introvertti/ekstrovertti hommasta on nyt tullut jo näköjään vähän kuin joku trendi. Uskoisin, että suurin osa meistä ihmisistä on jonkinlaisia välimuotoja. Yhdessä ollaan introverttejä - toisessa ekstroverttejä.. sitten on ujoutta, sosiaalisten tilanteitten pelkoa, aspergeria.. yleistä luulosairautta yms ;) Mikä tarve selitellä itseään, jos kuitenkin sinut itsensä kanssa?
[/quote]
Moni introvertti on saanut koko ikänsä kuulla olevansa jotenkin viallinen. On suuri helpotus oivaltaa, ettei persoonassa olekaan mitään vikaa, että introvertti on ihan yhtä arvokas ja kyvykäs kuin ekstrovertti. Aika moni tuntuu introverttiyttään yhäkin lakaisevan maton alle ja kärsii sitten tilanteesta.
Hahah, tuntuu tosiaan että tämä sana introvertti on vaan niin paljon "mukavampi" kuin ujous tms.. että nämä ujot ja sisäänpäinkääntyneet haluavat selitellä itselleen ja muille olevansa vain tämmösiä vähän älykkäämpiä yksilöitä vaan kun muut. :D Sen sijaan että rehellisesti vain myöntäisi että on heikko sosiaalisissa tilanteissa. Ton kuvauksen mukaan vissiin suurin osa suomalaisista on sitten näitä introvääääärttejä. :DD
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:12"]
Hahah, tuntuu tosiaan että tämä sana introvertti on vaan niin paljon "mukavampi" kuin ujous tms.. että nämä ujot ja sisäänpäinkääntyneet haluavat selitellä itselleen ja muille olevansa vain tämmösiä vähän älykkäämpiä yksilöitä vaan kun muut. :D Sen sijaan että rehellisesti vain myöntäisi että on heikko sosiaalisissa tilanteissa. Ton kuvauksen mukaan vissiin suurin osa suomalaisista on sitten näitä introvääääärttejä. :DD
[/quote]
Sä puolestasi olet joko provo tai harvinaisen tyhmä. ;) Kun se introverttiys nimenomaan ei välttämättä näy tai kuulu päällepäin. Introvertti voi olla hyvinkin seurallinen ja puhelias tyyppi. Tai toisaalta ujo voi olla ekstrovertti. :P
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:12"]
[/quote]
Introverttiys ei ole sama asia kuin ujous .Introverttiys tarkoittaa siis vain sitä, että henkilö voimaantuu yksinolosta ja kuluttaa voimaa sosiaalisissa tilanteissa, kun taas ekstrovertti saa voimaa sosiaalisissa tilanteissa ja kuluttaa sitä kun pitää olla yksin.
Kaikki introvertit eivät todellakaan ole ujoja ja hiljaisia. Itse olen niin selvä introvertti kuin olla ja voi, mutta olen varsin äänekäs, jopa sellainen ärsyttävä päällepuhumaan taipuvainen räpättäjä silloin kun olen ihmisten seurassa. Mutta en halua olla kovin paljoa ihmisten seurassa, tarvitsen aikaa yksin paljon.
Mä tein kans testin ja olen ekstrovertti. Vaikka nautinkin yksinolosta ja tekemättömyydestä. Olen äärimmäisen puhelias ja "näkyvä" persoona. Siksikin varmasti väsyn helposti kun olen ihmisten kanssa tekemisissä ja tarvitsen paljon aikaa myös rauhoittumiseen. Keskittymiseen tarvitsen täydelllisen rauhan. Eli minussakin paljon introvertin piirteitä, siltikin ekstrovertti. Tulos ei sinänsä yllättänyt, mutta ehkä vähän kuitenkin. Olisin odottanut ehkä jotain tarkempaa anlyysiä.. joitain välimuotojakin tms.. :)
Tää ekstrovertti taas vastaa. Mä voimaannun myös yksinollessa. Joten aika turha analysoida joittenkin piirteitten mukaan itseään.. Olenkin aina kuvaillut itseäni sosiaaliseksi erakoksi. Siks toi testi oli mun mielestä vähän hanurista, koska ei voi muutaman kysymyken perusteella sanoa että onk joku nyt introvertti vai ekstrovertti. Itsessäni n ainakin miljoona ja taas miljoona muutakin piirrettä.. ehkä sitä sit vaan kallistuu enemmän johonkin suuntaan.. mut kyl mustakin molemmat puolet löytyy.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:25"]
