Sain kohtuullisen hyvän perinnön ja nyt avopuoliso on alkanut hoputtaa naimisiin
Tiedän, provolta kuulostaa mutta totta on. Olemme avopuolisoni kanssa molemma pienituloisia, eikä omaisuutta ole kummallekaan kertynyt. Puolisoni ei tule koskaan perimään mitään, mutta minä perin nyt arviolta n. 400 tuhannen edestä varallisuutta. Tiesin kyllä, että perin joskus hieman, mutta noin iso määrä oli yllätys (raha-asioista ei koskaan kotona puhuttu). Tämä on nyt ollut tiedossa vajaan vuoden ja kun perittävä määrä selvisi, avokkini alkoikin saman tien ehdotella naimisiin menoa. En nyt puhu painostamisesta, mutta jotenkin hoputukselta tuntuu. Aiemmin mitään kiirettä ei ollut. Saatan olla epäluuloinen, mutta oudolta tämä ajallinen sattuma tuntuu. Suhde on kyllä sinänsä ok, ei mitään merkittäviä riitoja tms. Olenko täysin paranoidi?
Kommentit (89)
Pitkästä avoliitosta eronneena, ehdottomasti kannattaa tehdä 'avioehto' nytkin. Emme olleet tehneet sitä, mutta välisemme ositus ym. sujui onneksi yhteisymmärryksessä, koska olemme vähävaraisia. Huh, jos olisikin ollut omaisuutta... :(
Vierailija kirjoitti:
Ap. Myös perinnön jättäjä voi testamentissaan ilmoittaa ettei häneltä tuleva perintö koske lasteni avio- eikä avopuolisoita eikä heidän aiemmista liitoista syntyneitä lapsiaan. Tämä on normaali menettely. Silloin ei välttämättä tarvita avioehtoa.
Kirjaus aiemmista avo/avioliitoista ei riitä, kannattaa laittaa tämän avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset, tällöin myöskään tulevat lapset eivät ole perimässä. Meillä koskee myös sijaan tulevaa omaisuutta.
AP. Ota myös huomioon se, että vaikka kumppanisi (todennäköisesti) suostuisi avioehtoon, se mahdollistaa myös hänen vaurastumisensa. Esimerkki: Teette avioehdon. Ostat rahoillasi asunnon (sinun nimiisi). Asutte siinä. Sinä maksat ruokalaskut ja asumiseen liittyvät kulut. Puolisosi ei maksa sinulle vuokraa (miksi maksaisikaan?). Puolisosi säästää omista menoistaan tässä ainakin puolet vuokrasta (ennen maksoitte yhdessä) tai koko vuokran (jos hän lähtee suhteesta ja ryhtyy sinkuksi). Tämän asumisessa säästettävän summan hän voi sitten säästää, investoida, tuhlata tai yleensäkin käyttää miten haluaa. Eli vaikka tekisitte avioehdon, kumppani hyötyy silti.
Itse näen tämän positiivisena asiana. Jos toinen vaurastuu, mahdollistaa se myös toisen vaurastumisen ajan mittaan ihan sen takia että vauraampi puoliso kustantaa enemmän elämän asioita.
AP. Yksi vihje: Älä käytä ko. summaa ostaaksesi puolen miljoonan lukaalin johon 100k€ velkaa ja jossa vuotuiset ylläpitokustannukset ja verot ovat 1000€/kk. Itse investoisin sen rahastoihin ja osakkeisiin siten että 10v kuluttua se on tuplaantunut (lue: indeksirahastot). Jos teet fiksusti, voit jopa rikkoa miljoonan rajan 10v kuluessa.
keskustele kumppanisi kanssa ja kerro että aiot investoida siten, että et koske sen tuloihin ennen kuin miljoona on rikki. Siihen menee n. 5-10v. Siihen saakka elätte töistänne saatavilla rahoilla. Katso miten reagoi. Tee päätökset tämän keskustelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Millä tavalla avioehto kuulostaa kovalta? Mielestäni jopa köyhän kannattaa tehdä avioehto.
Mistä köyhä tekee avioehdon?
En ymmärrä. Tuosta jakkarasta, se on minun?
Vaikka tulevista perinnöistä ja lottovoitoista.
OIkeesti?
Nehän voi tehdä siinäkin vaiheessa sitten, jos niitä ikinä ilmaantuu. :D
Johan se omaisuus olisi tullut esiin isäsi perunkirjoituksessa, eli onko äitisi kerryttänyt sen isäsi kuoleman jälkeen?
Vai olivat vanhempasi jo eronneet/avoliitossa isäsi kuollessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Millä tavalla avioehto kuulostaa kovalta? Mielestäni jopa köyhän kannattaa tehdä avioehto.
Köyhäkin voi vaikka voittaa lotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa, jos jakkaralla rahalista/tunnearvoa. Harva niin köyhä ettei omista mitään. Ja ajan mittaan voikin omistaa. Itselleni avioehto itsestäänselvyys juuri köyhänä, en halua toisen rahoja.
Kuinka pitkään olette olleet yhdessä? Oletteko suunnitelleet tai puhuneet lapsista?
