Isotretinoiini ja aikuisiän akne
Onko täällä paikalla ketään, kuka olisi syönyt kuurin aikuisiän (hormonaaliseen) akneen? Minulla ikää jo 35 v. ja aloitin kuurin tänään. Leukaperissä ja selässä on kuukautiskierron keskivaiheilla isoja, tulehtuneita näppyjä ja nyt en enää jaksanut niitä katsella. Tajusin, että ehkä tämä ei tästä enää iän myötä helpota :D
Lähinnä kiinnostaa, että miten on käynyt kuurin jälkeen, onko tulos ollut pysyvä?
Kommentit (28)
Kärsin koko murrosiän ja näköjään teini-iästä vielä nyt aikuisuuteenkin aknesta. Tosin teininä se oli vielä pahempi. 18-vuotiaana sain kuulla että minulla on akne ja että siihen on olemassa lääkkeet. Kokeilin kaikkea, ihan jopa hammastahnaa laitoin märkien näppyjen päälle yöksi, että ne kuivuisivat.
Hain ensimmäisen antibiottikuurin, jossa oli joitain kapseleita ja sellainen voide, jonka annettiin vaikuttaa yöllä. En muista sen nimeä mutta akne uusiutui aina kuurin loppumisen jälkeen.
Lopulta kokeilin isotropiinia, ja akne todentotta hävisi. Iho kuivui kuurin aikana hurjasti sekä silmät ja huulet olivat todella kuivat. Mielialasta sen verran että masenti ja ärsytti kaikki oletettua enemmän mutta se kuuluu lääkkeen luonteeseen.
Nyt kuurin loppumisesta on miltei puolitoista vuotta ja uusia näppyjä on alkanut muodostua naamaan ja muualle kehoon. Kertooko tämä siitä että akne on uusiutumassa vai johtuneeko se minipillereiden käytöstä? Tai liikkunnan lisääntymisestä.
Itse olen syönyt puolen vuoden antibioottikuurin ja saman pituisen roa kuurin akneen. Antibioottikuurin jälkeen akne pysyi poissa kaksi vuotta ja roa-kuurista on nyt kaksi vuotta ja iho on normaali eli mustapäitä, satunnaisia finnejä ja ihonvärisiä pikkunäppyjä otsassa löytyy.
Olen syönyt kolme kuuria 40mg päivässä. Kuurin ajan iho on suorastaan täydellinen. Iho pysyy hyvänä pari kuukautta ja sitten taas alkaa muuttua.
Yhtä pahaksi kuin ennen ensimmäistä kuuria ei iho enää ole mennyt.
Ihotautilääkäri sanoi kolmatta ennen, että tällä nitistetään tauti, mutta eipä toiminut...
Söin 3 kuuria, en muista annostuksia, oisko ollut 20-40mg päivässä, tai oikeestaan 2, koska ekalla olin vaan kuukauden.
Eli puoli vuotta, iho parani, mutta kuurin jälkeen oli arpia, ja naama aika punakka, mut sitten lähti iho uusiutumaan ja paranemaan. Kesti puol vuotta, ja tuli täyteen pientä epäpuhtautta (tosi rumannäköinen, ei saanut meikkiä nätisti), ja söin vielä 3 kk, en muista annostusta, sen jälkeen pysynyt melko hyvänä.
31v ikää ja aloitin tänään toisen isotretinoiini kuurin. Ensimmäisen söin viime vuoden huhtikuusta tämän vuoden tammikuuhun asti, mutta pari kk lopettamisen jälkeen iho alkoi taas pahentua. Ei enää mennyt yhtä pahaksi kuin ennen ekaa kuuria mutta kuitenkin häiritsevästi rasvaisuutta kasvoissa, mustapäitä, ihonalaisia talikertymiä ja muutama paisekin. Toinen kuuri tulee olemaan lääkärin mukaan lyhyempi, ehkä vain 6kk vs aiempi 10kk ja mennään vähän miedommalla maksimiannoksella, 40mg vs aiempi 60mg. Toivotaan että nyt saisi viimeinkin pysyvämpiä tuloksia.
Itse voisin hyvin syödä kauemminkin lääkettä kun ei tuosta mitään häiritseviä oireita tule, kunhan käyttää huulirasvaa useamman kerran päivässä ja kosteusvoidetta kasvoihin vähintään joka toinen päivä.
Minulla on kokemus vuosien takaa, olin n. 22 ja söin yhden roaccutan kuurin. Minulla oli/on suht paha taipumus hormonaaliseen akneen. Tuo kuuri auttoi tosi hyvin, jopa selän aknearvet silottuivat. Tosin aloitin e-pillerit (d nova) samaan aikaan. Iho pysyi täydellisenä kunnes 6-7 vuotta myöhemmin lopetin pillerit ja selän iho meni taas todella huonoon kuntoon, kasvojenkin iho hetkeksi, mutta se parani ja on pysynyt ok:na sen jälkeen. Minulle ei tullut roasta mitään sivuvaikutuksia.
Akne pillereiden - http://fi.derminax.com Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.