Tuore isä meinasi lähteä heti firman saunailtaan.
Päästiin tänään pikkuisen kanssa kotiin. On mun ja mieheni ensimmäinen lapsi ja oli aikeissa lähteä firman saunailtaa viettään... Nyt mies mököttää, kun työkaverinsa edelleen viestittelee ja mankuu häntä kaupungille ryyppäämään. Oonko täysnipo, jos mielestäni hänen pitäisi olla kotona tämä ensimmäinen ilta/yö, kun esikoisensa on tullut kotiin???
Yli kaksi vuotta tätä lasta tekemällä tehtiin ja nyt onkin saunailta tärkeämpi kuin ensimmäinen yhteinen ilta perheenä. Tai sellainen olo minulle tuli. Ollaan oltu 4 vuotta naimisissa ja ikää mulla 24, mies vuoden vanhempi. Ajattelin, että ollaan sen verran saatu rauhassa jo bilettää, että hinkua moiseen ei kummallakaan pitäisi olla.
Toki sitä voi sitten tulevaisuudessa joskus käydä viihteellä, mutta en voinut kuvitellakaan, että isä haluaisi jättää meidät ekana koti-iltana yksin ja mennä firman huvituksiin. Sanoinkin, että jos pari olutta haluaa ottaa, niin siitä vaan, ota täällä kotona. Ei kuulemma ollut sama asia.
Olen lähes poikkeuksetta antanut miehen käydä viihteellä (ei nyt hirmu usein käy, ehkä parin kuukauden välein), mutta nyt sanoin, että ei todellakaan lähde mihinkään. Kiukutteli hetken ja meni sitten omalle koneelleen pelaamaan toiseen huoneeseen. Olen yrittänyt sovinnollisesti jutella, mutta vastaukseksi saan vaan olan kohautuksia ja jotain mutinaa, josta ei saa mitään selvää.
Kävin äsken kysymässä, että tuleeko jo nukkumaan, mutta ei taida mies viettää yötä mun vieressä.
Kommentit (220)
OLET TÄYSNIPO! sitten kun syyttelet äijääs TV:n alusvaatemainoksista, niin hakeudu hoitoon...
Et
ole niuho! Ja toisaalta miehestäsi voi vielä kuoriutua hyvä isä ja aviomies, vaikka nyt kovin itsekkäältä vaikuttaakin. Minun mieheni oli aikanaan samanlainen, mutta vuosien saatossa hänestä on kasvanut tunteet huomioon ottava ja itsekin tunteva ihminen (miehen tasolla tunteva ;) ). Toisaalta kun on kuunnellut anopin ja kälyjen lohkaisuja, en yhtään ihmettele millainen mies alunperin oli...
"Ainutlaatuinen yö" on ihan korvien välissä oleva seikka. Niitä iltoja ja öitä kun saa lapsen kanssa valvoa tulee ihan varmasti riittävästi. Ihme homma kun pitää tehdä siitä suurempi asia kuin se on.
Aika monelle äidille ja isälle lapsen syntymä ja sitä seuraava kehityksen aika on kyllä ihan ainutlaatuista, upeaa ja uskomatonta, ihan tärkeintä! Jos ei herätä mitään tunteita ja on ihan sama voi vain kysyä miten on jatkossa. Kyllä täytyy olla aika tunnekylmä ihminen ja siitä ei varmasti hyvää seuraa ainakaan lastenkasvatuksessa, sen tajuaa varmasti jokainen, sääliksi käy lasta joka syntyy perheeseen jossa muut asiat ajavat ohi.
No meillä mies ei olisi lähtenyt, enkä päästänyt. :-)
Olin sen verran kipeä synnytyksestä, että kyllä siinä toinen tarvittiin. Ja onneksi oli! Perinteisestihän ne ovat suvun naiset tulleet auttamaan, mutta kun siitä tavasta on luovuttu, niin minusta on normaalia, että isä ottaa vastuuta vastasyntyneestä ja äidistä.
En nyt tässä rupea kertomaan, mitä fyysisiä vaivoja ensimmäisten vuorokausien aikana minulla oli, mutta hyvä oli, että isä auttoi. Ja meillä ei imetystään lähtenyt tuosta noin vaan käyntiin.