Mietin, että voi olla että avopuoliso vilpittömästi haluaa jakaa elämän kanssasi ja esimerkiksi olla naimisissa ennen lapsien hankintaa. Ehkä joku maaginen raja on hänellä nyt ohitettu, eikä into naimisiinmenosta johdu perinnöstä lainkaan. Tämän ei tosin tarvitsisi estää avioehdon kirjoittamista. Itse en tule saamaan perintöä, mutta miestäni odottaa aika kiva perintö ja itselleni oli päivänselvää että ennen kuin menimme naimisiin, että MINÄ ehdotin avioehtoa, sillä en halunnut laittaa miestäni siihen tilanteeseen, että hänen pitäisi ehdottaa sitä minulle. Lopuksi avioehtoa ei tullut, koska mies on periaatteellisesti sitä vastaan (vaikka otin asian monta kertaa esille). En usko että eroa tulee, ja jos tulee, tiedän pystyväni olemaan reilu ja lähtemään suhteesta vaatimatta miehen omaisuutta itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäkin voi vaikka voittaa lotossa.
Järjetöntä jossittelua. Kyllähän köyhä voi oppia lentämäänkin.
Avioehdon voi tehdä sitten, jos ikinä köyhä lottoaisi ja onnistuisi voittamaan. Vaikka henkkoht mä näkisin, että voittosumma olisi perheen rahoja, kun on yhteisistä rahoista lotonnutkin.
Perinnöt on sitten omia, kuten mä perin isäni. Laitoin kaikki neljäsataa euroa säästöön ja kävin myöhemmin Ruotsin risteilyllä törsäämässä.
Harmi, että valitsette kumppaneita, joiden kanssa mietittävä avioero valmiiksi jo ennen naimisiinmenoa... Onneksi meillä ei ollut omaisuuksia ennen yhteen menoa ja kaikki omaisuus on yhdessä hankittua ja yhteistä. Oma perintöni on yhteisesti sijoitettu asuntoon, ei tullut mieleenkään rajata miestä sen ulkopuolelle. Yhdessä eletään ja yhdessä nautitaan rahoista ja omaisuudesta.
N42
Vierailija kirjoitti:
Muistutan, että nykyään myös pitkään jatkuneessa avoliitossa tehdään ositus. Joten saattaapi rahat mennä muihin taskuihin avoliitossakin kun ero tulee.
Joo ne kriteerit avoliiton purkautuessa on vain "aavistuksen" erilaiset kuin avioehdottomassa avioliitossa jossa pistetään kaikki puoliksi.
Avoliitosta voi saada sen päättyessä hyvitystä lähinnä jos pystyy osoittamaan että on edesauttanut toisen varallisuuden kertymistä. Toisen saama perintö ei oikein istu tuohon :-)
"Johan se omaisuus olisi tullut esiin isäsi perunkirjoituksessa, eli onko äitisi kerryttänyt sen isäsi kuoleman jälkeen?
Vai olivat vanhempasi jo eronneet/avoliitossa isäsi kuollessa?"
Juuri näin. Olitko isäsi ainoa lapsi? Saitko perintöä silloin. Perintökaaren mukaan perintö kuuluu lapsille, leski pitää omat varansa, jotka kirjataan perunkirjoituksessa ylös. Leski ei peri puolisoaan, mikäli tällä on lapsia, jos ei ole testamenttia, toki saa asumisoikeuden yhteiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tulevista perinnöistä ja lottovoitoista.
OIkeesti?
Nehän voi tehdä siinäkin vaiheessa sitten, jos niitä ikinä ilmaantuu. :D
Et oo tosissas. No, siperia opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä voittaa Eurojackpotista 50 miltsiä niin saattaapi vähän pistää sylettämään kun expuoliso nostaa kytkintä 25 miltsiä taskussa, kun ei ollut sitä avioehtoa.
Onneksi ei olla Amerikassa, jossa saadaan puolison kautta vakuutuksesta isot rahat, jos puoliso kuolee...
Ja kohta vauvapalstalla on otsikko "Piti mennä naimisiin, mutta mieheni sai perintöä ja vaatii nyt avioehtoa!!!!!"
Ja sitten kaikki antavat sympatiaa ja tuomitsevat tämän julman miehen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta vauvapalstalla on otsikko "Piti mennä naimisiin, mutta mieheni sai perintöä ja vaatii nyt avioehtoa!!!!!"
Ja sitten kaikki antavat sympatiaa ja tuomitsevat tämän julman miehen.
Ja pieni korjaus näille sukupuolipoliiseille: "
Ja kohta vauvapalstalla on otsikko "Piti mennä naimisiin, mutta puolisoni sai perintöä ja vaatii nyt avioehtoa!!!!!"
Ja sitten kaikki antavat sympatiaa ja tuomitsevat tämän julman puolison.
Kyllähän se raha auttaa häiden järjestämistä ja perheen perustamista aika tavalla. Kuten muutkin kommentoineet, avioehto kannattaa tehdä :)
Niille jotka jankuttavat siitä puolison poissulkevasta perinnöstä. Normaalissa perheessä jos toinen saa huomattavan summan rahaa, sillä ostetaan yhteisiä asioita kuten kuitataan yhteinen asuntolaina pois. Tämä tekee kyseisen lausekkeen testamentissa turhaksi. Tietysti eri jos sitä rahaa on niin paljon, ettei sitä saa perheen menoihin mitenkään uppoamaan niin tilanne on eri. Mutta tuollainen testamentti ei siis todellakaan takaa, että se inhokkiminiä jäisi puille paljaille. Kyllä nämä pystyy kiertämään ja hyvin usein kierretäänkin.
Avokin naimainto voi olla myös ihan vilpitön. Ehkä hän on lykännyt häitä, omistusasuntoa ja lasten hankintaa rahapulan takia. Nyt teillä ei ole enää sitä ongelmaa.