Miksi joillekin on väliä, onko gynekologi nainen vai mies?
Jossakin lehdessä oli juuri artikkeli siitä, kuinka vain harva nainen "kelpuuttaa" miesgynekologin ja kuinka naisille jonotetaan kauan vaikka miehelle saisi ajan nopeasti. Mitä ihmeen väliä sillä on, kumpaa sukupuolta lääkäri on? Ei kukaan varmaan vaadi, että hammaslääkärin on oltava ehdottomasti tiettyä sukupuolta tai että jomottavaa selkää voi mennä näyttämään vain naislääkärille. Mikä ihme gynekologissa on, että lääkärin pätevyyttä ja kokeneisuuttakin tärkeämpi asia voi olla sukupuoli? Lääkärillehän se on aivan sama, näyttääkö potilas sille hampaitaan, selkäänsä, kitarisojaan, varvastaan tai värkkiiään, työtäänhän se vain tekee. Joillakuilla tuntuu olevan outoja ajatuksia joko lääkäreistä tai itsestään potilaana.
Kommentit (62)
Mä taas haluan ehdottomasti aina mieluiten mieslääkärin. Yleisestikin asioin mieluiten miesten kanssa. Olen itse nainen.
"Lääkärin kanssa ei ensin käydä treffeillä eikä häneen muutenkaan tutustuta henkilökohtaisella tasolla."
Eikä miesystävällä hoidateta vaivoja ja uusita ehkäisyreseptejä. Että lienee hieman eri funktio lääkärillä ja miehellä, josta on kiinnostunut. Paitsi ehkä jos nainen on niin epätoivoinen eikä saa miesseuraa, että on kiinnostunut jokaisesta miehestä. Ja ei, ei lääkäriäkään kiinnosta tutustua asiakkaaseen sen enempää henkilökohtaisella tasolla kuin kaupan kassankaan, asiakas toisensa jälkeen, ei ne sen enempää merkitse vaikka onhan toki kaupassakin asiakkaita, jotka olettavat kassan muistavan ja kiinnittävän erityisesti huomiota juuri häneen.
"Toki on paljon ihmisiä, jotka harrastavat yhden illan suhteita (sinä oletettavasti?), ja ehkä heissä enemmän saattaa löytyä niitä, jotka kelpuuttavat mieslääkärinkin helpommin. Sitten taas ne naiset, jotka eivät hyppele sänkyyn tuosta haluavat ehkä enemmän naislääkärin."
Oletkohan ymmärtänyt jotenkin väärin gynekologin tehtävät? Siellä tutkitaan, löydetään mahdollisia vaivoja, laitetaan ehkäisy kuntoon jne, ei siellä mennä sänkyyn. Jotenkin yliseksuaalinen on oltava ihmisen mieli, jos se kuvittelee s-ksiä lääkärilläkäynnissäkin. Oletettavasti gynekologikäynnissä s-ksiä näkevät kuvittelevat tervehtivän bussikuskimiehen, kohteliaan ovenavaajamiehen ja autosta pitkään katsovan varovaisesti ajavan autoilijamiehenkun olevan kiinnostuneita "siinä mielessä".
"EI häveliäisyys välttämättä mihinkään karise, vaan tulee pahempia traumoja."
Kannattaa sitten jättää sairaudetkin hoitamatta kun sairaalassa voi olla mieslääkäri gynenä tutkimassa ja leikkaamassa.
"Miehet siis kiihottuvat juuri nähdessään alastomia naisia"
Niin, tokihan jokainen ties mitä valuva tavara saa miesgynen innostumaan, samoin kaikki oudonnäköiset eripariset värkit joista roikkuu ties mitä osia.
Ja eköhän niissä aikuisviihdepätkissä ole ihan vähän kauniimpia naisia ja kroppia katseltavana kuin keskimääräinen ylipainoinen selluinen tavis gynen vastaanotolla :D
Miksi teille on noin iso juttu se, että kaikki eivät halua mennä miesgynelle jos vaihtoehtojakin on?
Joskus se on teoriassa eri asia kuin käytännössä; itse en voisi kuvitellakaan hakeutuvani miesgynelle, mutta sairaalassa (mulla on monta alkuraskauden keskenmenoa takana ja negatiivisen veriryhmän takia pitää käydä aina pian lääkärissä/sairaalassa) se on jotenkin eri juttu.. Oman gynen tai yleislääkärin kanssa on kuitenkin omanlaisensa, usein vuosia kestävä, potilas-lääkäri-suhde, jonka on toimittava, tai sitä vaihtaa lääkäriä... Itselläni on aivan ihana naisgyne ja oli pitkään mieslääkäri yleislääkärinä, mutta muuton takia jouduin vaihtamaan yleislääkäriä jokunen aika sitten ja satuin valitsemaan naisen... Jälkimmäisen olen tavannut vasta kerran, mutta hommansa osaava tuntuu olevan, eikä kaduta/harmita yhtään!