Toisen lapsen kohdalla olisi tilanne jo ollut parempi. Paitsi, että jouduin keisarinleikkaukseen ja tuli kantokielto. Eikä se olo muutenkaan kovin auvoinen ollut.
Toki, jos synnytys ollut helppo, äiti ja vauva hyvässä kunnossa. Kokemusta lapsenhoidosta, niin varmasti tilanne on toinen.
Ymmärrän myös miestä. Ikää kun on 25v, niin yhden saunaillan menettäminen kirpaisee kovasti. Kun ikää tulee vaikka 15 v lisää, niin mielellään jättää saunaillan väliin... :-) juhlia tulee, juhlia menee!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:33"]
Et
ole niuho! Ja toisaalta miehestäsi voi vielä kuoriutua hyvä isä ja aviomies, vaikka nyt kovin itsekkäältä vaikuttaakin. Minun mieheni oli aikanaan samanlainen, mutta vuosien saatossa hänestä on kasvanut tunteet huomioon ottava ja itsekin tunteva ihminen (miehen tasolla tunteva ;) ). Toisaalta kun on kuunnellut anopin ja kälyjen lohkaisuja, en yhtään ihmettele millainen mies alunperin oli...
[/quote]
Selvästi halveksit miehiä. Miksi sitten seurustelet miehen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:53"]
No meillä mies ei olisi lähtenyt, enkä päästänyt. :-)
Olin sen verran kipeä synnytyksestä, että kyllä siinä toinen tarvittiin. Ja onneksi oli! Perinteisestihän ne ovat suvun naiset tulleet auttamaan, mutta kun siitä tavasta on luovuttu, niin minusta on normaalia, että isä ottaa vastuuta vastasyntyneestä ja äidistä.
En nyt tässä rupea kertomaan, mitä fyysisiä vaivoja ensimmäisten vuorokausien aikana minulla oli, mutta hyvä oli, että isä auttoi. Ja meillä ei imetystään lähtenyt tuosta noin vaan käyntiin.
Toisen lapsen kohdalla olisi tilanne jo ollut parempi. Paitsi, että jouduin keisarinleikkaukseen ja tuli kantokielto. Eikä se olo muutenkaan kovin auvoinen ollut.
Toki, jos synnytys ollut helppo, äiti ja vauva hyvässä kunnossa. Kokemusta lapsenhoidosta, niin varmasti tilanne on toinen.
Ymmärrän myös miestä. Ikää kun on 25v, niin yhden saunaillan menettäminen kirpaisee kovasti. Kun ikää tulee vaikka 15 v lisää, niin mielellään jättää saunaillan väliin... :-) juhlia tulee, juhlia menee!
[/quote]
Lapsesta pitää ottaa vastuu, mutta ei äidistä. Aikuinen ei tarvitse mitään hoitajaa
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:08"]
Lapsesta pitää ottaa vastuu, mutta ei äidistä. Aikuinen ei tarvitse mitään hoitajaa
[/quote]
Jep, siksi sairaaloissakaan ei hoideta aikuisia. Myoskaan omaishoitajia ei ole olemassa. Siksi voit myos taysin laillisesti jattaa sairaan tai loukkaantuneen ihmisen kuolemaan, koska mitaan auttamisvelvollisuuttahan ei ole.
Oisko kompromissi ollut mitään? Mies voi lähteä mutta tulee esim puolilta öin kotiin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:31"]
Oisko kompromissi ollut mitään? Mies voi lähteä mutta tulee esim puolilta öin kotiin.
[/quote]
Juu, humalassa onkin sitten todella hyvää seuraa ja turvallinen hoitaja vauvalle.
Aika noloa, luulisi että joka isä olisi ensiviikot kiinnostuneempi olla kotona äidin ja vauvan kanssa kun jossain baareissa, ei hyvä alku ollenkaan perhe-elämälle, todella epäkypsää, omituinen tärkeysjärjestys.
Ihan turvallisuutenne (vauvan ja sinun) vuoksi olisi hyvä, että kotona on kaksi aikuista. Synnytyksen jälkeen olet toipilas.Mehellä menee kyllä usein aikaa isyyden hyväksymiseen ja oppimiseen kauankin.
Onko hänkin ilmaissut odottavansa vauva-aikaa yhtä innolla kuin sinä? Oliko hihkunut ensimmäisestä yöstä kotona lapsen kanssa?
