Tuore isä meinasi lähteä heti firman saunailtaan.
Päästiin tänään pikkuisen kanssa kotiin. On mun ja mieheni ensimmäinen lapsi ja oli aikeissa lähteä firman saunailtaa viettään... Nyt mies mököttää, kun työkaverinsa edelleen viestittelee ja mankuu häntä kaupungille ryyppäämään. Oonko täysnipo, jos mielestäni hänen pitäisi olla kotona tämä ensimmäinen ilta/yö, kun esikoisensa on tullut kotiin???
Yli kaksi vuotta tätä lasta tekemällä tehtiin ja nyt onkin saunailta tärkeämpi kuin ensimmäinen yhteinen ilta perheenä. Tai sellainen olo minulle tuli. Ollaan oltu 4 vuotta naimisissa ja ikää mulla 24, mies vuoden vanhempi. Ajattelin, että ollaan sen verran saatu rauhassa jo bilettää, että hinkua moiseen ei kummallakaan pitäisi olla.
Toki sitä voi sitten tulevaisuudessa joskus käydä viihteellä, mutta en voinut kuvitellakaan, että isä haluaisi jättää meidät ekana koti-iltana yksin ja mennä firman huvituksiin. Sanoinkin, että jos pari olutta haluaa ottaa, niin siitä vaan, ota täällä kotona. Ei kuulemma ollut sama asia.
Olen lähes poikkeuksetta antanut miehen käydä viihteellä (ei nyt hirmu usein käy, ehkä parin kuukauden välein), mutta nyt sanoin, että ei todellakaan lähde mihinkään. Kiukutteli hetken ja meni sitten omalle koneelleen pelaamaan toiseen huoneeseen. Olen yrittänyt sovinnollisesti jutella, mutta vastaukseksi saan vaan olan kohautuksia ja jotain mutinaa, josta ei saa mitään selvää.
Kävin äsken kysymässä, että tuleeko jo nukkumaan, mutta ei taida mies viettää yötä mun vieressä.
Kommentit (220)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 06:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 01:59"]
Et vastannut kysymykseen. Miksi pitäisi olla kotona, jos kerran ei ole mitään sovittua ohjelmaa, ja muualla olisi luvassa hyvää seuraa ja mielekästä ajanvietettä? Ei lasten hankkiminen tarkoita, että joka ilta pitäisi istua kotona peukaloita pyörittelemässä. Tai ainakin toivon, ettei ap kuvittele niin!
[/quote]
Sovittua ohjelmaa? Kuten esimerkiksi oman vastasyntyneen ihaileminen ja hoitaminen, nukkumaan laittaminen ja yöllä herääminenkin? Kyllä on elämän prioriteetit hukassa, jos sitä ei arvosta edes olemalla kotona.
[/quote]
Mitä ihailemista siinä on?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 06:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 06:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 06:20"]
Oikeasti jo äidin takia isän kannattaisi olla pari ekaa viikkoa kotona, koska synnytyksen jälkikomplikaatiot voi tulla vasta kotiutumisen jälkeen. (Itse esim. olisin ilman miestäni kuollut verenvuotoon synnytyksen jälkeen koska ambulanssin tulo olisi kestänyt liian kauan.) Lisäksi esikoisen syntymä ja kotiintulo on ainutlaatuinen hetki! Isäni, jolla on 4 lasta, muistutti siitä meitä synnärillä ja sanoi että vaikka muidenkin lasten syntymä on hienoa niin silti esikoisen saapuminen elämään on aivan omaa luokkaansa.
[/quote]
Äidiltä vaaditaan aivan sama työmäärä lapsenhoidossa ja kodinhoidossa kuin isältä ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Ei siihen tule mitään helpotuksia. Tuohon päälle varmaan vielä vaadit että miehen pitää elättää sinut ja lapsi?
[/quote]
Kuinkas monta miestä onkaan kuollut synnytykseen tai sen aiheuttamiin komplikaatioihin? Minulta meinasi kuolla serkku verenhukkaan, jouduttiin leikkaamaan monta kertaa. Ilmeisesti olisit vaatinut hänenkin osallistuvan lastenhoitoon yhtä lailla.
[/quote]
Naisen tehtävä lapsenhankinnassa on olla raskaana, synnyttää ja imettää. Miehen veövollisuus on siittää. Jos et kestä olla nainen ja kestä naisen velvollisuuksia lapsen hankinnassa niin älä hanki lapsia.
Täällä taas joku kiihkoaa oikein olan takaa :-D
Älkää nyt mammat tohon hatkahtako!
Ap:lle: miehesi on keskenkasvuinen kakara, mutta ei se tarkoita etteikö hän nopeallakin aikataululla voisi oppia vastuunkantamista. Sinä itse puolestaan käytät sanontaa "antanut mennä" viihteelle jne. Tuossa on jo lähtökohtaisesti ongelma. Et sinä voi "antaa" toisen aikuisen mennä ja tehdä, kyllä hän on vapaa tekemään mitä haluaa. Mitä hän sitten haluaa ja valitsee on toinen asia.