Naisgynekologeissa on huonoa se, että he usein peilaavat asioita omaan itseensä ja niinpä esim. sterilisaatiota voidaan vastustaa jos ei itse ymmärretä ettei joku halua lapsia tai kohdunpoistolähetettä ei anneta jos itse koetaan kohtu jonakin muunakin kuin pelkkänä lapsentekopussina. Miesgynekologi ajattelee asiat enemmän rationaalisesti ja lääketieteellisesti, naisen hyvinvoinnin kannalta.
"Miksi teille on noin iso juttu se, että kaikki eivät halua mennä miesgynelle jos vaihtoehtojakin on?"
Ei se ole iso asia, mutta se on että kuvitellaan työtään tekevien ihmisten olevan jotakin kummallista. Tai itsensä olevan niin ihmeellinen, että lääkäri alkaa outoilla. Se on todella iso asia. Varsinkin kun kukaan ei kuvittele moisia hammaslääkäristä tai ortopedistä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 21:30"]
Naisgynekologeissa on huonoa se, että he usein peilaavat asioita omaan itseensä. Miesgynekologi ajattelee asiat enemmän rationaalisesti ja lääketieteellisesti, naisen hyvinvoinnin kannalta.[/quote]
Erittäin hyvin sanottu! Täsmälleen samaa mieltä.
Nro 41
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 18:54"]
No ei varmana 70-vuotias kurppana esim. ajattele omasta viehätysvoimastaan yhtään mitään (en kyllä minäkään) ja silti haluaa asioida naisen kanssa. Eikö olekin todella kummallista?
[/quote] Olipas epäkunnioittavasti taas möläytetty. Miksei 70-vuotiaallekin oma viehätysvoima voi olla vielä mielessä? Ei iällä ole merkitystä tässä asiassa, muuten kuin, että gynen käyntejä on jo varmaan useampia verrattuna 20-vuotiaaseen. Ei kai kukaan mene lääkäriin "iskemismielessä"? Kyselee 63-vuotias "kurppa"
"Naisgynekologeissa on huonoa se, että he usein peilaavat asioita omaan itseensä ja niinpä esim. sterilisaatiota voidaan vastustaa jos ei itse ymmärretä ettei joku halua lapsia tai kohdunpoistolähetettä ei anneta jos itse koetaan kohtu jonakin muunakin kuin pelkkänä lapsentekopussina. Miesgynekologi ajattelee asiat enemmän rationaalisesti ja lääketieteellisesti, naisen hyvinvoinnin kannalta."
Itselläni on täysin päinvastaisia kokemuksia miesgynekologeista. He ovat olleet tavattoman kovakouraisia, yksityiselämääni puuttuvia (ihmetelleet henkilökohtaisia ratkaisujani), roisia juttuja puhuvia jne. Viimeinen pisara oli, kun miesgynekologi kieltäytyi poistamasta kohtuani ja munasarjoja, vaikka en voi saada lapsia. Onneksi vaihdoin naisgynekologille...
En minäkään oikein ymmärrä mitä väliä on onko lääkäri mies vai nainen, on sitten terveyskeskuslääkäri tai gyne. Itselleni oikeastaan sattunut mukavampia mieslääkäreitä/hoitajia enemmän kuin naisia, yksi naislääkäri ja gyne todella hyviä mutta esim. eräs naishammaslääkäri ei, siinä missä mieshammaslääkäri osasi todellakin asiansa... Mulle on ihan sama hoitaako mua mies vai nainen, samaten kuin hierojana. Ne lääkärit ja hoitajat näkee kuitenkin jatkuvasti ties mitä, että eiköhän siinä ympäristössä työtään tehden ne tietyt ajatukset aika hyvin hälvene. En oleta että jos on mieslääkäri että hän katsoisi alapäätäni jotenkin himoiten vaan tekee vain työtään.
Tuo miesgynen himokas katselu se hauska luulo onkin. Päivässä lienee parikymmentä potilasta ja viikossa siis satakunta, jo siinä menee hohto naisten "värkeistä", mutta jotkut ne luulee lekurien innostuvan juuri heidän tullessaan vastaanotolle. Ja mistä te sitä tiedätte, voihan se naisgynekin olla valinnut alan juuri siksi, että innostuu toisten naisten "värkeistä" jos kerran miesgynetkin sillä mielellä ovat erikoisalansa valinneet, niinkuin täällä ollaan mieltä. Ajatelkaa sitäkin.
Mulla on päinvastainen kokemus, kaikki miesgynet (tai gynekologisen tutkimuksen suorittaneet muun erikoisalan lääkärit) ovat olleet paljon helläkätisempiä ja mukavampia, kuin naiset. Naiset ovat olleet tosi kovakouraisia ja aika ikävä-asenteisia. Luulen, että miehillä on tuossa työssä kovemmat paineet ja kun eivät tosiaan voi tietää miltä tutkimus potilaasta tuntuu niin ovat extravarovaisia.
Varmasti on helläkätisiä naisgynejäkin, mutta tämä on oma kokemus. Lääkäri on lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:41"]
[/quote]
Toki on paljon ihmisiä, jotka harrastavat yhden illan suhteita (sinä oletettavasti?), ja ehkä heissä enemmän saattaa löytyä niitä, jotka kelpuuttavat mieslääkärinkin helpommin. Sitten taas ne naiset, jotka eivät hyppele sänkyyn tuosta haluavat ehkä enemmän naislääkärin.