Vai onko nämä taas naisen oletuksia.."koska minäkin niin varmasti mieskin"
ei millään pahalla
Eipä siitä murjottavasta miehestä sulle kauheasti iloa siellä kotonakaan taida nyt olla, kun et päästänyt saunailtaan.
Tärkeysjärjestyksessä pitäisi toki olla vaimo ja tuore vauva, mutta jos nyt mies ehti kuvitella, että pääsee kavereiden kanssa menemään, niin tuskinpa yllätyksenä tulee, että kiukuttaa.
Minun mies oli meidän sairaalasta paluun jälkeisenä iltana hyvän kaverinsa häissä, ihan suosiolla hänet sinne päästin. Ihan hyvin pikkuisen kanssa pärjättiin kahdelleenkin. Kokemuksesta sanoisin, että sellainen pariviikkoinen alkaa olla sitten jo vaikea, kun itkee mahavaivojaan ja voi olla nukkuminen hankalaa. Vastasyntynyt, muutaman päivän ikäinen on siihen verrattuna helpompaa seuraa kahden kesken.
Kuulostaa aika lapselta. Onkohan halunnut olla lapsen teossa innokkaana mukana, mutta ei ole tajunnut mitä elämä lapsen kanssa oikeasti on? Toivottavasti tajuaa kuinka tyhmästi käyttäytyy ja alkaa olemaan Isä ja Puoliso.
4. Hän ei ole sen tyyppinen, että hihkuisi innoissaan asioista (ei kovin mielellään näytä tunteitaan päällepäin). Halusi kuitenkin lasta todella paljon ja oli joka kerta aidosti pettynyt, kun testit näyttivät pitkään negatiivista. Ei silti ole mielestäni liikaa vaadittu tuoreelta isältä olla kotona ensimmäinen ilta, kun esikoinen tulee kotiin?
En edes tiennyt tuollaisesta illanvietosta etukäteen mitään, joten sen takia tuli vähän shokkina, että halusi jättää meidät yksin ensimmäisenä iltana kotiin. Lapsi tosin syntyi viikkoa aikaisemmin, joten ehkä hän ajatteli, että ehtii vielä tuon yhden illan juhlia ja sitten vasta alkaa vauva-arki?? Mielestäni elämä on kuitenkin täynnä yllätyksiä, eikä sille mahda mitään, koska vauva tulee. Hän tuli nyt ja on tässä. Ei lasta voi palauttaa takaisin sinne mistä on tullut.
ap
Mä olin synnytyksen jälkeen niin väsynyt että en joskus yöllä herännyt vaikka vauva rääkyi muutaman kymmenen sentin päässä. Ehdottomasti haluan että mies on ilman ja yön kitona, aika itsestään selvää.
Niin, miksi miehen pitäisi mielestäsi olla kotona? "Koska on ensimmäinen yö" ei ole mikään oikea syy.
Aika nuoria olette vielä molemmat... Sori nyt vaan mutta etenkin 25v mies vaan on aika lapsellinen vielä. Kyl se sit myöhemmin tajuaa et olit ihan oikeassa...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 00:34"]
Päästiin tänään pikkuisen kanssa kotiin. On mun ja mieheni ensimmäinen lapsi ja oli aikeissa lähteä firman saunailtaa viettään... Nyt mies mököttää, kun työkaverinsa edelleen viestittelee ja mankuu häntä kaupungille ryyppäämään. Oonko täysnipo, jos mielestäni hänen pitäisi olla kotona tämä ensimmäinen ilta/yö, kun esikoisensa on tullut kotiin???
Yli kaksi vuotta tätä lasta tekemällä tehtiin ja nyt onkin saunailta tärkeämpi kuin ensimmäinen yhteinen ilta perheenä. Tai sellainen olo minulle tuli. Ollaan oltu 4 vuotta naimisissa ja ikää mulla 24, mies vuoden vanhempi. Ajattelin, että ollaan sen verran saatu rauhassa jo bilettää, että hinkua moiseen ei kummallakaan pitäisi olla. [/quote]
Ei millään pahalla, mutta aika monen miehen kohdalla tuohon lukemaan pitää lisätä ainakin 10 vuotta lisää, että alkaa olla aikuisuus edes vähän sinnepäin -.-