Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työskentelin sosiaalityöntekijänä keskisuuressa kaupungissa, lopetin ja vaihdoin alaa koska en olisi voinut nukkua yön yli hyvällä omallatunnolla

Vierailija
22.08.2020 |

Minua ohjeistettiin tekemään lainvastaisia päätöksiä ja tulkitsemaan lakia. Asiakkaille ei saanut kertoa palveluista eikä ohjata. Minimistä oli tullut maksimi. Asiakkaalla olisi ollut oikeus räätälöityihin palveluihin, annettiin aina minimi.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen nykyään liitossa.

Vierailija
22/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokapäivä joudun tekemään päätöksiä jotka sotivat omaatuntoa vastaan, lähinnä lakien ja tulkintojen eriarvoistavuuden vuoksi. Pakko kuitenkin jaksaa vielä muutama vuosi että pääsen oikealle eläkkeelle, uutta työpaikkaa ei tässä isässä enää ole saatavissa-  Ennen tein työtä intohimosta ja siitä että pystyin oikeasti auttamaan oikeasti pulassa olevia, nyt vaan teen työtä ja olen ajattelematta ja teen kuin laki määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se varmaan pitkälti nykyään on, tosin en enää edes tiedä missä sosiaalivirasto on Helsingissä, vai onko sellaista enää ollenkaan. Vanhasta virastotalosta Kalliossahan luovuttiin.

90-luvulla sossutyöntekijät olivat vielä sellaisia iäkkäitä naisia, joilla on oli vahva vasemmistotausta ja työläisaate. Vielä 2000-luvullakin jossain määrin. Mitä viimeisen kerran kävin 2010-luvun puolivälissä, niin tilalle olivat tulleet sellaiset nuoret kolmikymppiset kokoomuslaisnaiset, siis sosiaalityöntekijöiksi jotka olivat varmaan kyllä koulut käyneet, mutta joista heti näki mitä he oikeasti ajattelivat kantasuomalaisista köyhistä.

Vierailija
24/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen nykyään liitossa.

Talentiassa? Kävitkö lisäopintoja?

Vierailija
25/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes jokapäivä joudun tekemään päätöksiä jotka sotivat omaatuntoa vastaan, lähinnä lakien ja tulkintojen eriarvoistavuuden vuoksi. Pakko kuitenkin jaksaa vielä muutama vuosi että pääsen oikealle eläkkeelle, uutta työpaikkaa ei tässä isässä enää ole saatavissa-  Ennen tein työtä intohimosta ja siitä että pystyin oikeasti auttamaan oikeasti pulassa olevia, nyt vaan teen työtä ja olen ajattelematta ja teen kuin laki määrää.

Sama! Millä puolella työskentelet?

Vierailija
26/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ilman apua jääneet muualta tulleita vai kantiksia?

Vierailija
27/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kunnilla ei ole rahaa ja sosiaalityön arvostus on nolla, vaikka aikainen ehkäisy vasta säästääkin rahaa tulevaisuudessa. Sanon näin, vaikka olen itse insinööri. Ärsytti todella taannoinen Espoon kokkarikaupunkijohtaja, joka vaati itsellensä yhden sosiaalityöntekijän verran lisää palkkaa muutama vuosi ennen eläköitymistä, koska "seuraajalla pitää olla hyvä palkka, jotta saadaan hyvä johtaja kaupungille". Mikä vitsi! Hänen oman eläkkeen korottaminen oli tietenkin takana. Miksi ihmeessä näihin suostutaan? Kyllä seuraajalle voi antaa parempaa palkkaa ilman, että hän sen saa, mutta miksi pitäisi antaa, kun se on myös tutkimuksissa todettu, etteivät ihmiset tee parempaa työtä, vaikka niille maksettaan ylisuuria palkkiota. Lisäksi kyseinen tyyppi oli kuulemma kieltäytynyt tulemasta pääräaikaiseen pestiin. Johtajilla nimenomaan pitäisi olla määräaikaisia pestejä. Jos johtaja on huono, koko organisaatio kärsii, ja heitä täytyy voida vaihtaa tarvittaessa.

