Kokemuksia vesi-ilmalämpöpumpusta?
Kertokaa hyviä ja huonoja käyttökokemuksia. Arvon ilmalämpöpumpun ja tämän välillä... Meneekö helposti epäkuntoon?
Kommentit (37)
Mihin tarkoitukseen? Ilppi on mielestäni lisälaite lämmitykseen ja vilp päälämmitysjärjestelmä.
Laitteiden hintaero on huomattava, jotenka miten ne ovat vaihtoehdot keskenään?
Kyllä ne molemmat voi olla päälämmönlähde. Toinen lämmittää veden kiertoon ja toinen lämmittää ilmaa. Kovemmilla pakkasilla hyötysuhde aika huono mutta pääosin ihan kohtuullinen.
Ilma-ilma tietysti edullisempi, ilma-vesi monipuolisempi.
Vierailija kirjoitti:
Laitteiden hintaero on huomattava, jotenka miten ne ovat vaihtoehdot keskenään?
Hintaeroa kaventaa se että jos koko lämmitys hoidetaan niin ilpissä pitää olla useampi sisäyksikkö tai useampi laite.
Jos tulee myytävään taloon niin kyllähän se hinta vaikuttaa.
Minulla on. Vilp jumittuu herkästi, siis jos on ollut kova pakkanen ja suorasähkö kytkeytynyt päälle, se saattaa jäädä päälle turhan pitkäksi aikaa. Siihen auttaa, kun katkaisee virrat hetkeksi. Samoin kovilla pakkasilla saattaa jäädä kuumentamaan vettä ja talo jäähtyy, eli kovina pakkasöinä/ jos talo tyhjä, kannattaa säätää veden lämmitys alhaiselle tasolle. Muuten hyvä vehje.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on. Vilp jumittuu herkästi, siis jos on ollut kova pakkanen ja suorasähkö kytkeytynyt päälle, se saattaa jäädä päälle turhan pitkäksi aikaa. Siihen auttaa, kun katkaisee virrat hetkeksi. Samoin kovilla pakkasilla saattaa jäädä kuumentamaan vettä ja talo jäähtyy, eli kovina pakkasöinä/ jos talo tyhjä, kannattaa säätää veden lämmitys alhaiselle tasolle. Muuten hyvä vehje.
Selvennys viimeiseen kohtaan: tarkoitan käyttövettä, en lämmitysvettä, sen kone säätää tietenkin itse. :)
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö sittenkin paras?
Maalämpö ei ole aina vaihtoehto. Kallis asentaa, eikä tontti/maaperä aina sovellu siihen.
Käyttökustannuksiltaan maalämpö taitaa useimmiten olla, etenkin kylminä talvina, muita lämpöpumppuja parempi.
Ilma-vesilämpöpumpun hyöty on käyttöveden lämmittäminen kesällä.
Nyt talo lämpeää puulla ja sähköllä (käyttövesi). Haluaisin eroon puun poltosta, mutta sähköllä lämmitys tulee arvatenkin kalliiksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta lupaavalta huomioon ottaen vehkeen kustannukset. Millaisia säästöjä pelkällä ilmalämpöpumpulla on? Paljonko asentaminen maksaa? Minulla on kaksikerroksinen omakotitalo, noin 200 neliötä. Onko seinä ruman näköinen, kun se on asennettu? Ap
Kertokaa lisää kokemuksia! Näin kesällä menee sähköä ainoastaan käyttöveden yölämmitykseen, mutta talvet ovat tuskaisia, kun täytyy puulla lämmittää vesikiertoinen patterilämmitys (ja vesivaraaja). Ilp:llä saisi helpotusta vähän? Toki vilp olisi kokonaan oma, huoleton lämmitysjärjestelmänsä. Mutta pelkään, että menee epäkuntoon, jonka jälkeen koko talo jäätyy. Ap
Pitää sulla olla varajärjestelmä, minulla on vilp ja varalla ilp ja leivinuuni. 1-kerroksinen okt. Maalämpö on kallis asentaa, sen kustannuksilla lämmittää jo pitkään muilla. Sähkölasku on tippunut 2/3:sta, vilp maksoi 22 000 euroa sisältäen kaikki asennukset, poraukset ja vanhan systeemin poistot (lämmitysuuni, patterit...). Ilp oli 2000 euroa muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Pitää sulla olla varajärjestelmä, minulla on vilp ja varalla ilp ja leivinuuni. 1-kerroksinen okt. Maalämpö on kallis asentaa, sen kustannuksilla lämmittää jo pitkään muilla. Sähkölasku on tippunut 2/3:sta, vilp maksoi 22 000 euroa sisältäen kaikki asennukset, poraukset ja vanhan systeemin poistot (lämmitysuuni, patterit...). Ilp oli 2000 euroa muistaakseni.
Ilp 2000 euroa asennuksineen? Ap
Ja maalämmöstä otin tarjouksen, alkaen 10 000 euroa kalliimpi ja siihen ei sisältynyt vanhan poistoa tmv. työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilp 2000 euroa asennuksineen? Ap
Sitä luokkaa, saattoi olla tonnin enemmänkin, mutta suunnilleen. On se noista edullisin, kun se on vain seinään (ja ulkoseinään) asennettava kone. Muut kaksi on kokonaisia järjestelmiä.
Minua kiinnostaa myös ja meillä 300 neliön talo, missä puu/sähköllä lämpiävä kiertovesi ja ikää alkaa tulla järjestelmälle sekä itselle eli etsin helpompaa vaihtoehtoa lämmitykseen.
Maalämpö on ollut mielessä, mutta yksi tarjous pyydetty ja 38 000€ eli into loppui siihen, koska lopun elämääni lämmitän vaikka suorasähköllä tuolla hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa myös ja meillä 300 neliön talo, missä puu/sähköllä lämpiävä kiertovesi ja ikää alkaa tulla järjestelmälle sekä itselle eli etsin helpompaa vaihtoehtoa lämmitykseen.
Maalämpö on ollut mielessä, mutta yksi tarjous pyydetty ja 38 000€ eli into loppui siihen, koska lopun elämääni lämmitän vaikka suorasähköllä tuolla hintaa.
Meillä lienee samanlainen lämmitysjärjestelmä! Jokavuotinen puiden kanssa pelaaminen, niiden hankkiminen, säilöminen ja hakeminen lämmitykseen on aika vaivalloista. Ajattelin ensi kesänä nyt sen ilmalämpöpumpun hankkia alkajaisiksi, kerran se ei maksa maltaita. ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi poistaa vanha kattila vai onko tilaongelma vai puhki. Toimii loistavana varalämpönä sekä kovien pakkasten aikaan ei tarvitse suoralla sähköllä lämmittää. vilp ja ilp vähän hassu yhdistelmä jos ei haeta viilennystä kesään.
Onko muutettu lattialämpöön jos patteritkin poistettu?
Up