Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

INTJ-persoona ja ihmissuhteet

Vierailija
23.08.2020 |

Muistaakseni INTJ:n jossain kuvauksessa sanottiin, että ihmissuhteet ovat INTJ:n akilleen kantapää. INTJ:t ovat stereotyyppisesti asiakeskeisiä ihmiskeskeisyyden kustannuksella. Tarkoittaako tämä sitä, että INTJ-persoonilla on yleensä vaikeuksia ihmissuhteissa? Onko parisuhteen löytäminen vaikeaa INTJ:lle? Tässä pätee vielä sekin aspekti, että INTJ on persoonallisuustyypeistä toiseksi harvinaisin (?), joten muita tyyppejä edustavat ihmiset eivät useinkaan ymmärrä heitä. Onko teillä muita ajatuksia aiheeseen liittyen? Tai kokemuksia?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpöä tuollaset persoonallisuustestit

I, introvertti – E, ekstrovertti: asenne ympäristöön

S, tosiasiallinen – N, intuitiivinen: tapa hankkia tietoa

T, ajatteleva – F, tunteva: päätöksenteon peruste

J, harkitseva – P, spontaani: elämäntyyli

Tiedän olevani milloin mitkäkin. Perusolemukseltani olen introvertti, mutta muuten menee miten sattuu. Miksi edes luokittelette itsenne?

Vierailija
22/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai joku tuollainen. Tai sitten P-loppuinen, kun muistelen testien antaneen molempia. Ihmissuhteita olisi tarjolla paljonkin, mutta kiinnostusta ei ole enää juurikaan niihin. Eli ne ovat hieman vaikeita ja innostamattomia sekä toisinaan ollut jopa hivenen myrskyisiä.

Tuntuukin, että mitä vanhemmaksi on tullut, niin ulkopuolisemmalta koko maailman meno ja elo on alkanut tuntumaan. Hauskanpidon ja naisten suhteen kliimaksi lienee jo koettu, eikä ihmisillekään tee mieli tarjota mitään hupaisia vau-kokemuksia, niin yksinäiseksi pilvenpoltteluksi ja manifestin kirjoitteluksi on elämä mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 jatkaa, wikipediasta; Testin stabiilius on heikko – jopa 50 % ihmisistä saa eri tuloksen toisella testikerralla. Testiä ei käytetäkään lainkaan tieteellisessä psykologiassa, vaan uudet, empiirisesti perustellut psykologiset testit ovat täysin erityyppisiä. Myers-Briggsillä voidaan katsoa olevan lähinnä viihdearvo. Koska kaikkia tyyppejä kuvataan positiiviseen sävyyn, testattavat saavat testistä yleensä hyvän mielen.[14]

Vierailija
24/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen intj-nainen. Ystäviä on muutamia ja parisuhteita on ollut useampia, nyt onnellisesti naimisissa. Ei intj-piirteet tarkoita että olisin jotenkin ujo tai epäsosiaalinen. Toki valikoiva seuran suhteen olen mutta löytyy niitä fiksuja ihmisiä muitakin sentään :)

Vierailija
25/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on varmaan juuri tuollainen intj. Hänellä ei ole läheisiä ystäviä, eikä hän näytä kaipaavan niitä. Viihtyy tietokoneella, jolla tekee töitä ja harrastaa, sekä minun kanssani. Minua kohtaan hän on hellä ja huolehtiva. Minulla on ystäviä ja sukua senkin edestä.

Tapasimme netin treffisaitilla, ei tinder. Hänen kuvansa oli asiallinen ja siisti, profiiliteksti asiallinen ja kertoi mm hänen harrastuksista ja vähän vihjasi että työ on enemmän tietotekniikkaa.

Hän laittoi minulle ensimmäisen tykkäyksen, joten rohkaistuin heittämään ensimmäisen viestin. Viesteissä hän oli fiksu ja hauskakin, livenä aidosti huomaavainen, huolehtiva ja söpö. Meillä klikkasi heti.

Minä olen ulkoisesti naisellinen, miehillä on välillä vaikeuksia ajatella että olen myös aika lukenut ja tekninen. Perusnörtit eivät ikinä ole uskaltaneet lähestyä minua, perustyypit taas ovat kokeneet persoonani ehkä vieraaksi tai jotain, eivätkä ole minulle olleet kiinnostavia.

Netissä tapaaminen oli ideaali, ja että jo profiiliteksteissä meillä oli jotain yhteisiä mielenkiinnon kohteita, jotain peleistä, jotain luovaa, ym.

Mutta kyllä se tietysti vaati että hän kohtasi minut vertaisena, ei "naisena", vaikka kemiakin on myös tärkeää.

