Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetän yli 300€ kuukaudessa mennessäni opiskelemaan yliopistoon. Onko tämä oikein?

Vierailija
22.08.2020 |

560 euron tuki muuttuu 250 euroksi (opintotueksi), koska minusta tulee yliopisto-opiskelija. Onko tämä oikein? Mietin vaan, että ei ne pakolliset kustannukset häviä mihinkään, vaikka tutkinto-opiskelijaksi ryhtyisikin. Olen jopa harkinnut opintojeni keskeyttämistä tämän kannustinloukun takia.

Työttömänä ollessa minulta hädin tuskin vaadittiin mitään, kontaktia noin puolen vuoden välein, mutta opintotukea saadakseen opintojeni suorittamista seurataan. Siis tuki alenee yli 300 euroa kuukaudessa ja muuttuu vastikkeelliseksi?

En ymmärrä, missä se raja oikein menee, missä on kohtuus.

Ainoa kannustin on se, että ala on hyvin työllistävä valmistuttuani. Työllistyn melkein varmasti. Haluan kuitenkin opiskella ja kerätä sitä asiantuntemusta, jotta potentiaalini on mahdollisimman korkaella. En kyllä ole varma, onnistuuko se opintotuella. Jos saisin saman tuen kuin työttömänä, minulla ei olisi mitään ongelmia.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, opintotuki on pieni, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi opiskelijan pitäisi saada työttömyystukea. 

Vierailija
2/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikein ole. Ammattitutkintoa suorittava saa päivärahan, mutta akateemista tutkintoa suorittava ei. Tämä maa syrjii akateemisia, näin se vain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ottaa lisäksi opintolainaa eli on oikein.

Vierailija
4/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömät ota työttömyyslainaa? Miksi opiskelijan pitää ottaa velkaa toimeentulonsa eteen, mutta työttömän ei?

Vierailija
5/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet varma työllistymisestä kyseessä on investointi johon otat lainaa.

Vierailija
6/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Et ole sitten ajatellut, että saat vastineeksi ilmaisen koulutuksen (joka voi  maksaa kymmeniä tuhansia jossain muussa maassa, joissa ei edes tunneta mitään opintotukia). Mutta tee miten haluat.

Vierailija
7/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Et ole sitten ajatellut, että saat vastineeksi ilmaisen koulutuksen (joka voi  maksaa kymmeniä tuhansia jossain muussa maassa, joissa ei edes tunneta mitään opintotukia). Mutta tee miten haluat.

Kyllä minä sen tiedostan ja olen tästä todella kiitollinen. Ei se ollut helppoa päästä sisäänkään. Mutta sillä ilmaisella koulutuksella ei syö tai maksa pakollisia kustannuksia. Ap

Vierailija
8/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömät ota työttömyyslainaa? Miksi opiskelijan pitää ottaa velkaa toimeentulonsa eteen, mutta työttömän ei?

Opiskelu on kuitenkin panostus omaan tulevaisuuteen. Ja se maksaa kuitenkin yhteiskunnalle se opiskelu. Jotenkin tuntuu että hyvinvointivaltio systeemi on romuttanut ihmisten käsityksen vastuusta omasta itsestään sekä läheisistään.

Tuki on hyvä asia mutta että kaikki nojaa yhteiskunnan varaan on huono.

Vierailija
9/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana voit tienata kesätöissä ilman että tukia leikataan. Näin tekee muutkin, mikset sinäkin?

Lisäksi opinnot on panostus tulevaisuuteen, maksat opintolainan takaisin kun opintojen ansiosta löytyy hyvä työ.

Vierailija
10/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on ollut iät ja ajat. Väitätkö, että tuli yllätyksenä?

Vierailija
11/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on kuitenkin panostus omaan tulevaisuuteen. Ja se maksaa kuitenkin yhteiskunnalle se opiskelu. Jotenkin tuntuu että hyvinvointivaltio systeemi on romuttanut ihmisten käsityksen vastuusta omasta itsestään sekä läheisistään.

Maksaa ne työllisyyspalvelutkin, mitä työttömille järjestetään. Kyllä kaikki toiminnot maksavat. Miksi minulle järjestettävä palvelu kuitenkin "miinustetaan" tuestani, mutta työttömien tuesta ei miinusteta heille järjestettäviä koulutuksia tai työllisyyspalveluita? Ap

Vierailija
12/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedostan ja olen tästä todella kiitollinen. Ei se ollut helppoa päästä sisäänkään. Mutta sillä ilmaisella koulutuksella ei syö tai maksa pakollisia kustannuksia. Ap

No sitten on haettava töitä opitojen oheen tai otettava sitä lainaa.  Tai elettävä niukemmin. Tai olemalla kouluttamaton ja työtön. Valintakysymyshän se on, kun realiteetit ovat tiedossa.

Vierailija
13/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ne työllisyyspalvelutkin, mitä työttömille järjestetään. Kyllä kaikki toiminnot maksavat. Miksi minulle järjestettävä palvelu kuitenkin "miinustetaan" tuestani, mutta työttömien tuesta ei miinusteta heille järjestettäviä koulutuksia tai työllisyyspalveluita? Ap

Anteeksi ap, mutta vaikutat vähän yksinkertaiselta yliopisto-opiskelijaksi.

Vierailija
14/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmä systeemi kuormittaa vaikka on kuinka aktiivista. Toisaalta sitä halutaan jatkuvasti sitten kyhnyttää vaikkapa työntekijän, opiskelijan, yms niskassa kiinni,vanhanaikaisin menetelmin.

2010 -luvulla dokaamus hallituksessa teki juuri tätä myös.Siinä rahoitustuki eräällä lailla jo minimoituu. Mieluummin sitten tekemään palkatta tai alipalkalla jotain keskinkertaista ja kuluttavaa.

Vierailija
15/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on ollut iät ja ajat. Väitätkö, että tuli yllätyksenä?

Itse asiassa opintoraha oli nykyistä parempi ennen kuin Sipilän hallitus leikkasi siitä kolmanneksen pois.

Vierailija
16/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja Suomessa muka ilmainen opetus... Opintolainaa lähes pakotetaan ottamaan, koska ilmankaan ei pärjää. Työttömät kuitenkin saavat toimeentulotukea ihan normaalisti, niin en ymmärrä miksi opiskelija ei voisi myös saada.

Vierailija
17/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea opintolainaa.

Vierailija
18/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät saa lainaa, kunnon ihmiset saavat

Vierailija
19/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten on haettava töitä opitojen oheen tai otettava sitä lainaa.  Tai elettävä niukemmin. Tai olemalla kouluttamaton ja työtön. Valintakysymyshän se on, kun realiteetit ovat tiedossa.

Valintakysymyksiä kyllä, mutta yhteiskunta voi silti kannustaa puoleen tai toiseen. Ap

Vierailija
20/78 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutat sen opiskelupaikan jollekkin toiselle ja asia hoidettu.