Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

INTJ-persoona ja ihmissuhteet

Vierailija
23.08.2020 |

Muistaakseni INTJ:n jossain kuvauksessa sanottiin, että ihmissuhteet ovat INTJ:n akilleen kantapää. INTJ:t ovat stereotyyppisesti asiakeskeisiä ihmiskeskeisyyden kustannuksella. Tarkoittaako tämä sitä, että INTJ-persoonilla on yleensä vaikeuksia ihmissuhteissa? Onko parisuhteen löytäminen vaikeaa INTJ:lle? Tässä pätee vielä sekin aspekti, että INTJ on persoonallisuustyypeistä toiseksi harvinaisin (?), joten muita tyyppejä edustavat ihmiset eivät useinkaan ymmärrä heitä. Onko teillä muita ajatuksia aiheeseen liittyen? Tai kokemuksia?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea muuten mukava kirjoitti:

Mahtava keskustelu, hienoa lukea muiden ajatuksia aiheesta. Täällä INTJ-A mies, asiantuntija- ja johtotehtävissä. Kaksi itse lopettamaani pitkää parisuhdetta takana. Kolmatta en aktiivisesti yritä tai jos yritän, niin persoonallisuustyyppi ja suhteen tieteelliset onnistumismahdollisuudet selvitetään ihan ensimmäisenä, hemmetti :D

Olen aina kokenut olevani erilainen, ei oikeita ystäviä, ei paljon kavereitakaan. Parissa kaveriporukassa olen mukana, pidetään yhteyttä lähinnä whatsapilla ja nähdään ehkä kerran vuodessa. Vähän oma huumorintaju, iän karttuessa olen oppinut pitämään mölyt mahassani. Jos ei ole muuta ajateltavaa, niin päässä pörrää lähinnä suunnitelmia miten jonkun asian saisi tehokkaammaksi tai miten jotain optimoisi. Kyllästyn helposti, en jaksa viedä asioita ihan loppuun asti kun jo mietin jotain seuraavaa haastetta.

Asiat ikään kuin loksahti paikalleen kun töissä teetettiin persoonallisuustesti ja sen jälkeen tunnin henkilökohtainen keskustelu hr-konsultin kanssa testin tuloksista. Suhtauduin aluksi hyvin skeptisesti kun oli "tärkeämpiäkin kiireitä". Keskustelussa olin kuitenkin pudota tuolilta, kun joku selitti minulle oman itseni. Osasi sanoittaa juuri ne asiat mitkä aina tiesin, mutta en kaikkea ole osannut selittää. Käännekohta elämässäni. Ymmärsin, että itsessäni heikkoutena pitämäni asiat voivat olla vahvuuksia ja mahdollisuuksia - ja tämän tyyppisiä on muitakin!

Mun aivot tekee tuota jatkuvalla syötöllä. Olen saanut aikuisella iällä ADHD-diagnoosin ja nyt olen autismin kirjon häiriön diagnostisissa tutkimuksissa. Tällä hetkellä en ole työelämässä, mutta silloin kun olen ollut, olen löytänyt aina jotain kehitetettävää työstä tai prosesseista. Nyt kun en ole työelämässä, niin pukkaa tuote- ja palvelukehitysideoita eri yrityksille. Nytkin mietin yhtä pienempää softatuotetta/palvelua, joka hyödyttäis yhtä yritystä jo sen nykyisessä toiminnassa, mutta sitä vois myös sellaisenaan myydä ulkopuolelle eri toimijoille, jotka vois rakentaa siihen päälle palveluita oman tarpeen mukaan. Tai sitten sen päälle vois rakentaa niitä erilaisia palveluita ja myydä pakettia eri toimijoille. Oon keksiny jo useamman eri asiakasryhmän, jotka vois niitä hyödyntää ja miten ne eri palvelut pitäis räätälöidä näille eri asiakasryhmille. Ja olen löytänyt alustan, jonka kautta tän voi toteuttaa kevyemmällä byrokratialla, koska se alusta hoitaa byrokratian viranomaisten suuntaan. Tällasia mä kelailen päivät pitkät o_O Mut oon ymmärtäny tän olevan ADHD-aivojen ominaisuus.