Vierailija
28/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epätoivoista olla asiakas. Yritän avautua lapsen kavereitten ja harrastusten puutteesta, mutta sos työntekijä epätoivoisesti yrittää etsiä alkoholismia, mielenterveysongelmia, huumeita, väkivaltaa, hyvä ettei vielä seksuaalista hyväksikäyttöäkin...

Asumme ns. hyvien perheiden pikkukylässsä, jossa muut lapset harrastavat intohimoisesti, tekevät läksyjä ja seurustelevat vanhempiensa tai vanhempien valitsemien kavereitten kanssa kaiken vapaa-aikansa.  Näin siis alkuperäisasukkaat. Muualta tulleista piireihin kelpaavat vain oikeanlaiset perheet. Vääränlaisille kyllä ollaan ihan mukavia, mutta lapsen tutustumisyritykset kilpistyvät aina "valitettavasti nyt ei ole aikaa" -whatsup-viesteihin perheenäidiltä.  Vääränlaiset tänne eksyneet muuttavat yleensä hyvin nopeasti pois ja jäljelle jäävät vain ns. hyvän perheen vesat. 

Tämä on ihan tosi, aikaa ei ole, enkä halua väkisin tupata lasta sellaisene seuraan, jossa esim. ratsastus, luistelu, tanssi, musiikki jne. otetaan hyvin hyvin vakavasti. eipä lapsilla olisi mitään yhteistä toistensa kanssa. Ei siis pihaleikkejä, ei lumiukontekoa, ei mitään vapaata seurustelua keskenään ulkona.

Lapsi oireilee yksinäisyyden takia, itsetuntohan tuossa murenee, ellei kenellekään kelpaa, lasten kirjoissa ja elokuvissakin kaikilla on se paras kaveri tai oma ryhmä, jonka kanssa seikkailla.  En avaa yksityiskohtia, en halua tulla tunnistetuksi. 

Sos työntekijältä toivoisin ainakin edes kuuntelua, oikeiden ongelmien pohtimista ja hyviä neuvoja. Valitettavasti keskustelu ajautuu aina "hyvien vihollisten" etsimiseksi, mietin että voiko koulutus olla niin huonoa, että sen mukaan lapsen yksinäisyys ja huono itsetunto eivät ole ongelmia, ellei äiti ole alkoholisti tms. 

Vierailija
29/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kokemus keskisuuren kaupungin vammaispalvelusta. Kaikki hakemukset, paitsi aivan täysin selvät piti ensin hylätä, ja vasta valituksene kautta myönnettiin. Karsi tehokkaasti ne heikoimmat joilla ei ollut ketään asioitaan ajamassa, kun eivät pystyneet valittamaan.

Lähdin minäkin sieltä.

Vierailija
30/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin alaan te vaihdoitte?

Motokuskiksi.

Vierailija
31/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään 'asiakaskokemukseni' jälkeen miettinyt, että jos olisi joku taho jonka voisin haastaa oikeuteen siitä, miten minua on kohdeltu, niin tekisin niin. Olisin haastavassa tilanteessa tarvinnut apua, sainkin vaatimuksia, juoksutusta, kuormitusta ja minulle alettiin myös suoraan valehdella ja sanojani vääristellä. Se asia kyllä selvisi yhdellä puhelinsoitolla sosiaaliasiamiehelle, sille eivät uskaltaneet toistaa samoja valheita.

33/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta se muhkea palkkapussukka vähän lohduttaa niitä omantunnon tuskia

Muhkea palkkapussukka sosiaalipuolella?

Sinun kannattaisi lukea muutakin kuin roskalehtiä.

Vierailija
34/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama kokemus keskisuuren kaupungin vammaispalvelusta. Kaikki hakemukset, paitsi aivan täysin selvät piti ensin hylätä, ja vasta valituksene kautta myönnettiin. Karsi tehokkaasti ne heikoimmat joilla ei ollut ketään asioitaan ajamassa, kun eivät pystyneet valittamaan.

Lähdin minäkin sieltä.

