Sain kohtuullisen hyvän perinnön ja nyt avopuoliso on alkanut hoputtaa naimisiin
Tiedän, provolta kuulostaa mutta totta on. Olemme avopuolisoni kanssa molemma pienituloisia, eikä omaisuutta ole kummallekaan kertynyt. Puolisoni ei tule koskaan perimään mitään, mutta minä perin nyt arviolta n. 400 tuhannen edestä varallisuutta. Tiesin kyllä, että perin joskus hieman, mutta noin iso määrä oli yllätys (raha-asioista ei koskaan kotona puhuttu). Tämä on nyt ollut tiedossa vajaan vuoden ja kun perittävä määrä selvisi, avokkini alkoikin saman tien ehdotella naimisiin menoa. En nyt puhu painostamisesta, mutta jotenkin hoputukselta tuntuu. Aiemmin mitään kiirettä ei ollut. Saatan olla epäluuloinen, mutta oudolta tämä ajallinen sattuma tuntuu. Suhde on kyllä sinänsä ok, ei mitään merkittäviä riitoja tms. Olenko täysin paranoidi?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Millä tavalla avioehto kuulostaa kovalta? Mielestäni jopa köyhän kannattaa tehdä avioehto.
Mistä köyhä tekee avioehdon?
En ymmärrä. Tuosta jakkarasta, se on minun?
Vaikka tulevista perinnöistä ja lottovoitoista.
OIkeesti?
Nehän voi tehdä siinäkin vaiheessa sitten, jos niitä ikinä ilmaantuu. :D
Avioehtoa ei ole mikään pakko allekirjoittaa missään vaiheessa. Luuletko saavasi puolison suostumaan, jos olet saanut lottovoiton?
Mistä se puoliso saa tietää lottovoitosta? Mulla voitot menee mun tilille, sen saldon tiedän vain minä ja pankki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siperia tosiaan lopettaa... lähipiirissä on monta ilkeää tapausta kun jompikumpi keski-iän kriisissään päättää aloittaa ”uuden paremman elämän” ja kaikki kauniit periaatteet lentävät romukoppaan. Usein tilannetta edesauttaa uusi suhde, jonka mielestä tottakai kaikki omaisuus menee puoliksi ja mitään armopaloja ei sallita. Olen nähnyt parin ”vuosisadan rakkaustarinan” rikkoutuvan ja päätyvän jatkuvaan riitelyyn lakimiesten avustuksella.
Omat tyttöni olen vakuuttanut että avioehto on ehdoton! Koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu.
Mitkä ihmeen kauniit periaatteet? Avioliitto ilman avioehtoa on samalla sopimus siitä, että mahdollisen eron sattuessa varat jaetaan 50-50. Miksi ihmiset tekevät tällaisia sopimuksia ja pettyvät siihen, kun eron hetkellä toinen haluaa pitää siitä kiinni? Haloo. Avioehdoton avioliitto on niille, joiden perhekäsityksen mukaan avioliitossa varallisuus on yhteistä ja mahdollisen eron tullen kuuluukin mennä jakoon.
Esim tilanne jossa mökki on rakennettu toisen puolison perintörahoilla saman puolison suvun perintömaille. Ero tulee niin eroava puoliso toteaa että mökki ja tontti on ehdottomasti otettava mukaan ositukseen. Valitettavasti ei ollut testamenttia poissulkevalla ehdolla, vanhemmat kuolivat yllättäin suht’ nuorena. Kuuluiko sinun mielestäsi mennä jakoon? Ironista oli ko pariskunnalle oli että olivat joskus ihmetelleet kuinka joillekin tulee erossa riitaa omaisuudesta ja sittemmin eroava puoliso oli todennut että hän ei koskaan tulisi vaatimaan mitään sellaista jota ei olisi omalla työnteollaan ansainnut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Millä tavalla avioehto kuulostaa kovalta? Mielestäni jopa köyhän kannattaa tehdä avioehto.
OIkeesti?
Avioehtoa ei ole mikään pakko allekirjoittaa missään vaiheessa. Luuletko saavasi puolison suostumaan, jos olet saanut lottovoiton?
Mistä se puoliso saa tietää lottovoitosta? Mulla voitot menee mun tilille, sen saldon tiedän vain minä ja pankki.
Aaaa... Sä siis kuvittelet, että kaikki jotka on ikinä maksaneet tasinkoa ex-puolisolleen avioeron sattuessa ovat tehneet niin vain koska menivät möläyttämään paljonko heillä on tilillä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ainoa lapsi, äiti on se jonka perin ja isä on kuollut jo 90-luvulla. Yllätyksenä tuli perittävän määrän suuruus, oletin että se on pikkukaupungin kolmion verran. Mutta kuten totesin, raha-asioista ei todellakaan kotona puhuttu, joten en tiennyt että varallisuutta oli noinkin paljon. Mutta se taustoista.
Avioehto kuulostaa aika kovalta, koska voihan se olla ja varmaan onkin, että puoliso on ihan vilpitön. Olemme olleet kuitenkin yhdessä hyvän aikaa. Enpä tiedä, moisten rahojen käsittely ei ole itsellekään luontevaa. Ap.
Siis.... siis provohan tämä.
Jos yrität uskottavaa provoa älä käytä sanaa siis, se paljastaa sinut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OIkeesti?
Voi sinua tollo-rassukkaa!
Tyhmä olet kuin vasemman jalan saapas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ainoa lapsi, äiti on se jonka perin ja isä on kuollut jo 90-luvulla. Yllätyksenä tuli perittävän määrän suuruus, oletin että se on pikkukaupungin kolmion verran. Mutta kuten totesin, raha-asioista ei todellakaan kotona puhuttu, joten en tiennyt että varallisuutta oli noinkin paljon. Mutta se taustoista.
Avioehto kuulostaa aika kovalta, koska voihan se olla ja varmaan onkin, että puoliso on ihan vilpitön. Olemme olleet kuitenkin yhdessä hyvän aikaa. Enpä tiedä, moisten rahojen käsittely ei ole itsellekään luontevaa. Ap.
Siis.... siis provohan tämä.
Jos yrität uskottavaa provoa älä käytä sanaa siis, se paljastaa sinut aina.
Just näin, tuo siis -sana on niiiiin paljastava.
”Ehkä tulevaa puolisoa” kannattaa muistuttaa myös siitä, ettei naimisiin meno tee toisen rahoista yhteisiä. Joillakin on tällainen harhaluulo.
Kauppojen teko on yksi hetki eikä mitään kyräilyä. Jokainen avioliitto päättyy ennen pitkää joko kuolemaan tai eroon. On yksinomaan viisasta pitää huolta siitä, että selkeästi tiedetään, mikä kenenkin on ja että omaisuus pysyy niissä käsissä jolle se on tarkoitettu.