Höhöhö, voin kuvitella kun tuo yksi noita kohtalaisen fanaattisia tekstejään naputtelee. :DDD Herranjestas sentään.
Mutta joo, eipä kovin fiksua ensimmäisenä koti-iltana lähteä mihinkään. Toki ei voi estää, mutta kyllähän siitä paha mieli tulee, jos lähtee. Ja tuossa vaiheessa vaimohan on vielä toipilas, jos synnytyksestä on vasta pari päivää...ja fanaatikolle tiedoksi, omissa parisuhteissani kipeän "passaaminen" on ihan molemminpuolista.
Sä olet ilmeisesti pystynyt olemaan yli 9kk lähtemätttä juhlimaan saunailtoihin. Luulisi miehesi pystyvän viettämään ensimmäisen illan juomatta.
Hmm.. yksin synnyttäneenä ja yksin kotiutuneena vastasyntyneen kanssa, en oikein tajua nyt tätä meuhausta miehestä jonka olisi oltava kotona.
Jos miehellä on valinnanvaraa, niin ihme ettei halua olla kotona. Luulis nyt että olis jo vaimoakin ikävä, kun on ollut muutaman päivän sairaalassa?
Ja mikä tää jankkaaja täällä keskustelussa taas on...
Olisit antanut mennä. Tosin jos oma mieheni olisi lähtenyt vastaavassa tilanteessa saunailtaan, niin ei olis takasin tarvinnut tulla.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 08:21"]
Hmm.. yksin synnyttäneenä ja yksin kotiutuneena vastasyntyneen kanssa, en oikein tajua nyt tätä meuhausta miehestä jonka olisi oltava kotona.
[/quote]
No älä välitä, ihan perus av-logiikkaahan se vain on, että toisen naisen kanssa ei voi olla samaa mieltä mistään mieheen liittyvästä negatiivisesta asiasta. Mutta tapahan se sekin on tuntea ylemmyydentunnetta, "en minä ainakaan olisi tuollainen nalkuttaja jos olisin mies".
Mutta ei sitten tullut mieleen, että sinä et ole kaikki ja jonkun muun mielestä ehkä olisi mukava viettää se ensimmäinen ilta kotona ihan koko perheen voimin. No ei tietenkään tullut. Viihteelle kyllä ehtii, niitä saunailtoja ja muita kinkereitä kyllä tulee myöhemminkin. Harmittaahan se jättää välistä, mutta joskus elämä on kompromissia, kukapa meistä nyt ei ole joskus joutunut jättämään jotain kivaa välistä sen takia, että se on toiselle tärkeää...tai saanut jonkun toisen jättämään, koska se on ollut sinulle itsellesi tärkeää.
Ja mitähän tuo tasa-arvo/fifty-fifty -jänkkääjä olisi mieltä naisesta, joka haluaisi lähteä ryyppäämään samana iltana kun on kotiutunut laitokselta?
Itse en ole koskaan kaivannut miehen apua vauvanhoidossa (neljä lasta) ensimmäisenä koti-iltana/yönä, mutta loukkaantuisin kyllä silti, jos haluaisi silloin lähteä bilettämään. Kyllä siinä itsekin sairaalapäivien jälkeen haluaa rauhoittua kotiin ja nukkua yön niin rauhassa, kuin vauva sallii. Ei kaipaa kännistä kotiinpalaaja yöllä ym. mitä noihin "poikien saunailtoihin" monilla miehillä liittyy.
Henk.koht. en ymmärrä ollenkaan noita naisia, jotka vauhkoavat 50/50 vauvanhoidon jaosta. Parhaimmillaan velvoittavat työssäkäyvän miehen heräämään joka kerta, kun itse herää vauvaa imettämään yöllä ym. ihan järjetöntä. Toki miehen kuluu osallistua lastenhoitoon, mutta kyllä imettävälle ja äitiyslomalla olevalle äidille kuuluu mielestäni ihan luonnostaan suurempi osa hoidosta. Meillä se ainakin olisi vain haitannut yöunia, jos olisi ensin pitänyt odottaa, että mies herää hoitamaan vauvaa ja tuo sen lopulta rinnalle- tuntuisi järjettömältä.
Samoin se, että mahdollisten synnytyksenjälkeisten komplikaatioiden takia pitäisi miehen olla kotona, on hätävarjelun liioittelua. Ensinnäkin, se on aivan äärimmäisen epätodennäköistä, että tulisi jokin yhtäkkinen vakava komplikaatio, ja jos tulee, niin aina voi soittaa ambulanssin.
No jos miehellä olisi ollut firman saunailta, kun minä kotiuduin sairaalasta, niin totta kai hän olisi voinut mennä! Mä en ymmärrä, miksi ei olisi voinut mennä. Mulla on kummatkin raskaudet ollut pitkälti vuodelepoisia, mies on joutunut hoitamaan kaiken, joten totta helvetissä mies olisi kerrankin päässyt viettämään iltaa ystäviensä kanssa. Ihme nipo oikeasti olet.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 08:14"]
Sä olet ilmeisesti pystynyt olemaan yli 9kk lähtemätttä juhlimaan saunailtoihin. Luulisi miehesi pystyvän viettämään ensimmäisen illan juomatta.