Mä tein kans testin ja olen ekstrovertti. Vaikka nautinkin yksinolosta ja tekemättömyydestä. Olen äärimmäisen puhelias ja "näkyvä" persoona. Siksikin varmasti väsyn helposti kun olen ihmisten kanssa tekemisissä ja tarvitsen paljon aikaa myös rauhoittumiseen. Keskittymiseen tarvitsen täydelllisen rauhan. Eli minussakin paljon introvertin piirteitä, siltikin ekstrovertti. Tulos ei sinänsä yllättänyt, mutta ehkä vähän kuitenkin. Olisin odottanut ehkä jotain tarkempaa anlyysiä.. joitain välimuotojakin tms.. :)
[/quote]
Susain Cainin kirjassa on sellainen testi millä useimmat päätyvät ambiverteiksi, eli sellaisiksi jotka omaavat kummankin piirteitä. Itsekin olen sen mukaan ambivertti vaikka mielestäni olen aika klassinen intro, ja Myers-Briggs persoonallisuustyypiltäni INFJ joka on introverttityyppi. Tosin Myers-Briggsissäkin olin vain hyvin pienellä prosentilla Intro Extron sijaan, taisi olla vain jopa 1 %:n ero etten olisikin ENFJ.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:30"]
Tää ekstrovertti taas vastaa. Mä voimaannun myös yksinollessa. Joten aika turha analysoida joittenkin piirteitten mukaan itseään.. Olenkin aina kuvaillut itseäni sosiaaliseksi erakoksi. Siks toi testi oli mun mielestä vähän hanurista, koska ei voi muutaman kysymyken perusteella sanoa että onk joku nyt introvertti vai ekstrovertti. Itsessäni n ainakin miljoona ja taas miljoona muutakin piirrettä.. ehkä sitä sit vaan kallistuu enemmän johonkin suuntaan.. mut kyl mustakin molemmat puolet löytyy.
[/quote]
Tee tämä:
http://www.keirsey.com/sorter/register.aspx
Jos oikeasti haluat oppia itsestäsi ja eroistasi muihin ihmisiin, kaivele esiin testin laatijan kirjoittama kirja. Erinomainen teos, ehdottomasti erinomainen. Aika moni mamma saisi selityksen lapsensa (tai puolisonsa) erikoiselle käytökselle, kun saisi haarukoitua lapsensa temperamentin ja näkisi miten lapsi tästä johtuen reagoi tiettyihin asioihin vaikka lasta miten yrittäisi opettaa toimimaan toisin.
Minä olen kumpaakin, ehkä sitten enemmän introvertti vaikkei muut sitä helpolla uskokaan. Mutta ei se minua edes kiinnosta, minua kiinnostaa ne reagointimallit jotka liittyvät persoonaani. On helpottavaa ymmärtää, mitä ei voi juuri mitenkään muuttaa ja toisaalta tietää, että kaikien lopun voi tehdä elämässään kuten haluaa. Erittäin vapauttavaa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:30"]
Susain Cainin kirjassa on sellainen testi millä useimmat päätyvät ambiverteiksi, eli sellaisiksi jotka omaavat kummankin piirteitä. Itsekin olen sen mukaan ambivertti vaikka mielestäni olen aika klassinen intro, ja Myers-Briggs persoonallisuustyypiltäni INFJ joka on introverttityyppi. Tosin Myers-Briggsissäkin olin vain hyvin pienellä prosentilla Intro Extron sijaan, taisi olla vain jopa 1 %:n ero etten olisikin ENFJ.
[/quote]
Testitulos on kohtuullisen tarkka, mutta jos yhdellä kriteerillä olet noin puolivälissä, sinun kannattaa seuraavaksi lukea kummastakin mahdollisimman laajasta materiaalista koostetty profiili:
INFJ:
ENFJ:
Luultavasti kummastakin osa ominaisuuksista osuu, osa ei osu. Toinen saattaa olla selvästi parempi osuma kuin toinen. Jo pelkästään MBTI:n sisällä eri laatijoilla on eri määritelmät introversiolle ja ekstroversiolle (toisella ENTJ oli jollakin toisella INTJ jne), eli oleellista ei ole se kirjan tai introversio/ekstroversio vaan ne reagointimallit jotka ovat osuvia. Kun koostat noista kahdesta ne sinuun parhaiten osuvat, saatat saada erittäin tarkan kuvauksen itsestäsi.
m37
ENFJ-linkki tuossa yllä oli virheellinen:
m37
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 11:45"]
Olen ihan samanlainen kuin sinä, ap, ja useasti miettinyt Asperger-diagnoosia itselleni. Lapsellani on Asperger ja vasta sen jälkeen olen alkanut pohtia omia oireitani.
[/quote]
Mutta eihän nuo ole mitään oireita mitä ap kuvaa vaan normaaleja persoonallisuuden piirteitä. Ei introverttiys mikään sairaus ole.
[/quote]
Mtikä ovat introvertin ja aspergerin piirteiden eroja?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 11:45"]
Olen ihan samanlainen kuin sinä, ap, ja useasti miettinyt Asperger-diagnoosia itselleni. Lapsellani on Asperger ja vasta sen jälkeen olen alkanut pohtia omia oireitani.
[/quote]
Mutta eihän nuo ole mitään oireita mitä ap kuvaa vaan normaaleja persoonallisuuden piirteitä. Ei introverttiys mikään sairaus ole.
[/quote]
Mtikä ovat introvertin ja aspergerin piirteiden eroja?
[/quote]
Ne ovat täysin eri asiat. Introversio tai ekstroversio on taipumus tietynlaiseen reagointiin, erottamaton ja tärkeä osa ominta persoonallisuutta. Se on samankaltainen kuin vaikkapa taipumus olla yleensä iloinen tai allapäin, taipumus päättää asioista salamannopeasti tai jahkailun jälkeen. Se ei ole on / off vaan se mitä kutsutaan introversioksi sisältää paljon erilaisia toimintatapoja joista tätä sitten tulkitaan, osa niistä osoittaa introversiota ja osa samalla henkilöllä ekstroversiota.
Testeissä introversio/ekstroversio on yksi kriteeri, toinen on vaikkapa se puhuuko asioista suoraviivaisesti ("tuoli on sininen puutuoli") vai mielikuvilla ("tuoli on saman värinen ja mallinen kuin oli lapsena mummolassa"). Tästä aiheesta jos keskustellaan av:lla eli onko henkilö "intuitiivinen" vaiko ei, aina löytyy ne "fiksut" kertomaan, että "miksi ette myönnä että teillä on kommunikointiongelma". Siis näiden mielestä pitäisi aina sanoa "tuoli on sininen puutuoli". Esimerkki on yksinkertaistettu, mutta kyse tässä suhteessa on vain siitä, että intuitiivinen osaa sen pragmaattisemman LISÄKSI myös keskustella käsitteillä ja mielikuvilla luontevasti ja tapaa tehdä niin usein eikä satunnaisesti. Vastaavasti introversio ja ekstroversio ovat se tapa miten yleensä toimii, ei välttämättä aina edes samanlaisissa asioissa.
Puolet ihmisistä saa testistä tuloksen että on enemmän introvertti kuin ekstrovertti. Puolella sitten toisin päin. Kuitenkin yli puolet ihmisistä omaa varsin pienen painotuksen ja vastaavasti hieman alle puolet omaa merkittävässä määrin joko introvertin tai ekstrovertin piirteitä. Kuva voi auttaa asian ymmärtämisessä:
http://www.thoughtful-self-improvement.com/image-files/bellcurveblanc.jpg
Eli voimakkaita introvertion piirteitä on 15%:lla ihmisistä ja vastaavasti voimakkaita ekstrovertin piirteitä on myös 15%:lla. Yhteensä näitä voimakkaan piirteen omaavia on noin 30% eli joka kolmas.
Asperger taas sisältää enemmän poikkeamia "normaalista", reagointitavat voivat vaikuttaa monessa asiassa voimakkaampia Asperger-piirteitä omaavalla hyvin erikoisilta ja kummallisilta. Toisaalta yksittäisiä Asperger-piirteitä on luultavasti melkein kaikilla, eli jos testissä on 20 kohtaa niin muutama niistä luultavasti osuu jokaiselle, ainakin kaikille lahjakkaammille ihmisille sillä siellä kriteereissä on mm. "olen matemaattisesti lahjakas". Jos niitä piirteitä on runsaasti, aletaan puhumaan Aspergerista. Mutta ne samat asiat, joita Aspergereilla esiintyy voivat johtua ihmisillä muista syistä, ja jos oireita on vain esim. puolet diagnosiin vaadittavista, niille taitaa olla aina jokin aivan muu selitys. Osa näistä piirteistä on normaalilla ihmisellä normaaleja, mutta jos niitä kasaantuu vaikkapa 75% listatuista samalle henkilölle, ne osoittavat yhteensä muuta kuin ne yksittäisinä mikään olisivat.
Tämä oli mutu-selitys, joku pätevämpi osaa varmasti vastata sinulle paremmin.
Minäkin olen introvertti. Paitsi, että itse tiedän sen, niin testattu on kymmeniä kertoja.