Tämä nyt vain mututuntumalla ja hieman yleistettynä, mutta ei varmaan ihan väärin arvioituna.
[/quote]
Ihmettelet muiden kommentteja kun itse lauot tällaisia? Itse olen harrastanut seksiä kahden miehen kanssa (olen alle 30v.) ja olen ollut saman miehen kanssa lähes kymmenen vuotta. Silti minulla ei ole ongelmaa mennä miesgynelle saati mieslääkärille tai hierojalle. En usko että heitä kiinnostaa alapääni (se ympäristö, tekevät työtään) sen enempää kuin naisiakaan ja voi niissä naislekureissakin olla lesboja. Itse en oikein ymmärrä tätä miesvastaisuutta, taitaa aika moni kuvitella itsestään liikoja tai sitten ei vaan ole oikein sinut vartalonsa kanssa, ihan luonnollista se lääkärissä käynti kuitenkin on. Myös jos ajattelisi toisin, voisi kuvitella että mies olisi parempi vaihtoehto sillä miehet eivät arvostele naisten ulkonäköä siten kuin naiset itseään ja muita...
Itseasiassa mielestäni on luonnollisempaa haluta miesgyne kuin nainen, sillä oikeassakin elämässä miehet sen alapään varmaan enemmän näkevät ja suhtautuvat siihen luonnollisesti, heterona ainakin tulee mieleen että nainen sörkkimässä alapäätä on vähemmän luonnollista;)
Luulen että ne se "henkilökemia" on tärkeämpi lääkärissä, siis että kokee ihmisen olevan hyvä lääkäri sukupuolesta riippumatta, itselläni hyviä ja heikompia kokemuksia kummastakin sukupuolesta.
Synnytystapa-arvio Naistenklinikalla oli nöyryyttävä, inhottava ja kivulias kokemus. Gyne oli venäläisittäin murtava mies.
Eivät ilmeisesti ole herkkua kenekään suorittamina nuo tutkimukset mutta silti: naisgyneltä sama toimenpide olisi ollut vähemmän nöyryyttävä. Tosin naisyleislääkärin jälkitarkastus oli melko karsea kokemus sekin, mutta verrattuna tuohon ylimieliseen iivanaan olisin ottanut tutkimukseni tuhat kertaa mieluummin tältä tk-lääkäriltä.
Mulle on aivan sama onko mies vai nainen. Kunhan saan sen homman hoidettua pois alta. Yhtä inhottavaa se on naisenkin edessä olla haarat levällään.
Mutta pakko sanoa, että miehet ovat tosiaan olleet hellempiä! Raskaus aikanakin mieslääkärit ovat olleet niitä jotka ovat kuunnelleet minua. Naiset taas eivät. Vaan he ovat tienneet aina asiat paremmin kuin minä itse.
Aika moni luulee että se miesgynen inhottavuus johtuisi siitä että miehen luullaan kiihottuvan, mutta ei se minulla ainakaan siitä johdu (ainakaan tietoisesti). Voihan naisgynekin tosiaan olla lesbo. En vain halua paljastella miehelle, jonka kanssa minulla ei ole intiimiä, luottamuksellista suhdetta. Gynellä käynti on yleensäkin erittäin ahdistavaa, ja se että gyne on nainen hieman helpottaa asiaa. Ehkä jollain tasolla pelkään miehiä.
No, synnytystapa tutkimuksessa Naistenklinikalla kohdalleni sattui nainen, joka oli erittäin kovakourainen. Sen jälkeen olen käynyt vain miesgyneillä, jotka ovat paljon hellävaraisempia.
Mulla on päin vastoin, miehet ovat niin helliä sormistaan, että sen jälkeen aina halunnut miehelle. Mieheni taaas ei haluais, että joku mies gyne ronklaa alapäätäni, on jopa vähän mustis
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:51"]
Miehet ovat varovaisempia, hellempiä.[/quote]
Tämä on niin totta!! Naisgyne kuvittelee aina "tietävänsä", ettei tämän pitäisi sattua, kun hänellä on itsellä sama värkki... ja ai saatana, kun taas otti kipeetä! Mies kun taas ei voi omakohtaisesti tietää, niin hän on h-u-o-m-a-t-t-a-v-a-s-t-i helläkätisempi. Menkää ja kokeilkaa kerrankin, jos ette usko.
Kävin nuorempana useilla eri naisgyneillä ja joka kerta oli yhtä epämiellyttävän tuntuista. Kunnes sitten löysin tämän miesgynen. Parempaa ja ihanampaa gynekäyntiä en voinut kuvitellakaan!! Sen jälkeen olen käynyt muillakin miesgyneillä ja yhtä helläkätisiä, varovaisia ja asiallisen mukavia ovat olleet kaikki järjestään. Jouduin sitten taannoin käymään olosuhteiden pakosta yhdellä naisella, joka jälleen kerran ronkki oikein reippaasti, wtf!?
En koskaan, ikinä enää mene naisgynelle!!