[/quote]
Miksi pitäisi olla juhlimatta 9 kk? Se että ei ota alkoholia ei tarkoita että ei voi juhlia
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 08:21"]
[/quote]
No älä välitä, ihan perus av-logiikkaahan se vain on, että toisen naisen kanssa ei voi olla samaa mieltä mistään mieheen liittyvästä negatiivisesta asiasta. Mutta tapahan se sekin on tuntea ylemmyydentunnetta, "en minä ainakaan olisi tuollainen nalkuttaja jos olisin mies".
Mutta ei sitten tullut mieleen, että sinä et ole kaikki ja jonkun muun mielestä ehkä olisi mukava viettää se ensimmäinen ilta kotona ihan koko perheen voimin. No ei tietenkään tullut. Viihteelle kyllä ehtii, niitä saunailtoja ja muita kinkereitä kyllä tulee myöhemminkin. Harmittaahan se jättää välistä, mutta joskus elämä on kompromissia, kukapa meistä nyt ei ole joskus joutunut jättämään jotain kivaa välistä sen takia, että se on toiselle tärkeää...tai saanut jonkun toisen jättämään, koska se on ollut sinulle itsellesi tärkeää.
[/quote]
Koskaan ei ole toisen meidän suhteessa tarvinnut jättää menemättä minnekkään. Mutta meidän ei tarvitsekkaan nyhjätä himassa toistensa kainaloissa 365 päivää vuodessa 24 tuntia vuorokaudessa. Elämässä on muutakin kuin parisuhde vaikka olisikin suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 08:45"]
Ja mitähän tuo tasa-arvo/fifty-fifty -jänkkääjä olisi mieltä naisesta, joka haluaisi lähteä ryyppäämään samana iltana kun on kotiutunut laitokselta?
[/quote]
Menkööt vaan. Miksi se häiritsisi minua?
No, ihmiset on erilaisia ja tämä tulisi huomioida omassa kotielämässään, jotta yhteiselo sujuisi. Minä loukkaantuisin kyllä, jos mies toimisi noin itsekkäästi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 09:17"]
No, ihmiset on erilaisia ja tämä tulisi huomioida omassa kotielämässään, jotta yhteiselo sujuisi. Minä loukkaantuisin kyllä, jos mies toimisi noin itsekkäästi.
[/quote]
Itsekkäästi? Onko miehesi joku sinun orjasi?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 06:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 01:59"]
Et vastannut kysymykseen. Miksi pitäisi olla kotona, jos kerran ei ole mitään sovittua ohjelmaa, ja muualla olisi luvassa hyvää seuraa ja mielekästä ajanvietettä? Ei lasten hankkiminen tarkoita, että joka ilta pitäisi istua kotona peukaloita pyörittelemässä. Tai ainakin toivon, ettei ap kuvittele niin!
[/quote]
Sovittua ohjelmaa? Kuten esimerkiksi oman vastasyntyneen ihaileminen ja hoitaminen, nukkumaan laittaminen ja yöllä herääminenkin? Kyllä on elämän prioriteetit hukassa, jos sitä ei arvosta edes olemalla kotona.
[/quote]
Kyllä sitä kakaraa ehtii vielä kyllästymiseen saakka kotona katsella, yksi ilta sinne tai tänne ei mitään merkkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 06:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 05:22"]
Toi nyt on täyttä paskaa. Mies ei ole missään vastuussa naisesta. Miehen ei todellakaan pidä ruveta hoitamaan naista. Naisen pitää kuitenkin hoitaa lasta puolet ajasta. Ainut mistä mies on vastuussa on että pitää hoitaa lasta puolet ajasta. Naisesta ei ole mitään vastuuta
[/quote]
Älä vaan koskaan mene naimisiin tai ainakaan hanki lapsia. Etteikö miehen kuuluisi hoitaa synnytyksestä toipuvaa naista, jos hän hoitoa tarvitsee? Ja naisen pitäisi vielä mahdollisesti puolikuntoisena hoitaa lastakin tasan puolet. Ei sinua ainakaan tunteilla ole siunattu. Yleensä tällaista ei tarvitse edes miettiä, rakasta ihmistä hoidetaan automaattisesti, koska hänen hyvinvoitinsa on tärkeää itsellekin.
[/quote]
Miehen ei todellakaan pidä hoitaa naista. Naiset vaativat aina tasa-atrvoa parisuhteessa. No se pätee sitten aina. Jos nainen olisi yksinhuoltaja hän joutuisi tekemään kaiken yksin.
On se ihme että miehen pitäisi hyppiä naisen mukaan kuin joku palvelija. Päälle pitäisi vielä elättää nainen.
Nainen on ihan samallailla vastuussa tasapuolisesti perheen elatuksesta 50/50 kuin mies, lastenhoidosta 50/50 ja muistakin töistä 50/50. 24/7 ihan joka ikinen päivä. Se että on nainen ei tarkoita että pitää saada mitään erikoisapuja.