Vierailija
26/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22 jatkaa, wikipediasta; Testin stabiilius on heikko – jopa 50 % ihmisistä saa eri tuloksen toisella testikerralla. Testiä ei käytetäkään lainkaan tieteellisessä psykologiassa, vaan uudet, empiirisesti perustellut psykologiset testit ovat täysin erityyppisiä. Myers-Briggsillä voidaan katsoa olevan lähinnä viihdearvo. Koska kaikkia tyyppejä kuvataan positiiviseen sävyyn, testattavat saavat testistä yleensä hyvän mielen.[14]

Minä olen tehnyt testin kaksi kertaa niin, että kertojen välillä oli vuosi tai enemmän. Sain molemmilla kerroilla tulokseksi INTJ:n. Olen tehnyt myös sosioniikka-testin ja senkin mukaan olen INTJ.

Ap

Vierailija
27/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä, miten hyvän mielen INFP-tulos minulle antaa.

Vierailija
28/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä te INTJ:t teette? Täällä on etätyöstä puhuttu, ja vaihtaisin sellaiseen heti jos olisi mahdollisuus. Minulla on tapana jäädä työpaikoilla aina ulkopuoliseksi, saa tuntemaan moninkerroin yksinäisemmäksi kuin että tekisin töitä kotoa. Oikeaa alaa en ole keksinyt.

Vierailija
29/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ-nainen, enkä ole aikuisena halunnut koskaan ihmissuhteita. Olen siis erakkoluonne, ja viihdyn hyvin näin.

Vierailija
30/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi eksää ovat olleet ISTJ. Äärimmäisen hankalia persoonia. Heillä ei ole ystäviä. Pelkäävät uusien ihmisten tapaamista. Nykyään pysyn mahdollisimman kaukana ISTJ miehistä.

En tunne ketään INTJ:tä, mutta se on aika lähellä hankalaa ISTJ:tä.

Vierailija
31/116 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä te INTJ:t teette? Täällä on etätyöstä puhuttu, ja vaihtaisin sellaiseen heti jos olisi mahdollisuus. Minulla on tapana jäädä työpaikoilla aina ulkopuoliseksi, saa tuntemaan moninkerroin yksinäisemmäksi kuin että tekisin töitä kotoa. Oikeaa alaa en ole keksinyt.

Ohjelmistokehitystä. Siinäkin joutuu nykyään olemaan ihmisten kanssa, mutta etänä onnistuu.

Vierailija
32/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä intj nainen. Olen vapaa-ajat kotona. Erosin liitosta jo vuosia sitten, mutten pysty uuteen suhteeseen. Epäilen kestävyyttä ja olen todennut, että ihmiset valehtelee liikaa. Lapsia löytyy pari ja tunnen onnistumista heidän kanssaan. Ainut miinus on kyky asettautua heidän tunteiden tasolle, osa draamasta on hölynpölyä, mutta heille niin todellista. Mutta pystyn lohduttamaan ja selvittämään asiat logiikkaan avulla.

Oma testitulos on joko INTP tai - TJ riippuen omasta ruuvista pään sisällä. Mutta tunnistan molemmat osaksi itseäni.. Eräänlainen hybridi. Mutta viihdyn maailmassa mikä on harkitumpi ja helpommin hallittava.

Vierailija
33/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

83n kirjoitti:

Täällä intj nainen. Olen vapaa-ajat kotona. Erosin liitosta jo vuosia sitten, mutten pysty uuteen suhteeseen. Epäilen kestävyyttä ja olen todennut, että ihmiset valehtelee liikaa. Lapsia löytyy pari ja tunnen onnistumista heidän kanssaan. Ainut miinus on kyky asettautua heidän tunteiden tasolle, osa draamasta on hölynpölyä, mutta heille niin todellista. Mutta pystyn lohduttamaan ja selvittämään asiat logiikkaan avulla.

Oma testitulos on joko INTP tai - TJ riippuen omasta ruuvista pään sisällä. Mutta tunnistan molemmat osaksi itseäni.. Eräänlainen hybridi. Mutta viihdyn maailmassa mikä on harkitumpi ja helpommin hallittava.

Jungilaisiin kognitiivisiin funktioihin perustuvan teorian mukaan on tosin mahdotonta olla INTP/INTJ, koska noilla kahdella tyypillä on täysin eri preferenssi funktioissa:

INTP:

Ti (introverted thinking)

Ne (extroverted intuition)

Si (introverted sensing)

Fe (extroverted feeling)

INTJ:

Ni (introverted intuition)

Te (extroverted thinking)

Fi (introverted feeling)

Se (extroverted sensing)

Se 16personalities-sivujen testi on huono, koska sen kysymykset eivät perustu MBTI-teoriaan, vaan Big 5 testien kysymyksiin, joten se antaa paljon vääriä tuloksia. Luotettavampia testejä löytyy joiltain muilta sivuilta.

Vierailija
34/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääntäjä. Kaikki työasiat hoituvat sähköpostilla. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinnut poistua kotoa tai tavata ketään kasvotusten töiden takia. Muuten toki, en ole täysi erakko. Perheellinen jopa.

Vierailija
35/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen, miten joku löysi tämän vanhan ketjuni, mutta hyvä, että löysi! Taisin miettiä viikko sitten, että voisin nostaa tätä joskus.

Ap

Vierailija
36/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen testin tehnyt INTJ ja oman analyysini mukaan myös puolisoni on INTJ, mutta sitä ei ole testillä "vahvistettu". Parisuhteemme on varmasti ulkopuolisen silmiin outo, koska olemme varsin hiljaisia emmekä kauheasti käy ulkona, mutta meille tämä sopii, koska välillämme vallitsee harmonia ja ymmärrys. Saamme olla hiljaa ja tylsiä yhdessä. Kun käymme asioilla, kävelemme edelleen käsi kädessä kaikkialla, vaikka olemme jo viidenkympin hujakoilla.

Vierailija
37/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KILTTIYS kirjoitti:

Unohda nuo INTTI persoonat sun muut käärmeöljy hupatukset.

Voit olla Extrovertti jos vaan niin päätät. Persoonallisuus ei ole kiveen hakattu vaan voit omalla toiminnallasi edesauttaa sen muodostumista.

Jordan Peterson selaukseen, salille, parturiin, proteiinia ja rasvaa tankkiin.

Ole röyhkeä, itsevarma, dominoiva. Ole Moderni Mies.

Jos olisit lukenut Petersonisi, niin tietäisit, että temperamenttipiirteitä tutkitusti ei voi muuttaa aivan vastakkaiseen suuntaan. Introvertista ei tule ekstroverttia. Jokaisen kuitenkin kannattaa haastaa omia mukavuusalueitaan, koska jonkin verran muutosta voi saada aikaiseksi ja se auttaa elämässä eteenpäin.

Vierailija
38/116 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä vanhentuneen Myers-Briggs -testin sijaan Hexaco-testi, se on uudempi ja kattavampi persoonallisuusmalli.

Vierailija
39/116 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ ja pidän ihmisistä, mutta ihmisten kanssa oleminen on usein raskasta, koska se on minulle hankalaa. En ole luonteva siinä ja usein tuntuu etten sovi joukkoon. Nyt olen kyllä löytänyt työpaikan, jossa melkein kaikki tuntuvat olevan yhtä sosiaalisesti kömpelöitä kuin minäkin, mikä on oikeastaan ihanaa - kerrankin en ole se friikki. Joku kysyi aiemmin mitä töitä muut INTJ:t tekevät; en viitsi sanoa tarkasti, mutta teen asiantuntijatyötä projektien parissa.

Minulla on ystäviä, mutta ystävien hankkiminen on minulle selvästi hankalampaa kuin monille muille. Jään usein ulkopuolelle, koska en osaa jutella uusien ihmisten kanssa. Kuitenkin osaan ylläpitää vanhoja ystävyyssuhteita ja olen hyvä ystävä, olen lojaali, mukava ja hauska silloin kun olen mukavuusalueellani (eli tuttujen ihmisten seurassa).

Minulla on myös parisuhde, mutta mieheni kiinnostui minusta kuulemma juuri siksi, että olin niin etäinen ja vaikeasti tavoiteltava (koska olen sosiaalisesti kömpelö), kun monet muut naiset ovat hänelle todella ystävällisiä. Olin siis "haaste" miehelleni.

INTJ on harvinainen persoonallisuus ja sen voin kyllä sanoa, että en tapaa usein ihmisiä, joiden kanssa kokisin olevani samalla aaltopituudella. Nykyisessä työpaikassani olen oikeastaan ensimmäistä kertaa tavannut kaltaisiani ihmisiä. Olisi kiva olla "tavallisempi", tuntea useammin että kuuluu joukkoon.

Vierailija
40/116 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole vaikeuksia. Muilla on vaikeuksia siinä, etten koskaan tarvitse muita ihmisiä yhtä paljon kuin he minua. Erikoisena persoonana ja hyvillä käytöstavoilla varustettuna saan helposti tuttavuuksia jotka haluaisivat enemmän ihmissuhteelta kuin itse. Minulla on ihan kourallinen tosiystäviä, lapsuudesta saakka sekä mies ja perhe. Muita en tarvitse, olen ihmissuhteiden kannalta ns. kylläinen liuos :)