Itse olen INTJ-nainen. Ystävät on mulla olleet aina viitekehyspohjaisia (opiskelu, työ, harrastus) ja kun se viitekehys poistuu, niin en osaa pitää yhteyttä ystäviin. Tällä hetkellä ystäviä ei ole. Mutta olen ymmärtänyt että tämä on joku autistijuttu ja sitä sosiaalisten taitojen kömpelyyttä. 

Naimisissa olen ollut 22 vuotta. Mies on samanlainen erakko, sillä on vaan ne työkaverit ja niidenkin kanssa ollut hiljaista kun kahteen vuoteen ei ole toimistolla käynyt. Toimisto aukesi viime viikolla ja me asutaan siitä 10min kävelymatkan päässä ja siellä kuulemma tiimistä ainakin muutama käy päivittäin, mutta tämä ei ole toistaiseksi kannustanut miestä käymään toimistolla töissä. 

Melkein kaikki nuoruuden seurustelukumppanit oli IT-alalla. Yksi oli pienhiukkasfyysikko, mutta eikö sekin nyt mene samaan kategoriaan? Mieskin on IT-alalla ja sille alalle meidän tytärkin päätyi. 

Uusiin ihmisiin tutustuminen on ollut mulle aina vaikeaa. Naisporukassa koen olevani ainoa joka ei kuulu joukkoon, heti kun tulee yksikin mies paikalle, tulee paljon rennompi olo. Nörttinaisten kanssa en koe tällaista vierauden tunnetta, mutta en halua jäädä suljettuun tilaan sellaisten naisten kanssa, joita kiinnostaa vaatteet ja meikkaaminen.

Kyllä monillakin ihmisillä on paljon hyviä ideoita, mutta idea ilman toteutusta ei ole yhtään mitään.

Tuollainen not like other girls -ajattelu on vastenmielistä eikä kyllä kerro mitään hyvää sen enempää älystäsi kuin persoonallisuudestasi. Nainen, joka sinulle näyttää pintaliitäjältä voi olla vain taitavasti sosiaalistunut yksilö, jota ehkä oikeastikin kiinnostaa meikkaaminen ja muoti - missä ei sinänsä edes ole mitään typerää - mutta hänellä voi olla myös muita kiinnostuksenkohteita ja syvällisiä ajatuksia, jotka hän vaan tajuaa jättää sopivampaan hetkeen.

Vierailija
82/116 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te INxx tyypit teette työksenne? Etenkin, jos ei ole matemaattista tai teknistä osaamista? Töissä aina suurin stressi työkaverit .

Eikö kukaan ole töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te INxx tyypit teette työksenne? Etenkin, jos ei ole matemaattista tai teknistä osaamista? Töissä aina suurin stressi työkaverit .

Eikö kukaan ole töissä?

En. Ainoat työt voisi olla postinkantaja tai lemmikkien hoitaja kun ihmiset ovat lomalla.

Vierailija
84/116 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole töissä?

Minä en ole, koska tuota aiempaa kirjoittajaa mukaillen minulla ei ole matemaattista tai teknistä osaamista ja sitten on vielä ne työkaverit... Koulutukseltani olen filosofian maisteri, pääaineena filosofia.

Ap

Vierailija
85/116 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole töissä?

Minä en ole, koska tuota aiempaa kirjoittajaa mukaillen minulla ei ole matemaattista tai teknistä osaamista ja sitten on vielä ne työkaverit... Koulutukseltani olen filosofian maisteri, pääaineena filosofia.

Ap

Oletko varma, ettet ole INTP? Niille on tyypillisempää se, että jäädään työttömäksi pohdiskelemaan maailmanmenoa. INTJ:t ovat utilitaarisempia ja suunnitelmallisempia ja niillä selvästi suuremmat keskitulot kuin INTP:illä tutkimusten mukaan.

Vierailija
86/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monillakin ihmisillä on paljon hyviä ideoita, mutta idea ilman toteutusta ei ole yhtään mitään.