Olen kuullut, että vammaispalveluissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että hakemus hylätään ensin. En ole sosiaalityöntekijä, vaan sosionomi mutta tälläista olen kuullut. Usein asiakkaille sanotaankin, ettei hylkäävää päätöstä pidä pelästyä juuri tästä syystä (tuskin kai sos.tt:t sanoo, mutta muut). En siis itse työskentele vammaispalveluiden parissa, olen vain kuullut näin. Syytä en ole sen tarkemmin pohtinut.

Vierailija
35/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkään 'asiakaskokemukseni' jälkeen miettinyt, että jos olisi joku taho jonka voisin haastaa oikeuteen siitä, miten minua on kohdeltu, niin tekisin niin. Olisin haastavassa tilanteessa tarvinnut apua, sainkin vaatimuksia, juoksutusta, kuormitusta ja minulle alettiin myös suoraan valehdella ja sanojani vääristellä. Se asia kyllä selvisi yhdellä puhelinsoitolla sosiaaliasiamiehelle, sille eivät uskaltaneet toistaa samoja valheita.

Joskus kävin aikuissosiaalityöntekijällä, aikaa ennen kun tt siirtyi Kelalle. No asenne oli todella kummallinen, yritin saada apua elämänhallinnan kysymyksiin ja vastaus oli "et sä aikanaan rahaa saa".  Sanoin, että en ole rahaa hakemassa, vaan keskusteluapua ja neuvoja. Ei tullut, mutta sain sitten kuitenkin sitä rahaa lohduksi... en mennyt enää uudestaan. 

Vierailija
36/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Ootko ehtinyt lukemaan edes uutisia, vaikkapa tuon?

Vierailija
37/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uskalsit tehdä lainvastaisia päätöksiä? Meneekö paikallinen pomo lain ja virkamiehen vastuun edelle? Mistä ihmeestä sinä sait palkkaa, jos päätöksetkin teki joku muu sinun puolestasi? 

Vierailija
38/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko ilman apua jääneet muualta tulleita vai kantiksia?

Muualta tulleita ja päihdeongelmaisia varsinkin. He eivät osaa edes lukea päätöksiä saati valittaa. Kohtuullisen täysipäisissä kantiksissa on aina se riski, että tietävät oikeutensa ja osaavat lukea lakitekstiä.

Vierailija
39/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämäkin ratkeaisi sillä, että virkamiehetkin olisivat vastuussa tekemistään selkeistä virheistä, kuten muutkin työntekijät. Nykyään saa tehdä ihan mielivaltaisia päätöksiä eikä niitä tarvitse mitenkään edes perustella ja sitten vain muutetaan päätös, jos joku jaksaakin siitä lähteä tappelemaan. Omassa työssäni joudun jatkuvasti tappelemaan Verohallinnon kanssa, kun siellä tehdään asiat miten sattuu ilman mitään seuraamuksia, mutta jos itse teet veronmaksajana virheen, siitä kyllä lähtee heti satojen eurojen sanktiot juoksemaan. 

Vierailija
40/43 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtavat sosiaalityöntekijät ohjeistivat meitä ns. asiakastyötä tekeviä. Jos annoit enemmän, niin sait varoituksen ja lopulta et saanut tehdä enää päätöksiä yksin vaan ne piti viedä ns. moniammatilliseen työryhmään. Palveluohjaus piti pitää minimissä ja suullisia hakemuksia vältellä.

Syyttelyn sijaan, miksi et pyrkinyt johtoryhmään ja muuttanut käytäntöä, vaan jätit uppoavan laivan? Ja nyt valitat ja syylistät muita, vaikka et halunnut kantaa vastuuta ja muuttaa asioita.

Itselläni on ristiriitainen mielipide asiaan, mikä olisi tarpeeksi ja kylliksi antaa yhteiskunnan palveluita ja tukia ja mikä on lopulta yksilöllinen vastuu omasta elämästä.

Ja usein mitä enemmän annetaan apua, niin sitä enemmän sitä vaaditaan ja passivoidutaan ja mikään ei riitä.

Tämä näkyy hyvin missä yhteiskunta auttaa ja sen lisäksi isovanhemmat ja suku auttavat 24/7 ja silti vastuuta elämästä ja lapsista ei kannata vähimmäissäkään määrin, kun elämän pitäisi olla huoleta ja rahan täyteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän