MItä samaa ruokaa keksin kasvis-ja ei viljaa syöville?
Elikkäs mun ois huomenna tarkotus kokata ateria meidän kaveriporukalle. Yksi ei syö ollenkaan viljaa ja itse olen kasvis syöjä, joten mitä ruokaa keksisin, näillä kriteereillä? Ja mielellään ei mitään kovinkaan monimutkaista.
Kommentit (24)
Laskeeko kaverisi riisin viljaksi vai ei? Entäs maissin? Voisin antaa vinkkejä kun tietäisi nämä kriteerit...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:17"]
Oletko kasivssyöjä, joka ei syö punaista lihaa, mutta syö esim. kalaa ja kanaa? Vai syöt ainoastaan muita kuin eläinkunnan tuotteita?
[/quote]
Eihän ihminen mitenkään ole kasvissyöjä jos syö kalaa ja kanaa... Jotkut kasvissyöjät kyllä syö munia ja maitoa, joiden tuottamiseksi ei tarvitse tappaa eläintä, mutta kanan ja kalan syöjä ei kyllä ole minkään sortin kasvissyöjä.
Nuo rajoitteet maituotteiden ja munien suhteen kyllä kinnostaisi, että osaisi antaa ohjeita. Samoin, syökö tämä viljaa syömätön esim. riisiä (jos on karppaaja ei varmasti syö, mutta jos gluteeniton niin pitäisi olla ok)?
Salaattibaari on hyvä, jokainen voi itse kerätä siitä mieleisensä annoksen. Voisit laittaa erikseen tarjolle seuraavia:
vihreitä salaatteja
kirsikkatomaatteja
paprikaa
kurkkua
fetaa/pestomarinoituja mozzarella palloja
oliiveja
sipulirenkaita
kanafilettä
hunajameloonia
cashew pähkinöitä
viinirypäleitä
parmesanlastuja
oliiviöljyä
balsamicoa
patonkia voisi olla myös, viljaton voi jättää sen väliin
juomaksi lasi viiniä
jälkkäriksi suklaakonvehteja ja kahvia
Nam!
kalaa ja joku kasvislisäke? Ruokaisa salaatti? Kasvissosekeitto?
Perunaa tai riisiä tai bataattia lisäkkeeksi, kasvispääruoan keksit varmaan helposti. EI luulisi olevan vaikea tehtävä, vai oletko todella tottunut laittamaan kaikkeen jotain jauhoja ja vääntämään kaikesta pastakastikkeen?
Voisit tehdä falafelejä (onnistuu viljattomasti), tomaattikastiketta ja uunikasviksia?
Tai linssikeitto/-kastike?
Musta tää on jotenkin keksitty ongelma.
Pitäähän sen nyt olla linjassa liharuuan kanssa. Jos lihansyöjät syö sisäfilettä, niin ei kasvisruoka voi olla porkkanakeitto. Onko ruokalajeja tarkoitus olla yksi vai enemmän?
Käykö muna ja maitotuotteet? Siinä tapauksessa feta-parsakaalipiirakkaa.
Pohja (piirakkavuokaan):
2 kananmunaa
2 dl täysrasvaista (10%) jugurttia
2 dl juustoraastetta
(oreganoa, basilikaa, timjamia, auringonkukan siemeniä tms)
Sekoita pohjan ainekset ja laita piirakkavuokaan, paista 200 asteessa kunnes on vähän hyytynyt ja saanut väriä.
Täyte:
pinaattia hienonnettuna (esim. pussillinen pakastepinaattia sulatettuna ja valutettuna)
parsakaalia (yksi sellainen kaupoissa myytävä perusparsakaali riittänee. Jos käytät pakastetta, sulata ja valuta)
200 g fetajuustoa (tai muuta salaattijuustoa)
2 dl kermaa
1-2 kananmunaa
suolaa, valkopippuria
Levitä pinaatti piirakkapohjan päälle, sitten pilkottu parsakaali ja fetajuusto. Vatkaa sekaisin kerma ja muna(t), mausta suolalla ja valkopippurilla, kaada piirakan päälle.
Paistele 150-175 asteessa kunnes parsakaali on al dente. Jos pinta alkaa tummua liikaa, peitä foliolla tai leivinpaperilla.
T. viljaton, jonka paras ystävä on lakto-ovo-vege
Nämä olettaen että maitotuotteet on ok:
- Parmesanjuusto-munakoisovuoka, ohjeita löydät esim. hakusanalla melanzane. Tämän kanssa voi panna tarjolle salaattia ja leipää niille jotka sellaista syö.
- Tomaattiriisiä, paistettua marinoitua tofua tai valmiita kasvispullia/pihvejä, joku vihanneslisäke esim. kukkakaalia oliivien ja basilikan kanssa
- Jotain kasvispihvejä tai pullia, esim. papupihvejä tai linssi-munakoisopyörykköitä, hyvä tomaattikastike, hyvä salaatti
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:20"]
Salaattibaari on hyvä, jokainen voi itse kerätä siitä mieleisensä annoksen.
[/quote]
Tämä on hyvä!
Salaattibaaria tarjoan aina isommissa bileissä, kun mukana on sekasyöjiä, sianlihattomia, lihattomia ja vegaaneja.
t. Feta-parsakaalipiirakka
En syö mitään mikä on joskus elänyt, eli en syö kanaa tai kalaakaan.
Linssikeitto. En ole kasvissyöjä, mutta keitän säännöllisesti, on älyttömän hyvää. Googlaa vaikka HS punainen linssikeitto, sitä olen mukaillut, käytän yleensä siihen vielä noin 100 grammaa chilillä ja paprikalla maustettua tuorejuustoa.
OLen kasvissyöjä? Eli ei, en syö kalaa tai kanaakaan. Mutta syön kyllä manamunaa ja juon maitoa. Ystäväni syö maissia ja riisiä. Ja joku tuossa valitti että tämä on keksitty ongelma, ei tämä ole ongelma. Haluisin vain hyviä vinkkejä, että mitä voisi tehdä! :) Ja kiitos palautteistanne ja ideoista!
Oletko kasivssyöjä, joka ei syö punaista lihaa, mutta syö esim. kalaa ja kanaa? Vai syöt ainoastaan muita kuin eläinkunnan tuotteita?