Tuollainen not like other girls -ajattelu on vastenmielistä eikä kyllä kerro mitään hyvää sen enempää älystäsi kuin persoonallisuudestasi. Nainen, joka sinulle näyttää pintaliitäjältä voi olla vain taitavasti sosiaalistunut yksilö, jota ehkä oikeastikin kiinnostaa meikkaaminen ja muoti - missä ei sinänsä edes ole mitään typerää - mutta hänellä voi olla myös muita kiinnostuksenkohteita ja syvällisiä ajatuksia, jotka hän vaan tajuaa jättää sopivampaan hetkeen.

Tietenkin ymmärrän, ettei pelkällä idealla tee vielä mitään. Enkä edes tiedä, vaikka joku olisi sitä ideaani jo toteuttamassa. Jotkin ideani ovat sellaisia, että kun googlailen, niin sitä tehdään jo täyttä häkää. Tarkoitus oli vain kuvata tätä aivojen toimintaa, tunnistin sillä toisella kirjoittajalla olevan tätä samaa. 

En tarkoittanut puheellani naisista sitä, että kokisin jonkinlaista paremmuutta niitä kuvailemania naisia kohtaan. Se on pikemminkin vierauden ja ulkopuolisuuden tunne ja vaikea tilanne minulle, jos joudun tilanteeseen missä on naisporukka keskustelemassa innokkaasti minulle vieraista aiheista. Vaikka en koe itseäni mieheksi eivätkä minua kaikki stereotyyppiset miesten kiinnostuksenkohteet kiinnosta, niin miesten seurassa en koskaan tunne samalla tavalla olevani omituinen ja ulkopuolinen. Miesten kanssa löytyy helpommin jotain yhteisiä keskustelunaiheita. 

Vierailija
87/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myers-Briggshän lisäksi myöskään introvertti ekstrovertti luokittelua ei pidetä nykyään psykologiassa validina.

Vierailija
88/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole töissä?

Olen luokanopettaja.

Vierailija
89/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä työpaikalla on just työkaverin läksiäiset (eläkkeelle jää) menossa eri kerroksen edustustiloissa. Arvatkaa kuka ei ole mukana (vaan laiskottelee sen ajan toimistolla)? Joo, yks INTJ täällä vaan. Korona on onneks vieläkin ihan kelpo tekosyy. 

Lahjaan osallistuin ihan mielellään, ja ihan kiva tyyppi kyseessä, mutta ei yhtään kiinnosta kyseinen tilaisuus.

Vierailija
90/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole töissä?

Ap

Oletko varma, ettet ole INTP? Niille on tyypillisempää se, että jäädään työttömäksi pohdiskelemaan maailmanmenoa. INTJ:t ovat utilitaarisempia ja suunnitelmallisempia ja niillä selvästi suuremmat keskitulot kuin INTP:illä tutkimusten mukaan.

En ole INTP, mutta olen luultavasti erityisherkkä (eli minulta ilmeisesti puuttuu niitä vahvuuksia, joiden vuoksi moni INTJ menestyy työelämässä). Miksi et kysy samaa näiltä muilta työttömiltä INTJ-tyypeiltä?

Ap

Vierailija
91/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myers-Briggshän lisäksi myöskään introvertti ekstrovertti luokittelua ei pidetä nykyään psykologiassa validina.

Mitä sitten? Minä en ainakaan rajoita omaa ajatteluani sen perusteella, mitä psykologiassa pidetään nykyään validina. Opiskelin muuten psykologiaa sivuaineena...

Ap

Vierailija
92/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden naisen, kuulema tehnyt tuon testin. Kaunis, rohkea ja asiakeskeinen! Hänen lähellä on turvallista ja hyvä luoja miten hävettää kun oma egoni varisee lattialle..Olen kai vähän ihastunut. Lähtisin hänen kanssaan autiollesaarelle

Vierailija
93/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

INTJ ja INFJ ymmärtävät hyvin toisiaan. Varmaankin hyvä yhdistelmä myös parisuhdemielessä. T: INFP-mies

Vierailija
94/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä Myers-Briggshän ei ole millään lailla tieteellisesti todistettu teoria, mutta saahan siihen uskoa. En kuitenkaan tekisi tämän perusteella mitään kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Sinä olet empirismin ja nykyajan tieteellisen metaparadigman vanki, etkä osaa laajentaa näkemyksiäsi kolmiuloitteisen aistitodellisuuden ulkopuolelle.