Mutta olen aikuiskouluttaja. Olen puhelias. Olen sosiaalinen.
Introvertiksi minut tekee se, että sisiäinen elämäni on isompi kuin ulkoinen elämäni. Viihdyn hyvin yksin. Ja lataan akkuni yksinäisyydessä.
Täällä myös erittäin introvertti. Olen aina inhonnut ihmisjoukkoja, sukujuhlia, melua ja hälyä. Rakasta olla kotona, hiljaa ja rauhassa. Tykkään tehdä kotitöitä ja käsitöitä, kirjoittaa, lukea, hoitaa puutarhaa, lenkkeillä ja hiihtää yksin. Työtäni teen kotona työhuoneessa ja ihan yksin. Olen kuitenkin yrittäjä ja asiakkaani ovat enimmäkseen ulkomaalaisia. Minulla on myös perhe; mies ja lapsia.
Minäkin tykkään puhua syvällisiä, smalla talk on todella rasittavaa, enkä kyllä oikein keksikään mitään liibalaaba-puhumista. Minua ei kiinnosta muiden ihmisten asiat, ei telkkariohjelmat tai julkkisten kuulumiset. Sen sijaan tykkäisin jutella kirjallisuudesta, historiasta, filosofiasta yms. Ei vain tahdo olla ihmisiä, joita nämä aiheet kiinnostaisivat. Lisäksi minusta tuntuu, ettei ihmiset yleensä jaksa keskittyä yhteen puheenaiheeseen muutamaa minuuttia pidempään ja minua taas väsyttää kun koko ajan pompitaan aiheesta toiseen.
Kouluaika oli todella raskasta, jatkuva häly ja suuressa laumassa oleminen. Lapsillamme on samoja ongelmia, he väsyvät koulupäivän aikana mahdottomasti. Sinänsä pärjäävät koulussa erinomaisesti, mutta eivät todellakaan jaksa koulupäivän jälkeen lähteä minnekään harrastuksiin, vaan ovat illat kotona ja lukevat, katsovat elokuva, ovat koneella, käyvät lenkillä. Jokaisella on pari hyvää kaveria joita tapaavat.
Meitä pidetään aika outona perheenä, olemme niin paljon kotona omin nokkinemme. Mieheni on meistä "reippain", hän käy sentään parissa harrastusporukassa viikottain, mutta enimmäkseen hänkin viihtyy kotona. Mua joskus huvittaa kun tuntuu, että muita ihmisiä niin häiritsee tämä meidän kotona kökkiminen.
Kannattaa kyllä lukea tuo Susan Cainin kirja "Hiljaiset".
Tuo asperger on naisilla yleisesti hyvin huonosti diagnosoitu ylipäänsä, naisten 'oireet' tai tavat joilla asperger ilmenee ovat lievempiä ja vähemmän silmiinpistäviä miehiin verrattuna, ja kovin yleisesti jäävät huomaamatta.
Naiset myös helpommin oppivat tulemaan toimeen piirteidensä kanssa ja oppivat sen peittämään. Vaikka sisällä olisikin kaoottinen olo joissain isoissa meluisissa festarityylisissä massatapahtumissa.
Aspergerin syndrooma myös on itseasiassa poistettu jo autismin kirjosta ja sitä pidetään vaan eräänä tietyntyyppisenä persoonallisuuden ilmenemismuotona.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 14:35"]
Asperger on ääri-ilmentymä introsta mielestäni ja jo autismin muoto.
Introvertti voi olla asperger, jos esim. small talk aidosti tuntuu rasittavalta, jos krooninen unettomuus (ja tämän aiheuttama henkinen väsymys/masennus) vaivaa, jos tykkää keräillä eri asioita (eikä välitä juuri ihmisistä), paneutuu intensiivisesti johonkin harrastukseen (johon sitten kyllästyy, kunnes uusi asia tulee eteen), jos uravalinta on insiööri/arkkitehti/tutkija tyylinen, jos on ikäistään nuoremman näköinen, omaan jonkin erityislahjakkuuden, etc.
Näitä kriteereitä on monta ja netissä on testi, jonka voi suorittaa jos luulee olevansa asperger.
[/quote]
Minulla on nämä kaikki, mutta enpä usko olevani asperger. Siihen että olisi asperger kun vaaditaan että olisi hankaloittavia vaikeuksia elämässä myös, ja minulla ei ole mitään vaikeuksia luonteeni takia, kun tosiaan alavalintakin on introvertille sopiva joten työkään ei aseta sosiaalisuuden vaatimusta.
[/quote]