Vierailija
95/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 22-vuotias INTJ nainen, joka on myös autismin kirjolla. Ystäviä minulla on tosi vähän, mutta he ovat olleet elämässäni pitkään. Monella heistä on myös joko ADHD tai autismin kirjon häiriö. Se yhdistää, kun pystyy ymmärtämään toista. Neurotyypillisten ihmisten mielestä olen töksäyttelevä ja töykeä, kun itse pyrin rehellisyyteen ja sosiaalisen tilanteen tulkinta on minulle vaikeaa, joten heidän kanssaan onnistun harvoin ystävystymään.

Netissä minulla on enemmän ystäviä, jotka ovat minulle tärkeitä. Harrastan kirjoittamista, joten sitä kautta olen löytänyt muita kirjoittajia. Uppoudun kirjoitusprojekteihin tosi intensiivisesti ja suurin osa ajatuksista pyöriikin niiden ympärillä. Voisin puhua tarinoistani tuntitolkulla päivästä ja kuukaudesta toiseen (usein puhunkin, eri asia jaksavatko ihmiset kuunnella) ja kirjailijaksi pääseminen olisi itselleni unelma-ammatti. Tällä hetkellä opiskelen kuitenkin media-alaa, koska siinäkin pääsee itsekseen istumaan tietokoneen ääressä.

Vierailija
96/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että välillä melkein tahallaan pilaan sosiaalisia suhteita. Silti, tuntuu, että usein olen johtavissa asemissa. (Olen oppinut, yrittänyt delekoida)

Tosin pohdin usein asiat liian perinpohjaisesti. 10 lausetta riittäisi. Minulla on 10 sivun monimutkainen ( muille sekava ja liian vaikea) analyysi.

Olen opetellut Stubbin 3 pointin taktiikkaa.

Vierailija
97/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä Myers-Briggshän ei ole millään lailla tieteellisesti todistettu teoria, mutta saahan siihen uskoa. En kuitenkaan tekisi tämän perusteella mitään kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Sinä olet empirismin ja nykyajan tieteellisen metaparadigman vanki, etkä osaa laajentaa näkemyksiäsi kolmiuloitteisen aistitodellisuuden ulkopuolelle.

Laitoin yläpeukun.

Ap

Vierailija
98/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä testit on minusta aika höpöjä. Mieliala ja elämäntilannekin vaikuttavat, sekä se, miten kysymykset on kussakin testissä muotoiltu.

Vuosi sitten sain tulokseksi INTP-T ja tunnistin siitä kyllä monia piirteitä ja haasteita, jotka kuvailevat omaa persoonaani. Viime viikolla tein testin uudelleen kahdella eri sivustolla ja tulokset olivat aivan erilaisia. Toinen tulos oli ENTJ-A, jota en kyllä koe omakseni, vaikka sekin kuvaa osuvasti joitakin puolia minusta.

Nähdäkseni nämä testit korreloivat lähinnä jotakin luonteesi puolta, joka tulee tietyssä elämäntilanteessa esiin. Itse olen hyvinkin intuitiivinen ja herkkä aistimaan toisten tunnetiloja, eri asia sitten olenko itse sellaisessa mielentilassa, että jaksaisin suoda asialle mitään huomiota, vai onko jotain itselle tärkeämpää mielenpäällä. Vaikka olen herkkä, koen monesti ylimääräisen tunteellisuuden turhauttavana, tyhjänpäiväisenä draamailuna. Hampaita kiristellen voin lausua muutaman empaattisen sanan. Joskus jaksan olla empaattisempi, joskus en jaksa yhtään. T: N37

Vierailija
99/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti-extrovertti ei ole ON OFF kytkin vaan kyseessä on ennemminkin 0-100 asteikko vähän samaan tapaan kuin sukupuolen tapauksessa.

Kuten sanottua, voit hyvinkin nopealla aikataululla muuntautua Extrovertiksi jos vain päätät niin.

Vierailija
100/116 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on koko ajan ketjuja joissa udellaan muista ihmisistä?